Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Omglasera kakelplattor.  (läst 5620 gånger)

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
Omglasera kakelplattor.
« skrivet: 03 mar-08 kl 16:36 »
Är detta möjlitg; plattor i olika färg och utförande som man skulle ta och rugga upp lite glasera om! är detta tänkbart ?

några tips på detta?  temperatur etc.

/david
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

koko

  • Gäst
SV: Omglasera kakelplattor.
« Svar #1 skrivet: 04 mar-08 kl 14:10 »
Rugga upp vet jag inte. Men vissa som glaserar om har sirap eller socker i den nya glasyren för att det ska stanna kvar och fästa på den gamla glasyren.
Frågan är varför du vill göra detta? Man bör veta om godset är gjort i stengods eller lergods för att välja glasyr och bränntemp.
Att glasera om kan vara spännande men kan oxå vara svårt, det kan vara att det inte fäster eller att det flagnar/krackar/kryper...ja en massa saker.
Men prova kan man ju!
Bara du inte bränner lergods i stengodstemp, då smälter den o förstör din ugn.

Grönöga

  • Inlägg: 183
    • Dalsland
SV: Omglasera kakelplattor.
« Svar #2 skrivet: 08 apr-08 kl 18:20 »
I skolan glaserar vi om genom att först "värma på" godset i vanlig ugn och sedan glasera som vanligt över den gamla glasyren. Värmen gör att den nya glasyren fäster.
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: Omglasera kakelplattor.
« Svar #3 skrivet: 18 aug-08 kl 10:39 »
När jag omglaserar värmer jag med hårblås godset först, så fäster det bättre.
Funkar för det mesta :-\
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 5 användare (2 dolda)
tuslus, fri, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser