Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fästingar  (läst 7697 gånger)

nysse

  • Inlägg: 307
Fästingar
« skrivet: 25 jul-08 kl 17:33 »
Vi har jättemycket med fästingar här var jag bor i Småland. Värje gång vi har haft hunden har han ett par stycken på sig....Usch ! Och han bli´r så sur när jag skall ta´ bort dom.
Undrar om där finns ett bra naturmedel mot detta ? Utan för mycke lugt kanske.....

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Fästingar
« Svar #1 skrivet: 25 jul-08 kl 19:51 »
Har köpt örthalsband till både hundarna och katterna. Luktar lite citron. Tycker det fungerar ganska så bra. De får fästingar fortfarande, men betydligt färre än utan halsband. Jag köpte mina i djuraffären.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

AnnaPanna

  • Inlägg: 203
  • Bill o Anna
    • www.krugarden.se
SV: Fästingar
« Svar #2 skrivet: 25 jul-08 kl 21:15 »
Jag var så nöjd med PROBs produkter så nu säljer jag dem.  Använder till hästar, hundar å mig själv...
www.ekholmnordic.com
Hör av dig om du e intresserad jag skickar gärna.
Anna
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

zpunken

  • Inlägg: 7
SV: Fästingar
« Svar #3 skrivet: 26 jul-08 kl 00:01 »
Jag har testat lite olika produkter till min hund. Bor även jag i Småland och här finns mycket fästingar. Tycker att halsbandet med örter inte fungerar överhuvudtaget men det kanske kan vara olika. Tyvärr har jag inte lyckats med något naturmedel utan använder apotekts fästinghalsband. Har precis fått höra att detta kan vara skadligt mot miljön. Är det någon som vet mer om detta? Det är ju suveränt mot fästingar men man vill ju inte förstöra för mycket för det.

Margit

  • Gäst
SV: Fästingar
« Svar #4 skrivet: 26 jul-08 kl 00:37 »
Kör med Scalibor, apotekets halsband - funkar super.

När halsbandet är färdigförbrukat ska det lämnas tillbaka till apoteket precis som all annan oanvänd medicin.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Fästingar
« Svar #5 skrivet: 26 jul-08 kl 12:24 »
zpunken: Jo, tyvärr är det ganska giftigt... Du måste ta av halsbandet om hunden ska bada och, som sagt, lämna in det på Apoteket när det är slut på fästingsäsongen. Men dessvärr verkar det ju vara det enda som funkar ordentligt...  :-\
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Inga-Karin

  • Inlägg: 648
  • Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Fästingar
« Svar #6 skrivet: 26 jul-08 kl 15:46 »
Vi blandar vatten, rosmarin, citron och vitlök i en vanlig duschflaska.....våra fyra sprayas inför promenad utanför tomten. Visst får de fästingar, både på tomten och utanför.
Vi ser tiden an och när den första blir sjuk så laddar vi med de grövsta kanonerna, men inte förrän då. Vi vill inte ha gift i vår absoluta närhet!

Peppar peppar, ingen har blivit sjuk under dessa  15 år vi har haft hund och före det Abessinierkatt i 17 år. Bara matte, men den fästingen kom från Borghamn vid Vättern :-/

Vilken härlig sommar tycker: "kolbäckarna"
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Fästingar
« Svar #7 skrivet: 27 jul-08 kl 00:32 »
Vi använder inte heller något gift. Vi har fyra hundar som bor med fåren (boskapsvaktare) och två katter. Vi har haft hundar i 16 år och katter i 30, än har ingen blivet sjuk. Bor också i Småland. Eftersom vi är ekologiska vill vi inte använda gift till våra djur. Vi har också testat att spraya med citron, vitlök, timjan, malört och olivolja när det varit riktiga fästingår. Det har absolut minskat angreppen. Men man får upprepa regelbundet.
På fåren märker vi att de med fetast ull (mest ullfett) klarar sig bäst. Vi har heller aldrig haft mycket angrepp på hundarna heller, men å andra sidan badar vi dem inte heller, utan de får behålla fettet i pälsen. Som liten fick man ju lära sig att fästingar inte tycker om fett och det ligger uppenbarligen något i det. Dessutom bär ju inte alla fästingar på ex. borelia, utan bara vissa.
Tycker det överdrivs en del om fästingfaran på husdjuren. Detta fenomen har funnits även tidigare, innan man kunde köpa preparat på apoteket och de flesta djur har ju klarat det.

Vilse

  • Gäst
SV: Fästingar
« Svar #8 skrivet: 27 jul-08 kl 03:22 »
har inga faestingar alls daer vi bor.
men kommer ihag hur det var i sverige med den dagliga inspektionen av barn och saellskapsdjuren.
mej veterligen fanns inget alls att ta till som medikerande eller impregnerade halsband pa den tiden.
nu fick jag en vaeldigt dum fraaga som poppade upp i huvudet paa mej, faestingar paa faar,,djur som man aeter som har faestingar paa sej,,kan faesting smitta transporteras via koett paa tex faar???

Assistenten

  • Inlägg: 87
  • Får man inte choklad i himlen, vill jag inte dit!
SV: Fästingar
« Svar #9 skrivet: 27 jul-08 kl 09:53 »
Vi använder inte heller något gift. Vi har fyra hundar som bor med fåren (boskapsvaktare) och två katter. Vi har haft hundar i 16 år och katter i 30, än har ingen blivet sjuk. Bor också i Småland. Eftersom vi är ekologiska vill vi inte använda gift till våra djur. Vi har också testat att spraya med citron, vitlök, timjan, malört och olivolja när det varit riktiga fästingår. Det har absolut minskat angreppen. Men man får upprepa regelbundet.
På fåren märker vi att de med fetast ull (mest ullfett) klarar sig bäst. Vi har heller aldrig haft mycket angrepp på hundarna heller, men å andra sidan badar vi dem inte heller, utan de får behålla fettet i pälsen. Som liten fick man ju lära sig att fästingar inte tycker om fett och det ligger uppenbarligen något i det. Dessutom bär ju inte alla fästingar på ex. borelia, utan bara vissa.
Tycker det överdrivs en del om fästingfaran på husdjuren. Detta fenomen har funnits även tidigare, innan man kunde köpa preparat på apoteket och de flesta djur har ju klarat det.


Här är jag faktiskt enig med dig Birgit!

Hemmakoket fungerar rätt bra och är giftfritt om man nu måste ha nåt.
Är man ute på djupt vatten, är det klokt att hålla munnen stängd....

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Fästingar
« Svar #10 skrivet: 27 jul-08 kl 21:38 »
Jag använder Frontline spot on och kompletterar med ProbDEO när jag ska till speciellt fästingria ställen.

Tycker att det är vääääldigt vågat att inte använda nåt fästingmedel alls om man bor i fästingrika marker. Det är himla många hundar/katter/hästar som blir smittade varje år.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Margit

  • Gäst
SV: Fästingar
« Svar #11 skrivet: 27 jul-08 kl 23:21 »
Här hade det aldrig gått att låta bli fästingmedel  :(

Jag badar inte heller min hund, det låter inte klokt men det har inte funnits behov för det mer än vid ett tillfälle - efter att hon hade varit på hundpensionat i en vecka då stank hon  :P.

Men hon får fästingar ändå, uppskattningsvis 5-10 st, krälar på henne efter en promenad...nu har halsbandet slutat verka och det märks!

Atti

  • Inlägg: 20
    • Hälsingland
SV: Fästingar
« Svar #12 skrivet: 27 jul-08 kl 23:25 »
Äppelcidervinäger fungerar perfekt.... på hästar... Säkert hundar med.... ha i en sprayflaska....

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Fästingar
« Svar #13 skrivet: 29 jul-08 kl 19:17 »
Om någon här har Lanthönsklubbens tidning (kom idag) så beskriver Ronny Olsson bl.a. Frontline och då kan jag bara säga att jag är glad att jag utesluter gift på mina djur!

Spättan

  • Inlägg: 55
    • Värmland
    • Övergården
SV: Fästingar
« Svar #14 skrivet: 29 jul-08 kl 20:16 »
Vi som inte har i tidningen blir nu nyfikna och vill gärna vet vad som står, någon som har lust att förklara lite snabbt.
Man och son och bebis på g. Norsk buhund som vaktar gården, katt i ladugården. 16 hönor och tuppar, allt från egenproducerat till Hedemora.

Margit

  • Gäst
SV: Fästingar
« Svar #15 skrivet: 29 jul-08 kl 22:29 »
Om någon här har Lanthönsklubbens tidning (kom idag) så beskriver Ronny Olsson bl.a. Frontline och då kan jag bara säga att jag är glad att jag utesluter gift på mina djur!

Ja helst hade man ju sluppit "gift", men fästingarna ger ju även en del tråkiga sjukdomar och då får man väga saker och ting mot vartannat  :-\.

Min kompis hund fick Borrelia eller Erlichias (minns inte vilket), levern slogs ut och hunden dog - tre år gammal.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Fästingar
« Svar #16 skrivet: 30 jul-08 kl 16:14 »
Om någon här har Lanthönsklubbens tidning (kom idag) så beskriver Ronny Olsson bl.a. Frontline och då kan jag bara säga att jag är glad att jag utesluter gift på mina djur!

Jovisst men vad ska man använda istället då ??
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Fästingar
« Svar #17 skrivet: 05 aug-08 kl 14:54 »
Citron, vitlök, ättika, olivolja....... det finns en del som åtminstone minskar angreppen. Ju fetare päls hunden har, desto mindre fästingar. Funkar på mina och jag badar inte hundarna.
Dessutom är det inte alla sorters fästingar som ger borelia m.m. Ta reda på om det finns där du bor, hur sorten ser ut osv.
Jag går igenom hundarna dagligen och plockar fästingar. Har aldrig sett den farliga varianten på något djur. Några få fästingbett utan smitta är inte farligt heller.

Margit

  • Gäst
SV: Fästingar
« Svar #18 skrivet: 05 aug-08 kl 15:26 »
Citron, vitlök, ättika, olivolja....... det finns en del som åtminstone minskar angreppen. Ju fetare päls hunden har, desto mindre fästingar. Funkar på mina och jag badar inte hundarna.
Dessutom är det inte alla sorters fästingar som ger borelia m.m. Ta reda på om det finns där du bor, hur sorten ser ut osv.
Jag går igenom hundarna dagligen och plockar fästingar. Har aldrig sett den farliga varianten på något djur. Några få fästingbett utan smitta är inte farligt heller.

Hur menar du att du kan se om det är en farlig variant eller inte?

Inga-Karin

  • Inlägg: 648
  • Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Fästingar
« Svar #19 skrivet: 05 aug-08 kl 18:40 »
Om de är farliga eller inte kollar jag på förekomst , utbredning och insjuknande hos "smittskyddet".... De har en tidning de kallar "Mistluren" här i Västmanland, eller om den heter Misteln kanske ;-) Där läser jag och vi och våra hundar sen 15 år tillbaka har aldrig smittats här, däremod vid  Vättern där undertecknad fick Borelia.
Däremot så kollar vi oss extra noga när vi varit öster om Enköping/Strängnäs.........Läs Sko kloster/Tammsvik/Mariefred/Krägga. Vi har ju Vinthundar och SvVk envisas med att ha sina största utställningar i OBS! områden, men i år i Västerås/Mälarcampingen vilket är ett klokare val med tanke på "smittade" fästingar.

VH
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 4 användare (1 dolda)
Anders Flix, Be, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser