Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa hästtransporten..Vilken??  (läst 28581 gånger)

enebacke

  • Inlägg: 92
    • Blekinge
Bästa hästtransporten..Vilken??
« skrivet: 27 dec-09 kl 18:11 »
Hej. Hoppas på snabba svar. Är på jakt efter en transport där jag kan köra min nordis och shettis i. En jungel av urval. Behöver lite hjälp. Någon som kan tipsa MIG OM DEN BÄSTA..
Inga nya transporter med fantasi priser.. men märke och lastvikt mm. vad ska jag titta efter.. vanlig eller boggi?
MVH//Anna
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

Qiz

  • Inlägg: 295
    • Västergötland
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #1 skrivet: 27 dec-09 kl 20:06 »
Jag har också en nordis och en shettis.... Booggie hade jag föredragit pga den relativt höga vikten. Då blir det inte så "vingligt" för hästarna.

Zandra

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #2 skrivet: 27 dec-09 kl 20:15 »
Du ska titta efter en boggi med dörrar bak ist för bommar , mkt lättare när man har shettis.
Och kolla att frambommarna går att sänka separat fram o finns i flera längder så du kan anpassa åkbredden för hästarna.

När man ska köra en stor o en liten vill man ju ha möjlighet att flytta mellanväggen och att den går hela vägen ner så shettisen inte kan bli trampad av dej stora .

Finns det inte dörrar bak så ska bomarna gå o sänka rejält och flyttas inåt i transporten.

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

enebacke

  • Inlägg: 92
    • Blekinge
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #3 skrivet: 27 dec-09 kl 20:16 »
tack för ditt svar zandra. Hur mycket är lastvikten på din? Vilken modell/fabrikat? Med vilken bil kan du dra din släp med?
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

enebacke

  • Inlägg: 92
    • Blekinge
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #4 skrivet: 27 dec-09 kl 20:20 »
Tack igen för alla svar. Men min fråga är vilken bil kan jag köra med boggi.. B körkort har jag ju bara. Å vilken vikt ska jag titta efter?
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

enebacke

  • Inlägg: 92
    • Blekinge
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #5 skrivet: 27 dec-09 kl 20:42 »
jag igen.. Någon som har någon erferenhet utav Värmlandsvagnen? Verkar prisvärd...?
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

Qiz

  • Inlägg: 295
    • Västergötland
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #6 skrivet: 28 dec-09 kl 09:31 »
Vi har en passat (kombi) och just den får dra en transport med totalvikt 1610 kg, med B-kort vill säga.  Har ingen egen transport men den jag brukar hyra från shell är en boggi med totalvikt på 1600 kg. MEN!! detta innebär att lasten får inte väga mer än ca 640 kg (kommer inte ihåg om det på den blev 640 el 650 men ca). Min nordis (som jag dessutom vägde på Ale-kliniken häromveckan) väger runt 710 kg!! Så som du ser är det väldigt svårt att få detta lagligt med B-kort. Ska du dessutom stoppa in en shettis också på kanske 100-200 kg så.....

Är ingen fena på märken och dylikt men förutom lastvikt och totalvikt el liknande så är det ju en smaksak. Föregående talare hade ju väldigt bra tips om utformningen.

Zandra

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #7 skrivet: 28 dec-09 kl 10:13 »
Vi har en värmlandsvagn. Man får vad man betalar för, om man säger så. I professionell verksamhet blev den rejält sliten på kort tid... Men i hobbysammanhang när man inte kör massor med olika hästar kors och tvärs i sverige dagligen räcker den så klart betydligt längre!


 
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #8 skrivet: 28 dec-09 kl 11:27 »
Jag tyckte värmlandsvagnen var värdelös o ranglig .
I for Williams är en toppen vagn !
Den jag brukar hyra får ta 1350kilo på b-kort , en förutsättning för mej med tunga kallblod .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Qiz

  • Inlägg: 295
    • Västergötland
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #9 skrivet: 28 dec-09 kl 12:10 »
1350 kg last till B-kort, det var inte illa! :o  Vad har det släpet för totalvikt och vad har du för bil?

Qiz

  • Inlägg: 295
    • Västergötland
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #10 skrivet: 28 dec-09 kl 12:28 »
Travelerhorses: Jag blev jättenyfiken för jag har alltid trott att jag kör omkring olagligt med min nordis. Har alltid varit beredd på att säga till polisen att hon bara väger ca 600 kg om de inte har en våg med sig vill säga!

Trodde alltså inte att det fanns nån transport som matchade min pålles vikt plus att det ska stämma med min bil och det faktum att jag bara har B-kort.

Zandra

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #11 skrivet: 28 dec-09 kl 12:53 »
Ja ni ,,va f'n heter min volvo mera än volvo hmm...
Jag har en blå gammal volvo kombi  ;D från 94-96 nånstanns ,,,vet att hon jag köpte den av sa just nåt om att just den bilen fick fdra mera än dom andra i samma årsmodell ... ::)

Jag får kolla nästa gång jag hyr släp där vad totalvikten är ,,dom har två släp där o den ena tar 1320 o den andra 1350 har jag för mej .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #12 skrivet: 28 dec-09 kl 13:07 »
Totalvikten är ju transportens vikt + hästens så .
Jag har aldrig haft annat än Umesläp . Lätta , går stadigt bakom bilen . Finns extrabred och extrahög .
På slutet har jag iof bara skjussat i buss , Umeå såklart .

1300kg totalvikt - 700 kg häst = 600 kg transport .Om man ska klara klassningen på släpet
Sedan hänger det också på vilken vikt man får hänga på kulan på bilen
« Senast ändrad: 28 dec-09 kl 13:18 av esten »

Qiz

  • Inlägg: 295
    • Västergötland
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #13 skrivet: 28 dec-09 kl 13:15 »
Om transporten får lasta 1350 kg så väger ju säkert transporten i sig själv (tom=tjänstevikt) kanske 500 kg (lågt räknat tror jag). Detta blir tillsammans ca 1850 kg. Transportens totalvikt får aldrig överstiga bilens tjänstevikt således måste din bil ha en tjänstevikt på 1850 kg. 1850+1850=3700kg Det får ju aldrig bli mer än 3,5 ton med B-kort. :-\

Zandra

Ptr

  • Inlägg: 180
    • Västergötland
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #14 skrivet: 28 dec-09 kl 16:17 »
Jag var i det brydderiet att jag behövde en transport fort pga jobb på annan ort, och då var det lättsamt att köpa en värlandsvagn! Bara att se ut ett lämligt objekt i kristinehamn, betala och åka hem och lasta.

Så långt allt väl, firman bra att ha att göra med osv. Men vilket skrickeverk när man börgar syna konstuktionen i sömmarna! Den är nog bra att lasta hö i eller något, men beroende på om jag ställer hästen på höger eller vänster sida så får jag bända luckan åt ena eller andra sidan för att kunna stänga!

Nä det här med låg(rel) tjänstevikt för att få upp lastvikten (1220 kg) har deffenetivt ett alvarligt pris, undrar om det igentligen är lagligt att ställa djur i sådana skapelser! På tunga fordon fins krav på att framväggen ska hålla tillräckligt!

Dessverre så är inte andra märken i samma viktklass särskilt mycket mer att komma med! Och detta utsetter vi våra älsklingar för! Men vad gör man? Lastar, biter ihop, säger åt hästen att detta inte är farligt och kör försiktigt men ändå!

Mvh  Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

cowboy

  • Inlägg: 45
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #15 skrivet: 28 dec-09 kl 17:13 »
Lättare vagn = får lasta tyngre.. Jag köpte en enkelaxlad för nån vecka sedan , tycker att boggivagn rycker o lever sitt egetliv där bakom..

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #16 skrivet: 28 dec-09 kl 17:15 »
Ja, om man kör tom ja, Cowboy.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Qiz

  • Inlägg: 295
    • Västergötland
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #17 skrivet: 28 dec-09 kl 17:25 »
Tjatar vidare! :-[
Kan nån säga mig vilken transport som får dra 710 kg häst utan att överskrida några gränsvärden. Min bil har en tjänstevikt på 1610 kg. Jag har bara B-kort. Det som travelerhorses pratade om får jag ju inte riktigt ihop eller tänker jag fel?  ???
Trådstartarens fråga tolkade jag som att hon helst vill kunna köra bägge hästarna, går det verkligen med B-kort?
Tacksam för svar så jag kan börja köra "lagligt" med min nordis. ;D

Zandra

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #18 skrivet: 28 dec-09 kl 18:09 »
ring upp en trailer handlare .
det finns iaf två märken som har släp för tyngre hästar , minns så klart inte namnen nu , jag har en fasansfull huvudvärk.
En bekant har ett släp som är för tre stora hästar eller 6 ponnys ,,att jag inte minns namnet bara ...
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

A bug

  • Inlägg: 66
SV: Bästa hästtransporten..Vilken??
« Svar #19 skrivet: 28 dec-09 kl 18:48 »
Jag tyckte värmlandsvagnen var värdelös o ranglig .
I for Williams är en toppen vagn !
Den jag brukar hyra får ta 1350kilo på b-kort , en förutsättning för mej med tunga kallblod .
Känns som att du fått något om bakfoten och kört olagligt med råge!!
Du har nog fått lasta 610 - 700 kg i denna där, räcker inte så långt med tunga kallblod.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser