Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge löper katter?  (läst 21158 gånger)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Hur länge löper katter?
« skrivet: 12 nov-09 kl 07:59 »
Gisela började sitt första löp nångång i september i år, nu är vi inne i mitten av november och hittills löper hon fortfarande, är det normalt? ???

Ungefär varannan dag går hon runt och MJAUAR så de ekar i hela huset, däremellan verkar hon mest förströdd.
Jag trodde katter löpte som hundarna vår och höst och sen var det bra ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
SV: Hur länge löper katter?
« Svar #1 skrivet: 12 nov-09 kl 23:14 »
Att löpa så länge är inte normalt. Är du verkligen säker på att hon löper?? Hon kanske bara är av den pratiga sorten.
En katt som löper brukar ju förutom låta, rulla runt, köra upp rumpan medans huvudet nästan är i marken.
Brukar kunna testa dom genom att ta på rumpan eller precis under "snippan" och gosa. Katter som löper brukar köra upp rumpan och ner med huvudet och stä å frenetiskt trampa med baktassarna på stället.
Tror åxå ibland att mina löper men kollar ja så är dom bara högpratande.
Löper hon verkligen ska du nog ta och kolla upp det hela med vetrinären.
Kan kanske stoppa i p-piller så hon inte måste löpa så. Ja vet inte men det låter inte normalt i mina öron.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hur länge löper katter?
« Svar #2 skrivet: 12 nov-09 kl 23:16 »
Jo men det är just så hon gör, kelar med allt,"trampar" kastar sig på golvet med rumpan i vädret om man rör runt svansroten, MJAUAR så det ekar...varannan dag ungefär..aldrig sett nåt liknande  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Hur länge löper katter?
« Svar #3 skrivet: 13 nov-09 kl 00:50 »
Vissa kan hålla på tills de får sig nåt är min erfarenhet  ::)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Hur länge löper katter?
« Svar #4 skrivet: 13 nov-09 kl 13:51 »
Har du tänkt sterilisera henne? Löpande honor kan verkligen vara påfrestande...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Hur länge löper katter?
« Svar #5 skrivet: 13 nov-09 kl 15:42 »
Våra honor gick och vrålade konstant trots p-piller och alla möjliga försök för att få dem tysta. Dom löper väl normalt med några veckors mellanrum men som sagt, våra skrek en vecka, var tyst ett par dagar, skrek en vecka osv... Det var vedervärdigt...

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hur länge löper katter?
« Svar #6 skrivet: 13 nov-09 kl 16:19 »
Har du tänkt sterilisera henne? Löpande honor kan verkligen vara påfrestande...
Vet inte,vi har diskuterat det men det får bli till våren i så fall.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Hur länge löper katter?
« Svar #7 skrivet: 13 nov-09 kl 22:23 »
Vet inte,vi har diskuterat det men det får bli till våren i så fall.

Ett tecken på löpning är om hon "ställer upp sig". Klia henne vid svansroten om hon sänker framkroppen mot golvet o putar med rumpan så är hon i löp, om hon lägger sig ner o snurrar från sida till sida o spinner så år det (o)normalt kelbeteende. Bägge delarna är lika jobbiga.Mitt åd är visar hon löp=kastrera eller para ::). Kelbeteende=Släng ut henne ;D
Har själv en kastrerad 8mån hankatt som är extremt kelig. På natten kommer han smygande under täcket från fotänden,ålar sig sakta o ljudlöst upp till kudden forfarande med kroppen under täcket. Lägger ner huvudet på kudden så nära mitt öra han kan komma osså sen startar han V8:an utan ljuddämpare >:( Jag har hotat med både det ena och det andra men katt f*n lyssnar inte, inte nog med att han spinner han jamar i sömnen också >:( >:( Nu är det kallt ute och jag har inte mage att slänga ut honom utan får genomlida varje natt med öronproppar fram till våren :-\
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hur länge löper katter?
« Svar #8 skrivet: 14 nov-09 kl 07:56 »
 ;D

Riktigt så illa är det inte med Gisela, hon är inte jättekelig annars och vill mest busa när man tar i henne. Och i sovrummet är hon bannlyst eftersom jag är allergisk mot katter så det är inga problem med sömnen i alla fall  ;D

Vi får ge det ett par månader och så får det nog bli kastrering till våren för vi vill inte att hon ska få ungar då hennes mor är en fantastiskt dålig mamma och det tror jag går i arv  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sussilo

  • Gäst
SV: Hur länge löper katter?
« Svar #9 skrivet: 14 nov-09 kl 10:42 »
Ja hu, katthonans oljud under löpandet kan driva en från vett och sans! Vanlig löptid är ca 5-8 dagar och löpet återkommer med 2-3 veckors mellanrum hela året. Alltså, knappast någon ro alls för varken ägaren eller katthonan! Löpningen kan vara något dämpad under de mörka månaderna okt-dec, men inte nödvändigtvis. Vissa katthonor löper bara 2-3 ggr/år, påstås det.

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Hur länge löper katter?
« Svar #10 skrivet: 14 nov-09 kl 11:36 »
 En veterinär från Österrike  jobbade på ultuna i uppsala en tid ( hon var fantastiskt duktig ) 
Hon höll utvecklings kurs för oss övriga tekniker.
Hon berättade att katter kunde stå i löp länge och att de ovulerade först när de blivit betäckta !! Hon sa att man skulle kunna " stimulera " katten till att tro att den blivit betäckt, då ovulerade den och sen gick den ur löp ! Jag har bara steriliserade hon katter så jag har inte provat ...

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Hur länge löper katter?
« Svar #11 skrivet: 14 nov-09 kl 12:51 »
Varför vänta? Risken är ju att hon lyckas bli parad under tiden, och ska hon inte ha ungar så.. Ring o beställ tid.

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
SV: Hur länge löper katter?
« Svar #12 skrivet: 14 nov-09 kl 14:55 »
En av mina f.d honkatter löpte 1 gång om året, i december. Nackdelen var att hon var avelskatt å då fick man va rejält redo m hane etc så det inte missades.
Har åxå hört det där m stimulering så dom går ur löp. Har bara avelskatter som e kastrerade så när dom inte ska paras går dom på P-piller.
Enda anledning att vänta m en sterilisering om man inte VILL ha ungar på katten är ju om pengarna är sinade. Annars åk nu!
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

MsLuna

  • Inlägg: 18
SV: Hur länge löper katter?
« Svar #13 skrivet: 14 nov-09 kl 18:22 »
Har hon verkligen löpt konstant?
Bägge mina honor (ja, jag har uppfödning) löper en vecka, har uppehåll en vecka, löper en vecka etc.

Jag rekommenderar kastrering nu. Bättre göra det planerat, än råka ut för en svårare operation om hon får livmoderinflammation pga sitt intensiva löpande.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hur länge löper katter?
« Svar #14 skrivet: 15 nov-09 kl 19:17 »
Varför vänta? Risken är ju att hon lyckas bli parad under tiden, och ska hon inte ha ungar så.. Ring o beställ tid.
Det är inte läge just nu med pappa begravning och min egen operation/konvalecens, jag kan inte köra bil de närmaste veckorna så hon får helt enkelt vänta tills Januari början och tills dess får vi stå ut, just nu har hon varit lugn några dagar så man får andrum men mig stör det itne så mycket, hon jamar men är i övrigt ganska lugn. Och så är hon innekatt och kommer inte bli tjuvbetäckt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Altair

  • Inlägg: 97
SV: Hur länge löper katter?
« Svar #15 skrivet: 18 nov-09 kl 19:05 »
Har bara avelskatter som e kastrerade så när dom inte ska paras går dom på P-piller.

Va?
Man ger väl P-piller för att inte behöva kastrera? Kastrerar man så är det inte möjligt att avla, eller har jag missat ngt på biologilektionerna?
Altair är den starkast lysande stjärnan i stjärnbilden Örnen.
HMS Altair, 1:a klass torpedbåt sjösatt år 1909.
HMS Altair, torpedbåt sjösatt år 1956. HMS Altair, skolfartyg sjösatt år 2007.

 

ila

  • Inlägg: 48
SV: Hur länge löper katter?
« Svar #16 skrivet: 19 nov-09 kl 09:20 »
Katthonors löptid är ca 5-8 dagar. Löpet återkommer hos vissa katter med 2-3 veckors mellanrum hela året, såvida befruktning inte sker. Löpningen brukar vara mer dämpad under de mörka månaderna oktober, november och december. Andra honor löper endast 2-3 gånger per år. har honor som löper endast en ggr/år och vissa tills parning sker. dessa honor äter p-piller då kullar inte ska inträfffa och sedan steriliseras dessa.

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
SV: Hur länge löper katter?
« Svar #17 skrivet: 19 nov-09 kl 12:32 »
Altait: Du har så rätt, ett litet o missade ja tydligen. Okastrerade ska d ju va.
Dom har inte ändrat så mkt sen vi gick i skolan tror ja.  ;)
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 2 användare
peterm, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser