Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inneboende som arbetar hemma  (läst 3307 gånger)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Inneboende som arbetar hemma
« skrivet: 25 aug-18 kl 13:45 »
Hej.

Jag har funderat på en sak länge.

Är det någon som lyckats med att få någon inneboende som dessutom arbetar istället för att betala hyra? Ibland har jag sett sådana annonser men verkar inte som de får några svar. Det är kanske inte ens lagligt att ha sådant arrangemang?

Jag bor i ett hus på en gård och orkar inte ta tag i allt som ska göras. Jag har exempelvis inte ens fått ut ströbädden än. Jag skulle gärna ha en människa boende här om denne istället för att betala hyra jobbade ca 10 timmar i månaden eller nåt. Gärna någon som tycker om att arbeta med kroppen. Jag ser i olika grupper hur föräldrar söker boende till sina gymnasieungdomar som sen måste köpa gymkort för att röra på sig, när de egentligen lika gärna kunde jobba här gratis och få röra på sig. Det är ju inte helt gratis att hyra en lägenhet i stan, och är kanske inte lätt heller då det är bostadsbrist. Många pendlar därför kanske 10-20 mil enkel resa för att gå i skolan.

Vad tror ni om det här? Är det så att man hellre betalar 3000kr i hyra istället för att arbeta i 10 timmar med skitgöra som att bära ut en ströbädd?
Är det lagligt att byta hyra mot arbete?
Varför är det aldrig någon som jobbar istället för betalar hyra? Förr var det väl jättevanligt att man var dräng på en gård och då fick man jobbar mer än 10 timmar i månaden för sitt husrum.

Berätta gärna om ni har egna erfarenheter av att byta arbete mot boende.





båten

  • Inlägg: 9
    • Södermanland
SV: Inneboende som arbetar hemma
« Svar #1 skrivet: 25 aug-18 kl 14:56 »
Hej Olivia.k, Jag är mycket för att byta tjänster och varor, har varit med i Bytesring förut.Har i sommar bott i en väns villa (3v) och bidragit tillbaka med trädgårdsarbete. så som du nämner. Jag är intr av såväl korttids som långtids/tills-vidare- boende.Och du? Var o hur bor du/hyresarbetaren, och hur länge tror du att du önskar gårdshjälp mot hyra? Jag har sett ditt namn igår, men hur återfinner man någons annons/ inlägg, texter. Är inte en avancerad datoranvändare än.. 
Hur långt är det till en stad, och hur tar man sig dit/runt?
Hur skulle hjälpar-medmänniskan bo, rumsstorlek/väderstreck (gillar solljus), stuga, del av ditt hus? Vänl hälsning Claudia.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Inneboende som arbetar hemma
« Svar #2 skrivet: 25 aug-18 kl 15:06 »
Problemet är väl idag att de som vill bo ute på landet och tycker om att arbeta med kroppen snabbt skaffar sina egna hus, torp eller gårdar eller stannar kvar på föräldragården. Majoriteten av människor idag är väldigt urbana och ovilliga att ta smutsjobb, särskilt de yngre. Sedan kanske de mognar och vill ut på landet när de blir lite äldre men då har de ekonomi att köpa sitt eget ställe.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Inneboende som arbetar hemma
« Svar #3 skrivet: 25 aug-18 kl 15:35 »
Jag tror att det är svårt för att vi bor i Norrland.
Många håller till söderut.

Jag har ibland försökt  att hitta inneboende eller arbetsbyten mm. men inget händer.
Nu har jag blivit bekant med några Tyskar och byter tjänster och då funkar det.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Inneboende som arbetar hemma
« Svar #4 skrivet: 26 aug-18 kl 18:10 »
ok, tack för svar.

Tror jag ska försöka mig på detta nån gång, men ska nog renovera ett uthus så den inneboende kan bo där istället och titta på tv och spela hög musik på kvällarna.

Att jag bor i norrland har ingen betydelse, jag tänkte på alla dessa ungdomar som bor 10-20 mil från stan och måste pendla in för att gå gymnasiet. Jag bor rätt nära stan. Men det är nog som "ett svart får" säger, att ungdomar inte vill ta smutsjobb. Däremot håller jag inte med om att alla äldre skaffar egna gårdar, tycker det verkar vara många som vill ut på landet och vill hyra en gård men får inte tag på någon så de blir kvar i lägenheten i stan. Komiskt egentligen för mig var det tvärtom, jag sökte lägenhet i flera år men hittade aldrig nån då det är 10 tusen som står i bostadskö hos Östersundshem så jag fick ta mitt pick och pack och flytta in i fritidshuset, som visade sig vara en gård på landet. Det går ju bo här också men tråkigt utan djur och med djuren så följer en hel del tråkiga arbetsmoment som att ta ut ströbädden.

G.South

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Inneboende som arbetar hemma
« Svar #5 skrivet: 25 sep-18 kl 00:48 »
Tror absolut inte det är svårt att hyra ut så, men det kanske är jag..
Jag hyrde så ett tag, hade hand om fårgruppen, klippte gräsmattan, tränade deras hundar, fyllde på vatten, mockade ur ströbäddar etc.. mot mat och boende i 4-5 månader, sen blev det tyvärr ett bråk(av den anledning att de la sig i mitt privatliv för mycket).
Absolut det mest givande boende jag haft, och jag saknar själva typen av det boendet, enda jag nog hade "saknat" där är väl att jag hade hellre uppskattat att ha möjlighet att bo lite avsides i en egen stuga och inte i ett rum i själva huset :)
Var då bara 18 år, lite trasig känslomässigt men det gjorde gott för min hälsa, både mentala och fysiska, att få röra på mig såpass mycket, vara kring djuren hela tiden och så var jag ju igång hela tiden  ;)

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Inneboende som arbetar hemma
« Svar #6 skrivet: 28 sep-18 kl 12:18 »
Jag tänker som du, olivia.k. Det närmaste man kommer är väl au pair, men istället för att ta hand om barn tar man hand om olika sysslor på gården.

Själv funderar jag på om det kan finnas utlänningar/flyktingar/invandrare/nysvenskar/EU-migranter (kärt barn har många namn) som kanske vill tjäna/spara en hacka på det viset.
« Senast ändrad: 28 sep-18 kl 12:27 av Kalla »

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Inneboende som arbetar hemma
« Svar #7 skrivet: 28 sep-18 kl 17:20 »
Hade jag en annan jag inte mitt projekt skulle jag nog efter Mars -19 kunnat fundera på ditt upplägg. Men det var ett sidospår.

Som svar på dina funderingar kommer här några tankar.
- Lagligt? Tja... om du inte annonserar om det på platsbanken, inte skriver ett hyreskontrakt som anger en summa utan något i stil med tak över huvudet medans jobbet utförs + förmån att nyttja enligt överenskommelse. Så länge det inte finns en ekonomisk transkation som kan beskattas så är det ingen som kan klaga på att en person hjälper en annan.

- Svårt? Absolut. För problemet är att samhället bygger på att vi ska konusmera så mycket det går, många måste ha telefon, internet, bil, kläder mm. Vilket kräver pengar, vilket i sin tur kräver bankkonto. Vilket (mer eller mindre kräver bank-ID) vilket i sig då kräver en telefon som klarar av att hantera ett bank-ID (alltså inte en för gammal telefon) som i sin tur kräver ett abonnemang (för att slippa springa till OK och ladda på hela tiden) som också kräver pengar.

Vet folk som lyckas rodda sitt liv på minimalt med pengar, säger 5000:- i månaden. Så frågan blir nog mer att Du behöver någon som är arbetsför, inte intresserad av pengar, har på något magiskt vänster 5000:- att röra sig med. Samt vill bo i norrland. Alltså en väldigt smal nisch. De finns absolut. Men jag tror du behöver kolla på mer forum för att nå ut. Det är inte säkert att de ens finns på internet :).
Den andra kategorin folk som skulle ha tiden att är förmodligen inte arbetsföra, bor inte i din närhet, etc.

Leta på kanske linkedin efter författare, yogamänniskor, eller andra som behöver en retreat.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Inneboende som arbetar hemma
« Svar #8 skrivet: 24 feb-19 kl 09:48 »


Vet folk som lyckas rodda sitt liv på minimalt med pengar, säger 5000:- i månaden. Så frågan blir nog mer att Du behöver någon som är arbetsför, inte intresserad av pengar, har på något magiskt vänster 5000:- att röra sig med. Samt vill bo i norrland.

Mitt upplägg var att man skulle jobba några timmar i månaden mot hyran. Jag skrev 10 timmar i månaden vilket man borde klara av även om man har ett lönearbete på 40 timmer i veckan. Det blir allttså 2,5 timmar varje lördag. Så att få ihop 5000kr per månad bör inte vara något magisk svårighet. Man kan ju studera och får då 3000 i månaden.

Igår på facebook var det någon som lade upp på alternativs sida en annons där hon sökte 2st som skulle jobba gratis åt henne varje dag, dvs 30-40 timmar i veckan i utbyte mot lägre hyra. Där var det en del som tyckte det var en bra deal och några andra som tyckte att det bara var olagligt. Även om det var lagligt (vet inte om det är det) är det en riktigt dålig deal eftersom hyran inte är så hög att det motiverar ett heltidsarbete på en gård som ändå inte räcker för att betala av hyran (som bestod av en vagn på 35kvm). Stod inget om att man fick gratis mat, däremot att man skulle jobba varje dag och inte fick ha behov av några inkomster från vanligt jobb. (exakt citat är "för att ha tid med gårdens alla sysslor krävs att er inkomst kommer från annat håll än från borta hemifrån arbete varje dag")

Nu var det ingen som nappade på detta, (tror jag) men otroligt många som tyckte det var en bra idé och sa att de skulle nappa på det om det varit 25 år yngre.

Jag känner då att mitt upplägg på 10 timmars arbete mot gratis hyra är ett riktigt fynd i jämförelse med hennes erbjudande om 80 timmars arbete mot nästan gratis hyra.

Hur ser woof- uppläget ut? Är det gratis hyra och mat mot några timmars arbete per dag, eller är det i utbyte mot heltidsjobb?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Inneboende som arbetar hemma
« Svar #9 skrivet: 24 feb-19 kl 10:17 »
Mitt upplägg var att man skulle jobba några timmar i månaden mot hyran. Jag skrev 10 timmar i månaden vilket man borde klara av även om man har ett lönearbete på 40 timmer i veckan. Det blir allttså 2,5 timmar varje lördag. Så att få ihop 5000kr per månad bör inte vara något magisk svårighet. Man kan ju studera och får då 3000 i månaden.

Igår på facebook var det någon som lade upp på alternativs sida en annons där hon sökte 2st som skulle jobba gratis åt henne varje dag, dvs 30-40 timmar i veckan i utbyte mot lägre hyra. Där var det en del som tyckte det var en bra deal och några andra som tyckte att det bara var olagligt. Även om det var lagligt (vet inte om det är det) är det en riktigt dålig deal eftersom hyran inte är så hög att det motiverar ett heltidsarbete på en gård som ändå inte räcker för att betala av hyran (som bestod av en vagn på 35kvm). Stod inget om att man fick gratis mat, däremot att man skulle jobba varje dag och inte fick ha behov av några inkomster från vanligt jobb. (exakt citat är "för att ha tid med gårdens alla sysslor krävs att er inkomst kommer från annat håll än från borta hemifrån arbete varje dag")

Nu var det ingen som nappade på detta, (tror jag) men otroligt många som tyckte det var en bra idé och sa att de skulle nappa på det om det varit 25 år yngre.

Jag känner då att mitt upplägg på 10 timmars arbete mot gratis hyra är ett riktigt fynd i jämförelse med hennes erbjudande om 80 timmars arbete mot nästan gratis hyra.

Hur ser woof- uppläget ut? Är det gratis hyra och mat mot några timmars arbete per dag, eller är det i utbyte mot heltidsjobb?

Ibland är det inte bra att vara för billig.
Försökte en gång sälja en nybesiktigad bil för 1500 då den var risig och jag behövde pengar och det gick inte.
La ut den för 6000 och då blev jag av med den direkt.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Inneboende som arbetar hemma
« Svar #10 skrivet: 24 feb-19 kl 10:27 »
Ibland är det inte bra att vara för billig.
Försökte en gång sälja en nybesiktigad bil för 1500 då den var risig och jag behövde pengar och det gick inte.
La ut den för 6000 och då blev jag av med den direkt.

haha.. ja det har du nog rätt i. Jag har ju en stuga jag hyrde ut för 8000kr per år förrut, och då hade jag många intresserade. Sen förra året försökte jag hyra ut den för 200kr veckan i utbyte mot fårvakt 5min per dag och det lyckades jag inte med. Nu vet jag inte vilket pris jag ska försöka hyra ut den för.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Inneboende som arbetar hemma
« Svar #11 skrivet: 24 feb-19 kl 11:13 »
är stugan i gott skick och innehåller dusch o wc ,ligger rätt till avseende natur m.m så går det att hyra ut till turister. 4000-6000 per vecka.
Själv har jag de senaste åren gått in för detta och köper upp torp o stugor som ligger rätt till. Dvs långt in i skogen för det gillar tyskar o danskar. inkomster per stuga brukar ligga runt 60-80 tusen. I fjol var det värre då torkan slog ut 3 stugor. Inget vatten =inga hyresgäster. Så nu borras det för fullt så det inte händer igen.  Jag är rätt förvånad att inte fler hyr ut . här i södra sverige är marknaden jättestor. Utnyttjar själv liknande arrangemang när jag åker på semester,ett landskap per år. Norrland undvikes dock då jag inte ser annat är tråkig granskog där. Men nog finns det gott om turister som vill dit ändå och det finns en marknad.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Inneboende som arbetar hemma
« Svar #12 skrivet: 24 feb-19 kl 11:48 »
är stugan i gott skick och innehåller dusch o wc ,ligger rätt till avseende natur m.m så går det att hyra ut till turister. 4000-6000 per vecka.
Själv har jag de senaste åren gått in för detta och köper upp torp o stugor som ligger rätt till. Dvs långt in i skogen för det gillar tyskar o danskar. inkomster per stuga brukar ligga runt 60-80 tusen. I fjol var det värre då torkan slog ut 3 stugor. Inget vatten =inga hyresgäster. Så nu borras det för fullt så det inte händer igen.  Jag är rätt förvånad att inte fler hyr ut . här i södra sverige är marknaden jättestor. Utnyttjar själv liknande arrangemang när jag åker på semester,ett landskap per år. Norrland undvikes dock då jag inte ser annat är tråkig granskog där. Men nog finns det gott om turister som vill dit ändå och det finns en marknad.

Har också funderat på sånt, men turistande Tyskar har husbilar och här kan de parkera i stort sett var de vill.
Sen köper Tyskar, Holländare, Belgare och Schweizare hus och flyttar hit.
Så det är osäkert om det går att hyra ut så mycket.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Inneboende som arbetar hemma
« Svar #13 skrivet: 24 feb-19 kl 12:03 »
är stugan i gott skick och innehåller dusch o wc ,ligger rätt till avseende natur m.m så går det att hyra ut till turister. 4000-6000 per vecka.
Själv har jag de senaste åren gått in för detta och köper upp torp o stugor som ligger rätt till. Dvs långt in i skogen för det gillar tyskar o danskar. inkomster per stuga brukar ligga runt 60-80 tusen. I fjol var det värre då torkan slog ut 3 stugor. Inget vatten =inga hyresgäster. Så nu borras det för fullt så det inte händer igen.  Jag är rätt förvånad att inte fler hyr ut . här i södra sverige är marknaden jättestor. Utnyttjar själv liknande arrangemang när jag åker på semester,ett landskap per år. Norrland undvikes dock då jag inte ser annat är tråkig granskog där. Men nog finns det gott om turister som vill dit ändå och det finns en marknad.

Finns mycket mer än granskog här, vad är det som är attraktivt där du har dina stugor?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Inneboende som arbetar hemma
« Svar #14 skrivet: 24 feb-19 kl 14:15 »
avskildhet,djurliv,blandskog,sjöar,kanotmöjligheter men ändå närhet till affärer m.m. Att huset är i charmigt orginalskick dvs inredning och utseende från ca 1900. Glasveranda. Givetvis skall det finnas moderna vvs lösningar och ett vettigt kök med modern standard. Särskilt tyskar kräver detta.Någon form av eldstad är också önskvärd. Grill i trädgården som skall vara skött närmast huset,för övrigt är lite vildtomt attraktivt.  Marknaden här är enorm. det mesta brukar vara bokat senast mars . Säsong är maj till september. danskar brukar föredra fram till midsommar sedan är det mestadels tyskar fram till kylan kommer. Uthyrning sköts av agent,skötsel av undertecknad. Något av det bästa jag dragit igång. har f.n 8 torp,vill ha två till . Det är dock svårt att hitta rätt lägen,avskilt,sjö eller å  i närheten. Priserna har också ökat rejält. Just nu ligger snittpriserna runt miljonen för en vettig stuga. lite för mycket för att få bra förtjänst. Kräver lite planering då jag aldrig använder lån. Verksamheten skall vara självfinansierad.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Inneboende som arbetar hemma
« Svar #15 skrivet: 24 feb-19 kl 14:27 »
avskildhet,djurliv,blandskog,sjöar,kanotmöjligheter men ändå närhet till affärer m.m. Att huset är i charmigt orginalskick dvs inredning och utseende från ca 1900. Glasveranda. Givetvis skall det finnas moderna vvs lösningar och ett vettigt kök med modern standard. Särskilt tyskar kräver detta.Någon form av eldstad är också önskvärd. Grill i trädgården som skall vara skött närmast huset,för övrigt är lite vildtomt attraktivt.  Marknaden här är enorm. det mesta brukar vara bokat senast mars . Säsong är maj till september. danskar brukar föredra fram till midsommar sedan är det mestadels tyskar fram till kylan kommer. Uthyrning sköts av agent,skötsel av undertecknad. Något av det bästa jag dragit igång. har f.n 8 torp,vill ha två till . Det är dock svårt att hitta rätt lägen,avskilt,sjö eller å  i närheten. Priserna har också ökat rejält. Just nu ligger snittpriserna runt miljonen för en vettig stuga. lite för mycket för att få bra förtjänst. Kräver lite planering då jag aldrig använder lån. Verksamheten skall vara självfinansierad.

Här är prisbilden lite bättre, dom sålde en stor villa vid en sjö för drygt 100 000 häromkring för ett tag sen.
Ska det vara långt till grannar?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Inneboende som arbetar hemma
« Svar #16 skrivet: 24 feb-19 kl 15:22 »
Att huset är i charmigt orginalskick dvs inredning och utseende från ca 1900. Glasveranda. Givetvis skall det finnas moderna vvs lösningar och ett vettigt kök med modern standard.

Strålande affärsidé, även om det är helt offtopic för trådstarten (och det är ju mitt eget fel) så är jag intresserad av ämnet.
Undra följande; hur lyckas du hålla det i charmigt originalskick och samtidigt ha modernt kök och toalett med dusch? Vad är det som är orginal, är det bara utsidan?
Sen undrar jag om det inte är mycket investeringar om du köper torp långt in i skogen, för där lär väl inte finnas avlopp och vatten från början?
Jag antar att du har dina stugor på airbnb, skulle du kunna skicka mig privat meddelande om vad de heter så jag kan kolla på airbnb hur det ser ut, jag är nyfiken på dina torp.

Angående min stuga jag skrev om i denna tråd har jag den utlagt här på alternativ men ingen hyresgäst har varit intresserad för 1000kr/mån, vilket beror på att det saknas el.
Jag ha funderat på att dra in el men det blir aldrig av. Jag vill inte ha solpanel för folk är så dumma så de lär bara förstöra det, eller stjäla det. Någon toa och dusch finns inte heller.
Det roliga var att jag för några dagar sedan såg en nästan exakt likadan stuga på hemnet bara 2 mil härifrån, vid samma sjö, för 1,8 miljoner. Liknande tomter i min by säljer för ca 1 miljon så läget är bra.

Så det är rätt dyrt att köpa stugor med bra lägen här. Jag erbjöd en granne 300 000kr för deras stuga (ute i skogen) utan el och vatten men fick nej på det.  Den hade jag tänkt hyra ut för den ligger granne med min egen sommarstuga. Min andra stuga utan el har jag hyrt ut på airbnb och brukar få in 7000kr per år men det är inte värt allt jobb det innebär med att städa och bära bort hyresgästerna sopor. Och höjer man priset får man inga gäster, det har jag också provat. De enda som vill hyra är typ tyskar på genomresa till lappland där de skall kolla på nåt norrsken och de stannar bara en natt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Inneboende som arbetar hemma
« Svar #17 skrivet: 24 feb-19 kl 15:39 »
Ja de är helt tokiga i norrsken här, fast det bara är lite grönt, som jag inte lägger märke till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 2 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser