Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatis i vall  (läst 3271 gånger)

Kokonari

  • Inlägg: 28
    • Södermanland
Potatis i vall
« skrivet: 10 jul-18 kl 21:04 »
Jag planerar att köpa en liten gård till våren och försöker planera så att jag ska kunna komma igång med odling direkt. Tyvärr verkar det som när jag kollar att alla ställen som är aktuella för mig kommer att ha vall eller gräsmatta och jag är därför lite orolig för hur det ska gå. Jag vill gärna ha tips från er med erfarenhet av att bryta vall och odla i och framförallt en plan för hur jag ska minimera risken för angrepp av knäpparlarver första åren jag odlar potatis, lök och rotfrukter.

En idé är att täcka marken där jag ska sätta med tidningar eller papper på rulle, lägga ett tunt lager jord på det, lägga potäterna på jorden och sedan täcka med halm.

Vad tror ni om detta?

Om det är en bra lösning, kan man göra något liknande med t.ex lök?

Vilka växter kan man odla direkt i nybruten mark utan risk? (Baljväxter?)

Edit: Jag kommer inte ha tillgång till maskiner och avancerad utrustning utan kommer bli tvungen att arbeta med handredskap, så plöjning och liknande kommer inte vara aktuellt.

[nomnom]

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
SV: Potatis i vall
« Svar #1 skrivet: 10 jul-18 kl 21:55 »
Vi har provat en rad olika saker för att bryta land med potatis, både i gräsmatta och vall.
Enklast var blöta tidningar, 5-10 blad tjockt, på med ca 10cm jord och sen "kupa" med halm. Även kupa med extra jord blev bra.
Hört andra som skippat tidningar och jord och kört med bara halm. Inget jag provat dock.

Inga knäpparlarver i potatisen, vissa hävdar att det först är ett eller två år efter som de börjar bli så hungriga att de tar potatisen. Men då har man ju redan roterat vidare.

Åren efter har vi kört lök, baljväxter eller sallad. Inga skador vad jag märkt på dessa heller.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Potatis i vall
« Svar #2 skrivet: 11 jul-18 kl 08:59 »
En idé är att täcka marken där jag ska sätta med tidningar eller papper på rulle, lägga ett tunt lager jord på det, lägga potäterna på jorden och sedan täcka med halm.

Vad tror ni om detta?

Vilka växter kan man odla direkt i nybruten mark utan risk? (Baljväxter?)


Vad menar du med risker? Gissar att nybruten mark kanske inte medför så många risker, förutom då kanske att jorden kan vara kompakt och ev. näringsfattig. Just därför är väl t.ex. just potatis bra att odla som första gröda. Också squash, pumpa o.d. verkar kunna ta sig ner genom vad som helst så lär fungera bra som förstaårsgrödor på ny täckodlad mark. Jag testar själv första året i år så kan inte säga så mycket, men växer gör det ju i alla fall. Satte vitlök och morot så i höstas, då hade jag ett lite tjockare jordtäcke och gräs som hade brutits ner ganska långt redan nu till sommaren. Squashen fick också rejält med kompost. Sen var det inte mycket jord kvar men satte det jag hade och gjorde några plättar för potatis, kål och lök. De växer fint men får se hur skörden artar sig!
Ingen människa är illegal

Kokonari

  • Inlägg: 28
    • Södermanland
SV: Potatis i vall
« Svar #3 skrivet: 11 jul-18 kl 18:59 »
Vad menar du med risker? Gissar att nybruten mark kanske inte medför så många risker, förutom då kanske att jorden kan vara kompakt och ev. näringsfattig. Just därför är väl t.ex. just potatis bra att odla som första gröda. Också squash, pumpa o.d. verkar kunna ta sig ner genom vad som helst så lär fungera bra som förstaårsgrödor på ny täckodlad mark. Jag testar själv första året i år så kan inte säga så mycket, men växer gör det ju i alla fall. Satte vitlök och morot så i höstas, då hade jag ett lite tjockare jordtäcke och gräs som hade brutits ner ganska långt redan nu till sommaren. Squashen fick också rejält med kompost. Sen var det inte mycket jord kvar men satte det jag hade och gjorde några plättar för potatis, kål och lök. De växer fint men får se hur skörden artar sig!

Med risker så menar jag främst angrepp av knäpparlarver. Angriper de bara potatis eller är andra växter i riskzonen?
Jag ser ofta på många forumtrådar att många säger att man i princip inte ens kan odla i vall/äng/gräsmatta överhuvudtaget. Man brukar inte få så mycket mer info om varför det är så men knäpparlarver är väl ett av problemen.

Vad kul att höra från en som just har testat själv :) Hur valde du att gå till väga när du började? Jag är lite orolig över att det ska vara svårt att hitta täckmaterial till att skapa odlingarna.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Potatis i vall
« Svar #4 skrivet: 12 jul-18 kl 12:59 »
...
En idé är att täcka marken där jag ska sätta med tidningar eller papper på rulle, lägga ett tunt lager jord på det, lägga potäterna på jorden och sedan täcka med halm.

Vad tror ni om detta?

Om det är en bra lösning, kan man göra något liknande med t.ex lök?

Vilka växter kan man odla direkt i nybruten mark utan risk? (Baljväxter?)
...
Har du inte problem med mördarsniglar så sätt potatisen under täckningen dvs på marken. Täck sedan med ett tjockt lager halm, som måste fyllas på efterhand under sommaren eftersom halmen sjunker undan ganska snabbt. Täcker du med tidningar måste du göra krysshål i tidningarna så att potatisblasten kan komma upp i ljuset, kan bli problem med gröna potatisar vid öppningen så där måste täckas under sommaren vartefter potatisen växer. Knäpparlarver går nog inte att slippa undan om odlingen sker på gräs. Stort avstånd mellan rader och sättor underlättar skötseln.
Lök och baljväxter funkar att odla under halm, dock behöver en kratta undan halmen runt fåran tills växterna kommit upp en bit och sedan fylla på halm efterhand. Och vara noga med att märka ut var raderna går så du hittar dina växter utan att trampa sönder dem.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Potatis i vall
« Svar #5 skrivet: 13 jul-18 kl 16:12 »
Detta med knäpparlarver var helt nytt för mig, hoppas jag inte råkar på dem!  :o

Vad kul att höra från en som just har testat själv :) Hur valde du att gå till väga när du började? Jag är lite orolig över att det ska vara svårt att hitta täckmaterial till att skapa odlingarna.

Hittills har jag varit jättenöjd och tyckt att arbetsinsatsen blir otroligt mycket mindre, jorden känns bättre och hålls fuktig längre. Särskilt nu i den här perioden av torka är det en fördel, även om torkan är så extrem så det blir en hel del vattnande ändå. Det har varit lite si som så med att hitta täckmaterial, men jag har tagit allt jag kommit över, och kommit en bit på vägen med det ("snodde" lite gräs från allmänna områden som slagits, fick lite halm och sen använde jag det jag slog på min egen nyodling). Plus att jag använder ganska mycket ogräs innan det hunnit bilda frön. Hivar på allt vad jag har av jord producerad av bokashi. Odlade också en del i höstas som sagt, så kompostjorden hann brytas ner fint. Har inte alls haft så tjocka bäddar som man borde, men tänker att jag bygger vidare på samma bäddar så blir de ju bättre med tiden. Få se sedan hur skörden blir. Men de preliminära resultaten verkar positiva :)
Ingen människa är illegal

Gurkörten

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Potatis i vall
« Svar #6 skrivet: 23 jun-19 kl 11:31 »
Vi satte potatis i en gräsmatta som ett led i att anlägga ett trädgårdsland.
Vi tog upp en jag särade på gräsmattans svål med en spade och tryckte ned en potatis.
Sedan täckte vi tjockt med hackad halm. Halmen hackade jag med en rotorgräsklippare - man tager vad man haver.
Det blev inte så mycket potatis, men det blev mycket lätt att ta upp trädgårdslandet. Gräsmattan hade dött och blivit lucker under halmen. Förmodligen hade potatisen hjälpt till att "gräva."

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Potatis i vall
« Svar #7 skrivet: 23 jun-19 kl 15:47 »
Med risker så menar jag främst angrepp av knäpparlarver. Angriper de bara potatis eller är andra växter i riskzonen?
Jag ser ofta på många forumtrådar att många säger att man i princip inte ens kan odla i vall/äng/gräsmatta överhuvudtaget. Man brukar inte få så mycket mer info om varför det är så men knäpparlarver är väl ett av problemen.

Vad kul att höra från en som just har testat själv :) Hur valde du att gå till väga när du började? Jag är lite orolig över att det ska vara svårt att hitta täckmaterial till att skapa odlingarna.

År 1 behöver du inte oroa dig alls för knäpparlarver närapå oavsett vilken arbetsmetod du väljer för dina odlingar.
Jobbar du med täckodling i remsor så kommer knäpparlarverna dra sig ut till de grästäckta ytorna inför år två och då kan du oxå odla potatis där.
År tre anlägger du ny bädd för potäter och brukar den i två år. Till slut har du ett bra land som du kan växla dina grödor i utan problem.

Täckmatriel, om du har bönder som odlar gräs runt om dig så fråga efter dåliga rundbalar.
Dom flesta är ganska glada för att bli av med dom och skänker bort dom då det innebär väldigt lite jobb för dom.
Jag hämtar 4-6 balar hos min granne årligen.
Och så klipper jag mina egna gräsmattor med uppsamlare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 1 användare
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser