Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inreda hönshus  (läst 3162 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Inreda hönshus
« skrivet: 20 jul-17 kl 17:09 »
Hur många reden behövs för 8 höns?
Hur många och hur långa sittpinnar behövs för de hönsen?
Ska man ha lyse i hönshuset? Om ja: Hur starkt då (hönshuset är 2,5 m x 2,5 m)? (Räcker det med en liten lysdiodlampa på ett par watt?)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Inreda hönshus
« Svar #1 skrivet: 20 jul-17 kl 18:23 »
Om inte jag minns fel så säger bestämmelserna 15cm sittpinne / höna
Reden vet jag inte .
Jag har ledbelysning snarare månskensljus än belysning . Tror inte det finns nått krav mer än att det skall finnas belysning.  Finns dock något krav på fönstermängd/yta

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Inreda hönshus
« Svar #2 skrivet: 20 jul-17 kl 19:13 »
Tre reden till 8 hönor bör räcka. Om det är mycket ruvbenägna hönor så behövs fler.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Inreda hönshus
« Svar #3 skrivet: 20 jul-17 kl 19:34 »
Då räknar jag med 2 hönor per rede.
Då installerar jag en LED-belysning på några watt som går på 12 V.
Då räknar jag med 20 cm pinne per höna, delas upp på två pinnar i olika höjd = 2 st pinnar som är 1 m styck. Ok?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Inreda hönshus
« Svar #4 skrivet: 20 jul-17 kl 20:13 »
Då räknar jag med 2 hönor per rede.
Då installerar jag en LED-belysning på några watt som går på 12 V.
Då räknar jag med 20 cm pinne per höna, delas upp på två pinnar i olika höjd = 2 st pinnar som är 1 m styck. Ok?

Jag har mina i stege nedåt i 3 nivåer för att dom ska kunna "klättra" upp till dom översta och gott om avstånd mellan så dom under inte får skiten på sig om dom får för sig att sitta åt fel håll som mina sussex av nån anledning ofta gör.

dom har gott om plats men trycker ändå ihop sig på översta pinnen.

ha inte för tunna pinnar heller det är inte bra för hönsen.



torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Inreda hönshus
« Svar #5 skrivet: 20 jul-17 kl 21:00 »
Hur tjocka ska pinnarna vara, ungefär? Bra tips om stegen, har du en skiva under? Är det nåt man ska ha?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Inreda hönshus
« Svar #6 skrivet: 20 jul-17 kl 21:14 »
Jag har kompostgaller under pinnarna och sen en skiva en bit under den så dom inte kan komma åt skiten och lätt att rensa.
Tror mina pinnar är ca 6-7cm

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Inreda hönshus
« Svar #7 skrivet: 20 jul-17 kl 21:33 »
Stora, tunga höns som stor Sussex o.d. ska ha 10 cm bred , lite avrundad i kanten, bräda att sitta på.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Inreda hönshus
« Svar #8 skrivet: 20 jul-17 kl 21:55 »
Vad ska man ha för höns då?


Bra födosök, ätbara alltså värda att äta även som vuxna (mängden ägg är mindre viktigt, får vi 4 ägg om dagen av 8 höns är det nog), tåliga.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Inreda hönshus
« Svar #9 skrivet: 20 jul-17 kl 23:10 »
Stora, tunga höns som stor Sussex o.d. ska ha 10 cm bred , lite avrundad i kanten, bräda att sitta på.
Känner ingen som haft så grov som 10 och det har gått fint ändå. Men säkert bra.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Inreda hönshus
« Svar #10 skrivet: 21 jul-17 kl 13:56 »
Höns "sitter" ju egentligen inte när de sover. De ligger och vilar bröstet på pinnen. Därför bör vikten fördelas över en större yta. På en smal pinne eller en rund pinne blir det stor belastning på liten yta. Det kan leda till snett eller insjunket bröst på växande djur, och blåsor i huden på alla.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Inreda hönshus
« Svar #11 skrivet: 21 jul-17 kl 19:45 »
Känner ingen som haft så grov som 10 och det har gått fint ändå. Men säkert bra.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Sonja har rätt, bara för att du sett hönor sitta på smala pinnar och sett söta ut betyder det inte att dom mått bättre av grova pinnar. Till dvärghöns så behöver det vara minst 6-7 cm och större raser minst 10.
Klorna ska inte nå till mer än hälften av pinnen.

Skogen är ju full av bra sittpinnar i bra storlek så det är ju inte svårt att få tag på.
//Luff

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Inreda hönshus
« Svar #12 skrivet: 21 jul-17 kl 23:23 »
Sonja har rätt, bara för att du sett hönor sitta på smala pinnar och sett söta ut betyder det inte att dom mått bättre av grova pinnar. Till dvärghöns så behöver det vara minst 6-7 cm och större raser minst 10.
Klorna ska inte nå till mer än hälften av pinnen.

Skogen är ju full av bra sittpinnar i bra storlek så det är ju inte svårt att få tag på.
Ruggigt dryg måste jag säga.
Det är väl ungefär vad jag orkar svara på ett sådant inlägg.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Inreda hönshus
« Svar #13 skrivet: 22 jul-17 kl 00:07 »
Det var nog första gången någon kallat mig dryg.  ;D
Din kommentar om att det "säkert gått bra" upplevde jag som nonchalant.
Jag har sett mycket bilder på gulliga hönshus där hönsen suttit och balanserat på sopkvastskaft.
För det var dom enda runda pinnar dom hittade i affären...

Men jag är gärna dryg på internet om det kan gör att någon slutar ge felaktiga råd.
//Luff

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Inreda hönshus
« Svar #14 skrivet: 22 jul-17 kl 06:45 »
"Pinnen" ska INTE vara rund, Den ska vara en bräda. Eller regel. Och den ska vara enkelt löstagbar för rengöring och ohyreinspektion.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Inreda hönshus
« Svar #15 skrivet: 22 jul-17 kl 07:20 »
Det var nog första gången någon kallat mig dryg.  ;D
Din kommentar om att det "säkert gått bra" upplevde jag som nonchalant.
Jag har sett mycket bilder på gulliga hönshus där hönsen suttit och balanserat på sopkvastskaft.
För det var dom enda runda pinnar dom hittade i affären...

Men jag är gärna dryg på internet om det kan gör att någon slutar ge felaktiga råd.
Ska du citera så bör du citera rätt.
Säger inte imot och nonchalerar inte.

Varför skulle jag utgå från bilder på gulliga höns på pinnar ?

Jag vet att varken jag eller dom jag känner som haft höns i kanske 30 år inte haft några problem med hönsen och har haft den tjockleken.
Sen kan det mycket väl vara så att man minimerar en risk genom att gå upp lite i storlek där av mitt svar "Men säkert bra"

Jag håller på och inreder ett nytt hönshus just nu och kommer absolut ta rådet.

Vill du vara dryg när du ger dig in i något så va det men för mig blir du en korkad människa. Mycket trist attityd.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Inreda hönshus
« Svar #16 skrivet: 22 jul-17 kl 07:22 »
"Pinnen" ska INTE vara rund, Den ska vara en bräda. Eller regel. Och den ska vara enkelt löstagbar för rengöring och ohyreinspektion.
Hur gjorde /gör hönsen i det vilda ?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Inreda hönshus
« Svar #17 skrivet: 22 jul-17 kl 15:33 »
Hur gjorde hönsen i det vilda? I det vilda såg/ser de inte ut som  t.ex Sussex. De var /är betydligt mindre och framför allt spinkigare. Sådana raser finns förvisso även som tama, men det var ju inte sådana som diskussionen gällde.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser