Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippning av angoragetter  (läst 2819 gånger)

Tigerironlady

  • Inlägg: 93
Klippning av angoragetter
« skrivet: 10 apr-05 kl 10:27 »
Vi håller på som bäst och har klippt den första geten. Det var fruktansvärt nervöst, eftersom det var så lätt att klippa för långt.... *huvva!* och att faktiskt klippa geten i skinnet....
När vi dessutom har hört att det finns en sena man absolut inte får råka klippa i på benet, för då finns det bara en sak att göra... avlivning. Nåja, vi lyckades att undvika större blodsblessyrer, och det var ju skönt.

Nu skulle jag vilja veta hur ni gör med dräktiga getter? Vi har nog bestämt oss för att klippa ner henne lite för hand för att inte stressa upp henne i onödan, och sen klippa ordentligt efter ett tag efter att hon fått killingar.

Vi har börjat klippa vår jättebock. Men, hallå! Snacka om råstyrka! Hur gör ni med stora och starka bockar
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Klippning av angoragetter
« Svar #1 skrivet: 10 apr-05 kl 10:55 »
 Jag har ingen erfarenhet av getklippning...
Men, min absolut bästa investering till fåren är min klippstol! Utan den skulle jag inte klara att klippa mina får själv. Man kan i lugn och ro lära sig hur man klipper utan att samtidigt behöva hålla ett sprattlande får, toppen! Arbetsställningen blir också bra eftersom fåret står en bit upp. Det går även att bygga en egen enklare klippstol om man inte vill köpa. Kanske kan man använda en sådan till getter också?!?
                           Mvh
                         Charlotte
« Senast ändrad: 10 apr-05 kl 10:57 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tigerironlady

  • Inlägg: 93
Re:Klippning av angoragetter
« Svar #2 skrivet: 11 apr-05 kl 21:28 »
Fårstol? Var finns det sådana? Hur ser de ut? Pris? Oj, vad mycket frågor jag fick till på en gång, men jag har inte en aning om vad det är för något....
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Klippning av angoragetter
« Svar #3 skrivet: 12 apr-05 kl 22:45 »
 Klippstolen är ungefär som ett "bord" som fåret går upp på i "nedfällt läge" längst fram finns en anordning för att sätta fast huvudet på fåret. Sen fäller man upp bordet och vips! har man en perfekt arbetshöjd och de allra flesta får står lugnt och stilla. Klippstolar finns hos Bla LG-produkter. Jag hade sådan himla tur att jag fick tag på min begagnad.
                           Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser