Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gäss med och utan knöl?  (läst 7746 gånger)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Gäss med och utan knöl?
« skrivet: 08 feb-12 kl 14:45 »

Jag har Kinesisk knölgås.
Vad är dom egentligen o vad heter dom är diskussionen.
« Senast ändrad: 09 feb-12 kl 20:18 av Travelerhorses »
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Gäss med och utan knöl?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-12 kl 16:07 »
Tror du blandar ihop svangås, med knölsvan  ;)
Fast svangås är inte knölgäss ,eller...?
knölgås är den domestiserade formen av den vilda kinesiska varianten svangås. :)
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Gäss med och utan knöl?
« Svar #2 skrivet: 08 feb-12 kl 19:21 »
Nej nej ni har missuppfattat.
jag har Kinesisk knölgås/knölsvan.
Egentligen är dom varken gås eller svan utan nåt mitt emellan men lagmässigt hamnar dom under gås kategorin som tur är.

Knölgåsen (Aldrig knölsvan) är den framalvade varianten av Svangås.
Svanar har inget med denna gåsart att göra, förutom att den ser lite ut som en svan med sin börja hals etc.

Det är inget mellanting mellan svan och gås, det är en GÅS sort;)
Varför den tama varianten kallas knölgås är för att när svangåsen domectriserades så dök det upp en knöl i pannan.

A. Knölgås:


Svangås:



« Senast ändrad: 08 feb-12 kl 19:26 av Prydfjærfe »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Gäss med och utan knöl?
« Svar #3 skrivet: 08 feb-12 kl 20:07 »
I gåsböcker står det att det inte är samma art som en gås.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Gäss med och utan knöl?
« Svar #4 skrivet: 08 feb-12 kl 22:06 »
För att röra till det ytterligare så är detta inte en Knölgås  utan en Afrikansk Gås. Knölgåsen har inte hakpåse vilket den Afrikanska gåsen har.


Sedan är det så att det som heter Knölgås på Svenska heter Svangås på Danska och därmed Svangås även i vår Skandinaviska standard.

Kan också tillägga att Afrikansk gås inte kommer från Afrika utan från Amerika... Namnsättningen på gäss är solklar eller hur   ::)  :P ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Gäss med och utan knöl?
« Svar #5 skrivet: 08 feb-12 kl 22:15 »
För att röra till det ytterligare så är detta inte en Knölgås  utan en Afrikansk Gås. Knölgåsen har inte hakpåse vilket den Afrikanska gåsen har.


Sedan är det så att det som heter Knölgås på Svenska heter Svangås på Danska och därmed Svangås även i vår Skandinaviska standard.

Kan också tillägga att Afrikansk gås inte kommer från Afrika utan från Amerika... Namnsättningen på gäss är solklar eller hur   ::)  :P ::)


Lina, jag skrev A. knölgås.
Detta är en Afrikansk knölgås! =) inte bara "Afrikansk gås"

Finns kinesisk knölgås, och afrikansk knölgås.
 (Heter säkert Afrikansk gås i typ standarden, men tycker allt verkar vara knäppt där. Det är iallafall en Afrikansk knölgås)
« Senast ändrad: 08 feb-12 kl 22:18 av Prydfjærfe »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Gäss med och utan knöl?
« Svar #6 skrivet: 08 feb-12 kl 22:17 »
I gåsböcker står det att det inte är samma art som en gås.
Eh, hmm  ;D  ;D  o:)
Som en gås??? EN GÅS? Vilken art är "en gås" då??
Våra tamgäss härstammar nästan allihopa från Grågåsen, undantag knölgässens om härstammar från Svangässen.
Sen finns det även vildgäss som vi inte domectriserat..
Det finns många gåsarter.
Rödhalsad gås = egen art
Kanadagås = Egen art
Nilgås = egen art
Osv.

Är exakt som, det finns flera olika arter finkar, änder, fasaner, duvor etc etc etc......
« Senast ändrad: 08 feb-12 kl 22:23 av Prydfjærfe »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Gäss med och utan knöl?
« Svar #7 skrivet: 08 feb-12 kl 22:25 »
Afrikansk knölgås (Eng: African goose)


Kinesisk knölgås (Eng: Chinese goose)


Svangås (Eng: Swan goose)



Om jag inte missminner mig så korsade man Kin. knölgås med Toulouse för att ta fram A. knölgåsen =)
« Senast ändrad: 08 feb-12 kl 22:39 av Prydfjærfe »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Gäss med och utan knöl?
« Svar #8 skrivet: 09 feb-12 kl 08:48 »
Afrikansk knölgås (Eng: African goose)


Kinesisk knölgås (Eng: Chinese goose)


Svangås (Eng: Swan goose)



Om jag inte missminner mig så korsade man Kin. knölgås med Toulouse för att ta fram A. knölgåsen =)

Jag är ledsen att göra dig upprörd men jag var den först i Sverige som hade Afrikansk gås och den förste  som ställde ut rasen i Sverige också! Rasen heter inte Afrikansk knölgås, även om en del kallar den det utav okunskap, den heter kort och gott Afrikansk gås.

Det du kallar Kinesisk knölgås heter oavsett om du tror det eller inte Svangås i standarden  (Dansk stavning Svane Gaes) och även många här i Södra Sverige använder det namnet på rasen . Jag vet att den även kallas Kinesisk knölgås och jag har för mig det var det namnet på rasen som stod i den gamla Svenska standarden.

Daniel jag vet att du har ett stort behov av att bevisa mig fel och du får gärna fortsätta med det men om vi ska hålla oss till korrekta namn så bör vi titta på vad raserna heter i  den nuvarande standarden eller vad dom hette i den gamla standarden.  Alternativt kan man direktöversätt rasnamnet från rasens ursprungsland. Hur man än gör i detta fallet blir aldrig en Afrikansk gås något annat än en Afrikansk gås även om den har en knöl i pannan ;)

Kinesisk knölgås är som sagt från den gamla Svenska standarden, den heter Svangås (Svane gaes) i den nuvarande standarden, är en domesticerad form av den vilda Svangåsen och kom till Europa under 1700-talet.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Gäss med och utan knöl?
« Svar #9 skrivet: 09 feb-12 kl 09:41 »
Jag är ledsen att göra dig upprörd men jag var den först i Sverige som hade Afrikansk gås och den förste  som ställde ut rasen i Sverige också! Rasen heter inte Afrikansk knölgås, även om en del kallar den det utav okunskap, den heter kort och gott Afrikansk gås.

Det du kallar Kinesisk knölgås heter oavsett om du tror det eller inte Svangås i standarden  (Dansk stavning Svane Gaes) och även många här i Södra Sverige använder det namnet på rasen . Jag vet att den även kallas Kinesisk knölgås och jag har för mig det var det namnet på rasen som stod i den gamla Svenska standarden.

Daniel jag vet att du har ett stort behov av att bevisa mig fel och du får gärna fortsätta med det men om vi ska hålla oss till korrekta namn så bör vi titta på vad raserna heter i  den nuvarande standarden eller vad dom hette i den gamla standarden.  Alternativt kan man direktöversätt rasnamnet från rasens ursprungsland. Hur man än gör i detta fallet blir aldrig en Afrikansk gås något annat än en Afrikansk gås även om den har en knöl i pannan ;)

Kinesisk knölgås är som sagt från den gamla Svenska standarden, den heter Svangås (Svane gaes) i den nuvarande standarden, är en domesticerad form av den vilda Svangåsen och kom till Europa under 1700-talet.
Exakt på vilket ställe blev jag upprörd?  ::)  o:)  ;D
Jag har ALDRIG och då menar jag ALDRIG hört något spån säga att dem har "Afrikanska gäss". Alla jag mött och hört har kallat sina Afrikanska knölgäss.
Varför kallar man de kinesiska för knölgäss men inte de afrikanska?
Dendär standarden skulle jag vilja vända upp o ner på, eller rättare sagt, dem som skrev det. Allt är ju helt sjukt knasigt i den.
I folkmun och när man skriver har jag iallafall bara sett folk använda sig av "Afrikansk knölgås" och jag tror många kommer fortsätta använda det efter detta.

Kinesisk och Afrikansk knölgås.

En till sak som gör att standarden borde vändas uppåner.
Svangås och knölgås är helt olika varianter.
Den riktiga svangåsen är mycket mindre än både afrikansk knölgås och kinesisk knölgås. Helt idiotiskt att döpa knölgåsen till svangås då! En lagom rörig sörja!

Sen försöker jag inte motbevisa dig, men tycker du vänder dig till dendära standarden allt för mycket. Hur smart är den egentligen? Höjden av dumhet är ju att nämna knölgäss som svangås?

ca vikter:
Svangås 2.8–3.5 kg
Kinesisk knölgås 3-5 kg
Afrikansk knölgås 8-10 kg
« Senast ändrad: 09 feb-12 kl 10:17 av Prydfjærfe »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Gäss med och utan knöl?
« Svar #10 skrivet: 09 feb-12 kl 10:25 »
http://www.birdlife.org/datazone/speciesfactsheet.php?id=373
http://www.avianweb.com/swangoose.html
Här är olika namn:
Chinese: [da yan], [hong-yan], [yuan e]s ... Czech: Husa labuti, Husa labutí ...
Danish: Svanegås ...
Dutch: Zwaan gans, Zwaangans ...
German: China-Höckergans, Schwanengan ...
Finnish: Joutsenhanhi ...
French: Oie cygnoïde ...
Frisian: Swangoes ...
Italian: Cignoide cinese, Oca cigno, Oca cignoide ...
Japanese: sakatsuragan, Sakatsura-gan ...
Latin: Anser cygnoid, Cygnopsis cygnoides ...
Limburgish: Zwanegajs ...
Lithuanian: Laibasnapė žaćsis ...
Mongolian: Хошуу галуу ...
Norwegian: Svanegås ...
Polish: ges labedzionosa, gęś łabędzionosa ...
Russian: Сухонос ...
Slovak: hus labutia ...
Spanish: Ansar Cisnal, Ánsar cisnal, Ánsar Cisne ...
Swedish: Svangås ...
Turkish: Çin kazı ... Tuvinian: Хоор-кас

För att återgå till ämnet  ::):
en gås är en gås, en svan är en svan, det Traveller har är INTE Knölsvan, utan Kinesisk Knölgås aka Svangås (domesticerad).
Sedan kan det vara hur dumt som helst i standarden ,men om de flesta länder kallar den för Svangås,så kan väl vi i Sverige kanske också kalla den för det??

Varför?
Finns redan en gås som heter svangås.
Ska vi döpa den kinesiska knölgåsen till det också? Blir bara rörigt eftersom de ser olika ut och väger olika. Knölgåsen kan även vara vit!
Svangås 2.8–3.5 kg
Kinesisk knölgås 3-5 kg

Som någon sa tidigare, är som att döpa en skånegås till grågås... Helt olika färger, vikter, former etc men det är samma art...

[Nu har tråden spårat ur lite, mod eller traveler kan rensa tråden vid behov =) ]
« Senast ändrad: 09 feb-12 kl 10:30 av Prydfjærfe »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Gäss med och utan knöl?
« Svar #11 skrivet: 09 feb-12 kl 11:46 »
hoppas allt moderatern flyttar. det är sånna här debatter som gör forumet intressant x) man lär ju av dom, någon måste ju ha rätt :)
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Gäss med och utan knöl?
« Svar #12 skrivet: 09 feb-12 kl 12:03 »
intressant!! väntar ivrig med poppkorn i näven på att få se en utsedd vinnare av denna debatt!  :-[ ;D 8)
Det finns ingen vinnare, är som med sabelpoot/millefleur/benbefjädrad,,, Har många namn. =)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Gäss med och utan knöl?
« Svar #13 skrivet: 09 feb-12 kl 16:56 »
Om kinesisk knölgås ska heta svangås så har jag:
Vitbruna grågäss (Skånegäss)
Vita djungelhöns (Leghorn)
Gula gräsänder (Gulankor)
m.m

Inser ni inte hur dumt det är?  Som att silkeshöns skulle kallas för djungelhöns?
Och likförbannat heter den Svangås i standarden. Om man nu inte gillar vad som står i Standarden och har ett behov av att använda fel namn på raser bara för att andra gör det så" fine with me". Klaga bara inte sedan på att folk annonserar ut djur under fel namn och inte vet vad det är dom säljer. 

Är Standarden dum och fel vad ska vi då ha för rättsnöre när vi ska förklara skillnaden mellan olika raser och typer?

Till och med lantraserna har ju en standard även om den kallas för rasramar och där står bla beskrivet vad rasen heter. 

Men det kanske inte spelar så stor roll om man kallar sin djur för rätt rasnamn... Säljer man avkommor så kan ju alltid nästa ägare hitta på ett nytt och fint namn för rasen om dom inte kommer ihåg vad förre ägaren kallade den.  Och sedan kan vissa här på alternativ starta diskussionstrådar  med Rubriken "Det här är väl inte en XXX" och så en länk till en blocketannons.....

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Gäss med och utan knöl?
« Svar #14 skrivet: 09 feb-12 kl 17:39 »
Och likförbannat heter den Svangås i standarden. Om man nu inte gillar vad som står i Standarden och har ett behov av att använda fel namn på raser bara för att andra gör det så" fine with me". Klaga bara inte sedan på att folk annonserar ut djur under fel namn och inte vet vad det är dom säljer. 

Är Standarden dum och fel vad ska vi då ha för rättsnöre när vi ska förklara skillnaden mellan olika raser och typer?

Till och med lantraserna har ju en standard även om den kallas för rasramar och där står bla beskrivet vad rasen heter. 

Men det kanske inte spelar så stor roll om man kallar sin djur för rätt rasnamn... Säljer man avkommor så kan ju alltid nästa ägare hitta på ett nytt och fint namn för rasen om dom inte kommer ihåg vad förre ägaren kallade den.  Och sedan kan vissa här på alternativ starta diskussionstrådar  med Rubriken "Det här är väl inte en XXX" och så en länk till en blocketannons.....
Men nu är det ju faktiskt så att det är måååånga som säger Kinesisk knölgås och Afrikansk knölgås. Det är inte någon enstaka som hittat på ett namn som "Järbohönsen" eller liknande.

Är likadant som sabelpoot, det är ett namn som står i standarden, men finns flera namn som den kallas.

Sen ""klaga" inte på annonser", då antar jag att du menar denna annonsen? Anledningen till att jag skrev här var för att traveler typ trodde att Knölgåsen var något mittimellan svan och gås.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Gäss med och utan knöl?
« Svar #15 skrivet: 09 feb-12 kl 19:58 »
Alltså som slutsats här ,,Är den kinesiska Knölgåsen en Svangås enl rasstandarden?
Jag undrar då på dom övre bilderna inte ser likadana ut ju ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Gäss med och utan knöl?
« Svar #16 skrivet: 09 feb-12 kl 20:36 »
Alltså som slutsats här ,,Är den kinesiska Knölgåsen en Svangås enl rasstandarden?
Jag undrar då på dom övre bilderna inte ser likadana ut ju ?

Enligt standarden så heter den kinesiska knölgåsen svangås.
Så om man ska göra som  standarden säger blir det såhär:

Svangås (Eng: Chinese goose)


Svangås (Eng: Swan goose)


Alltså två olika sorter som heter Svangås, olika näbbar, olika former, olika färger, olika vikter = rörigt.

Jag och många med mig tänker fortfarande säga:
Kinesisk knölgås (Eng. Chinese goose)
Afrikansk knölgås (Eng. African goose)
Svangås (Eng. Swan goose)
= Mycket bättre, inte alls rörigt! :D


Edit: ALLA fattar när man säger Kinesisk knölgås eller Afrikansk knölgås....
är somsagt som sabelpoot/millefleur/benbefjädrad etc. Ras med flera namn..


Säger någon att dem säljer svangäss så tänker jag automatiskt att det är en vilda varianten av knölgås.

EDIT IGEN:
" I den skandinaviska står allt på danska. Så även om det står svangås i den så översätter du till svenska så blir det knölgås och det vet ju dom utbildade domarna. Ingen ras knappt heter ju samma på danska som på svenska. Löpanka heter också nåt annat..."
« Senast ändrad: 24 okt-12 kl 22:25 av Strands Gård »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 2 användare
skräptanten, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser