Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  linolja på 10-15 ga ektrall?  (läst 14314 gånger)

xlab

  • Gäst
linolja på 10-15 ga ektrall?
« skrivet: 07 sep-19 kl 09:56 »
Har en ek trall som är 10-15 år ga och vill olja in den med linolja. Nu har jag en fundering om linoljan kan tränga in i eken när den börjar bli så pass hård som den är nu (betong borrar vrids sönder/slås sönder när man borra i den nu) ?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #1 skrivet: 07 sep-19 kl 10:00 »
Om ekvirket är torrt så bör oljan kunna tränga in. Om däremot fukthalten är hög, som det ju kan vara i en trall utomhus nu på hösten då det alltid är dagg på nätterna osv, så är porerna i virket redan mättade med vatten och då kan oljan inte ta sig in. Vattnet måste bort först! Så ett tips är att vänta till nästa sommar och hoppas på en period med varmt och torrt väder, gör då oljningen på kvällen.

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #2 skrivet: 07 sep-19 kl 10:03 »
Om ekvirket är torrt så bör oljan kunna tränga in. Om däremot fukthalten är hög, som det ju kan vara i en trall utomhus nu på hösten då det alltid är dagg på nätterna osv, så är porerna i virket redan mättade med vatten och då kan oljan inte ta sig in. Vattnet måste bort först! Så ett tips är att vänta till nästa sommar och hoppas på en period med varmt och torrt väder, gör då oljningen på kvällen.

som det verka finns det ingen som helst fukt i ek trallen (har iofs inte gjort nån mätning), ek är inte direkt känt för att dra till sig fukt

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #3 skrivet: 07 sep-19 kl 19:53 »
Hört talas om regalskeppet Vasa?

Även om ek inte tar upp mycket vatten så ställer det till det när oljan skall in. Förutom att vara säker på att eken är torr så skulle jag späda oljan rejält, eller värma den, så det underlättar inträngningen. Finns säkert proffsråd angående olja på ek. De kanske helst använder en mer inträngande olja som rå linolja eller kinesisk olja.

Man borrar väl inte i ek med betongborr...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #4 skrivet: 07 sep-19 kl 20:00 »
Ett effektivt sätt är att lägga ektrallen i ett oljebad som är upphettat till 120 c och flytta över den till ett annat som håller 90 c när det slutar bubbla.
Då får du enormt lång hållbarhet på dina trall.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #5 skrivet: 08 sep-19 kl 07:15 »
en betongborr är konstruerad att slå sönder ytan. Måste användas med ett slagborrmaskin. totalt olämpligt för trä. Ett träborr  är konstruerat för att skära hål i en yta.  varför det inte skulle funka i ek är jag frågande inför.  linolja kan bara tränga in i porerna om dessa är tomma dvs torra. Så fukthalten spelar roll. Att ek inte skulle ta upp vatten stämmer inte. det gör alla träslag mer eller mindre. Ta en fuktmätare o kolla. För att det skall vara någon mening med att lägga på olja skall fukthalten vara mindre än 14-15%,dvs torrt virke. Så här års lär den vara betydligt högre särskilt om det är utemiljö.

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #6 skrivet: 06 okt-19 kl 09:50 »
Hört talas om regalskeppet Vasa?

Även om ek inte tar upp mycket vatten så ställer det till det när oljan skall in. Förutom att vara säker på att eken är torr så skulle jag späda oljan rejält, eller värma den, så det underlättar inträngningen. Finns säkert proffsråd angående olja på ek. De kanske helst använder en mer inträngande olja som rå linolja eller kinesisk olja.

Man borrar väl inte i ek med betongborr...

När eken är så gammal som den är så kan man inte borra ed annan borr än betongborr, har iofs inte provat med spiralborr

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #7 skrivet: 06 okt-19 kl 09:53 »
en betongborr är konstruerad att slå sönder ytan. Måste användas med ett slagborrmaskin. totalt olämpligt för trä. Ett träborr  är konstruerat för att skära hål i en yta.  varför det inte skulle funka i ek är jag frågande inför.  linolja kan bara tränga in i porerna om dessa är tomma dvs torra. Så fukthalten spelar roll. Att ek inte skulle ta upp vatten stämmer inte. det gör alla träslag mer eller mindre. Ta en fuktmätare o kolla. För att det skall vara någon mening med att lägga på olja skall fukthalten vara mindre än 14-15%,dvs torrt virke. Så här års lär den vara betydligt högre särskilt om det är utemiljö.

Gammal ek är hårdare än både betong och stål när den är torr, min ek har börjat hårdna (funar inte med tråborrar/bladborr eller stålborr. Ända som går är betongborr (har inte provat spiralborr än

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #8 skrivet: 06 okt-19 kl 09:53 »
Ett effektivt sätt är att lägga ektrallen i ett oljebad som är upphettat till 120 c och flytta över den till ett annat som håller 90 c när det slutar bubbla.
Då får du enormt lång hållbarhet på dina trall.

hur hetar man upp oljan till dom temp?
Fick detta tips, hur funkar det?
Det är standard att man har i balsamterpentin om man blandar i Linolja för att Linoljan ska kunna torka.
« Senast ändrad: 06 okt-19 kl 10:07 av xlab »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #9 skrivet: 06 okt-19 kl 10:16 »
hur hetar man upp oljan till dom temp?
Fick detta tips, hur funkar det?
Det är standard att man har i balsamterpentin om man blandar i Linolja för att Linoljan ska kunna torka.

Man kan tex tända en brasa under kärlet som man har oljan i.
Givetvis kan man använda sig av andra varianter
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #10 skrivet: 06 okt-19 kl 10:28 »
Man kan tex tända en brasa under kärlet som man har oljan i.
Givetvis kan man använda sig av andra varianter

så linoljan börjar inte brinna då?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #11 skrivet: 06 okt-19 kl 11:52 »
så linoljan börjar inte brinna då?

Om man dräller ner den i elden så brinner det nog så fint.
Men inte om man har den i kärlet.
Den brinner inte när man har det på det varma stekjärnet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #12 skrivet: 06 okt-19 kl 17:12 »
Gammal ek är hårdare än både betong och stål när den är torr, min ek har börjat hårdna (funar inte med tråborrar/bladborr eller stålborr. Ända som går är betongborr (har inte provat spiralborr än
Hej, jag arbetar ofta med ek, ibland är den en dag gammal, ibland 200 år. Ibland fuktig och ibland nere på snickeritorrt, dvs 7-8%. De borren jag använder i gammal torr och hård ek är vanliga metallborr, träspiralborr med borrspets, skedborr och spiralborr med skruvspets. Alla går att borra torr ek med så länge de är vassa och inte skevar. Träspiralborr undviker jag ibland och går då över till skedborr istället om hålet behöver vara stort med inte så djupt. Att betongborr går sönder beror på att de inte skär och därmed fastnar. Mvh

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #13 skrivet: 18 okt-19 kl 07:39 »
Hej, jag arbetar ofta med ek, ibland är den en dag gammal, ibland 200 år. Ibland fuktig och ibland nere på snickeritorrt, dvs 7-8%. De borren jag använder i gammal torr och hård ek är vanliga metallborr, träspiralborr med borrspets, skedborr och spiralborr med skruvspets. Alla går att borra torr ek med så länge de är vassa och inte skevar. Träspiralborr undviker jag ibland och går då över till skedborr istället om hålet behöver vara stort med inte så djupt. Att betongborr går sönder beror på att de inte skär och därmed fastnar. Mvh

Ok när jag provar skedborr så knäcks den, betongborren dras sönder och metalborr får inget grepp. så jag vet inte vilken typ av borr du anv, men uppenbarligen inte likvärdiga som jag provat

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #14 skrivet: 18 okt-19 kl 08:35 »
hur hetar man upp oljan till dom temp?
Fick detta tips, hur funkar det?
Det är standard att man har i balsamterpentin om man blandar i Linolja för att Linoljan ska kunna torka.
linolja torkar utmärkt utan balsamterpentin. Den är endast ett sätt att späda oljan så den blir tunnare.  Linolja torkar genom oxidering. Inte genom att lösningsmedlet dunstar. Du behöver nog läsa på om hur linolja funkar och hur man hanterar den. Sedan är det skillnad på torktid mellan rå och kokt linolja. Rå har enormt lång torktid. just därför använder man främst kokt till färgtillverkning m.m

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #15 skrivet: 19 okt-19 kl 12:07 »
linolja torkar utmärkt utan balsamterpentin. Den är endast ett sätt att späda oljan så den blir tunnare.  Linolja torkar genom oxidering. Inte genom att lösningsmedlet dunstar. Du behöver nog läsa på om hur linolja funkar och hur man hanterar den. Sedan är det skillnad på torktid mellan rå och kokt linolja. Rå har enormt lång torktid. just därför använder man främst kokt till färgtillverkning m.m

Varför finns tråden "varför torkar inte linoljan" då? Hur kommer det sig att på andra forum så finns liknande trådar?

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #16 skrivet: 19 okt-19 kl 12:10 »
Ett effektivt sätt är att lägga ektrallen i ett oljebad som är upphettat till 120 c och flytta över den till ett annat som håller 90 c när det slutar bubbla.
Då får du enormt lång hållbarhet på dina trall.

Hur är den mot insekter och  den typen av skadegörelse? När man bygger med ek så är det redan så pass lång hållbarehet att inte enns mina barbarns barnbarn kommer att behöva byta ut den :)

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #17 skrivet: 19 okt-19 kl 14:08 »
hittade en sida som gav lite mer insikt i linoljan :)

Den råa kallpressade linoljan bör blandas ut med balsamterpentin om den skall användas för träbehandling. Balsamterpentinen hjälper träoljan att penetrera och framför allt oxidera – torka. Ju torrare träet är desto bättre kommer det att suga till sig träoljan. Att mätta upp träet gör man lämpligast genom att stryka vått-i-vått, d.v.s. strykningar så länge träet suger. OBS! Det får inte ligga överflödig olja i små sjöar och skinntorka på ytan. Underlaget avgör grunderingen. Är det nytt trä eller gammalt? Fura eller gran, finsågat eller hyvlat? Tryckimpregnerat eller obehandlat, splintved eller kärnved? Skall ytan vara inoljad eller över målas efter grundningen? Som du ser finns det en del att beakta. Livet är inte så lätt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #18 skrivet: 19 okt-19 kl 16:26 »
Hur är den mot insekter och  den typen av skadegörelse? När man bygger med ek så är det redan så pass lång hållbarehet att inte enns mina barbarns barnbarn kommer att behöva byta ut den :)

Inte en blekaste aning.
Men jag tror inte det är ett problem då de flesta insekterna dom ger sig på virke inte kan med oljan som då finns i virket.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #19 skrivet: 19 okt-19 kl 19:01 »
hittade en sida som gav lite mer insikt i linoljan :)

Den råa kallpressade linoljan bör blandas ut med balsamterpentin om den skall användas för träbehandling. Balsamterpentinen hjälper träoljan att penetrera och framför allt oxidera – torka. Ju torrare träet är desto bättre kommer det att suga till sig träoljan. Att mätta upp träet gör man lämpligast genom att stryka vått-i-vått, d.v.s. strykningar så länge träet suger. OBS! Det får inte ligga överflödig olja i små sjöar och skinntorka på ytan. Underlaget avgör grunderingen. Är det nytt trä eller gammalt? Fura eller gran, finsågat eller hyvlat? Tryckimpregnerat eller obehandlat, splintved eller kärnved? Skall ytan vara inoljad eller över målas efter grundningen? Som du ser finns det en del att beakta. Livet är inte så lätt.
det är alltid bra att ta till sig kunskap. Själv har jag 40 års bagage med linolja och målat oändliga kvadratmeter med denna produkt både inne o ute. Ja,man använder balsamterpentin som spädning. Både i rå och kokt. Men den hjälper inte till med torkning då linolja torkar medelst OXIDERING. Rå linolja saknar torkmedel (som man får genom att upphetta linoljan,s.k kokt linolja) . Oxideringen går där väldigt långsamt och givetvis torkar den med tiden. Har man kunskapen om hur man målar med linolja,hur den används och hur den fungerar är livet lätt.  Bra att du söker men du tycks fortfarande ha svårt att ta till dej kunskap. Du ifrågasätter hela tiden med baktanken att just du har rätt. böeja med att kolla vad oxidering är så förstår du att balsamterpentin INTE har något med torkprocessen att göra. Om du är snäll kan jag tala om det men jag har beskrivit linoljemålning i många trådar inkl. handboken.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser