Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skadade myskandsällingar??  (läst 1030 gånger)

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
Skadade myskandsällingar??
« skrivet: 26 okt-09 kl 12:30 »
Under de senaste dagarna så har två av mina myskandsällingar fått problem med att gå. De kan inte stå på sina fötter utan att trilla omkull. Först var det bara en myskandsälling som det var problem med, deras fötter kändes lite lelösa så jag misstänkte först att myskanden kanske hade brutit foten så jag satte den i en isoleringsbur för att ge den ett försök att friskna till på egen väg. Men nu så har det blivit en till av våra myskänder som har skadat sig så därför har jag börjat misstänka annat, för det är väll inte så pass vanligt att de bryter fötterna!?
Sedan så är det så att våra skadade myskansällingar är mycket mindre än resten av sin årskull så jag misstänker att det kanske är ett urlakningsproblem istället för en brytning, för vi utfodrar de bara med vanlig rågkross just nu så vi kankse borde testa att ge de mer mineraler?? Vad tror ni? och om jag ska ge de mer mineral vad ska jag i så fall ge de?
Tack på Förhand!
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

_olfi_

  • Inlägg: 219
    • Medelpad
SV: Skadade myskandsällingar??
« Svar #1 skrivet: 26 okt-09 kl 17:39 »
Är ingen expert på detta men det låter misstänkt (utlakning) tyvärr gissar jag på att det är lite kört för dem isåfall, men absolut värt ett försök - sen är det ju inte säkert att utlakning faktiskt är problemet.
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Skadade myskandsällingar??
« Svar #2 skrivet: 27 okt-09 kl 10:07 »
Ja det skulle vara synd att korta deras liv i onödan.
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Skadade myskandsällingar??
« Svar #3 skrivet: 04 nov-09 kl 19:05 »
GE dem kalkpulver snabbt, ge dem en skål med mat och häll en hel del kalk ovan på det, de kommer att vilja ha det, vet att de behöver det. Speciellt myskankor som växet för snabbt får detta problemet, men det kan vara för sent, man ska därför alltid ha kalk hemma och vid första tecknet så ge dem det. Räcker inte med att ge vanligt foder, köpt foder, blandat foder och allt det där, dessa har speciellt behov och behöver mer än vad de får egenom vanliga blandningar....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Skadade myskandsällingar??
« Svar #4 skrivet: 05 nov-09 kl 07:27 »
Har detta kalkpulver ett särskilt namn och vem saluför detta?
PS. Vi bor i skaraborg
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Skadade myskandsällingar??
« Svar #5 skrivet: 05 nov-09 kl 10:01 »
Shit, tror att granngården har det, annars bör lantmännen ha det, Finns även i  gruspulver, alltså inte totalt malet, lite grusigt. Kan inte namnet, brukar ta det av min pappa som köper hem många 100 kg till sina kor. Fråga dem , det finns inte många varianter, bästa är det grusiga, det brukar djuren  gilla bäst.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 5 användare (3 dolda)
sayerbýr, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser