Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gratis hästar  (läst 20856 gånger)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Gratis hästar
« Svar #20 skrivet: 10 sep-07 kl 13:56 »
Jag tycker då inte att omskolning av en travhäst till ridhäst är lämpligt för en nybörjare. Tvärtom.
Däremot har de f.d travhästar jag träffat på varit väldigt trevliga och lätthanterliga, så ur den synpunkten håller jag med dig.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
Re:Gratis hästar
« Svar #21 skrivet: 11 sep-07 kl 09:52 »
Nä nybörjare är inte lämpade till att omskola en travare,förmodligen kan dom det inte som nybörjare.......Men som att rida på utan att ha större ambitioner på att den skall gå i form mm.Problemet är att det oftast är två lägen på dom,och att dom hetsar uppsig när dom galopperar.

                     Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:Gratis hästar
« Svar #22 skrivet: 12 sep-07 kl 23:59 »
Nä nybörjare är inte lämpade till att omskola en travare,förmodligen kan dom det inte som nybörjare.......Men som att rida på utan att ha större ambitioner på att den skall gå i form mm.Problemet är att det oftast är två lägen på dom,och att dom hetsar uppsig när dom galopperar.

                     Körven

Tveksam till att det är lämpligt att sätta upp en nybörjare på en omskolad travare. Man lär sig otroligt mycket mer (och får en skönare ridtur) på en mer utbildad häst. -"Nybörjare ska sitta på läromästare och lära sig av hästen, erfarna ska skola unghästar så att de får en god start i livet." sa en gammal militär till mig. Mycket klokt tycker jag! :)

Cujsan

  • Inlägg: 149
  • Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
Re:Gratis hästar
« Svar #23 skrivet: 17 okt-07 kl 11:53 »
Herre gud!
Varför är vissa "hästmänniskor" så himla mycket för att slakta hästar! Baraför att folk väljer att skänka eller sälja till billig peng behöver man inte dra alla över en kam och påstå att det är bättre att avliva djuret.
Jag har köpt hästar för billig peng eller fått och dessa hästar har det jätte bra hos oss om jag får säga det själv.
Jag är inte intresserad av att lägga ut tiotusentals kronor på en sällskapshäst som rids i skog och mark, men betyder det att jag inte älskar den lika mycket?????????
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Gratis hästar
« Svar #24 skrivet: 17 okt-07 kl 22:47 »
Men alla är inte som du, Cujsan, det är det som är haken...  :-\ Det finns en massa oseriösa människor därute tyvärr.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Gratis hästar
« Svar #25 skrivet: 17 okt-07 kl 22:54 »
Nej men då får du helt säkert tag i en häst för en billig peng av någon som känner dig och litar på dig ;D
Visst har jag skänkt hästar till folk jag känner väl!
Men skulle aldrig gå på nån obekant som "garanterar gott hem"
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Gratis hästar
« Svar #26 skrivet: 17 okt-07 kl 22:55 »
En sak till.. Inget personligt mot dig Cujsan, men jag skiter fullständigt i hur mycket folk älskar sina hästar om dom inte har pengar o kunskap till att ta hand om dom....
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Cujsan

  • Inlägg: 149
  • Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
Re:Gratis hästar
« Svar #27 skrivet: 18 okt-07 kl 08:54 »
Jag tycker iaf att det är fruktansvärt det du Frances säger att man ska samla på sig alla bortskänkes hästar för att slakta dom... Men det är bara min åsikt, jag själv skulle aldrig klara av att göra det.
Och jag vet att alla inte är som jag och tar hand om sina hästar (andra djur också för den delen) men det är ju också farligt att dra alla över en kam och tro att alla bortskänkes hästar kommer må så dåligt att vi måste slakta allihop...
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:Gratis hästar
« Svar #28 skrivet: 18 okt-07 kl 13:58 »
Det har nog med erfarenhet att göra. Ju fler "billiga" hästar man sett fara illa p.g.a. okunskap och brist på pengar desto mer förordar man att hästen hellre får slippa.
Visst finns det 100.000 kr hästar som också far illa men själva köpesumman gör många gånger att hästen inte bara represtenterar ett känslomässigt värde utan även ett ekonomiskt. Den måste ju vara i skick för att senare kunna säljas för minst samma summa.

Elektra

  • Inlägg: 478
Re:Gratis hästar
« Svar #29 skrivet: 18 okt-07 kl 15:39 »
Redigerat pga utvikning.
« Senast ändrad: 06 nov-07 kl 15:25 av Elektra »
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Cujsan

  • Inlägg: 149
  • Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
Re:Gratis hästar
« Svar #30 skrivet: 18 okt-07 kl 16:36 »
Ja, alla är vi olika.. För min egna del är avlivning av ett djur det sista alternativet, absolut sista alternativet när inget annat går att lösa.
Har jag skaffat mig ett djur så får jag ta ansvar för djuret, självklart kan det händ saker man inte rår på och måste göra sig av med djuret. Men att avliva en häst baraför man tror att den ska komma i fel händer annars låter i mina öron ganska känslokallt..
Ursäkta att jag låter hård men jag mår så dåligt när jag hör om friska djur som avlivas baraför att ägaren har mist intresse eller av annan anledning inte kan ta hand om djuret mer..
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:Gratis hästar
« Svar #31 skrivet: 19 okt-07 kl 14:08 »
att avliva en häst baraför man tror att den ska komma i fel händer annars låter i mina öron ganska känslokallt..

Och att sälja billigt eller ge bort en häst till en okänd bara för att man inte klarar av att ta ett jobbigt beslut låter ganska oansvarigt! Efter att ha haft en häst med ryggproblem har man både lärt sig en hel del om hästars fysik och rörelsemönster, men också sett och hört saker som fått en att baxna. Och det fråm folk man känner någorlunda, och som man trodde visste bättre! Som när min häst la bak öronen när man kom med sadeln fick man höra "han testar, smäll till honom och visa vem som bestämmer" :o Jag kände tack och lov min häst tillräckligt väl för att veta att han inte surar utan anledning! Problemen upptäcktes och åtgärdades, och hästen mår idag bra. Men hade han varit hos nån som försökt "tukta" bort problemen så hade han troligtvis inte levt idag. Förmodligen hade han då fått gå med ont i ryggen, blivit mer och mer spännd tills det satt sig i benen och han blivit halt, och tillsist utdömd då inte orsaken till problemen åtgärdats. Har sett allt för många ridhästar gå den vägen, och det rör sig inte alltid om billiga hästar! Dyra hästar är ofta försäkrade för så pass höga belopp att ägaren kan köpa sig en ny häst för pengarna, och fortsätta.. Nä, jag tror jag håller mig från att sälja hästar överhuvudtaget!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Cujsan

  • Inlägg: 149
  • Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
Re:Gratis hästar
« Svar #32 skrivet: 19 okt-07 kl 14:26 »
Nä, man vet inte var hästen hamnar när man säljer den, vare sig man säljer den dyrt eller billigt.. Det finns idioter både med och utan pengar..
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:Gratis hästar
« Svar #33 skrivet: 19 okt-07 kl 16:05 »
Nä, man vet inte var hästen hamnar när man säljer den, vare sig man säljer den dyrt eller billigt.. Det finns idioter både med och utan pengar..

Tyvärr sant. Så skulle jag vara absolut nödd och tvungen att göra mig av med en häst så skulle jag göra stora ansträngningar att hitta en bra fodervärd. En bekant till mig sålde en häst, en egen uppfödning. I köpekontraktet skrevs att hästen inte fick säljas utan att han kontaktades först, och att han i så fall skulle ha förköpsrätt.  Ändå fick han ryktesvägen höra att hästen var till salu. Fy fn vad hemskt! Det var i den vevan jag fick väldigt klart för mig att jag aldrig tänker sälja nån häst! Fast då gäller det förståss att verkligen tänka sig för så att man inte skaffar fler hästar än man kan ta hand om..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Cujsan

  • Inlägg: 149
  • Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
Re:Gratis hästar
« Svar #34 skrivet: 19 okt-07 kl 16:24 »
Det var ju fruktansvärt det du "drömmare" berättar, men man får ju inte börja generalisera och tro att alla är svin.
Då kan man ju kalla det fördomar (att alla som köper billiga hästar är djurplågare) och enligt min åsikt är det inte bra att ha fördomar i vad det än gäller..
Jag hoppas att jag aldrig någonsin råkar ut för något som gör att jag blir tvungen att sälja mina hästar, än mindre avliva dom! Usch, hemska tanke..
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Elektra

  • Inlägg: 478
Re:Gratis hästar
« Svar #35 skrivet: 19 okt-07 kl 19:19 »
Redigerat pga utvikning från ämnet.
« Senast ändrad: 06 nov-07 kl 15:26 av Elektra »
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Cujsan

  • Inlägg: 149
  • Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
Re:Gratis hästar
« Svar #36 skrivet: 19 okt-07 kl 20:02 »
Ursäkta mig, men tro sjutton att jag vet när man ska ta det tunga beslutet att avliva ett djur!!!!!!!!!!!!!!!!!
Och det är när djuret är sjukt och gammalt och inte orkar leva längre, inte ett friskt djur!!!!!
Tror du att jag är helt tappad och inte har varit med förr??? Jag har fått avliva djur och det är inte alls kul men måste göras, vilket är livets gång.
Förstår inte hur du kan önska mig detta, men det kommer ju förr eller senare. Det är ju nackdelen med att skaffa djur att de dör.
Och det är inte det jag argumenterar emot om du läser vad jag skriver......
Herregud.....
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:Gratis hästar
« Svar #37 skrivet: 19 okt-07 kl 20:56 »
Det var ju fruktansvärt det du "drömmare" berättar, men man får ju inte börja generalisera och tro att alla är svin.
Då kan man ju kalla det fördomar (att alla som köper billiga hästar är djurplågare) och enligt min åsikt är det inte bra att ha fördomar i vad det än gäller..
Jag hoppas att jag aldrig någonsin råkar ut för något som gör att jag blir tvungen att sälja mina hästar, än mindre avliva dom! Usch, hemska tanke..

Jag säger inte att alla som köper en billig häst är okunnig eller oseriös. Men jag vill inte ta den risken med mina egna hästar. Jag vill inte ta risken att sälja dem dyrt heller! Jag vill helt enkelt ha kontrollen när det gäller djur jag har och har fäst mig vid!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Cujsan

  • Inlägg: 149
  • Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
Re:Gratis hästar
« Svar #38 skrivet: 19 okt-07 kl 21:05 »
Jag med...
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
Re:Gratis hästar
« Svar #39 skrivet: 21 okt-07 kl 12:20 »

Det är bättre att ha död på Kärringen än att skiljas,man vet aldrig om hon får tag på en ny gubbe som är elak mot henne.

Jag vet inte hur många gånnger jag hört; Förra ägaren var så elak och misskötte hästen,men nu har den kommit till mig och fått det bra.
Sedan att hon tar in och nattar hästen vid 15.00 tiden och inte dyker upp för än vid 12 tiden nästa dag.Då är det inte frågan om att missköta hästen,nej då   jag har bråttom eller inte tid,är förklarningen.Sedan när man säger att sälj hästen om du inte har tid att sköta den.Nej då,då slaktar jag hellre hästen,för man vet aldrig hur den kommer att få det på nya stället.
Och skulle någon sålt en häst så har dom hört på ryktesvägen att den missköts så fruktansvärt,och ångrar sig att dom sålde.
Sedan att det inte stämmer med verkligheten är en annan sak.

                                          Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 3 användare (1 dolda)
Linnea H, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser