Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ringblommssalva  (läst 3831 gånger)

elvispen

  • Inlägg: 88
ringblommssalva
« skrivet: 08 aug-09 kl 23:24 »
Någon som vet hur man gör?
Jag vill så gärna ta tillvara blommorna! :)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: ringblommssalva
« Svar #1 skrivet: 08 aug-09 kl 23:30 »
Lustigt, satt precis o googlade på ringblomma plus recept  :) Det finns massor!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: ringblommssalva
« Svar #2 skrivet: 08 aug-09 kl 23:49 »
Du kan antingen torka blommorna och använda dem senare eller så använder du dem färska. Med färska så fyller du en glasburk med blomblad, häller över olja så att det täcker (häll ända upp så att det nästan rinner över), ställer i soligt fönster i ca 3 veckor och sedan silar du ifrån. Oljeutdraget kan du sedan använda när du gör salvan.

Här är ett jättebra recept från Shenet
http://www.shenet.se/recept/ringblomssalva.html
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

elvispen

  • Inlägg: 88
SV: ringblommssalva
« Svar #3 skrivet: 10 aug-09 kl 00:14 »
Tack vad bra!
Jag har täckt blommbladen med olivolja men jag trodde att de skulle stå mörkt. nu ska jag sätta burken i fönstret i stället. Ska man ha lock på?
Jag har varit med om att en hel flaska olivolja sprack när det blev för varmt i fönstret!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: ringblommssalva
« Svar #4 skrivet: 10 aug-09 kl 09:04 »
Ja, locket skall vara åp och oljan skall nå så långt upp att det helst inte är någon luft mellan oljan och lockets insida, allt för att minska risken för mögel på de kronblad som ligger på ytan.
Är det tokvarmt i fönstret så kan det säkert bli tryckökning i burken, kanske bäst att ställa undan burken sådana dagar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

lillakojan

  • Inlägg: 24
SV: ringblommssalva
« Svar #5 skrivet: 11 sep-09 kl 19:33 »
Svinfett/Smult varmes upp ungefär som til stekning, fyllpå med blommor så mycket som täcks, låt dra över natta.
Värm upp på morrgonen, sila och töm på burk, låt svalna.
Redo, klart. ;)

dulcamara

  • Inlägg: 34
SV: ringblommssalva
« Svar #6 skrivet: 26 sep-09 kl 18:29 »
Du kan också använda en stark infusion av kronblad av ringblomma (som ett starkt te som får dra minst en halvtimme) och göra en kräm i stället för en salva - litet svårare men mer användbart. Kan användas i ansiktet t ex och det gör man ju inte med en salva. Kan lämpligen kombineras med kamomill i infusionen.
Titta efter på : www.crearome.se eller www.shenet.se, de har många bra recept!

Torra

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: ringblommssalva
« Svar #7 skrivet: 10 apr-10 kl 16:36 »
Det är viktigt vilken olja man använder, för hudens skull. mandeloja är bra. Finns en bra bok om man är mer intresserad av det som heter Guldet från växterna. jag brukar ta färska ringblommsblad, göra ett vattenbad på spisen dvs låta oljan stå och värmas i  ca 2h (låg värme 1:an. låta oljan stå och dra över natten. Sila bort bladen. värma upp oljan och tillsätta bivax efter önskad konsistens.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser