Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timmerkörning med häst.  (läst 17639 gånger)

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
Timmerkörning med häst.
« skrivet: 10 jan-12 kl 16:27 »
Som jag förstått finns här en del som kör i skogen professionellt.
Tror det där med hästar är som med cykel, har man en gång lärt sej glömmer man inte.
Hur är det, får ni det att gå runt och finns tillräckligt med jobb, och hur står hästen sig i jämförelse med maskiner som oxen, järnhästen och liknande?
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #1 skrivet: 11 jan-12 kl 10:22 »
Jag var inne på iden för många år sedan,men du kan aldrig konkurera med en modern skogsmaskin.Dom kan avverka och köra ut virket för mindre än hälften av vad bara utkörningen med häst kostar.
Min ide var att köra ut helstam,och att andvända en glasfiberpulka.Så långt verkade det gå runt ekonomiskt,men sedan så skulle virket hanteras på vältplatsen.Det skulle appteras och staplas i vältor i väntan på timmerbilen.Det går inte att göra med handkraft,om inte vältorna skall vara förhållandevis låga.
Skulle man lösa det på något vis så skulle nog helstams utkörning vara värt ett försök.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

kbh

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #2 skrivet: 11 jan-12 kl 10:42 »
Jag var inne på iden för många år sedan,men du kan aldrig konkurera med en modern skogsmaskin.Dom kan avverka och köra ut virket för mindre än hälften av vad bara utkörningen med häst kostar.
Min ide var att köra ut helstam,och att andvända en glasfiberpulka.Så långt verkade det gå runt ekonomiskt,men sedan så skulle virket hanteras på vältplatsen.Det skulle appteras och staplas i vältor i väntan på timmerbilen.Det går inte att göra med handkraft,om inte vältorna skall vara förhållandevis låga.
Skulle man lösa det på något vis så skulle nog helstams utkörning vara värt ett försök.
Några smålänningar ska vist köra mot en traktor och en rejäl kran  handlastar vist  och kör ut med häst och lossar men kranen i välttan. då var dom tre stycken tror ja  men det handla ju om gallring och massa bits utkörning om ja nu minns rätt  va ett tag sen ja hörde talas om det .
« Senast ändrad: 11 jan-12 kl 11:21 av Dbs »

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #3 skrivet: 11 jan-12 kl 11:18 »
Jag var inne på iden för många år sedan,men du kan aldrig konkurera med en modern skogsmaskin.Dom kan avverka och köra ut virket för mindre än hälften av vad bara utkörningen med häst kostar.
Min ide var att köra ut helstam,och att andvända en glasfiberpulka.Så långt verkade det gå runt ekonomiskt,men sedan så skulle virket hanteras på vältplatsen.Det skulle appteras och staplas i vältor i väntan på timmerbilen.Det går inte att göra med handkraft,om inte vältorna skall vara förhållandevis låga.
Skulle man lösa det på något vis så skulle nog helstams utkörning vara värt ett försök.

Enligt mina uträkningar är järnhästen, järnoxen ungefär lika produktiva som en stark häst.
Under förutsättning att man har likvärdig utrustning på sidan av.
Har sett några youtube klipp där man fixar avlägget med rep som dragdjuret får dra en stock i taget, men det är ju så klart en långsam process jämfört med kran.
Kör man runt med en liten kran sen och lägger upp travarna snyggt ser jag bara fördelar med dragdjur, särskillt när det är dags att fixa reservdelar till maskinerna.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #4 skrivet: 11 jan-12 kl 11:21 »
Några smålänningar ska vist köra mot en traktor och en rejäl kran  handlastar vist  och kör ut med häst och lossar men kranen i välttan. då var dom tre stycken tror ja  men det handla ju om gallring och massa bits utökning om ja nu minns rätt  va ett tag sen ja hörde talas om det .

Har hästen bara uthålligheten att arbeta 10-12 timmar om dagen med korta uppehåll pauser och vila ser jag inget problem med produktiviteten.
En järnoxe och järnhäst måste även dom stanna för att tankas imellanåt.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #5 skrivet: 11 jan-12 kl 11:24 »
Jo det var någon i Småland som körde med en hästkärra som han hade en motordriven kran på.Tror han importerade moderna hästredskap.
Min ide var som jag skrev tidigare att ha en glasfiberpulka.Då fanns en metod med winch som man skulle fästa på ett träd och sedan wincha fram virket med hjälp av en pulka.I stället för denna klumpiga metod så tänkte jag ha häst och pulka.Jag tror inte att man andvänder sig av Kolpe winchen längre.
En 4WD pickupp och hästkärran efter och pulkan på flaket,sedan kan man åka runt och få jobb på mindre gallringar.Men hur lönsamt det blir vette tusan.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

kbh

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #6 skrivet: 11 jan-12 kl 11:29 »
Har hästen bara uthålligheten att arbeta 10-12 timmar om dagen med korta uppehåll pauser och vila ser jag inget problem med produktiviteten.
En järnoxe och järnhäst måste även dom stanna för att tankas imellanåt.
En häst ska ha mat varannan timme för att orka hela dagen . Sen är hästen mycket snabbare än både järn oxe och järn häst en så det kan nog jämna ut sig i långa loppet med att man kan köra oavbrutet men maskinerna för utom för tankning då .

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #7 skrivet: 11 jan-12 kl 11:34 »
Har hästen bara uthålligheten att arbeta 10-12 timmar om dagen med korta uppehåll pauser och vila ser jag inget problem med produktiviteten.
En järnoxe och järnhäst måste även dom stanna för att tankas imellanåt.

Jo du skall ni vara två körare på en häst eller har du tänkt köra själv i 12 timmar?Du kan börja med 6 timmar så får du se vem som kroknar först,du eller hästen. Det fanns gubbar som körde med två hästar,inte par körning utan med varsin kälke.Då krävs det att man har rätta handlaget med hästar,och att hästarna är väldresserade.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #8 skrivet: 11 jan-12 kl 11:35 »
Jo det var någon i Småland som körde med en hästkärra som han hade en motordriven kran på.Tror han importerade moderna hästredskap.
Min ide var som jag skrev tidigare att ha en glasfiberpulka.Då fanns en metod med winch som man skulle fästa på ett träd och sedan wincha fram virket med hjälp av en pulka.I stället för denna klumpiga metod så tänkte jag ha häst och pulka.Jag tror inte att man andvänder sig av Kolpe winchen längre.
En 4WD pickupp och hästkärran efter och pulkan på flaket,sedan kan man åka runt och få jobb på mindre gallringar.Men hur lönsamt det blir vette tusan.

Hade inte i beräkningarna att det skulle bli vidare lönsamt, det är det nog inte heller med maskin av typen oxe och järnhäst, bara det går runt får man va nöjd.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #9 skrivet: 11 jan-12 kl 11:39 »
En häst ska ha mat varannan timme för att orka hela dagen . Sen är hästen mycket snabbare än både järn oxe och järn häst en så det kan nog jämna ut sig i långa loppet med att man kan köra oavbrutet men maskinerna för utom för tankning då .

Det beror väll lite på storleken hur snabb den är, i långa loppet över en hel dag får en större häst mer utfört än en mindre.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

kbh

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #10 skrivet: 11 jan-12 kl 11:50 »
Jo det var någon i Småland som körde med en hästkärra som han hade en motordriven kran på.Tror han importerade moderna hästredskap.
Min ide var som jag skrev tidigare att ha en glasfiberpulka.Då fanns en metod med winch som man skulle fästa på ett träd och sedan wincha fram virket med hjälp av en pulka.I stället för denna klumpiga metod så tänkte jag ha häst och pulka.Jag tror inte att man andvänder sig av Kolpe winchen längre.
En 4WD pickupp och hästkärran efter och pulkan på flaket,sedan kan man åka runt och få jobb på mindre gallringar.Men hur lönsamt det blir vette tusan.
Nä det är no inte samna för dom här var tre . Tycker inte det fungerar bra har provat   går för tungt enligt min menig  att köra ut helstam bästa är om man kan få upp trädet på något i rot ändan  sen går det undan så man får hänga i redigt kan ja lova :)    har ja saxat ut en del  men det är samma där  .Klart det går i gallringar men då finns det ju bättre grejer   ska man köra gallring då är det bättre med en domänkälke   eller ett böjledrag  vet inte om det är rätt stavat men ett norskt redskap som är ett helt system av olika grejer för olika saker  sen finns det ju andra redskap med som skakel släpa .

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #11 skrivet: 11 jan-12 kl 11:58 »
Tror inte heller det är sunt att köra runt på en kärra med kran och en massa stock på.
Ut med stocken till avlägget max 50 meter bort och hämta en ny.
Sen fixa avläggen med 100-150 meters mellanrum, därefter dit med maskin och hämta upp och därifrån köra ut till vägan.

Är nog mest konkurrenskraftiga sättet man kan använda en häst på som jag kom fram till i alla fall.
Men möjligt finns det vettigare sätt.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

kbh

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #12 skrivet: 11 jan-12 kl 11:59 »
Det beror väll lite på storleken hur snabb den är, i långa loppet över en hel dag får en större häst mer utfört än en mindre.
Nu gjorde ja en generell  jämförelse men maskin redskap du nämnde  . Och tro inte bara för du har stor häst att du får ut mera virke men vist har det en viss betydelse  .

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #13 skrivet: 11 jan-12 kl 12:06 »
Nu gjorde ja en generell  jämförelse men maskin redskap du nämnde  . Och tro inte bara för du har stor häst att du får ut mera virke men vist har det en viss betydelse  .

Jo jag förstod du jämförde på det sättet men jag ville ha in även en oxe i bilden, en riktig av kött och blod, därför sa jag att storleken på hästen har betydelse.
Så man kan säga dragdjur över lag.
Menar är det första gallring med tunna pinnar kanske en travare vore det bästa att lägga upp travarna med. ;)
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #14 skrivet: 11 jan-12 kl 12:14 »
Sen kan man ju ta med i beräkningen att en stor tung häst äter väldigt mycket mer mat än en liten.
Och att en liten häst kanske kan vara fördelaktig under vissa omständigheter över en stor.
När det gäller att konkurera ut maskinerna tror jag man måste vara berädd att hitta det jobb som passar allra bäst för hästen man äger.
Kan vara mycket sådan kunskap som gått förlorad.
Men ser man på norsvensk häst som främst använts i skogen är ju den lägre byggd än dom större hästraserna i England som drar tunga vagnar på väg.
Två helt skillda arbetsuppgifter där hästrasen är anpassad till var och ett.
Tror det är lite i dom banorna som man måste börja tänka igen för att ha en chans att mäta lönsamheten mot maskiner.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

kbh

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #15 skrivet: 11 jan-12 kl 12:14 »
Jo jag förstod du jämförde på det sättet men jag ville ha in även en oxe i bilden, en riktig av kött och blod, därför sa jag att storleken på hästen har betydelse.
Så man kan säga dragdjur över lag.
Menar är det första gallring med tunna pinnar kanske en travare vore det bästa att lägga upp travarna med. ;)
Nu blanda du allt i hop kompotten var nämner du skälva oxen i dina inlägg för utom järn oxen då men det är ju inget drag djur. Du lastar mer med oxe Den det går vist inte lika fort men det vet ja inte bara hörsägen utav gamlingar .

kbh

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #16 skrivet: 11 jan-12 kl 12:19 »
Sen kan man ju ta med i beräkningen att en stor tung häst äter väldigt mycket mer mat än en liten.
Och att en liten häst kanske kan vara fördelaktig under vissa omständigheter över en stor.
När det gäller att konkurera ut maskinerna tror jag man måste vara berädd att hitta det jobb som passar allra bäst för hästen man äger.
Kan vara mycket sådan kunskap som gått förlorad.
Men ser man på norsvensk häst som främst använts i skogen är ju den lägre byggd än dom större hästraserna i England som drar tunga vagnar på väg.
Två helt skillda arbetsuppgifter där hästrasen är anpassad till var och ett.
Tror det är lite i dom banorna som man måste börja tänka igen för att ha en chans att mäta lönsamheten mot maskiner.
Tja har man bara kunnandet så går det även med en shier var ju en som SM i skoskörning med en sån  så nog går det .

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #17 skrivet: 11 jan-12 kl 12:29 »
Ja, visst, allt går, det beror ju på hur duktig man är.
Övertygad det går även att få jobbet gjort med shetlandsponny, och dessutom äter den betydligt mindre än en shiere häst.
Om man tar med i beräkningen som jämförelse att en järnoxe förbrukar lika mycket energi som mellan 4-10 hästar men bara får arbete utfört som är mindre än en levande häst.
+ att det kan vara nog så svårt, dyrt och krångligt när det är dags för reparationer.
Det är sådant som man måste ha med i beräkningen, och särskillt nu när företag blir tvingade att betala miljö och utsläppsavgifter.
Då blir den energin utav dom där 3-9 extra hästarna som bara går upp i rök i förbränningsmotorn annars plötsligt värd en del pengar även den.

Allt det där måste man räkna med.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #18 skrivet: 11 jan-12 kl 12:33 »
Nu blanda du allt i hop kompotten var nämner du skälva oxen i dina inlägg för utom järn oxen då men det är ju inget drag djur. Du lastar mer med oxe Den det går vist inte lika fort men det vet ja inte bara hörsägen utav gamlingar .

Hastigheten ser man även om man tittar på en chianina oxe där mankhöjden är kring 2 meter.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

kbh

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #19 skrivet: 11 jan-12 kl 12:37 »
Hastigheten ser man även om man tittar på en chianina oxe där mankhöjden är kring 2 meter.
Kan vi inte bestämma att vi håller oss till svenska förhållanden eller ska du börja importera  ?

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #20 skrivet: 11 jan-12 kl 12:48 »
Kan vi inte bestämma att vi håller oss till svenska förhållanden eller ska du börja importera  ?

Visst kan vi det, men dom flesta raser i dag är redan importerade.
I alla fall dom som seriöst kan användas som dragdjur.
Ett undatag är nog nordsvensken, med sin lite lägre mankhöjd.
Det där med raser är en extra dimension som kan vara värd att ta hänsyn till, särskillt när det kommer till ytterligheter.
Men vi kan ju först och främst koncentrara oss på att försöka förstå vilket sätt som är mest lönsamt att använda hästen på i skogen till att börja med i alla fall.
Som jag redan sagt är min personliga uppfattning travar med 50-100 meters mellanrum, för att sedan samlas ihop med maskin och köras till avlägget vid vägen.

Hur den strategin fungerar på olika grovlekar på stock har jag ingen aning om, men som jag kan ana kan den fungera bäst på stockar där diametern är mellan 20-25 cm, och givetvis även i största grad beroende på hur stark hästen är.

Och därifrån att olika stark häst passar bäst i olika typer av skog, och då är vi ju inne på det där med raser igen.

Behovet av hästens styrka kan man å andra sidan reglera med hjälp av utrustning som man arbetar med.
Har man hjul kan en svag häst dra tunga lass.

Så i stället för att byta häst kan man byta utrustning till olika typer av skog.
Och då klarar man sej långt med ett förhållandevis svagt dragdjur.
Kanske i extrema fall även en shetlandsponny.

Så kommer man till frågan, är 2 st shetlandponnyn bättre än en nordsvensk?
Där har man ju möjlighet till att antingen lämna den ena hemma om den inte behövs, eller också ta med den som avbytare om den ene skulle bli trött, eller koppla ihop dom i spann om det skulle vara rejält tunga stockar.

Nackdelen som jag ser det är att dom har inte lika stora steg och går inte lika snabbt som en nordsvensk.

Så två shetlandsponnyn skulle kunna jämställas med en oxe.
Bägge är långsamma, och två shetlandsponnyn är väldigt starka tillsammans.

Oxen äter nog säkert mindre än två shetlandsponnyer, men å andra sidan kan man inte lämna halva oxen hemma för mindre jobb.
Han måste släpa omkring på sina 1000-1500 kilo oavsett om han drar sly och annat småskräp.
Som att ha 6 liters V-8:a på lätt lastbil.

Oxen har å andra sidan vom, vilket tillgodogör sej näringen bättre i gräset och drar mindre energi.
« Senast ändrad: 11 jan-12 kl 13:13 av Mårten gås »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #21 skrivet: 11 jan-12 kl 13:15 »
Svaret blir två små oxar. :D
Av vilken klen mjölkras som helst. :D
Vanlig fjällko skulle ju gå utmärkt.

En annan fördel med att ha två oxar (eller tjurar) är att dom lär sej dra jämt och lungt när dom är sammankopplade med nack Ok.

Så dom pressar på lungt sedan hårdare och hårdare tills lasten rör på sej.
Till skillnad mot en häst i sele som inte får den träningen från början.
Och startar med ett ryck när det är tungt, ??? av någon anledning.
« Senast ändrad: 11 jan-12 kl 13:22 av Mårten gås »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

kbh

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #22 skrivet: 11 jan-12 kl 13:34 »
Svaret blir två små oxar. :D
Av vilken klen mjölkras som helst. :D
Vanlig fjällko skulle ju gå utmärkt.

En annan fördel med att ha två oxar (eller tjurar) är att dom lär sej dra jämt och lungt när dom är sammankopplade med nack Ok.

Så dom pressar på lungt sedan hårdare och hårdare tills lasten rör på sej.
Till skillnad mot en häst i sele som inte får den träningen från början.
Och startar med ett ryck när det är tungt, ??? av någon anledning.
Har nog mest med hur hästen är in körd alla dom hästar ja har haft för utom två  har varet lugna  vid igångsättandet  av lassen.

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #23 skrivet: 11 jan-12 kl 13:50 »
Har nog mest med hur hästen är in körd alla dom hästar ja har haft för utom två  har varet lugna  vid igångsättandet  av lassen.

Har också den erfarenheten av när en häst drar en vagn, går det rätt smidigt och mjukt vid start.
Tittar man däremot på en hel del filmklipp på youtube drar vissa som dom vore tokiga galningar i början.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #24 skrivet: 11 jan-12 kl 13:57 »


Allvarligt, om man ska köra med levande djur, så måste man vara MYCKET intresserad.  Och hålla på jämt, jämt.  Eller avstå, ty det här är inget man lär sig på en kaffekvart!
« Senast ändrad: 14 jan-12 kl 08:41 av Skumme »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kbh

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #25 skrivet: 11 jan-12 kl 14:01 »
Har också den erfarenheten av när en häst drar en vagn, går det rätt smidigt och mjukt vid start.
Tittar man däremot på en hel del filmklipp på youtube drar vissa som dom vore tokiga galningar i början.
Jo men oftast är lassen för tunga så dom måste göra så  det är en kost art att kunna lasta rätt efter terrängen och anpassningen efter hästens drag förmåga stora lass sliter bara onödigt mycket på hästen och så blir en bara tröt fortare .

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #26 skrivet: 11 jan-12 kl 17:12 »
Jo men oftast är lassen för tunga så dom måste göra så  det är en kost art att kunna lasta rätt efter terrängen och anpassningen efter hästens drag förmåga stora lass sliter bara onödigt mycket på hästen och så blir en bara tröt fortare .

Ja, det var så jag tänkte också.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #27 skrivet: 11 jan-12 kl 17:22 »
Där satt den ...  8)

Allvarligt, om man ska köra med levande djur, så måste man vara MYCKET intresserad.  Och hålla på jämt, jämt.  Eller avstå, ty det här är inget man lär sig på en kaffekvart!

Ja, och därför måste man forska i om det finns jobb inom området en del innan och se var man passar in.

Kan ju säga att jag redan fått ett erbjudande, men fick tacka nej , pga häst (och oxe) saknas.
Nog tror jag det finns tillräckligt med arbete så dragdjuret kan i alla fall lyfta sina egna kostnader, precis som det ska vara.
Får helt enkelt betala för sej genom arbete, så har det alltid varit.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #28 skrivet: 11 jan-12 kl 17:41 »
Vad är det för mening med att visa hästar som rycker i början när dom ska börja dra förstod jag inte.
Är syftet att få folk att avstå från att skaffa häst?

Jag tror syftet är att lära folk att lasta med förstånd.  o:)
Om man lastat en skjuts för tungt och hästen fått dra för hårt, så kan han bli rädd så fort det är  lastat. Kan även bero på dåliga seltyg nån gång i tiden. Det sätter sig lätt och kan sitta i hela livet. En sån häst var förr oduglig, precis som en som skenat. Korvpris.............typ.

Låter prima. :)

Mu då, är någon som har två mjölkko tjur kalvar till salu?
Så börjar ja tälja ett Ok me det samma.

Kanske läge att svetsa ihop några hundra meter kostängsel först?
« Senast ändrad: 11 jan-12 kl 17:44 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #29 skrivet: 11 jan-12 kl 17:50 »
Allvarligt, om man ska köra med levande djur, så måste man vara MYCKET intresserad.
För tydlighets skull.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kbh

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #30 skrivet: 11 jan-12 kl 18:29 »
För tydlighets skull.
Att köra med häst är en livsfilosofi  inget man gör 9 till 5 jobb  som man ställer i från sig när klockan är slagen .

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #31 skrivet: 11 jan-12 kl 18:42 »
Att köra med häst är en livsfilosofi  inget man gör 9 till 5 jobb  som man ställer i från sig när klockan är slagen .

I dag är det nog många gånger så ja.
Förr hade man inte så stort val, antingen oxe eller häst.
Nästan lite oseriöst att bli en hästguru bara för man har hästar i jobbet.
Titta i USA där många kör med häst i skogen, många av dom är troligen  inte uppväxta med hästar från första början, utan har tagit det jobb som finns.
Och för att det är ekonomiskt lönsamt, annars hade dom använt maskin i stället.
Hästarna, mulorna, oxarna blir nog bra behandade i vilket fall.
« Senast ändrad: 11 jan-12 kl 18:44 av Mårten gås »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

nico75

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #32 skrivet: 11 jan-12 kl 18:48 »
Det beror på terängen hur stenig och backig den är. Det smidigaste sättet är att ta till domänsaxen och dra till stickvägar där traktor med griplastare kan ta stocket smidigt. Pulka ut på gallrinar har jag gjort mycket, det går hyfsat bra men fiberpulkan går sönder efter ettag. Skogsvagn och häst med hellnäslyft är roligt och njutbart att arbeta med.

kbh

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #33 skrivet: 11 jan-12 kl 19:17 »
I dag är det nog många gånger så ja.
Förr hade man inte så stort val, antingen oxe eller häst.
Nästan lite oseriöst att bli en hästguru bara för man har hästar i jobbet.
Titta i USA där många kör med häst i skogen, många av dom är troligen  inte uppväxta med hästar från första början, utan har tagit det jobb som finns.
Och för att det är ekonomiskt lönsamt, annars hade dom använt maskin i stället.
Hästarna, mulorna, oxarna blir nog bra behandade i vilket fall.
Tja   du får väll ha den tron åk dit och titta  det är mitt råd .

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #34 skrivet: 11 jan-12 kl 20:20 »
Det beror på terängen hur stenig och backig den är. Det smidigaste sättet är att ta till domänsaxen och dra till stickvägar där traktor med griplastare kan ta stocket smidigt. Pulka ut på gallrinar har jag gjort mycket, det går hyfsat bra men fiberpulkan går sönder efter ettag. Skogsvagn och häst med hellnäslyft är roligt och njutbart att arbeta med.

Man tar stock inifrån stickvägarna och slänger ut vid ingångarna så traktorn kan ta därifrån menar du?
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #35 skrivet: 12 jan-12 kl 08:59 »
Om man börjar räkna in miljöavgifter för företag och påverkan på miljön börjar det bli riktigt roligt.
Om man som jämförelsevis ser energiåtgången vid tillverkning av en järnhäst, och säger att den då ligger motsvarande 1000 hästkrafter är nog det lågt i underkant.
Man ska då räkna energiåtgången från det att man börjar utvinna järnmalm tills kunden, som i detta fall är ett miljöavgiftsbetalande företag, häller i första litern bensin.
Genom att det företaget då byter ut sin järnhästen mot en riktig häst skulle alla i det företaget få en sådan miljöbonus att de hade inte behövt lyfta ett finger resten av deras liv.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

nico75

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #36 skrivet: 12 jan-12 kl 18:33 »
Det är bra att röra på sig än att sitta stilla. Man får bara hjärt och kärlsjukdommar att vara stilla och räkna pengar

kbh

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #37 skrivet: 13 jan-12 kl 12:28 »
Hade det varit att åka till USA som att gå ner till affären och köpa bröd hade jag nog åkt dit och tittat för länge sen.
Det är till att va både snål och lat då :)

kbh

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #38 skrivet: 13 jan-12 kl 15:14 »
Hörde att du är expert på djur, då borde du ju se att djuren tycker det är roligt att dra?
Inte svårt att hetsas ett dur  för de som vet hur man gör.

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #39 skrivet: 13 jan-12 kl 15:21 »
Jag träffar hellre honom än dig, han har i alla fall självinsikt. Och jag tror han skulle kunna lära mig ett och annat om att arbeta med hästar, själv är jag ganska duktig på själva hästkunskapen, dvs vad de behöver för att må bra, och på att rida. Arbeta i skog och mark kan jag bara i teorin, i verkligheten har jag bara tömkört lite. I framtiden hoppas jag kunna arbeta med häst, men då ska jag söka kunskap hos sådana som verkligen kan, inte chansa och gissa, som du tycks göra.

Då anser jag att du har tillräckligt med kunskaper för att kunna dra stock i skogen.
Behöver bara lite teori som komplement för att förstå hur redskapen fungerar.
Man behöver inte vara extremfanatiker innan man börjar med något nytt.
Jag lärde mej själv att rida och ta hand om hästar utan att veta något i förväg, ja förutom namn på vissa redskap då, och även namn på olika gångstilar och springstilar, men inte mycket mer, ändå gick det hur bra som helst.
Användbara tips kan man få hur mycket man än tror sej veta och kunna.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #40 skrivet: 13 jan-12 kl 15:31 »
Jo jag har förstått att du tycker jag kan för lite om djur för att skaffa ett kreatur.
Men det är nog bara för att du ska kunna säga vad var det jag sa, om jag skulle bli ihjälstångad.
Och inget annat.

Ja tror inte hästar stångas. Dom sparkas.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #41 skrivet: 13 jan-12 kl 15:32 »
Inte svårt att hetsas ett dur  för de som vet hur man gör.

Ja, djuren ser ut att vara uppe i varv, men det är helt normalt av den kunskap jag har.
En häst är ju väldigt ivrig när han stått ett tag i båset och det är dags att sätta igång.
Det vet dom flesta som har haft häst, inget konstigt med det.
Och som jag kan ana kör du valak och dom uppvisar ju inte riktigt lika skarpt beteende.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #42 skrivet: 13 jan-12 kl 15:39 »
Jag vill inte gå in i diskussionen på något annat sätt än att ställa frågan om någon vet om det finns en efterfrågan på människor som kan köra timmer med häst. Min sambo har gjort det sedan barnsben i sitt hemland men ingenting här. Frågan är om det är värt att investera i hästar och utrustning, kunskapen finns ju redan  :) Men som sagt, finns en långvarig efterfrågan i Upplandsregionen, någon som vet/har kontakter?

kbh

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #43 skrivet: 13 jan-12 kl 15:43 »
Ja, djuren ser ut att vara uppe i varv, men det är helt normalt av den kunskap jag har.
En häst är ju väldigt ivrig när han stått ett tag i båset och det är dags att sätta igång.
Det vet dom flesta som har haft häst, inget konstigt med det.
Och som jag kan ana kör du valak och dom uppvisar ju inte riktigt lika skarpt beteende.
Har inget med att dom stått ett tag  för då är dom ju inte tränade utan det är va som  försiggår på hemmaplan som är hemligheten  . Men du får lycka till med din hästmanskap tråden klemer bara i väg .

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #44 skrivet: 13 jan-12 kl 15:45 »
Jag vill inte gå in i diskussionen på något annat sätt än att ställa frågan om någon vet om det finns en efterfrågan på människor som kan köra timmer med häst. Min sambo har gjort det sedan barnsben i sitt hemland men ingenting här. Frågan är om det är värt att investera i hästar och utrustning, kunskapen finns ju redan  :) Men som sagt, finns en långvarig efterfrågan i Upplandsregionen, någon som vet/har kontakter?

Av den informationen jag fått kör på bara, kasta inte bort din sambos kunskaper, men var berädd på vissa kulturkrockar med vissa människor, här gör vi så här vettu.
Så då får din sambo säga att, där jag kommer från gör vi så här.
« Senast ändrad: 13 jan-12 kl 15:51 av Mårten gås »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

kbh

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #45 skrivet: 13 jan-12 kl 16:00 »
Jag vill inte gå in i diskussionen på något annat sätt än att ställa frågan om någon vet om det finns en efterfrågan på människor som kan köra timmer med häst. Min sambo har gjort det sedan barnsben i sitt hemland men ingenting här. Frågan är om det är värt att investera i hästar och utrustning, kunskapen finns ju redan  :) Men som sagt, finns en långvarig efterfrågan i Upplandsregionen, någon som vet/har kontakter?
Har inga kontakter där uppåt sen får man nog nischa sig så som naturvård om råden parker och liknade klippa gräs med häst gör ju en del vet ja lika så köra sopor   så det är svårt att råda men kolla upp med  ströv om råden som kommunerna har brukar annars va poppis att köra ut med häst vet ja men det bästa är ju om han kan ta hand om huggningen skälv också  då blir det som man vill hade och sen har du ju hela konceptet på så vis  men det går  att få vissa skogs ägare intercederade på sånt också   förstås .hoppas nån i din är het kan hjälpa er .

nico75

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #46 skrivet: 13 jan-12 kl 23:25 »
Man tar stock inifrån stickvägarna och slänger ut vid ingångarna så traktorn kan ta därifrån menar du?
  jo

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #47 skrivet: 13 jan-12 kl 23:30 »
Jag ska överväga till i morgon om tråden ska tas bort helt, är i nuläget skeptisk till att den kommer att ge trådstartaren och övriga intresserade meningsfulla svar på frågorna som ställdes. Hästkörning, och i synnerhet skogskörning, är inget man lär sig genom Internet eller ska ge sig på utan att veta vad man gör och/eller ha tillgång till sakkunnig ledning. 

En bättre början är kanske annars att kontakta föreningen Skogshästen, www.skogshasten.com, eller läsa den uppdaterade utgåvan av Hästmannaskap Körning av Hans Sidbäck. Där finns bra teori i ämnet. Lika viktigt är att åka på kurser eller träffar inom området.
Självhushåll till nytta och nöje

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #48 skrivet: 13 jan-12 kl 23:41 »
Det finns ett flertal som utför skogstjänster med häst i området och vad jag vet har de jobb, är du intresserad så PM:a för vidare kontakt.

Jag vill inte gå in i diskussionen på något annat sätt än att ställa frågan om någon vet om det finns en efterfrågan på människor som kan köra timmer med häst. Min sambo har gjort det sedan barnsben i sitt hemland men ingenting här. Frågan är om det är värt att investera i hästar och utrustning, kunskapen finns ju redan  :) Men som sagt, finns en långvarig efterfrågan i Upplandsregionen, någon som vet/har kontakter?
Självhushåll till nytta och nöje

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #49 skrivet: 14 jan-12 kl 00:33 »
Jag ska överväga till i morgon om tråden ska tas bort helt, är i nuläget skeptisk till att den kommer att ge trådstartaren och övriga intresserade meningsfulla svar på frågorna som ställdes. Hästkörning, och i synnerhet skogskörning, är inget man lär sig genom Internet eller ska ge sig på utan att veta vad man gör och/eller ha tillgång till sakkunnig ledning. 

En bättre början är kanske annars att kontakta föreningen Skogshästen, www.skogshasten.com, eller läsa den uppdaterade utgåvan av Hästmannaskap Körning av Hans Sidbäck. Där finns bra teori i ämnet. Lika viktigt är att åka på kurser eller träffar inom området.


Är det så stor skillnad på att dra en stock och dra en vagn så man måste ha vägledning till detta steg?
Ska man då även ha vägledning för varenda redskap man byter mot ett nytt.
Nu är du inte det minsta seriös väll, eller?
Ärligt talat funderar jag om jag ska posta en endaste gång till i detta forum, för i mina ögon är det då inte det minsta seriöst.
« Senast ändrad: 14 jan-12 kl 00:35 av Mårten gås »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #50 skrivet: 14 jan-12 kl 08:40 »
Frågan löd:

"Som jag förstått finns här en del som kör i skogen professionellt.
Tror det där med hästar är som med cykel, har man en gång lärt sej glömmer man inte.
Hur är det, får ni det att gå runt och finns tillräckligt med jobb, och hur står hästen sig i jämförelse med maskiner som oxen, järnhästen och liknande?"

Detta handlade alltså mest om ekonomi och efterfrågan och kan givetvis diskuteras i en tråd. Men då det spårade ur kom jag med några tips som jag tror kan ge bättre hjälp.

Är det så stor skillnad på att dra en stock och dra en vagn så man måste ha vägledning till detta steg?
Ska man då även ha vägledning för varenda redskap man byter mot ett nytt.
Nu är du inte det minsta seriös väll, eller?
Ärligt talat funderar jag om jag ska posta en endaste gång till i detta forum, för i mina ögon är det då inte det minsta seriöst.
Självhushåll till nytta och nöje

Halte

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #51 skrivet: 14 jan-12 kl 08:46 »
Är det så stor skillnad på att dra en stock och dra en vagn så man måste ha vägledning till detta steg?
Ska man då även ha vägledning för varenda redskap man byter mot ett nytt.
Nu är du inte det minsta seriös väll, eller?
Ärligt talat funderar jag om jag ska posta en endaste gång till i detta forum, för i mina ögon är det då inte det minsta seriöst.
Är man van vid hästkörning så kanske det kan räcka med att man läser in sig lite genom böcker o.s.v. Det finns ju givetvis skillnader och saker som man behöver tänka på mer vid körning i skogen än med vagn på väg, även sådant som inte har direkt med själva körningen att göra.

Så är man inte så van tycker jag nog att lite vägledning kan vara på plats om man ska börja med ett nytt redskap..

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #52 skrivet: 14 jan-12 kl 10:27 »
Enligt min mening räcker det att kunna rida, kan man rida så kan man även allt det andra.
Hur utrustningen ska passa listar man ut på plats, förr eller senare förstår man det.
Principen är den samma.
Själv lärde kag mig fälla träd och såga med motorsåg i kortbyxor efter att ha läst bruksanvisningen som man fick med motorsågen. Motsvarande 3 års utbildning på 2 minuter.

Jag förstår nu att det finns två sidor av det hela, där den så kallade "ordningsamma" sidan förutspråkar handledning och utbildning i princip allt man tar sej för.

Samma sida säger även att man ska till hovslagare 5 gånger i veckan och till vetrinärn 8 gånger i veckan.

Så jag undrar då om det finns något spegelforum till alternativ.nu där man fixar allt genom en snabbtitt i instruktionshäftet?

Är man ute efter att försöka lära sej någonting och få tips och sedan blir hänvisad till utbildning och vägledning, medlemskap i föreningar osv.
Finns ingen måtta på galenskapen, alla kanske inte vill ha det på det där sättet.
Det enda det framkallar är på sin höjd psykotiska skratt.

Nu när vi har internet, ska vi se till att få maximalt informationsutbyte som gynnar alla som vill lära sej något.
Det finns ju inte ens information här på forumet motsvarande det informationshäfte på ett par tre sidor med illustrationer som man får med när man köper en motorsåg.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Sussilo

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #53 skrivet: 14 jan-12 kl 10:34 »
Ditt inlägg är helt fel från början till slut. Du har så stora kunskapsluckor och tar inte in den info du fått. Så det är ingen idé att bemöta dig.
« Senast ändrad: 14 jan-12 kl 14:10 av Sussilo »

tringeling

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #54 skrivet: 14 jan-12 kl 12:28 »
Ärligt talat funderar jag om jag ska posta en endaste gång till i detta forum

Skall detta tolkas som ett hot eller ett löfte?  ::)


TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #55 skrivet: 14 jan-12 kl 13:57 »
Enligt min mening räcker det att kunna rida, kan man rida så kan man även allt det andra.
Hur utrustningen ska passa listar man ut på plats, förr eller senare förstår man det.
Principen är den samma.
Själv lärde kag mig fälla träd och såga med motorsåg i kortbyxor efter att ha läst bruksanvisningen som man fick med motorsågen. Motsvarande 3 års utbildning på 2 minuter.

Jag förstår nu att det finns två sidor av det hela, där den så kallade "ordningsamma" sidan förutspråkar handledning och utbildning i princip allt man tar sej för.

Samma sida säger även att man ska till hovslagare 5 gånger i veckan och till vetrinärn 8 gånger i veckan.

Så jag undrar då om det finns något spegelforum till alternativ.nu där man fixar allt genom en snabbtitt i instruktionshäftet?

Är man ute efter att försöka lära sej någonting och få tips och sedan blir hänvisad till utbildning och vägledning, medlemskap i föreningar osv.
Finns ingen måtta på galenskapen, alla kanske inte vill ha det på det där sättet.
Det enda det framkallar är på sin höjd psykotiska skratt.

Nu när vi har internet, ska vi se till att få maximalt informationsutbyte som gynnar alla som vill lära sej något.
Det finns ju inte ens information här på forumet motsvarande det informationshäfte på ett par tre sidor med illustrationer som man får med när man köper en motorsåg.

Ursäkta, men jag tror att det förr eller senare går rakt åt hälvitte för dig, du bör i vart fall FÖRSÖKA ta till dig lite info. Hur många har inte efter årtionden omkommit i olyckor för att de alltid gjort, d.v.s. helt vansinnigt?
T. ex. körde jag motorsåg i 35 år, varav 4 år nästan dagligen, och aldrig en repa eller ett tillbud.  Sen fick brorsan (som har motorsågskort) fick se mig och visade hur livsfarligt jag bar mig åt. Jag fattar inte själv att jag klarat mig. Och jag läser alltid instruktionsböcker.

Rida är en sak, köra med vagn är en annan, köra med vagn i terräng en tredje, köra med hammel en fjärde, saxa upp i välta en femte, att plöja en sjätte och rätt svårt. Ska du sen köra slåttermaskin eller självbindare......ujujuj.
Sen beror det på hur hästen är funtad. Är den rädd för älg, går, den ut i stenskärv, stannar den för en grantopp som ligger på fel håll...........?
Går den hem om något händer dej, står den still när den ska, kan den ö.h.t. gå i sidled, Är den körd med för "vasst" betsel..............?

Har man en för ändamålet bra häst så går den att förstöra på en liten stund. Har du ingen susning om vad du pysslar med så är det därtill livsfarligt.
Sätter du på selen fel (eller fel sele) så kan den gå sönder. Hästen kan få ont och bli stökig att sela.
Det räcker inte med lite väglening på ett forum, U-tube eller instruktionsböcker! Du behöver både utbildning och rutin!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Leifem

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #56 skrivet: 14 jan-12 kl 15:37 »
Oj oj då..  Jag "snubblade" nyss över den här tråden.. Har nu läst igenom hela ???
Jag är långt ifrån grön när det  gäller att handskas med djur.. Allt ifrån ridning, till att ha kört med inkörd oxe under en väns övervakning..
I trådar här på forumet finns så mycket erfarenhet o genuin kunskap vad det gäller dragare i skog. Så.. jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, när skogsgubbarna här får "tips" på "tips" o besked om vad som är "bra" eller inte "bra" !
  -  av ngn som förvärvat sina kunskaper via Youtube..   :o

Halte

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #57 skrivet: 14 jan-12 kl 17:18 »
Enligt min mening räcker det att kunna rida, kan man rida så kan man även allt det andra.
Hur utrustningen ska passa listar man ut på plats, förr eller senare förstår man det.
Principen är den samma.
Själv lärde kag mig fälla träd och såga med motorsåg i kortbyxor efter att ha läst bruksanvisningen som man fick med motorsågen. Motsvarande 3 års utbildning på 2 minuter.

Jag förstår nu att det finns två sidor av det hela, där den så kallade "ordningsamma" sidan förutspråkar handledning och utbildning i princip allt man tar sej för.

Samma sida säger även att man ska till hovslagare 5 gånger i veckan och till vetrinärn 8 gånger i veckan.

Så jag undrar då om det finns något spegelforum till alternativ.nu där man fixar allt genom en snabbtitt i instruktionshäftet?

Är man ute efter att försöka lära sej någonting och få tips och sedan blir hänvisad till utbildning och vägledning, medlemskap i föreningar osv.
Finns ingen måtta på galenskapen, alla kanske inte vill ha det på det där sättet.
Det enda det framkallar är på sin höjd psykotiska skratt.

Nu när vi har internet, ska vi se till att få maximalt informationsutbyte som gynnar alla som vill lära sej något.
Det finns ju inte ens information här på forumet motsvarande det informationshäfte på ett par tre sidor med illustrationer som man får med när man köper en motorsåg.
Hmm.. Om du sågade motorsåg i kortbyxor så kan du inte ha läst bruksanvisningen särskilt bra, eller inte förstått den.. Att såga motorsåg i kortbyxor visar bara på hur idiotiskt du bär dig åt, inget annat.. Och tro att du KAN fälla träd med motorsåg på ett vettigt sett efter det är ju rent löjeväckande.

Och jag drar paralleller mellan det uttalandet och uttalandena om timmerkörningen.. Det är en sak att råka lyckas göra något och en annan att kunna det. Den som kan något förstår värdet av att minimera risker, extra viktigt när du kör med häst eftersom att en idiotisk förare även kan råka skada den oskyldiga hästen.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #58 skrivet: 15 jan-12 kl 08:17 »
Ang jobb så finns det säkert jobb i de marker som är klassade som natureservat o liknande. Där jag bor får ingen traktor köra i hagarna. När träd skulle bort (tror det var för många, för EU-bidrag) så kom två hästekipage (det var ekar, inga små björkar). Där fanns altså ingen konkurrans.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #59 skrivet: 17 jan-12 kl 15:51 »
Enligt min mening räcker det att kunna rida, kan man rida så kan man även allt det andra.

Ja, så brukar småtjejerna jag haft som elever på ridläger tycka också när de kommer på ridläger för första gången i sitt liv. Efter första uteritten i skogen på halvgalna ponnys är de inte så övermodiga längre och efter en vecka med "riktigt" hästliv så börjar det gå upp för dem att den tillrättalagda miljön på en ridskola faktiskt inte lärt dem så mycket annat än att "åka" runt på häst i flera år...

Vad en brukshäst är - är inte bara ett substitut för en traktor, det är också ett levande väsen, och dessutom 600kg blixtsnabba muskler som kan göra sig själv riktigt illa (och dig också, men nu tänker jag främst på hästen) om den blir skrämd eller arg. Om du vill riskera livet på dig själv genom att experimentera med motorsåg efter att knappt läst en bruksanvisning är upp till dig, så länge du inte riskerar livet på andra varelser. Men det är klart att man får sig en uppläxning när man kommer in på ett forum som detta och förklarar att man tänker ägna sig åt "ev plågsamma djurförsök" utan ambitionen att tänka på riskerna för sig själv OCH DJURET man utsätter. Om allt du har gjort i hästväg är att rida (av din övermodiga attityd att döma så gissar jag att du "åkte" häst dock) så föreslår jag att du åtminstone tar ett steg i taget och fortsätter med att lära dig grunderna i hästmannaskap och hästhantering innan du funderar på att ge dig ut i skogen med redskap. Allt annat är bara idiotiskt och visar på avsaknad av respekt för det levande djuret.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #60 skrivet: 22 apr-13 kl 22:07 »
Är det så stor skillnad på att dra en stock och dra en vagn så man måste ha vägledning till detta steg?
Ska man då även ha vägledning för varenda redskap man byter mot ett nytt.
Nu är du inte det minsta seriös väll, eller?
Ärligt talat funderar jag om jag ska posta en endaste gång till i detta forum, för i mina ögon är det då inte det minsta seriöst.
Dom är enorma . Se på denna filmen finns en rad fel begångna enligt mig som att kliva in framför banken på släden direkt listfarligt .
Hästkörning del 1.wmv

Jimmy G

  • Inlägg: 224
    • Södermanland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #61 skrivet: 24 apr-13 kl 12:40 »
helloj! jag tror att hästen har med en vagn och slädar om man kör hemma en stor fördel framför järnhäst och atv. sedan beror det mycket på hur man vill köra. första gallring är ju oftast mycket små bitar som man mycket enkelt kan lyfta upp på en vagn. man kan vid nästan alla underlag köra ut ca 1,5 m3 travmätt om man har en bra musklad häst. sedan beror det på mon man ska manuell hugga eller anställa en skördare. vanlig eller beståndsgående. och om man ska köra andra gallring finns det oftast även lite timmerbitar. dessa blir överdrivet tungt att lyfta upp på en vagn. men det går ju att lösa genom att lunna inhopp virket till en last bänk. sedan kan det ju bli för tungt för hästen. men då får man ta till ett par :D. jag tycker personligen att iden med griplastarvagnar är en mycket god idé. sedan kan man ju köra en gallring fast man har 100m mellan stickvägarna och lunna virket till stickvägarna och gå med lass hella tiden fram och tillbaka. för så är man ju produktiv med ett system där maskiner inte fungerar och då kanske man kan säga att man konkurrerar lite i alla fall. / Jimmy
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 3 användare
kretslopp, Oskari, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser