Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slidframfall!  (läst 7489 gånger)

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Slidframfall!
« skrivet: 20 feb-09 kl 20:18 »
Jag har en 2-årig tacka som skall föda sina första lamm om en månad och igår upptäckte jag att det inte stod rätt till där bak. Jag sprang hem och slog upp i min fårbok och kunde utifrån vad jag läste där misstänka att hon drabbats av slidframfall. Jag kontaktade veterinär och fick mina farhågor besannade.

Nu till min undran:

Av boken och veterinären förstår jag att det kan finnas en ärftlighet och därför skall man inte spara tacklamm efter en tacka med slidframfall. Vidare skall man ta tackan ur avel då det oftast blir värre.

Hur är er erfarenhet av detta? Har någon av er haft tackor som cirka en månad innan möjlig lamning helt plötsligt har stått där med "en röd persika" utbuktande från baken? Hur har ni hanterat det (då menar jag inte den praktiska situationen i stunden utan "avelsmässigt")?
Älskar djur... människor också!

Gunhild

  • Inlägg: 145
SV: Slidframfall!
« Svar #1 skrivet: 20 feb-09 kl 20:40 »
Vi slaktade våra tackor med framfall.

Mushi

  • Inlägg: 269
SV: Slidframfall!
« Svar #2 skrivet: 20 feb-09 kl 21:55 »
Skaffa en framfallsbygel, finns hos t ex LG-produkter. Den fungerar verkligen! Tricket är att få den att sitta kvar, men det går, förtvivla inte.

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: Slidframfall!
« Svar #3 skrivet: 20 feb-09 kl 22:44 »
Ja, jag har varit med om "persikor" och de slaktades ut efter lamningen och vi sparar inte deras lamm. Tråkigt, men det är ännu tråkigare med svåra slidframfall... :(

agge

  • Inlägg: 231
SV: Slidframfall!
« Svar #4 skrivet: 21 feb-09 kl 00:01 »
Jag känner mig lite fundersam om hur jag ska göra, slakta eller inte,
En 3 år gammal tacka , ena dagen ser jag något som putar ut sedan ser jag inget på flera dagar
så kommer vattenblåsa och efterbörd men inga lamm, (Vi hade vet. kontakt o han sa att det är bara att vänta o se vad som händer). efter ca 12 timmar kommer två döda lamm ca 2 veckor för tidigt.
Hjärtat säger behåll o se om det går vägen nästa år, hjärnan säger nåt helt annat.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Slidframfall!
« Svar #5 skrivet: 21 feb-09 kl 09:03 »
Agge, var det ett slidframfall?

Det du skriver får mig att tänka på för tidigt födda lamm... går de att rädda?
Älskar djur... människor också!

agge

  • Inlägg: 231
SV: Slidframfall!
« Svar #6 skrivet: 21 feb-09 kl 10:15 »
Jag tror det var ett slidframfall för det såg ut som en halv persika som tittade ut.
Dessa lammen hade säkert varit döda en tid i tackan.
Enl. vet. kan det komma in bakterier i livmodern i samband med framfall o orsaka döda lamm ,långsökt kanske jag vet inte.

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Slidframfall!
« Svar #7 skrivet: 21 feb-09 kl 10:18 »
Det du skriver får mig att tänka på för tidigt födda lamm... går de att rädda?

Nu utgår jag från andra djurslag, men tänkte att ett svar från mig nu när du sitter och är orolig är bättre än inget svar alls eller ett svar från någon med får om ett par timmar!

Vid för tidigt födda lamaföl så hänger det ju extremt mycket på hur mycket för tidigt och hur ungen är, dvs livsvilja och utveckling. Du måste mjölka tackan så att du får råmjölk för att ge den prematura ungen som inte orkar dia själv. Lättast är att ge via en spruta (OBS! utan kanyl) i mungipan. Små, små mängder många, många gånger. Du måste se till att de får värme. Värmedyna eller värmelampa är bra, men se till att det inte blir FÖR varmt. Lite selen, b-vitamin och tex ultrasan eller ultraplex är bra. Dessa ska ges efter vikt. Att väga ungar är bra för då ser du att de går upp i vikt och du behöver inte inbilla dig att de inte gör det. Kan du inte mjölka mamman måste du se till att ha råmjölk hemma (det finns trådar här på alternativ som tar upp just ämnet råmjölk). Du kommer att få lägga ner ganska mycket tid - men det kan gå! Lycka till!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Slidframfall!
« Svar #8 skrivet: 21 feb-09 kl 12:09 »
Skulle bara vilja göra ett tillägg, beroende på ras och utfodring, så kan framfall bero på överutfodring (kraftfoder) och kan inte anses ärftligt. De symptomen upphör med utfodringen och går inte vidare i släkten!

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Slidframfall!
« Svar #9 skrivet: 21 feb-09 kl 12:26 »
Vi har haft två slidframfall fram till idag; det ena efter en lamning där vi fick dra ut lammet och det andra nån vecka innan lamning. Vi behöll den första tackan och hon har lammat utan problem efter det medan vi tog bort den andra.

Jag kommer just ifrån lagården och en av våra yngre tackor som fått slidframfall idag... :-\ Hon har en månad kvar till lamning (om hon inte blivit tjuvbetäckt, risken finns...) och det känns som en lång tid att jobba med detta, pust. Hon har bara ätit ensilage, så det borde inte bero på fodret.

Jag tar en paus hemma och skall strax tillbaka för att se hur det går. Vi köpte en gul bygel på lantmännen förra året men den funkade urdåligt...

agge; din tacka tycker jag låter mer som en olyckshändelse. Gjorde du något för att få framfallet att gå tillbaka?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Mushi

  • Inlägg: 269
SV: Slidframfall!
« Svar #10 skrivet: 21 feb-09 kl 12:33 »
Slid-framfall brukar bara synas när tackan ligger, när hon reser sig så åker det in igen om det inte är ett väldigt stort framfall. En slida som åker ut och in innebär förstås risk för infektion, förutom att framfallet antagligen blir värre ju mer lamningen närmar sig. En rätt insatt bygel är det bästa sättet att försäkra sig om att man gjort vad man kan, för nu gäller det att hjälpa tackan fram till lamningen.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Slidframfall!
« Svar #11 skrivet: 21 feb-09 kl 12:36 »
Skulle bara vilja göra ett tillägg, beroende på ras och utfodring, så kan framfall bero på överutfodring (kraftfoder) och kan inte anses ärftligt. De symptomen upphör med utfodringen och går inte vidare i släkten!
Vore intressant om du specificerade vilka raser och om du tror att framfallen beror på fetma (oavsett utfodring) eller just kraftfodret?
 Jag har peppar peppar aldrig haft något slidframfall  i min besättning ännu :) Har alltid givit tackorna kraftfoder i samband med högdräktighet och digivning, mängden beror på hur bra grovfoder jag fått till det året,ingen överutfodring.
                                          Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Slidframfall!
« Svar #12 skrivet: 21 feb-09 kl 12:48 »
Är det någon som vet det vetenskapliga namnet på slidframfall eller kanske det engelska?

Tycker många gånger att vetenskapliga studier från andra länder många gånger är bra, men då förutsätts det att man vet vad det är man ska söka efter. Får och getter (liksom lamadjur och jakar) är ju inte högprioriterat av SLU och veterinärkåren så för många av oss är hjälpen därifrån ibland ganska knaper.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Slidframfall!
« Svar #13 skrivet: 21 feb-09 kl 12:58 »
Vaginal Prolapse heter det på engelska, här finns lite länkar, tyvärr står det väldigt lite om just framfall, men det finns säkert hur mycket som helst att hitta på nätet:
http://sheepandgoat.com/repropro.html#prolapse
Här fanns det lite mer:
http://www.merckvetmanual.com/mvm/index.jsp?cfile=htm/bc/111800.htm
En riktigt bra sida förresten, men man blir lite nojjig av att läsa om alla sjukdomar ;)
Östrogenrikt foder kan framkalla framfall hos feta, unga djur som inte ens är dräktiga, visst är det rödklöver som innehåller östrogen? Även soja innehåller östrogen. Men frågan är hur ofta djuren får framfall av klöver och soja, eller om det beror på fetman som kommer med överutfodring oavsett fodermedel? Finns här någon som fått framfall på en ickedräktig ungtacka?
                              Mvh
                           Charlotte
« Senast ändrad: 21 feb-09 kl 13:11 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

signe

  • Inlägg: 498
SV: Slidframfall!
« Svar #14 skrivet: 21 feb-09 kl 13:53 »
Vi har aldrig råkat ut för detta under alla år vi haft får. Då undrar jag skiljer det mellan olika fårraser? Det låter ju konstigt om ungtackor som aldrig lammat får det. Hos människor drabbar det ju äldre kvinnor som fött flera (många) barn.

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Slidframfall!
« Svar #15 skrivet: 21 feb-09 kl 14:36 »
Slakta ut sådana tackor till hösten de medför bara bekymmer. Jag har också haft en tacka som inte var så gammal som fick framfall tror det var i samband med andra gången hon skulle lamma men det blev också sista gången. Det är nog idé att inte spara på tacklamm efter sådana tackor, om det skulle vara ärftligt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Slidframfall!
« Svar #16 skrivet: 21 feb-09 kl 16:04 »
Signe:Enligt länken jag läste i om att även yngre ickedräktiga kunde få framfall så berodde det på övervikt och östrogen i fodret.
  På 'vanliga' fall berodde det på havandeskapets påfrestningar och hormonhalter osv och övervikt. Det kan inte vara vanligt att ungtackor får det?
  Men jag letade en förklaring till Birgits uppgift om att vissa raser skulle drabbas pga kraftfoder utfodring. Jag har aldrig haft det på varken allmogetacka eller finullskorsningstacka. Jag har alltid trott att det berott på lagom hull på tackorna och 'bra linjer'. Över huvud taget har jag inte hört att det skulle vara ett utbrett problem hos allmogefåren som är små och smidiga?     
         Mvh Charlotte 
« Senast ändrad: 21 feb-09 kl 17:01 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Slidframfall!
« Svar #17 skrivet: 21 feb-09 kl 17:24 »
Nu har vi satt på bygel på tackan och ställt henne i egen box. Hoppas att den får sitta kvar den här gången.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Slidframfall!
« Svar #18 skrivet: 21 feb-09 kl 17:51 »
Vi hade ngn. gång slidframfall på tacka. Jag kunde inte avgöra om det hade ärftlig orsak eller inte. 1 år,( då rörde jag upp himmel och jord)försökte jag få expertisen att kolla detta med östrogen i rödklöver. Vi hade nämligen xfår, f xkle. härliga djur men vi fick slidframfall på sommaren långt efter lamning? Ingen trodde mig men senare fick jag höra att "kanske" fanns sambandet med just rödklöver. De gick på bete på insådd vall med mycket rödklöver. Nu säger de att östrogenet inte påverkar i hö....kanske heller inte i ensilage. Så håll ut, din tacka kanske bara är tillfälligt "ur slag". Något jag också funderar över. Foderhäcken, står de med frambenen upp och äter? Trycket kan kanske vara dåligt med höjd överkropp. Kanske fånigt att undra över men vi gillar inte sånt, speciellt inte djur med många foster. Finullsfår mm. Om du använder bygel, så låt inte henne ha den länge, det kan "vandra" in otäcka bakterier. Motion och "knipövningar" kan nog hjälpa........berätta det för tackan....lycka till.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Slidframfall!
« Svar #19 skrivet: 22 feb-09 kl 09:03 »
Om du använder bygel, så låt inte henne ha den länge, det kan "vandra" in otäcka bakterier.

Vår tacka har antagligen över en månad kvar till lamning, kanske ännu mer. Vi räknar med att de flesta lammen kommer i 2:a o 3:e veckan i april. Hon har ju ett slidframfall nu, som inte alltid går tillbaka av sig själv, och som bl.a. hindrar henne från att kissa. Jag förstår inte ditt råd: låt henne inte ha den länge? Hon måste väl ha bygeln fram till lamning för att det skall hjälpa? Visst finns det en risk för bakterier, men alternativet finns inte.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Slidframfall!
« Svar #20 skrivet: 22 feb-09 kl 10:12 »
Eftersom det verkar vara rätt lång tid tills hon lammar så kan du ställa henne i en box ibland med ändan upp, alltså framåtlutande, så du kan göra ren bygeln i bland . En bygel kan ju irritera slemhinnorna om den sitter inne så länge. Har du tackorna inomhus utan möjlighet att gå ut så står hon lugnt, annars får du väl behålla en sällskapsdam inne hos henne. Lutningen behöver inte vara särskilt stor om inte framfallet är det. Boxen skall ju vara så smal så att hon inte kan vända sig. så bygg den vid foderhäcken. Finns det risk att hon blivit tjuvbetäckt så behöver du inte vänta så länge så" inget ont som inte har ngt. gott med sig" Jag tycker det verkar vara väldigt tidigt för ett framfall.   :)

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Slidframfall!
« Svar #21 skrivet: 22 feb-09 kl 10:37 »
Hon står i en egen box nu och har ett gäng ungtackor alldeles bredvid sig.

Hon är ett oerhört lugnt får, så det kommer nog inte att vara några problem att göra rent bygeln emellanåt. Första steget är att få den att sitta kvar, lyckas det som kommer jag att låta den sitta där eftersom jag annars riskerar att framfallet kommer ut varje gång hon lägger sig ner och det känns betydligt värre ur bakteriesynpunkt.

Knepigt att hoppas på att hon är tjuvbetäckt... ::) ;D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ViktoriaG

  • Inlägg: 49
  • Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
SV: Slidframfall!
« Svar #22 skrivet: 16 apr-09 kl 08:03 »
Har en gute tacka med slidframfall i år inget kul, det började för ca två v sedan och hon borde lamma när som helst. Vi har testat med bygel som har åkt ut ett par ggr nu har det blivit värre sedan igår så vi tog in henne (inte helt lätt) och har ånyo fört in bygeln. Hoppas att det kommer in en massa baktetier kan man ju men det känns ju helt klart inte särskilt hygieniskt även om man tvättar så är det omöjligt att få bort allt. Min tacka har uppenbarligen haft problem med urineringen eftersom hon legat och krystat och när jag fick in bygeln idag så kom det en hel del urin. SÅ har det inte varit innan. Trist gillar verkligen denna tacka  :(

Vad jag undrar är hur klarar dom att lamma? Vad är riskerna kring lamning när man har ett slidframfall? Vad jag har läst kan man behöva hålla emot är det allt? Vad händer med framfallet efter lamningen? Ska dom ha bygel då också?

Viktoria

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Slidframfall!
« Svar #23 skrivet: 16 apr-09 kl 08:17 »
Lammningen bör gå som vanligt... det gjorde iallafall för min tacka med slidframfall (i Sjödins bok står inget om några direkta komplikationer).
Bygeln trycks ut av sig själv, det enda jag gjorde var att klippa av snörena som höll fast den (ska inte vara behövligt men jag gjorde det iallafall) när jag märkte att lammet var på väg ut. Inget slidframfall har visat sig efter det, tackan och lammen mår bra.

I normalfallet så ska bygeln inte sitta i efter lammning men är du osäker så tycker jag att du ska rådfråga en veterinär.

Om det är så att bygeln åker ut så kanske ni inte har snörat fast den ordentligt. Har ni Sjödins bok så titta i den, där finns bra beskrivning med bild hur det ska sitta fast...
Älskar djur... människor också!

ViktoriaG

  • Inlägg: 49
  • Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
SV: Slidframfall!
« Svar #24 skrivet: 16 apr-09 kl 08:23 »
Om det är så att bygeln åker ut så kanske ni inte har snörat fast den ordentligt. Har ni Sjödins bok så titta i den, där finns bra beskrivning med bild hur det ska sitta fast...

Hi, hi, vår stackars tacka ser ut som en kassler   ;D,  med snören åt alla håll och kanter för att hålla det hela på plats, jag har boken och ska lus läsa igen men jag upplever att vi gjort rätt men det är klart att vi säkert dragit åt för lite man vill ju inteatt det ska sitta för hårt heller, den ska ju kunna åka ut också när så behövs sas.

/Viktoria

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
SV: Slidframfall!
« Svar #25 skrivet: 16 apr-09 kl 12:17 »
Jag har i år haft en tacka med slidframfall för första gången. Det var inga problem att få bygeln den att sitta kvar. Jag använde vanliga balsnören. Första satte jag ett snöre om halsen, som en halsring. Sen fäste jag två snören från bygeln fram i halsringen. Det ser ju inte direkt skönt skönt, men den satt kvar. Lånade bygeln av en mkt erfaren fårbonde som visade hur jag skulle knyta, hade även vet. ute i ett annant ärende som tyckte det verkade bra, bara den sitter kvar så, sa hon. Jag försökte först med att binda som det står i Sjödins bok, men det gick inte alls.

Sen hade vi noga övervakning, första lammet kom ut under bygeln (vi missade det). Sen kom två till efter att ha klippt av snörena. Tyvärr var en missbildad och fick tas bort. Den tredje tog rävfan som gick in i fårhuset och in i lamningsboxen medans jag var inne en kort stund. jag jagade räven med pannlampa i skogen.... Men det är en annan historia.

Jag var lite orolig över att hon skullöe krysta ut mer, men det gjorde hon inte, allt gick precis som det skullöe. Vet. som var här sa att tackor med slidframfall kan ha svårt att få ut lammen så man får passa och hjälpa till. Så var det inte i detta fallet.

En gutetacka.

ViktoriaG

  • Inlägg: 49
  • Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
SV: Slidframfall!
« Svar #26 skrivet: 16 apr-09 kl 17:04 »
Jag var lite orolig över att hon skullöe krysta ut mer, men det gjorde hon inte, allt gick precis som det skullöe. Vet. som var här sa att tackor med slidframfall kan ha svårt att få ut lammen så man får passa och hjälpa till. Så var det inte i detta fallet.

En gutetacka.

Ja, jag önskar bara att det kunde vara över med lamningen för hennes del och att allt går vägen gissr på två lamm därinne.

/Viktoria

Äppelkompis

  • Inlägg: 1
SV: Slidframfall!
« Svar #27 skrivet: 16 apr-09 kl 21:46 »
Jag hjälpte grannen med en tacka med framfall på Långfredagen. Vi kulle bara hälsa på och titta på de gulliga lammen jag och barnen...
Men det blev att rycka in som assisterande fåruppfödare. Kul, spännande och lite läskigt eftersom man vill att allt ska gå bra! Vi använde balsnöre om halsen och bygeln har suttit bra. Handskar på och Jodopax att tvätta det som skulle in igen.
Har inte kunnat släppa den tackan med tanken sedan dess och har naturligtvis legat vaken och undrat när lammen ska komma...
Men så idag ringde hon (fårägarinnan inte tackan) och sa att det kommit 2 finfina friska lamm, en hon och en han. Vi cyklade dit och hälsade på. Efterbörden var på väg ut.
Jag var inne och läste här på forumet i går kväll (och började bli nervös över att man kanske skulle ta ut bygeln och tvätta. Det var ju inte så svårt att få dit bygeln men hur ska man vara säker på att allt var helt rent och att det inte kommer in bakterier senare? Idag berättade grannen att tackan kort efter att vi fått dit bygeln blivit lite hängig och att det kommit en del "gult". Vad ska man tro om det? Har tackan haft en infektion i "underlivet"? Behöver den behandlas eller är faran över nu när lammen är ute? ???

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Slidframfall!
« Svar #28 skrivet: 16 apr-09 kl 21:53 »
Hade i år en tacka med problem med efterbörden som jag fick hjälpa till att få ut. Det var efterblödningar och kallar man det avslag (vätska med blod och mys). Detta kom en fyra-fem dagar efter nedkomst. Eftersom hon åt och drack och var allmänt pigg så tolkade jag det att det var lugnt. Nu har det gått snart tre veckor och allt är frid och fröjd.

Är du osäker så snacka med någon erfaren uppfödare - tror det är svårt att få en heltäckande diagnos utan att se!

Sandshult

  • Inlägg: 48
    • Östergötland
    • www.dvargget.se
SV: Slidframfall!
« Svar #29 skrivet: 17 apr-09 kl 20:43 »
Slidframfall har ett samband med rödklöver som tidigare nämts innehåller östrogener som påverkar tackans hormonbalans. Det är allmänt känt att man inte ska fodra dräktiga tackor med hö eller ensilage innehållande rödklöver. Gjorde själv detta i början av vår "fårkarriär" för ca 15 år sedan, de fick bara rent rödklöverhö och tyckte det var gott . Vi fick många slidframfall det året. Blev en tråkig erfarenhet! Det är bara rödklöver vad jag vet, inte vitklöver.Om man drabbats av detta och vet att man fodrat med detta, så skulle jag ge drabbade tackor och döttrar en andra chans. Våra fick inte slidfranfall  igen efter detta. Har man istället fått detta på ett enstaka djur utan "foderinblandning" så brukar det drabbas vid nästa lammning igen. Dessa djur ska man ej spara avkommor i från, om man vill spara bekymmer och tänker på djurhälsan mm. det sägs vara ärftligt. Men det klart har man ett favoritlamm så kan man ju testa att spara det, det är ju inte säkert just det drabbas senare. Men ett bagglamm som blir far till många skulle jag aldrig chansa med.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Slidframfall!
« Svar #30 skrivet: 17 apr-09 kl 21:56 »
Jag har tidigare i kväll svarat på ungefär samma fråga i en nyare tråd på detta forum. För mig är det självklart att inte ta några chanser att det ska bli onödiga problem för kommande fårgenerationer i min flock. Trots att anledningen till framfall nog i de flesta fall beror på felaktig utfodring, hade i alla fall jag inte tagit några risker utan slaktat den drabbade tackan och för säkerhets skull inte lagt till något eventuellt överlevande lamm efter henne, om det sen hade varit aldrig så snällt och gulligt.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

ViktoriaG

  • Inlägg: 49
  • Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
SV: Slidframfall!
« Svar #31 skrivet: 19 apr-09 kl 21:57 »
Nu har min gute tack amed slidframfall lammat. första fick jag hjälpa till med och trodde faktiskt att den var död, jag fick dra ganska ordentligt, bygeln hade inte åkt ur utan den fick jag plocka bort först efter en stund kom lammet efter mkt dragande. Döm om min förvåning när det börjar skaka på sig och bräka nästan med en gång, efter en stund kom tvåan och det gick utmärkt ingen hjälp behövdes där.

Funderar på det där med rödklöver ska faktiskt höra vad det var i höet som jag köpt av bonden nu i våras. Innan fodrade jag med eget hö och där är ingen rödklöver i allafall.

/Viktoria

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Slidframfall!
« Svar #32 skrivet: 20 apr-09 kl 15:40 »
Rödklöver och även lusern ska ju vara en bidragande orsak. Vill även poängtera att lantraser är känsliga för överutfodring, framförallt med kraftfoder.
Enligt bortgångne Ragnar Edberg, så ansåg han att kraftfoder orsakade både framfall och lammförlamning hos gutar i vart fall. De blir helt enkelt feta om de inre organen och detta leder dels till blockeringen vid förlamning och överfettet framkallar framfall.
Själva har vi fortfarande kvar en tacka som fick framfall för ett antal år sedan. (vi hade för bra ensliage) Hon har aldrig fått återfall och hennes döttrart har heller inte drabbats. Det året hade vi lammning innan betessläpp!
Det viktigaste torde vara att de inte får infektioner och att man ser över utfodringen till nästa lammning.
Hur många, med lammning under betessäsong har haft problem med framfall/lammningsförlamning?

agge

  • Inlägg: 231
SV: Slidframfall!
« Svar #33 skrivet: 20 apr-09 kl 19:02 »
Detta är första året vi har haft ensilage med mycket rödklöver i o dessutom mer näringsrikt än de vi haft tidigare år.
Tackorna har varit tjocka som hus o ändå har vi gett dem en mindre giva kraftfoder innan lamningen för att kunna öka på efter lamning.
Vi har altså gjort som vi brukar utan att tänka på att det var kraftigare grovfoder.

Vi har för första gången haft slidframfall 2 st ( har haft får sen 97 ) ena tackan fick infektion o avlivades, den andra födde dödfödda lamm. Vi har också haft ett livmoderframfall, avlivning. och fler dödfödda lamm än vi brukar.

Nu funderar jag på om även livmoderframfall o dödfödda lamm kan öka med feta djur. Hur som helst de ska få en annan foderstat nästa vinter.

Om rödklöver är boven till problemen, då chansar jag nog på att behålla tackan m. slidframfallet o  tacklammet efter livm.framf. det blev ju en flaskis o dom har jag svårt för att skicka iväg.

javill

  • Inlägg: 11400
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Slidframfall!
« Svar #34 skrivet: 20 apr-09 kl 20:26 »
Har haft en del klöver i ensilaget jag fick tag i efter jul. Var lite bekymrad över detta och pratade med bonden. Till min lättnad visade det sig att det var vitklöver.  :) Dessutom ligger det på ca 10% inblandning. Har inte haft några speciella bekymmer med lamningen hittills i år. Ett lamm som föddes med krokigt framben, gissar på att hon legat illa till i magen och haft benet över nacken. Sen två tackor som inte ville veta av ett av sina båda lamm. Den ena tog lammet efter en dag och den andra tjurar fortfarande. Ifjol hade jag kass grovfoder och problem med flera döfödda lamm.
« Senast ändrad: 20 apr-09 kl 20:32 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser