Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  blanda rätt ört salva??  (läst 3523 gånger)

emil.a

  • Inlägg: 54
    • Småland
blanda rätt ört salva??
« skrivet: 07 jun-11 kl 22:31 »
Hej Hej ! !

jag har tänkt göra en salva för ett utslag jag har. det är lite svamp-exemigt -- ush..

Har läst litegrann å tänkte iallafall använda kamomill. - är det något man brukar använda till salva? (- det borde väll gå??)

går det bra att blanda flera olika örter för salvtillverkning ?   

isåfall kanske det är bra att blanda i en Måra och Ringblomma också (??) 

ni kanske vet någon bra mix för detta ändamål ???

SommarKärlek Till Er Alla !!!!!!!

Emil
fritt å fint <3

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: blanda rätt ört salva??
« Svar #1 skrivet: 16 jul-11 kl 03:26 »
Hej du!

Jag kanske skulle välja något annat, tex omslag eller salva med teatree-olja eller vitlök. Humle eller rödmalva är bra mot exem rent allmänt. Även färska blåbär faktiskt. Dom du nämner är istället mera inflammationshämmande och sårläkande, men har ingen direkt verkan mot svamp. Omslag gjort på henna (sånt man har till håret) är faktiskt bra mot svamp också, särskilt om det sitter i hårbotten. Svider inget men färgar tyvärr huden orange  :D.

Måra har jag aldrig använt i en salva, men ringblomman blir helt säkert jättebra. Måran är bra färsk som omslag, effektivt vid variga sår.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser