Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorn går inte runt!!!!  (läst 5691 gånger)

Stoinudden

  • Inlägg: 10
    • Skåne
Motorn går inte runt!!!!
« skrivet: 11 feb-10 kl 14:53 »
Jag har fått en Ferguson gråsugga (bensinare) av en bekant som jag tänkte få ordning på. Pronblemet upptäcktes när vi skulle försöka dra igång maskineriet, när jag släppte upp kopplingen låstes hjulen direkt även i högsta växel. Har ni några bra tipps på oljor eller andra medel man kan hälla in i cylindrarna för att lösa upp eventuell rost eller måste jag riva ner motorn??????   

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Motorn går inte runt!!!!
« Svar #1 skrivet: 11 feb-10 kl 19:31 »
Verkar det ha stått vatten i cylindrarna eller är det bara en "lättare" hoprostning som det kan bli av sig självt om en motor får stå stilla länge?

5-56 eller dieselolja är två gamla beprövade knep. Och man bör låta oljan få god tid på sig att verka, det går fortare ju varmare det är. Alltså mycket bättre om du kan få in traktorn i ett varmgarage en vecka än att hoppas på att det händer något när den står utomhus i minusgrader.

Men du ska ha en god portion tur om du ska få loss motorn utan att behöva lyfta toppen. Och även om du får motorn att gå runt finns det risk att kolvringarna har kärvat fast så att det ändå slutar med att ta ut kolvarna och peta loss dem för att få bra kompression och måttlig oljeförbrukning.

Med avlyft topp har man större chans att upptäcka vilken eller vilka kolvar som verkligen sitter fast, då kan man koncentrera insatserna på dem och behöver inte bry sig om dem som är i ordning.

Stoinudden

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Motorn går inte runt!!!!
« Svar #2 skrivet: 12 feb-10 kl 12:32 »
Ja det är nog lika bra att lyfta toppen så man kan se hur cylindrarna ser ut. Den har nog inte körts på 30år!! Så jag får nog räkna med lite jobb innan jag kan köra med den, men jag kan inte klaga den var ju gratis ;D

Tack för hjälpen! 

Henrik.S

  • Inlägg: 44
SV: Motorn går inte runt!!!!
« Svar #3 skrivet: 20 feb-10 kl 17:47 »
Lyft toppen om den stått så länge kan vara alla möjliga överraskningar som i värsta fall skadar något annat om den dras runt. Plockade isär en gammal bilmotor som stått i säkert 30 år och den var det ett råttbo i en cylinder där ventilerna stött öppna  ;)
//Henrik

Stoinudden

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Motorn går inte runt!!!!
« Svar #4 skrivet: 20 feb-10 kl 19:24 »
Råttor i cylindern säger du :o det kanske satt ett gäng möss i motorn och höll i mot när jag skulle dra igång den  ;).

Någon som har tips på var man kan få fatt på instruktionsbok med åtdragningsmoment och var man enklast beställer reservdelar?

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Motorn går inte runt!!!!
« Svar #5 skrivet: 20 feb-10 kl 19:49 »
Olssons i Ellös har nog både och .

Månskensodlaren

  • Inlägg: 96
    • Hälsingland
SV: Motorn går inte runt!!!!
« Svar #6 skrivet: 22 feb-10 kl 01:10 »
http://rune.sahlberg.se/ klicka på manual uppe till vänster annars kan du ju ṕrova: http://www.ferguson.has.it/
« Senast ändrad: 22 feb-10 kl 01:19 av Månskensodlaren »

Henrik.S

  • Inlägg: 44
SV: Motorn går inte runt!!!!
« Svar #7 skrivet: 23 feb-10 kl 13:25 »
Reservdelar finns hos www.te-20.com/, www.agrilineproducts.com/, www.oie.se/ m.fl

Moment till TEA,TED
Topp 8,3-9,0 kgm
Ramlager 12,4-13,8 kgm
Vevlager 5,8-6,4 kgm
Svänghjul 5,8-6,4 kgm

När du lossat toppen och fått loss motorn se då till att fodren inte åker med upp! Åker fodret med så måste det plockas ur och ny packning i samma tjocklek monteras då det troligen inte kommer hålla tätt genom att bara trycka ner det tillbaka. Fodren ska sticka upp 0.05 - 0.2mm över blockkanten, lika på alla cylindrar  ;)
//Henrik

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Motorn går inte runt!!!!
« Svar #8 skrivet: 23 feb-10 kl 14:00 »
Har man bekymmer med foder som vill krypa upp ( nästan en sjukdom hos vissa MF modeller ) kan man stryka på linolja utvändigt på fodren , då sitter dom sedan .


Stoinudden

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Motorn går inte runt!!!!
« Svar #9 skrivet: 06 mar-10 kl 18:46 »
Tack för alla bra tips! Har beställt lite slangar, filter och annat nödvändigt på ellös, dom har ju grejor så man skulle kunna bygga en ny traktor av bara delar ;) Jag har hällt i en blandning av 5-56 och motorolja i cylindrarna, ska låta den stå så i ca en vecka innan jag gör något mer.

Någon som vet var man får fatt på begagnade bak däck i skåne med omnejd? Jag har kollat runt lite efter nya men de  jag har hittat kostar tre till fem tusen styck :o     


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser