Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ympning på fläder?  (läst 2988 gånger)

lindas

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
Ympning på fläder?
« skrivet: 11 jan-20 kl 23:14 »
Tänkte försöka ympa äpple på befintliga rönnbär under våren. Tanken slog mig att det kanske skulle vara möjligt att ympa på druvfläder också? Kan inte ta död på dessa envisa buskar och tänkte att det kanske går att nyttja dem. Någon som vet eller försökt?

Tips inför ympning mottages också tacksamt, har beställt tejp.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Ympning på fläder?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-20 kl 22:48 »
Vad tänker du ympa på druvfläder? Äpple lär inte fungera. Fläder hör till Desmeknoppsväxterna och äpplen hör till Rosväxterna.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Ympning på fläder?
« Svar #2 skrivet: 22 jan-20 kl 07:53 »
Tänkte försöka ympa äpple på befintliga rönnbär under våren. Tanken slog mig att det kanske skulle vara möjligt att ympa på druvfläder också? Kan inte ta död på dessa envisa buskar och tänkte att det kanske går att nyttja dem. Någon som vet eller försökt?

Tips inför ympning mottages också tacksamt, har beställt tejp.
Det går att ympa fast päron på rönn men eftersom rönn inte blir så stora träd så snabbt och päron växer så det knakar så kommer pärongrenen bli så tung om några år att den knäcker grenen av rönn där den sitter fast.
Att försöka ympa fast äpplen på rönn är helt meningslöst då dom inte är släkt med varandra.
Så dom kommer aldrig växa fast. Utan ymppinnen kommer att svälta ihjäl.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ympning på fläder?
« Svar #3 skrivet: 23 jan-20 kl 20:39 »
Det går att ympa fast päron på rönn men eftersom rönn inte blir så stora träd så snabbt och päron växer så det knakar så kommer pärongrenen bli så tung om några år att den knäcker grenen av rönn där den sitter fast.
Att försöka ympa fast äpplen på rönn är helt meningslöst då dom inte är släkt med varandra.
Så dom kommer aldrig växa fast. Utan ymppinnen kommer att svälta ihjäl.
Jodå, dom är släkt, båda är i rosfamiljen, liksom päron. Att ympa äpple på rönn är en gammal klassiker men det är inte enkelt och blir inte bra för då hade alla gjort det.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ympning på fläder?
« Svar #4 skrivet: 23 jan-20 kl 20:41 »
Men angående druvfläder så är det inget bra att ympa på. Fläder är ingen "kvalitetsved", de blir inte speciellt gamla och även om det går att ympa dit äpple är det inte lönt.

 

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Ympning på fläder?
« Svar #5 skrivet: 24 jan-20 kl 09:21 »
Förstår att du har samma problem som jag med tanke på Fläder. Här på gården invaderas vi av äkta fläder, den är synnerligen aggressiv.  Blir chockad när jag ser folk fylla sina kundvagnar med Fläderplantor på plantskolorna. Det är ett j-la ogräs.
Har försökt bli av med dem, klipper ner, gräver upp, t.o.m. penslat med Round Up  (ursäkta men sant), direkt på snittytan av nerkklippta buskar. Inget hjälper.
Tyvärr är de så klena i stammarna så de duger inte ens till att ympa på. Saften har jag tröttnat på oxå.
gnäll, gnäll...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, per.martinsson, Be, agneta bergkvist, GE202, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser