Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängsel, se-nr och andra frågetecken...(dvärggetter)  (läst 2425 gånger)

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Jag har länge varit sugen på getter och har idag ringt och bokat två afrikanska dvärggetskillingar från ett zoo. Vi kommer att hämta hem de bruna damerna i början av oktober och har alltså en månad på oss att fixa iordning för dem. Jag har suttit i jag vet inte hur många timmar och läst gamla trådar här samt googlat runt för att samla på mej info. Några funderingar kvarstår dock. Hoppas ni villl hjälpa mej!

Stängsel eller eltrådar är den stora frågan. Då vi har småbarn och tänkte ha getterna nära inpå oss så vill jag helst slippa el. Vet att det finns lammnät 130 cm högt med mindre maskor nertill. Är det nå'n som har det? Funkar det utan el? Min man är mer inne på fem eltrådar på 10, 20, 40, 70 och 100cm höjd. Räcker det att ha 1m högt? Vad har funkat/ inte funkat hos dej?

Sedan det här med se-nr. Har alla skaffat det? Har inte läst på så mycket än om just det. Reg hos jordbruksverket - är det enkelt? Kostnad?

Har förstått att många har getterna inomhus hela vintern. Vi hade tänkt att göra en vinterhage som de fick vara i på dagarna. Hur känsliga är de för kyla? Vill gärna promenera med dem. Är halsband eller hundsele bäst?

Tacksam för svar!
« Senast ändrad: 28 aug-08 kl 23:12 av Anna »
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Alore

  • Gäst
SV: Stängsel, se-nr och andra frågetecken...
« Svar #1 skrivet: 26 aug-08 kl 10:47 »
Stängselbiten kan jag inte hjälpa dig med eftersom vi sitter med samma funderingar själva... :)

Men SE-nummer däremot! Det är enkelt att skaffa, man fyller i en blankett som finns på sjv.se och skickar in, tillsammans med en karta från typ Eniro där man markerar i vilken byggnad getterna kommer vara mest. Efter några veckor (det tog kanske två för oss) får man hem stalljournal och sitt SE-nummer, sen är det nog inte så mycket mer med det förrän det är dags att beställa öronmärken till killingarna, om det blir några såna. Jag trodde att det skulle kosta några hundralappar, men nu var det en månad sen jag fick mitt och jag har inte fått nån faktura än, så jag håller tummarna för att slippa ;)

Vi kommer ha en vinterhage till våra getter, i anknytning till ladugården, så att de kan välja om de vill vara inne eller ute. Getter är himla härdiga och de kommer säkert vilja vara ute om vintern också, sålänge det inte regnar.

Vi promenerar med en av våra damer (den andra är för blyg än) och vi använder ett vanligt koppel. Det går hur bra som helst, hon följer lika bra som en väldresserad hund! När man väl fått iväg henne vill säga - hon vill ogärna lämna flocken. Så det bästa är att ta med båda två på en gång. Har sett de som använder sele också, men jag har inte vågat köpa nån eftersom jag varit så osäker på storleken. Blabla, hur som så funkar det nog bra med vilket som.

Lycka till, getter är supermysiga djur :)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Stängsel, se-nr och andra frågetecken...
« Svar #2 skrivet: 26 aug-08 kl 11:45 »
Fakturan kommer, var så säker  ;)

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Stängsel, se-nr och andra frågetecken...
« Svar #3 skrivet: 26 aug-08 kl 13:32 »
Har varit in och fyllt i blanketterna nu. Det var ju inte så komplicerat. Ska säljaren fylla i transportdokumentet och rapporten om förflyttning elelr ska jag styra upp det på nå't sätt?

Är det nå'n mer här med dvärggetter som brukar promenera med antingen koppel eller sele som kan fill us in på vad ni tycker funkar bäst?

Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Alore

  • Gäst
SV: Stängsel, se-nr och andra frågetecken...
« Svar #4 skrivet: 26 aug-08 kl 16:10 »
Ja, fakturan kom naturligtvis idag.  ::)Nåja, 100 pix kostade det, så det var ju ingen jätteutgift!

Vercinos

  • Inlägg: 155
  • Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
SV: Stängsel, se-nr och andra frågetecken...
« Svar #5 skrivet: 26 aug-08 kl 16:32 »
Väldigt bra tips Alore, tack för dem! Jag hämtar förresten hem mina två nu i veckan som kommer. Sedan bär det av till Göteborg för att hämta vår bock. Spännande, spännande.

Kul att det inte kostade så mycket med SE-nummer. Stängselkostnaden har blivit mycket högre än vad jag räknade med. Jag har byggt hage innanför en befintlig hage med dåligt stängsel. Jag använder fyra eltrådar och tror att det här med lite kaka-på-kaka stängsel blir bra. Vi tänkte också ha en vinterhage i anslutning till deras boxar, så de kan gå in och ut som de själva vill.

Vi tänkte också att de skulle få följa med på promenader tillsammans med våra två (snart tre) hundar. Jag tänkte träna dem som jag gjort med hundarna-mutor och beröm :). Vidare kommer barnen att försöka träna dem i allehanda cirkuskonster, får se hur det går.

Lycka till med dina getter Anna!
Kramar till alla getälskare.
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Stängsel, se-nr och andra frågetecken... (dvärggetter)
« Svar #6 skrivet: 28 aug-08 kl 23:12 »
Ok. SE-nr är avklarat. Över till det här med stängsel/eltråd.
Vad har ni som har dvärggetter? Många här verkar ju ha just dvärggetter ,så kan ni inte bara kort skriva hur ni löst det med inhägnader. Skulle bli så tacksam! Måste bestämma oss och börja handla snart...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Stängsel, se-nr och andra frågetecken...(dvärggetter)
« Svar #7 skrivet: 29 aug-08 kl 10:09 »
Har bara erfarenhet av lantrasgetter och de jag har haft har snällt stannat innanför mitt 150cm höga lammnät. Det kan vara lite svårt att få tag på så högt men det finns bla att köpa genom Poda.se
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Stängsel, se-nr och andra frågetecken...
« Svar #8 skrivet: 29 aug-08 kl 10:44 »
Ja, fakturan kom naturligtvis idag.  ::)Nåja, 100 pix kostade det, så det var ju ingen jätteutgift!

100 kr för Djurjournal + SE nr  ??? det var billigt  :D

Om getterna inte har plastmärken i öronen (djurparkerna har dispans från det)
så måste djurparken beställa såna märken till dina getter och märka dem innan du kan ta hem dem till dig.
« Senast ändrad: 29 aug-08 kl 10:47 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

enbarsfallet

  • Inlägg: 109
    • Närke
SV: Stängsel, se-nr och andra frågetecken...(dvärggetter)
« Svar #9 skrivet: 29 aug-08 kl 11:06 »
Till stängsel frågan...

Har själv 3 dvärgar... och har löst det med vanligt fårnät + eltråd en ca 30 ifrån backen och en över nätet. Funkar utmärkt de har inte rymt en endaste gång... peppar peppar! Detta sitter i lilla hagen i den större är det bara fårnät ingen el alltså. Men där finns också mycket gått att äta!

Lycka till!
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Stängsel, se-nr och andra frågetecken...(dvärggetter)
« Svar #10 skrivet: 29 aug-08 kl 11:14 »
Ni som har vanligt fårnär - stoppar de inte igenom huvudet och fastnar med hornen? Det var därför vi var lite inne på 130 cm högt lammnät. Tack alla ni som svarat! Finns här andra med dvärgar får ni gärna skriva vad ni har.

Tittade på lite bilder från när vi var där i somras och blev först glad coh tänkte att de redan är märkta. Sedan såg jag dock på en annan bild att de yngsta inte var det. Typiskt. Får ringa och kolla detta. Det är ju lite tid kvar innan de får flytta.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

godegården

  • Inlägg: 133
SV: Stängsel, se-nr och andra frågetecken...(dvärggetter)
« Svar #11 skrivet: 29 aug-08 kl 17:38 »
Sök runt här lite om stänget. Finns massa bra trådar om stängsel för getter här


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 2 användare (1 dolda)
prydnadsfåglar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser