Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER  (läst 86154 gånger)

Existens?

  • Gäst
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #20 skrivet: 25 jun-10 kl 09:06 »
Det har inte slagit herrskapet att något kanske kan vara fel med djurskyddslagen i sig? "Samma regler gäller för alla", nej, hörni, samma regler gäller för vanligt folk utan alltför stora pengar och kontakter/inflytande. Det är också de = ni/vi som lever under lagarna som de inte varit med och bestämt. 

Mår hästmannens hästar dåligt? Hur vet ni det och hur vet fyrkantiga byråkrater = systemets marionetter det?

Systemets företrädare och anhängare jagar ALLA som på något vis vågar avvika från normen. Det gör mig inte allra mest förbannad för jag har sett det så många gånger förut. Somligas respons här på forumet gör mig riktigt förbannad - Dubbeltänket.

Vad har ni för att ni tror på detta skitsystemet? Ingenting.
Systemets företrädare tror inte på er, bara så ni vet. Och det lär ni komma att få se under de närmaste åren för det tar inte slut med personer som Hästmannen!

Ditt tänk är ju det första man har. Man tycker: Jo, men han är en gammal gubbe som inte har det så lätt..inte behöver väl lagarna gälla honom? Det är nog inte så farligt med hanses hästar egentligen.
Nej, det är mycket möjligt att det inte är.
Men när nästa gamla gubbe kommer fram som inte klarar att sköta sina djur, han kanske har 100 hästar eller kor..eller kalvar eller vad som helst. Ska vi då ursäkta honom också?
Var drar vi gränsen mellan vilka som ska följa lagarna och vilka som slipper?
Är det dom som kommer med i Tv som unika orginal, som ska slippa följa lagen?

Jag köper inte ditt snack om att man kan köpa sig fri från djurskyddslagen. Det finns exempel på stora och framgånsrika bönder som fått djurförbud efter vanvård.

Istället för att vara bitter och grinig över lagar som man kaske själv har drabbats av, så tycker jag det finns en poäng i de lagar vi har. Var stolt över att uppfylla dom, istället för att se de som ett evigt bekymmer och pålaga från övermakten.

Johannes

  • Gäst
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #21 skrivet: 25 jun-10 kl 09:42 »

Kan Vi göra nåt för att hjälpa honom?

Jakobsson

  • Inlägg: 634
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #22 skrivet: 25 jun-10 kl 09:50 »
Det finns en sak som jag inte förstår i detta ang hästmannen!
Vad det e som gör att folk har så ont av honom? Så ont, så man inte kan hjälpa
honom att gära in en vinterhage så han kan få behålla sin hästar. Hästar som han arbetar med dagligen på gården. Han drar vagn med dom bla till att dra in hö på skullen, dra gödsel från gödslestacken, hämta hem tunga grejerr med etc, dessutom arbetar han i sin skog med dom, han plöjer, harvar, klipper gräs & en väldig massa annat med dom. Han är en av få kvar i Sverige som lever på detta sätt & inte har en massa maskiner som ska göra allt så att det ska gå snabbt & bli lite vinning. Han gör det för att kunna leva, han sätter sin potatis själv, han bakar sitt bröd, gör sin gröt & cyklar överallt. Han verkligen älskar sina djur, sin skog, sin mark, sin gård! Han vill inte leva i Sveriges stress samhälle med allt vad det innebär!
Varför kan ingen i närheten hjälpa honom & snabbt få till en hage så att han kan fortsätta leva såhär & hinna lära upp de få som vill kunna allt detta med att arbeta med hästar på detta sätt innan det är försent? Vi bor näst intill 25 mil från Stig-Anders, men min man vill hjälpa honom just av denna anledning. Att vi ska vara rädda om denna man som har så mkt att erbjuda oss andra så att fler kan lära sig & använda sig av detta för snart går det inte längre. Han är udda, ja, han e annorlunda & mkt speciell, men trög, senil eller dum i skallen, det e han långt ifrån!
Han är jordnära, ödmjuk & rädd om våra djur & vår natur & lever väldigt alternativt! Det borde vi lära av, ta vara på & applådera honom för!

Detta e mina åsikter!

//
Jakobssons fru

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #23 skrivet: 25 jun-10 kl 10:00 »
 Men är det så att han inte klarar att göra en vinterhage eller är det så att han inte Vill ha en vinterhage?
 Det finns nog kvar en del gamla hästgubbar som vill ha det som det var "förr" dvs hästar som står bundna i spiltor dygnet runt utom när de arbetar.
 Om det är bara vinterhage som allt hänger på så måste det väl finnas några som kan hjälpa till? Det tar ju ingen tid alls och behöver inte bli så dyrt... En rasthage är ju egentligen bättre ju större den är men det behövs ju inte vara så stort för att vara bättre än att stå bunden hela dygnet.
 Angående Senilheten och Trögheten så kan säkert jag också uppfattas som både senil och trög när jag går och småpratar med mina djur när jag sköter om dom, tur att ingen kommit på att filma det bara ;D
  OM det är så att allt bara hänger på att han inte kan fixa vinterhage (jag vet inget om själva ärendet eller hur han har det med sina hästar i övrigt, men han verkar vara en speciell människa som det finns allt för få kvar av) så skulle jag kunna tänka mig att skänka en liten slant till material eftersom jag inte har tid eller möjlighet att bygga hage i andra änden av landet.
                                             Mvh

                                         Charlotte
« Senast ändrad: 25 jun-10 kl 10:12 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

  • Gäst
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #24 skrivet: 25 jun-10 kl 16:10 »
Ditt tänk är ju det första man har. Man tycker: Jo, men han är en gammal gubbe som inte har det så lätt..inte behöver väl lagarna gälla honom? Det är nog inte så farligt med hanses hästar egentligen.
Nej, det är mycket möjligt att det inte är.
Men när nästa gamla gubbe kommer fram som inte klarar att sköta sina djur, han kanske har 100 hästar eller kor..eller kalvar eller vad som helst. Ska vi då ursäkta honom också?
Var drar vi gränsen mellan vilka som ska följa lagarna och vilka som slipper?
Är det dom som kommer med i Tv som unika orginal, som ska slippa följa lagen?

Jag köper inte ditt snack om att man kan köpa sig fri från djurskyddslagen. Det finns exempel på stora och framgånsrika bönder som fått djurförbud efter vanvård.

Istället för att vara bitter och grinig över lagar som man kaske själv har drabbats av, så tycker jag det finns en poäng i de lagar vi har. Var stolt över att uppfylla dom, istället för att se de som ett evigt bekymmer och pålaga från övermakten.
  Du pratar dynga du hur vardet med de döe gresera hos farmecks odförande efter en vecka var till baka på banan i gen så nog skiljer dom på folk och folk?

Existens?

  • Gäst
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #25 skrivet: 25 jun-10 kl 17:29 »
Vad fint du uttrycker dig Pålle.
Hur gick det för Viken-bonden då..tex. han hade 600 djur och fick djurförbud.

http://www.nyhetsdatabasen.se/artikel/73802/vikenbonden-vill-ha-tillbaka-djurhaallning.htm

Bryter man mot lagen så åker man dit, oavsett vilken ställning man har. Det är bara en massa ni har fått för er i nån slags allmän skräck och hat mot myndigheter och dess verkan i alla sammanhang.
Däremot så har olika personer säkert olika förmåga att prata till sitt försvar.  Men så är det ju alltid, man klarar sig bättre om man spelar spelets regler och anlitar jurister för det man inte klarar av, än om man spinger och stänger in sig eller hotar myndighetspersoner med gevär och skriker och svär.

pålle

  • Gäst
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #26 skrivet: 25 jun-10 kl 17:48 »
Ok att inte det var det bästa ut tycket håller ja med om men har man pengar och kan uttrycka sig i tal och skrift så har man klara för delar det om råder inget tvivel sen kan du tro vad du vill men så är det i alla fall . ps ursäkta mitt dåliga vokabulär

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #27 skrivet: 25 jun-10 kl 19:24 »
Men är det så att han inte klarar att göra en vinterhage eller är det så att han inte Vill ha en vinterhage?
 Det finns nog kvar en del gamla hästgubbar som vill ha det som det var "förr" dvs hästar som står bundna i spiltor dygnet runt utom när de arbetar.

Charlotte, du är så rätt! Exakt min tanke när jag läser första inlägget. Vill inte dra alla över en kam, men i regel är det rätt svårt att övertala någon som har levt sitt liv på ett vis att leva det på ett annat. Har pratat med många gamla hästkarlar och de kan inte för allt i världen förstå varför en häst skall ha en hage att strosa i hela dagarna. När hästen verkligen brukades som ett arbetsredskap från morgon till kväll minst 5 dagar i veckan behövdes ingen rasthage - det är dessa premisser de gamla hästkarlarna ofta utgår ifrån när de stallar in sina hästar.

Hur som helst - Hästmannen måste var med på tåget, om jag säger så. Har ej lyssnat på intervjun, men är det pengar det handlar om? Han verkar ju vara vid rätt bra kondition eftersom han kan bruka sin mark på det sättet han gör och att då sätta upp en hage borde inte vara det största bekymret.


pålle

  • Gäst
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #28 skrivet: 25 jun-10 kl 19:41 »
skulle tro av den enkla anledningen att dom flästa hästar i da inte kommer i när hete en av det arbetet som ut fördes då där med har ja inte sackat att det är rätt att dom ska stå inne hela dagarna

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #29 skrivet: 25 jun-10 kl 23:43 »
Reglerna är fjantiga i väldigt många fall men inte när det gäller hästarnas väl o ve.
Jag kan sticka ut hakan o säja att JA hästarna far illa om dom står i spilta .
Inga hästar mår bra av att inte ha möjlighet till rörelse och närkontakt med artfrände.

Vill hästmannen ändra sitt sätt ?
VET nån detta ?

Jag såg en annan gubbe för några år sen uppe i orsa som plågade sina djur .
Han var anmäld om o om igen men inget hände.
O han hadde massa hästar o kor mm mm.
Det han gjorde när nån häst var riktigt illa vara att sälja den snabbt o billigt .
Hans hingstar stod inne 6-8mån i ett sträck i små spiltor *fy fan*

Vill han ha hjälp o ändra sej så kan även jag haka på .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

  • Gäst
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #30 skrivet: 25 jun-10 kl 23:54 »
Då ska väll samma regler gälla på rid skola då  för där står dom ju och så på spillt?

Kallas gardAnita

  • Inlägg: 39
    • Dalsland
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #31 skrivet: 26 jun-10 kl 00:11 »
Charlotte, du är så rätt! Exakt min tanke när jag läser första inlägget. Vill inte dra alla över en kam, men i regel är det rätt svårt att övertala någon som har levt sitt liv på ett vis att leva det på ett annat. Har pratat med många gamla hästkarlar och de kan inte för allt i världen förstå varför en häst skall ha en hage att strosa i hela dagarna. När hästen verkligen brukades som ett arbetsredskap från morgon till kväll minst 5 dagar i veckan behövdes ingen rasthage - det är dessa premisser de gamla hästkarlarna ofta utgår ifrån när de stallar in sina hästar.

Hur som helst - Hästmannen måste var med på tåget, om jag säger så. Har ej lyssnat på intervjun, men är det pengar det handlar om? Han verkar ju vara vid rätt bra kondition eftersom han kan bruka sin mark på det sättet han gör och att då sätta upp en hage borde inte vara det största bekymret.
Har du arbetat på en gård? det är alltid mycket att göra! Tänk att han är ensam! Om en älskar sina hästar så skulle jag tro att en vill mer än gärna att en kan fortsätta ha dom, och han kommer säkert att förstå att det är fantastiskt om hästar som bara sover  ca.4 timmar till olika tider dygnet lite om gången vill ha det bättre båda mentalt och fysiskt om de får röra på sig mer!
Vad är alternativet? Är det bättre att hästarna blir omhändertagna, myndigheterna tar sig gott betalad för det, och Hästmannen blir ruinerad? Hästarna då? Slaktade? Eller? Bättre att någon tar sig en tur och pratar med honom och hjälper! Han hade jo en vän som hjälpte då dom filmade hos honom, går det att få tag i henne? Eller kunde en komunisera med Gerdehag? Tråkigt jag bor så långt och jag har händerna mer än fulla på gården...
Kärlek och godhet till alla!

Kallas gardAnita

  • Inlägg: 39
    • Dalsland
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #32 skrivet: 26 jun-10 kl 00:18 »
Det finns en sak som jag inte förstår i detta ang hästmannen!
Vad det e som gör att folk har så ont av honom? Så ont, så man inte kan hjälpa
honom att gära in en vinterhage så han kan få behålla sin hästar. Hästar som han arbetar med dagligen på gården. Han drar vagn med dom bla till att dra in hö på skullen, dra gödsel från gödslestacken, hämta hem tunga grejerr med etc, dessutom arbetar han i sin skog med dom, han plöjer, harvar, klipper gräs & en väldig massa annat med dom. Han är en av få kvar i Sverige som lever på detta sätt & inte har en massa maskiner som ska göra allt så att det ska gå snabbt & bli lite vinning. Han gör det för att kunna leva, han sätter sin potatis själv, han bakar sitt bröd, gör sin gröt & cyklar överallt. Han verkligen älskar sina djur, sin skog, sin mark, sin gård! Han vill inte leva i Sveriges stress samhälle med allt vad det innebär!
Varför kan ingen i närheten hjälpa honom & snabbt få till en hage så att han kan fortsätta leva såhär & hinna lära upp de få som vill kunna allt detta med att arbeta med hästar på detta sätt innan det är försent? Vi bor näst intill 25 mil från Stig-Anders, men min man vill hjälpa honom just av denna anledning. Att vi ska vara rädda om denna man som har så mkt att erbjuda oss andra så att fler kan lära sig & använda sig av detta för snart går det inte längre. Han är udda, ja, han e annorlunda & mkt speciell, men trög, senil eller dum i skallen, det e han långt ifrån!
Han är jordnära, ödmjuk & rädd om våra djur & vår natur & lever väldigt alternativt! Det borde vi lära av, ta vara på & applådera honom för!
Detta var Jätte Bra !
Detta e mina åsikter!

//
Jakobssons fru

fräsen

  • Gäst
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #33 skrivet: 26 jun-10 kl 00:39 »
Hästmannen är varken gammal eller senil.
Tyvärr är det så att hästarna inte bara stått inne hela vintern, de har även haft skador o för lite mat, för dåligt mockat. hovarna overkade etc.
Hästmannen hade förrut kor, som han fått göra av med då han inte skött dom.
Tyvärr visar dokumentären än lite för glorifierande bild. Tänk på att den är prisad för sina bilder, inte för hur djuren sköts.
Det har funnits gott om folk som velat hjälpa, men denna man vill gå sin egen väg, dock tar han gärna emot hjälp på sina egna villkor.
Jag bor i trakten o har både sett stället o pratat med folk som varit inne hos honom. Han vill väl, men kan inte riktigt.
Om man inte klarar av att sköta sina djurs hälsa, mat, hovar, sår osv, ska man då få fortsätta ha djur bara för att man varit med i Tv?

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #34 skrivet: 26 jun-10 kl 00:46 »
Hallå eller.............
Är denne man vid sina sinnes fulla bruk.
Behöver inte diskvalicfiicera honom  att sköta sina hästar.................men nog är det väl uppenbart att alla hästar inte är hemma..............

Edit; var väl uppenbart att att inte allt bra  i den i den dokumentären som vi såg på tv.
« Senast ändrad: 26 jun-10 kl 01:51 av lj »

pålle

  • Gäst
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #35 skrivet: 26 jun-10 kl 00:57 »
Hästmannen är varken gammal eller senil.
Tyvärr är det så att hästarna inte bara stått inne hela vintern, de har även haft skador o för lite mat, för dåligt mockat. hovarna overkade etc.
Hästmannen hade förrut kor, som han fått göra av med då han inte skött dom.
Tyvärr visar dokumentären än lite för glorifierande bild. Tänk på att den är prisad för sina bilder, inte för hur djuren sköts.
Det har funnits gott om folk som velat hjälpa, men denna man vill gå sin egen väg, dock tar han gärna emot hjälp på sina egna villkor.
Jag bor i trakten o har både sett stället o pratat med folk som varit inne hos honom. Han vill väl, men kan inte riktigt.
Om man inte klarar av att sköta sina djurs hälsa, mat, hovar, sår osv, ska man då få fortsätta ha djur bara för att man varit med i Tv?
   Ja nu tycks det ju komma i dagen så då är det ju ett helt annat läge tycker ja om det du skriver är sant så   skälv fallet ska dom ha mat och hov vård samt daglig skötsel  det är ju spe-si gällt viktigt vid spillt
« Senast ändrad: 26 jun-10 kl 01:15 av pålle »

Jakobsson

  • Inlägg: 634
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #36 skrivet: 26 jun-10 kl 08:22 »
Tänk på att det tex kommit fram att det hö som hämtades ute i snöstormen gjordes för att det skulle bli bra tv, det var inte Stig-Anders påhitt. Så vissa delar i filmen visade inte heller en rättvis bild.

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #37 skrivet: 26 jun-10 kl 08:53 »
Har du arbetat på en gård? det är alltid mycket att göra! Tänk att han är ensam! Om en älskar sina hästar så skulle jag tro att en vill mer än gärna att en kan fortsätta ha dom, och han kommer säkert att förstå att det är fantastiskt om hästar som bara sover  ca.4 timmar till olika tider dygnet lite om gången vill ha det bättre båda mentalt och fysiskt om de får röra på sig mer!
Vad är alternativet? Är det bättre att hästarna blir omhändertagna, myndigheterna tar sig gott betalad för det, och Hästmannen blir ruinerad? Hästarna då? Slaktade? Eller? Bättre att någon tar sig en tur och pratar med honom och hjälper! Han hade jo en vän som hjälpte då dom filmade hos honom, går det att få tag i henne? Eller kunde en komunisera med Gerdehag? Tråkigt jag bor så långt och jag har händerna mer än fulla på gården...
Kärlek och godhet till alla!

Om jag vet... ja den visan ska vi inte dra, men jag kan garantera dig att jag vet. Men en vinterhage behöver ju inte var stor, bara för sakens skull lixom. Vad jag förstår hade han väl hästarna ute sommartid (om jag inte minns fel från filmen). Men det var inte det som var tanken med det jag skrev - utan att eftersom han inte har gjort någon hage kanske han inte är så pigg på den idén. Steg 1 - någon pratar med Hästmannen och hör hur han har tänkt sig alltihop. Jag är inte med mitt inlägg ute efter att förkasta din väldigt godhjärtade och inte alls tokiga idé... bara tillföra lite fler aspekter på det hela.

Såg nu i boken att jag visst kom ihåg det rätt - hästarna är i hage på sommaren.
« Senast ändrad: 26 jun-10 kl 09:09 av samaka »

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #38 skrivet: 26 jun-10 kl 09:58 »
Nu har jag inte sett hans gård i verkligheten så jag kan ju inte uttala mig om hans djurskötsel.. Men i allmänhet finns det ju lite motsättning mellan det jordbruk som har bedrivits i Sverige tidigare och som lyfts fram som det genuina och riktiga "lantbruket" av diverse dokumentärfilmare och mot det jordbruk som reglerna skrivs för idag. Gamla "original" måste ju även de följa samtliga regler som finns på båspallsmått, gödselplattor, spiltor, hagar m.m. m.m. även om de bara har 2 kor, 2 hästar och sköter gården som gårdar sköts i flera hundra år tidigare..

Sådana dokumentärer skapar ju en opinion för "Astrid Lindgren"-jordbruket och myndigheters beslut tas oftast emot med en folkstorm även om de enligt gällande regelsystem är helt riktiga. Jag är själv väldigt kluven inför det hela.. Egentligen tycker jag att det är alldeles för mkt regler över lag, det borde räcka med en enda regel som säger att djuren inte ska fara illa.. Men å andra sidan så är ju ett godtyckligt regelsystem ett helvete då man då helt plötsligt sitter helt i händerna på myndighetspersoners egna personliga åsikter, därav är ju exakta måttangivelser o.s.v. en bra sak.

Men tyvärr är det nog så att tiden sprungit ifrån sådana personer som Hästmannen, reglerna finns ju där och måste (kanske tyvärr) följas av ALLA, större som mindre djurägare.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: HÄSTMANNEN ÄR I SVÅRIGHETER
« Svar #39 skrivet: 26 jun-10 kl 10:21 »
 Jag tycker egentligen att det känns helt fel att diskutera en persons djurskötsel över nätet, man får ju bara höra en sida av "saken" och vet inte vad som är rykten och sanning...
Det bästa vore väl om de som vill hjälpa Hästmannen tar kontakt med honom och hör Om/Hur han skulle vilja ha hjälp.
                                         Mvh
                                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 1 användare
Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser