Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smyga in kyckling under höna  (läst 1432 gånger)

bsod

  • Inlägg: 44
    • Västmanland
Smyga in kyckling under höna
« skrivet: 30 apr-20 kl 18:11 »
Hej.

Har haft lite dåliga erfarenheter av hönor som ger upp ruvningen, så vi brukar kläcka med maskin.

Nu visar det sig att kort efter att vi lagt in ägg för kläckning i maskinen är det en höna som lagt sig för att ruva. Det är en gammal höna, mestadels Hedemora. Ganska snäll. Äggen är blandras, lite alla möjliga sorter, så det kan bli lite vadsomhelst.

Tyvärr verkar det som att tuppen skjuter mestadels blanka skott, så det lär inte bli något av hennes ägg, trots att hon ruvat dem exemplariskt i 2 veckor. Jag tänkte därför försöka smyga in några kycklingar till henne.

Vad är bästa sättet att få henne att acceptera andra kycklingar?

Ska man smyga in ägg från maskinen, någon dag innan de börjar pipa, eller kanske först när äggen piper? Eller ska man ta dem ur maskinen när de är daggamla?

Förstår att man ska försöka dölja ägget/kycklingen för hönan, och lägga in det sent på kvällen. Tänkte ta ca 5-6 ägg, (ägg som jag lyst, så jag vet att de verkar befruktade osv).

Tacksam för svar!

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Smyga in kyckling under höna
« Svar #1 skrivet: 01 maj-20 kl 21:59 »
Har get ruvhönor kycklingar vid ett flertal tillfällen och det har alltid gått bra. Tagit de kläckta kycklinger när de blivit torra o fina i kläckaren och stoppat ner dom under hönan.
Nån gång 20 st 😂, fast då fick de en värmelampa också, för de fick inte plats under hönan.
Kycklingarna blir vettigare när de har en riktig mamma.
Har även stoppat in kycklingar till en höna som bara hade ruvat några få dagar. I o för sig en rutinerat ruvhöna som hade fått egna kullar flera ggr.väven der gick bra.

Lindfors

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
Smyga in kyckling under höna
« Svar #2 skrivet: 04 maj-20 kl 12:59 »
Smyg in kycklingen, efter mörkret lagt sig, under hönan...alltså, det ska vara mörkt i hönshuset också.
Då hönors, lindrigt sagt, begränsade logiska förmågor inte räcker till riktigt för att klura ut att det har tillkommit X antal individer under natten och då får det bli hur ljust det vill sedan, de lägger ändå aldrig märke till att det skulle ha skett något under natten...

En höna har liksom inte alla indianer i samma kanot...och om det mot förmodan skulle råka ske någon dag, så paddlar de garanterat inte åt samma håll ändå!

 

bsod

  • Inlägg: 44
    • Västmanland
SV: Smyga in kyckling under höna
« Svar #3 skrivet: 06 maj-20 kl 16:22 »
Tyvärr gav hönan upp och slutade ruva, och nu har kycklingarna kläckts, så jag får nog föda upp dem utan höna...

Tack för svar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser