Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Annorlunda potatissättning  (läst 922 gånger)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Annorlunda potatissättning
« skrivet: 20 apr-20 kl 02:04 »
Fick sällskap till odlingslandet av en amerikafödd kompis, liksom jag 60+.

Han erbjöd sig att plantera vad jag hoppas skall bli årets första nya potatis.

Hans metod var dock annorlunda än min: han grävde en grop för varje plantering, ca 3 dm djup. I denna lade han 3 (tre) potatisar. Sedan ny grop ca 3-4dm ifrån, o s v.

Jag blev så förvånad så  det blev inga protester. Men frågade honom efteråt om metoden. Han berättade att så blev han lärd av 'di gamle' när han var barn i Ohio. Dessutom brukade de skära bort 'the eyes' på potatisen (!) innan den åkte i jorden.

Det enda jag kan jämföra denna såmetod med är vad en kvinna från ex-Jugoslavien. När hon skulle så (kok) bönor så grävde hon en bred grop, och i den slängde hon allt utsäde. Hon tyckte att så funkade det bättre än att hålla på och pilla med rader och utsäde en och en.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Annorlunda potatissättning
« Svar #1 skrivet: 20 apr-20 kl 07:18 »
Jag har provat en gång att släppa in en äldre bekant i potatislandet, han grävde gropar och stoppade varje sättpotatis i.
Resultatet var ju att man inte behövde kupa men lite svårt när det var dags att plocka. Året efter fick jag mycket potatis där eftersom jag missat så mycket.

Men att stoppa ner flera potatisar i samma hål låter intressant..
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser