Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sänka varvtalet på träsvarv?  (läst 4330 gånger)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
Sänka varvtalet på träsvarv?
« skrivet: 01 maj-19 kl 16:43 »
Hejsan
Har kommit över en gammal träsvarv med tillbehör, svarven är märkt "Motala" bara och har en 3-faskabel. Jag kan dock inte hitta något sätt att variera hastigheten på den, bara av/på. Borde man inte kunna styra varvtalet på motorn med typ en dimmer? Finns det sådana för 3-fas?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Sänka varvtalet på träsvarv?
« Svar #1 skrivet: 01 maj-19 kl 17:10 »
 Där går det nog åt en frekvänsomvandlare i o med att det är trefas. Har själv haft tanken / behovet. Då ville jag ha så att ström in o handske på ut för att kaunna sätta den till fler maskiner, Men det är lite komplicerat. Var motor har sina egenskaper så den skulle behöva programeras om (omvandlaren). Den kunde ställa till det med annan elektrisk utrustning enligt elektrikern Priset på omvandlaren var inte låg. En nackdel med omvandlaren är att du förlorar ganska mycket efekt om du ska ner till låga varvtal. Dessa låga är ju bra vid borrande o större skålsvarvning och då behövs kraften.
 Nu har jag istället skaffat en snäckväxelmotor för att  få  de låga varvtalen. De högre går med trappremskiva o en annan motor.
Det var inte lätt att få fatt i trappremskivor då axlen var rätt grov.
 Råder dej till att se om du kan finna dessa remskivor o sätta en på motorn o en på spindelaxeln. Om du inte byter motor till en två fasig för då kan du ju dimma el styra med tyristor.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Sänka varvtalet på träsvarv?
« Svar #2 skrivet: 01 maj-19 kl 20:40 »
Leta reda på en begagnad frekvensomriktare, det är nog det billigaste och smidigaste lösningen för dig.

vad är det för effekt på motorn ?

som skrevs innan så händer saker vid låga varvtal, dock momentet, blir helt enkelt svagare när man kör på lägre varvtal, motorn
är förmodligen gjord för optimal drift vid 50hz justerar man den så går inte motorn optimalt.

annars är nog alternativet 1-fas och en 5stegstrafo eller liknande för att kunna justera hastighet.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Sänka varvtalet på träsvarv?
« Svar #3 skrivet: 01 maj-19 kl 21:20 »
Det blir inte bra att försöka varvtalsreglera en svarv eller annan verktygsmaskin med "dimmer", transformator eller något annat som ändrar spänningen till motorn.
Om man sänker spänningen till en asynkronmotor så minskar inte tomgångsvarvtalet, det som händer är att motorn blir svagare och sackar mer vid belastning.

Om man istället använder frekvensomriktare och kör motorn med lägre frekvens än 50 Hz, så kommer den att fortsätta vara lika varvtalsstyv som när den går för fullt, men varvtalet både vid tomgång och belastning blir lägre. Max vridmoment ändras inte när man sänker frekvensen. Om man med en normalt programmerad frekvensomriktare ökar frekvensen över 50 Hz, så ökar varvtalet, momentet minskar och effekten håller sig i stort sett konstant.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Sänka varvtalet på träsvarv?
« Svar #4 skrivet: 01 maj-19 kl 21:34 »
Vad kan du göra för programeringar i frekvensaren som gör att den inte ökar hastigheten på motorn om du ökar frekvensen?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Sänka varvtalet på träsvarv?
« Svar #5 skrivet: 02 maj-19 kl 08:50 »
Vad kan du göra för programeringar i frekvensaren som gör att den inte ökar hastigheten på motorn om du ökar frekvensen?

Varvtalet på en asynkronmotor är alltid en funktion av frekvensen. Eller vad tänkte du på?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Sänka varvtalet på träsvarv?
« Svar #6 skrivet: 02 maj-19 kl 08:59 »
Hejsan
Har kommit över en gammal träsvarv med tillbehör, svarven är märkt "Motala" bara och har en 3-faskabel. Jag kan dock inte hitta något sätt att variera hastigheten på den, bara av/på. Borde man inte kunna styra varvtalet på motorn med typ en dimmer? Finns det sådana för 3-fas?

Har du nån bild på den? Det vanligaste på enklare träsvarvar är ju att man flyttar en rem mellan olika remskivor, hur ser transmissionen ut mellan motor och spindel?.

Det går bra att svarva egna remskivor av plywood om man vill testa olika utväxling. Kolla Youtube.

En frekvensomriktare kostar några tusen, förmodligen betydligt mer än svarven är värd om du inte kan hitta en begagnad. Kolla med en industrielektriker, det är ju ingen ovanlig komponent i ett elskåp till en maskin.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sänka varvtalet på träsvarv?
« Svar #7 skrivet: 02 maj-19 kl 09:01 »
Min bror köpte en billig, kinatillverkad frekvensomformare till sin metallsvarv, om jag kommer ihåg rätt kostade den under 1000kr. Förr var frekvensomformare riktigt dyra grejer men de börjar komma ner i rimliga priser nu.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Sänka varvtalet på träsvarv?
« Svar #8 skrivet: 02 maj-19 kl 09:32 »
Varvtalet på en asynkronmotor är alltid en funktion av frekvensen. Eller vad tänkte du på?

precis. det va torbjorns inställningar jag va nyfiken på eller snarare dom han gör för att inte få den att öka i hastighet.
 "Om man med en normalt programmerad frekvensomriktare ökar frekvensen över 50 Hz, så ökar varvtalet,"

Finns ju vaconriktare i diverse storlekar för omkring 1500kr på blocket . frekvensare va väldigt dyrt förr men nu är det inte farligt.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Sänka varvtalet på träsvarv?
« Svar #9 skrivet: 02 maj-19 kl 09:57 »
Har du nån bild på den? Det vanligaste på enklare träsvarvar är ju att man flyttar en rem mellan olika remskivor, hur ser transmissionen ut mellan motor och spindel?.

Det går bra att svarva egna remskivor av plywood om man vill testa olika utväxling. Kolla Youtube.

En frekvensomriktare kostar några tusen, förmodligen betydligt mer än svarven är värd om du inte kan hitta en begagnad. Kolla med en industrielektriker, det är ju ingen ovanlig komponent i ett elskåp till en maskin.
Inte mkt till foto tyvärr.. Står "Motala" på den.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Sänka varvtalet på träsvarv?
« Svar #10 skrivet: 02 maj-19 kl 11:02 »
Vad kan du göra för programeringar i frekvensaren som gör att den inte ökar hastigheten på motorn om du ökar frekvensen?

Jag menade att en normal frekvensomriktare inte ökar spänningen till motorn när man ökar frekvensen över 50 (eller 60) Hz, och därför ökar inte effekten när varvtalet ökar.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Sänka varvtalet på träsvarv?
« Svar #11 skrivet: 02 maj-19 kl 11:08 »
En frekvensomriktare kostar några tusen, förmodligen betydligt mer än svarven är värd om du inte kan hitta en begagnad. Kolla med en industrielektriker, det är ju ingen ovanlig komponent i ett elskåp till en maskin.

Om man kan tänka sig litegrann elektronikpyssel så går det ju också att återanvända frekvensomriktaren från t ex en skrotad värmepump.
Begagnade frekvensomriktare är det som sagt också gott om, dock kan man behöva se upp så att man får med allt som behövs för att programmera/konfigurera och styra den. En del industriella frekvensomriktare kan ställas om så man antingen kan styra varvtalet med en analog insignal från t ex en pot, eller via någon slags s k fältbuss (Modbus, CAN etc). Men för att göra den inställningen, och för den delen för att ställa in önskade varvtalsgränser, anpassa strömbegränsningen till motorn mm, så kräver vissa frekvensomriktare att man har en speciell handterminal. Om man får tag i en begagnad sådan, är det bra om man kan åtminstone få låna tillhörande handterminal.

En sak till man bör komma ihåg är att många frekvensomriktare sprider MYCKET kraftiga radiostörningar omkring sig. Om man inte vill bli impopulär hos grannarna eller riskera att få bistra herrar från PTS på besök, så ska man vara noga med att följa installationsanvisningarna när det gäller kabellängder, ev skärmad kabel mellan frekvensomriktare och motor, yttre ferriter eller avstörningsspolar, speciella krav på hur jordledningar ska dras mm.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Sänka varvtalet på träsvarv?
« Svar #12 skrivet: 02 maj-19 kl 13:27 »
Motorn ser rätt liten ut så får du tag i en frekvensare på 1,5kw så bör det inte vara några bekymmer.

en med panel bör du ha om du vill att den skall gå optimalt och kunna göra ändringar i den så du kan justera den vettigt.
jag rekommenderar Vacon, dom flesta vacon som inte är för gamla har inbyggt filter så du får bort lite störningar som den annars skickar ut.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Sänka varvtalet på träsvarv?
« Svar #13 skrivet: 02 maj-19 kl 13:35 »
Motorn ser rätt liten ut så får du tag i en frekvensare på 1,5kw så bör det inte vara några bekymmer.

en med panel bör du ha om du vill att den skall gå optimalt och kunna göra ändringar i den så du kan justera den vettigt.
jag rekommenderar Vacon, dom flesta vacon som inte är för gamla har inbyggt filter så du får bort lite störningar som den annars skickar ut.

Känns som om det är smidigare att byta ut motorn till en som inte är 3-fas. Tror jag kan ha några sådana liggandes.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Sänka varvtalet på träsvarv?
« Svar #14 skrivet: 02 maj-19 kl 14:35 »
Känns som om det är smidigare att byta ut motorn till en som inte är 3-fas. Tror jag kan ha några sådana liggandes.

Det blir ju ännu värre med hastighetsregleringen då. Som redan skrivet i tråden, så fungerar det mycket dåligt att reglera en enfas asynkronmotor med en dimmer eller annan tyristorstyrning. Möjligen skulle det kunna fungera med en kollektormotor, om man har en styrning som mäter motorns varvtal via en varvtalsgivare och reglerar på önskat varvtal. Ungefär som motorstyrningen i en tvättmaskin från 90-talet.

Och att köra en enfasmotor med frekvensomriktare är besvärligt. Kondensatorn till motorn är anpassad för 50 Hz, så den kommer att gå dåligt och eventuellt bli överhettad vid alla andra frekvenser. Tar man bort kondensatorn skulle man kunna se motorn som en tvåfas asynkronmotor, den skulle ha gått lika bra som en trefasmotor att köra på frekvensomriktare, om det hade gått att ställa om den för att ge 90° istället för 120° fasskillnad mellan faserna, men vad jag vet så är det mycket sällan möjligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Sänka varvtalet på träsvarv?
« Svar #15 skrivet: 02 maj-19 kl 15:05 »
Till svarven (en metallsvarv) har jag omriktare, och det är väldigt smidigt när man skall göra något special och gå ner riktigt lågt i varv, men det som är trevligast med den är att den har mjukstart. Den omriktaren köpte jag av en elektriker som rev ner den ute på någon industri.

Pelarborrmaskinen har 3 st trappremskivor (en som sitter mellan motor och chuck så man får större område) och jag tycker inte det är något egentligt problem att varvtalsreglera den på det sättet, billigt och driftsäkert.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Sänka varvtalet på träsvarv?
« Svar #16 skrivet: 02 maj-19 kl 16:15 »
Kollade igen.. det fanns en remskiva på motorn i två storlekar och en med tre storlekar på svarven. Så det är väl så tanken är att man ska reglera hastigheten. Men att behöva plocka ned halva svarven så fort man vill byta hastighet känns ju ganska tråkigt, blir inte mkt gjort då.

Så någon form av styrning av motorn måste ju till om man ska kunna använda svarven. Men att programmera/ställa in en frekvensomriktare låter inte heller som något jag kommer kunna göra.  Jäkla skit. Varför i helsike bygger någon en sådan svarv? :)

Det är en sådan här som behövs alltså? Och någon som kan ställa in den korrekt?
https://m.banggood.com/sv/1_5KW-220V-Single-To-3-Phase-VFD-Variable-Frequency-Inverter-Motor-Speed-Drive-Converter-p-1296576.html?gmcCountry=SE&currency=SEK&cur_warehouse=CN&createTmp=1&ID=528196&utm_source=googleshopping&utm_medium=cpc_bgs&utm_content=xibei&utm_campaign=pla-se-tis-sv-pc&gclid=CjwKCAjwqqrmBRAAEiwAdpDXtEzPuyNTQ_c410micLz_j0mJ8iUosHj1HzaqIIyV-L4rjzB8pEL46hoCsdIQAvD_BwE
« Senast ändrad: 02 maj-19 kl 16:26 av Halte »
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Sänka varvtalet på träsvarv?
« Svar #17 skrivet: 02 maj-19 kl 16:26 »
Det brukar finnas något att lyfta motorn med som gör att remmen blir lös och flyttas. Så så svårt är det inte. Iallafall på min svarv.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Sänka varvtalet på träsvarv?
« Svar #18 skrivet: 02 maj-19 kl 16:53 »
Ja, jag har en spak på borrmaskinen, men det går att flytta kilremmen/remmarna med fingrarna utan att lossa spaken. Så det tar inte längre tid än att sätta i ett nytt borr i chucken. När det är lika stora trappstegsskivor och man höjer på den ena och minskar på den andra så passar remmen utan justering.

Frekvensomriktaren Halte länkade till är väl en som matas med enfas? Fungerar säkert (de är framför allt bra att ha när man saknar trefas) men det är något med att motorn skall vara direktkopplad (tror jag det var, torbjörn förklarade för ett tag sedan, men jag har redan glömt). Den omformaren var både billig och utan en massa programmering. Men programmeringen av en äldre är inget problem. Min är en sådan med alla möjligheter och en tjock pärm, men jag använder bara fram/back-knappen och varvtalsknappen :-[

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Sänka varvtalet på träsvarv?
« Svar #19 skrivet: 02 maj-19 kl 19:56 »
Var uppe och kikade lite igen och det var likadant på min, motorn gick att lyfta på ena sidan så man kunde koppla om remmarna någorlunda snabbt. Gissar att det får duga tills jag ser om det där med svarvning är något för mig. Tackar för tipsen, annars hade jag nog inte fattat det där med flyttandet av remmarna.

Nästa steg blir att försöka lära sig slipa svarvstålen, och försöka reda ut vad fasen alla pryttlar som hängde med är till för. :)
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Sänka varvtalet på träsvarv?
« Svar #20 skrivet: 02 maj-19 kl 20:31 »
Jag har inte svarvat med träsvarv sedan högstadiet, men kommer ihåg att man skall ha anhållet nära ämnet så det inte sker en olycka. När man svarvar med metallsvarv så sitter ju stålet fast, så man slipper den risken.

Svarva är kul, och i trä blir det vackert också. Lycka till!

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Sänka varvtalet på träsvarv?
« Svar #21 skrivet: 03 maj-19 kl 06:31 »
Jag har inte svarvat med träsvarv sedan högstadiet, men kommer ihåg att man skall ha anhållet nära ämnet så det inte sker en olycka. När man svarvar med metallsvarv så sitter ju stålet fast, så man slipper den risken.

Svarva är kul, och i trä blir det vackert också. Lycka till!

Jo tror det kommer bli kul. Gillar att arbeta med trä så det passar mig säkert. Har kikat på snart varenda Youtube-film runt svarvning medans jag renoverar verkstaden/garaget till modern standard. Så teoretiskt kan jag svarva ;D
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Sänka varvtalet på träsvarv?
« Svar #22 skrivet: 03 maj-19 kl 13:33 »
Träsvarvning är kul. inte gjort det sen jag va i 15årsåldern. hade en "svarv" där man monterade en vanlig borrmaskin och fäste ämnet i, fungerade utmärkt, hade gärna haft en riktig


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 2 användare (1 dolda)
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser