Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder till dv.getter?  (läst 7930 gånger)

Methoni

  • Inlägg: 195
    • Närke
Foder till dv.getter?
« skrivet: 28 jun-09 kl 21:51 »
Hej!
Jag har läst en massa trådar här på forumet och försökt greppa vad som är lämpligt till mina getter!Det är ju lite skillnad, vad jag förstår på vad som är lämpligt och på vad de vill äta  ;).
Mina vill gärna äta Rabfor, Allfoder för fjäderfä och havrekross. De har hur mycket vall,sly och barrväxter som helst att till gå men föredrar att stå och gnaga barken på tall och gran.Äpple,morötter och hårtbröd får de ibland som godis.

De är afrikanska dvärggetter ca fyra år och har bara varit hos mig en dryg månad.
Hoppas ni kan ge mig råd!

Sussilo

  • Gäst
SV: Foder till dv.getter?
« Svar #1 skrivet: 29 jun-09 kl 05:59 »
Jag hade bara dvärggetter en kortare tid, det är inte "min" ras. Antar att de inte skiljer sig fodermässigt från andra raser, men de har lätt för att bli feta. Sommartid har mina lantrasgetter fått klara sig på sly, ris, skogs- och gräsbete. Hö har de haft tillgång till i sin lada/vindskydd, speciellt viktigt i början av betesperioden. De äter allt mindre av höet efterhand som magarna ställer om sig till grönbete. Friskt vatten i rena hinkar varje dag, en salt/mineralsten och tillgång till mineralfoder. Inget kraftfoder om de inte har killingar. Grönsaks- och fruktavfall uppskattas också på vintern.
« Senast ändrad: 14 okt-11 kl 10:39 av Sussilo »

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Foder till dv.getter?
« Svar #2 skrivet: 29 jun-09 kl 06:24 »
Mina dvärggeter får på sommaren bara gräs och sly. Och vatten såklart!
På vintern får de hö och vatten, torkad sly. Ibland får de något gottis som havre eller morötter.
Hästsaltsten har de också.
Och visst måste man passa så de inte blir för tjocka! Det är lätt att ge för mycket, de är ju så små.
De brukar få 2 kg hö x 2 per dag. Jag har 4 dvärgar.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Methoni

  • Inlägg: 195
    • Närke
SV: Foder till dv.getter?
« Svar #3 skrivet: 29 jun-09 kl 09:30 »
Vad räknas som "kraftfoder", är det tex Nötfor,rent korn och havre?
Jag tycker att mina dricker väldigt lite vatten. De har tillgång till färskt vatten på många ställen på gården (de går fritt) och i stallet men jag ser dem sällan dricka eller att det sjunker i kärlen.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Foder till dv.getter?
« Svar #4 skrivet: 29 jun-09 kl 11:33 »
Du har rätt ang. vilket som kallas kraftfoder.
Jag tror nog de får i sig det vattnet de behöver. Har de dessutom flera "vattenposter" är det ju svårare att se hur mycket de dricker.
De är ju små djur, då går det inte åt så mycket vatten.
Du behöver inte ge dem kraftfoder alls, kanske en dutt till en dräktig/digivande get bara.
De mår inte bra att bli feta.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Foder till dv.getter?
« Svar #5 skrivet: 30 jun-09 kl 14:06 »
Jag minns att jag läste att en dvärgget skulle ha ca 0,8 kg hö per dag och get. Jag har gett dem det de äter upp och fyllt på två-tre gånger om dagen. På vintern såg jag till att det alltid fanns mycket på kvällen så de fick äta så mycket de ville inför natten för att kunna hålla värmen bättre när det var riktigt kallt.
Jag startade en tråd om det här med getter och vatten för jag tyckte inte att mina verkade dricka alls heller. Ger dem rent varje dag men det går intge mycket ens när det är varmt. Vet inte om de tillgodogör sej det ur det de äter. Getter är väl skapta för väldigt karga miljöer och kräver inte så mycket därför. Mina får mycket grenar av gran och tall, särskilt vintertid nrä det inte finns annat grönt. De äter gärna barren och barkar av grenarna rena. Nu får de såklart sly och gräs eftersom det finns så mycket av den varan. Vi ger dom nget hö alls nu på sommaren, vet inte om det är fel?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Foder till dv.getter?
« Svar #6 skrivet: 01 jul-09 kl 06:25 »
Hur många kilo de äter märker man snart.
Det kan variera eftersom alla äter olika mycket. Alla är ju inte exakt lika stora i maten. Men man kan ju utgå från någonting te x  0,8 kg/ get och dag och justera efter hand. Och somAnna skriver går det åt mer hö när det är kallt.
Mina får inte heller hö nu under sommaren.
Gräs och sly som vi lägger in till dem i hagen mumsar de i sig glatt!
I år har vi köpt tre lantrasgetter också så vi har utökat lite. Men de går i en annan hage.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

mattetillmånga

  • Inlägg: 121
    • Övriga världen
SV: Foder till dv.getter?
« Svar #7 skrivet: 05 jul-09 kl 10:58 »
Det kanske är en rätt dum kommentar men de heter ju Afrikanska dvärggetter och hur mycket vatten tror ni de dricker på stäppen/ökenlandskapet i Afrika? När jag var i Jordanien och reste runt i öknen såg jag många getter men inget vatten  :o De kanske helt enkelt klarar sig på minimalt med vätska till skillnad från andra djur och getraser. Bara en tanke. Men självklart måste det ju finnas tillgång till friskt vatten dygnet runt!
De getterna i Jordanien var föresten fina i hullet, men åt bara på torra buskar (det var nån typ av långörade getter) så jag tror man ska passa sig att mata för mycket till de djur som är anpassade till kargt bete.

Amamfa

  • Inlägg: 54
    • Västergötland
SV: Foder till dv.getter?
« Svar #8 skrivet: 21 jan-10 kl 16:07 »
Vad har ni för mineralfoder till era getter?  ::)

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Foder till dv.getter?
« Svar #9 skrivet: 21 jan-10 kl 16:55 »
Vad har ni för mineralfoder till era getter?  ::)
Inget mineralfoder.
Ger dem hästsaltsten eller ännu bättre viltmineralsten.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

 

Amamfa

  • Inlägg: 54
    • Västergötland
SV: Foder till dv.getter?
« Svar #10 skrivet: 22 jan-10 kl 16:38 »
Okej ;) Får åka till stan och köpa saltsten nu till helgen då  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 4 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Eldtroll, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser