Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2000kvm till odling  (läst 1481 gånger)

FamPålsson

  • Inlägg: 1
    • Skåne
2000kvm till odling
« skrivet: 13 jul-18 kl 12:50 »
Tjena!

Jag och maken ska köpa en gård snart. Vi är flitigt på visningar. Vi har hittat en gård som vi är förtjusta över men den har "bara" naturtomt på 2000 kvm.

Tomten ser odlarvänlig ut. Nuvarande boende odlar och har en liten köksträdgård. Vår tanke är att använda hela 2000 kvm på att odla sådant som potatis, morötter, majs, zuccini, tomater osv. Räcker detta? Det är odlingszon 1, så förutsättningarna är goda. Dock vet jag inte riktigt hur jag ser om själva jorden är bra. Visserligen odlar nuvarande tant men hon har en liten köksträdgård, resten är bara grästomt.
Vi är två personer i hushållet. Tror ni dessa 2000 kvm räcker? Någon med erfarenhet?


Tack snälla på förhand!

MVH
I & A

Lingonberry

  • Gäst
SV: 2000kvm till odling
« Svar #1 skrivet: 13 jul-18 kl 14:03 »
2000 kvm är ingenting och jag skulle inte kalla det för gård. För mig är det att en gård ska (kunna) vara självförsörjande på exempelvis foder till djuren, så det är hektar man mäter den i, inte kvm. :)

 Jag skulle inte ha mindre är 2000 kvm per person, om ni sedan vill ha exempelvis höns för att slippa köpa gödsel, så börjar vi närma oss hektaren om ni även ska producera fodret. Tänk på att fruktträd och bärbuskar tar sin plats, samt att ni ändå vill ha gräs om ni vill täckodla, så det är ju inte bara potatisen.

Tror denna är av intresse för er: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:378501/FULLTEXT01.pdf

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: 2000kvm till odling
« Svar #2 skrivet: 13 jul-18 kl 14:23 »
Frågan är vad 2000 kvm skall räcka till. Skall det vara enbart för eget bruk, eller skall ni sälja av er skörd? Är ni vegetarianer och äter stora mängder med grönsaker?

Vi har en odlingsbar yta av ca 2000 kvm, hälften tas upp av fruktträd och bärbuskar, så ytan där vi odlar grönsaker är lite mindre än 1000 kvm. Vi är 2 personer och nästan 100% vegetarianer. Dessa 1000 kvm räcker mer än väl för att täcka vårt behov, dessutom har vi tidigare sålt ansenliga mängder av skörden. Det gör vi inte längre, vilket har medfört att vi odlar mer blommor och gröngödsel i dag. Men vi skördar fortsatt alldeles tillräckligt för våra behov. Jordens bördighet är också avgörande för avkastningen. Vi odlar nu 43:e året på vår tomt och vi har byggt upp en fantastisk odlingsjord under årens lopp. Det har inte varit gratis, pengar har vi inte behövt använda så mycket av, men mycket arbete.

En förutsättning för husbehovsodling är att man kan förvara skörden. En del kan frysas och konserveras på annat sätt, men den största delen skall lagras i befintligt skick. Då är en bra jordkällare nästintill nödvändig. Vi byggde om en gammal jordkällare 1982 och det gör det möjligt att förvara skörden av rotsaker i stort sett fram till nästa skörd.

Var inte oroliga, 2000 kvm räcker väl, men var beredda på att få jobba.

Mvh
M & G

 

Gurkmeja

  • Gäst
SV: 2000kvm till odling
« Svar #3 skrivet: 13 jul-18 kl 15:02 »
Finns nog en hel del knep att ta till för att kunna odla extremt effektivt. Bygga på höjd & diverse samplanteringar. Har man inte djur som det ska odlas stora mängder foder till, blir ju situationen en helt annan.
Lycka till ! [emoji4]

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser