Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dräktig med brunstbeteende?  (läst 4860 gånger)

ponnytanten

  • Inlägg: 6
    • Finland
dräktig med brunstbeteende?
« skrivet: 15 jan-14 kl 15:38 »
Hej, fint att det finns ett så här aktivt getforum. Har med glädje och intesse läst era inlägg och nu blev det aktuellt med en egen fråga:

Vi har två getter som vi är ganska säkra på att de är dräktiga. De hade tydlig brust i september, blev ihärdigt uppvaktade av vår bock och sen dess har ingendera visat brunst. Däremot kan man känna sparkar på höger sida av magen.

Bocken har hittils fått vara tillsammans med getterna och har inte stört dem men nu idag höll han på och uppvaktade båda damerna med stor frenesi. Kan de visa brunst fast de borde vara höggravida? Eller misstolkare bocken graviditetshormoner med brunst? Eller har damerna lurat oss? Sku behöva goda råd eftersom om de är dräktiga tar jag givetvis bort bocken men om de inte är det vill jag att han betäcker... Snälla kristallkula svara mej :)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: dräktig med brunstbeteende?
« Svar #1 skrivet: 15 jan-14 kl 15:58 »
Våra getter är också dräktiga men bocken uppvaktar dem ändå ibland.
Tror mest att han gnuggar in sin doft på dem, fall i fall det skulle komma någon annan bock!
Förra året gick getter med killingar tillsammans med bocken hela tiden.
Dvs tills det fanns risk att killingarna skulle kunna bli könsmogna, sen delades bockar för sig, getter för sig.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: dräktig med brunstbeteende?
« Svar #2 skrivet: 15 jan-14 kl 18:05 »
Välkommen till gettavlan!
Även bockar är individer, en del av dem har svårare att skilja en högdräcktig/snart killningsklar get, från en brunstig get. 
Inget konstigt alls egentligen, enligt min erfarenhet.
Men tag vara på detta beteende hos bocken, anteckna datum och spar!
Efter tre säsonger med samma bock, samma getter och samma beteende, ja, då kan ni själva se hur lång tid som går mellan bockens "feluppvakning" och getens killning!
Det är bra med en bock som varnar för kommand förlossning, tycker jag, även om getter väldigt ofta har lätta killningar och klarar sig själva.  Mina getter beter sig olika, vissa vill ha massage över ryggslutet och att jag skall "hålla klöv", medan andra vill sköta sig absolut själva.
Jag har också varit med om att getter som haft killing i felläge, eller fler än två, har sökt mitt sällskap, eller kallat på mig.  Så tillbringa mycket tid med dem, lyssna på dem, studera dem och var hos dem redan nu!  Det är också bra för bocken som kommer att ha lättare för att låta er ta i killingarna när de är födda.  Mina bockar har reagerat olika någon har kallat på mig och velat visa nytillskottet, medan någon annan har blåst upp sig och aktivt gått emmelan mig och killingarna.  Det är då bra om man vant bocken vid att am är ett naturligt inslag i hagen och den verkliga "Alfa
-bocken/-geten, om alltid ar något gott med sig.
Genom att lyfta upp killingarna ofta och ha dem i knäet det första och andra dygnet, kommer killingarna att bli lätta att hantera, lära sig att ni är JÄTTE-starka och respektera er som ledare. Det är mycket trevligare när småttet rymmer till en, än då springer ifrån mig, tycker jag.
Lycka till!
(Bilder på de små underverken uppskattas alltid!)
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: dräktig med brunstbeteende?
« Svar #3 skrivet: 15 jan-14 kl 18:20 »
Glömde att säga att jag aldrig tagit bort bocken från flocken vid killning.
(Har heller aldrig haft problem med vare sig räv eller svartfågel, trotts riklig förekomst.)

Däremot har jag tagit undan den nykillade geten och killingarna det första två dyngnet, så att inte geten blir parad per express! :o :o :o

Det finns en stor risk hos getter annars, att de blir dräktiga samma dag de killat. Det är inte bra för geten som blir utsliten, och heller inte bra för killingarna i omgång 1, som blir förtidigt avvanda, medan det är högst olyckligt för killingarna i "express-kullen" som då föds onödigt små och klena, dessutom efter midsommar, med därmed sammanhängade, minskat dagsljus, dålig fodertillväxt, och mindre mjölkproduktion hos geten, som ju heller inte har hunnit återhämta sig.
 
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

ponnytanten

  • Inlägg: 6
    • Finland
SV: dräktig med brunstbeteende?
« Svar #4 skrivet: 15 jan-14 kl 19:43 »
vad härligt med svar :)

Min tanke var nog just det att bocken reagerar på att damerna börjar vara högdräktiga och lite intressanta där bak. Fint att det finns erfarenheter att att ha bocken med i flocken. Han är nog van med att vi rör oss i flocken (brukar ju umgås med getterna varje dag, ena damen ska ha sin dagliga magmassage, den andra vill ha en snusa stund...). Då kan jag i lugn och ro låta bocken åka på aktivitetssemester och låta damerna sköta sitt...

Ska sätta upp lite bilder bara jag kommer på hur. Behöver ju en profilbild ;)

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: dräktig med brunstbeteende?
« Svar #5 skrivet: 15 jan-14 kl 21:20 »
Ursäkta trådkap nu ts...

Torptomten: kan du utveckla det där lite?

Om bocken går med getterna hela tiden är det inte då stor risk för att alla getterna killar innom några dagar?  Blir inte bocken ensam i hagen iaf då?

: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: dräktig med brunstbeteende?
« Svar #6 skrivet: 15 jan-14 kl 22:17 »
Det är delvis samma hormoner som är i farten vid brunst som vid förlossning.  Så det är inte alls konstigt att bocken misstolkar signalen.  Men han kan vara lite för ihärdig.  Det är förstås bra om geten får vara i fred just medan hon föder!  I övrigt gör såklart bocken stor nytta i flocken.  Men omparning per express ska förstås undvikas!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: dräktig med brunstbeteende?
« Svar #7 skrivet: 15 jan-14 kl 22:43 »
Jo det är jag med dig på. Undrar  bara hur du gör rent praktiskt.  Tar du in geten i box i lagårn? Eller en hage i hagen? Eller får hon killa i hagen å så flyttar du henne sen... om alla killar samtidigt blir ju bocken kvar ensam..
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: dräktig med brunstbeteende?
« Svar #8 skrivet: 16 jan-14 kl 00:44 »
För egen del har jag åtgärdat detta problem när det har uppkommit, främst genom att sätta dem i olika boxar.  Ty det är långt ifrån alltid som bocken reagerar så här.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3927
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: dräktig med brunstbeteende?
« Svar #9 skrivet: 16 jan-14 kl 13:54 »
En ska inte ha bocken ihop med en nykillad get och hennes killingar. Det hade ju varit härligt om de bara brunstade omedelbart efter killningen, men så är det inte! Getter kan ofta brunsta om även några veckor efter att killingarna fötts, och då är det inte lyckat att ha bocken hos dem.
Jag har bara bockarna ihop med getterna under betäckningsperioden (och några extra månader för att verkligen vara säker på att alla är dräktiga), men när det är killningsdax får bockarna vara för sig själva. Sedan får de vara i sin kätte/hage tills det är dags att skilja ifrån bockkillingarna från getkillingarna vid senast 3 månaders ålder, då får småbockarna vara hos sina pappor. Funkar jättebra.
För den som har enbart en bock är det svårare, han vill säkerligen inte vara ensam.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: dräktig med brunstbeteende?
« Svar #10 skrivet: 16 jan-14 kl 17:52 »
Under mina getår har jag provat flera olika modeller med bock och högdräktiga/födande getter ihop. Det som fungerade bäst var att bocken fick gå med getterna från betäckningstidens början fram till någon vecka före beräknad killning. När bockkillingarna var 3 mån fick de flytta ihop med bocken.

Den sämsta modellen var att ha bocken med getterna året om som resulterade i att getter killade 2 ggr/år på tider som jag inte planerat. De där extra höstkillingarna rubbade höstens betäckningsplan, eftersom jag fick hålla undan deras mammor som annars skulle gå dräktiga och killa 3 ggr på raken....

Tillägg den 18/1 Fick ett PM som jag tycker hör hemma här. Lägger in det lätt redigerat:
"Blir lika upprörd varje gång någon torgför åsikten att det skulle vara bra att ha bock och getter ihop året om, som om det vore helt oproblematiskt!? Det är ju inga andra tama däggdjur där han- och hondjur tillåts gå tillsammans hela tiden, hur skulle det se ut? Det finns bra anledningar till att vi människor ska ta ansvar för djurens fruktsamhet, och att då aningslöst lämna över allt till djuren och deras hormoner är inte lyckat på något sätt! Och djuren får ta konsekvenserna."

Getter ska inte skiljas från flocken som är deras trygghet. Sätt upp ett par grindar i ett hörn för den födande geten där hon får vara ifred men ändå hos sin flock. En get som killar för första gången behöver knyta an till killingen i lugn och ro. Även om killandet oftast går bra, är födselrelaterade dödsfall bland getter och killingar ganska höga. Onödiga tråkigheter kan undvikas genom att man finns i närheten och kan hjälpa till.
« Senast ändrad: 18 jan-14 kl 09:12 av SussiloII »

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: dräktig med brunstbeteende?
« Svar #11 skrivet: 18 jan-14 kl 09:45 »
Tillägg i mitt svar #10 finns  :).

ponnytanten

  • Inlägg: 6
    • Finland
SV: dräktig med brunstbeteende?
« Svar #12 skrivet: 22 feb-14 kl 10:21 »
Vi har världens superfinaste killingar :) Båda getterna fick tvillingar, tyvärr blev det inga flickor men alla mår bra och nu njuter vi av våra racer-raketer...


SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: dräktig med brunstbeteende?
« Svar #13 skrivet: 22 feb-14 kl 12:13 »
Härligt  :D! Är det månntro ett bockår i år? Har fått rapporter från vänner med getter och alla har hitintills fått bockkillingar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: dräktig med brunstbeteende?
« Svar #14 skrivet: 23 feb-14 kl 06:54 »
Grattis!  :D  Njut nu!  Tids nog blir de könsmogna, och då får du ha en plan!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rise

  • Inlägg: 49
    • Jämtland
    • Petrussiverts
SV: dräktig med brunstbeteende?
« Svar #15 skrivet: 23 feb-14 kl 20:58 »
Jag har också en fundering om dräktighet och brunst. I somras köpte jag en bock till mina två getflickor. Han är ett år yngre än dem men eftersom bockar blir könsmogna så snabbt och det inte verkar vara några problem med att få getter dräktiga tänkte jag att det går nog bra. Jag har dock aldrig sett något brunstbeteende hos mina getter. Bocken sprang efter dem och försökte hoppa på dem i höstas men jag är tveksam till om han lyckades. Flickorna har aldrig visat intresse för honom. Här på forumet har jag läst om folk som blivit överraskade över att det kommit killingar så jag undrar kan man inte ens se att magen växer när det börjar närma sig? I fall man kan se undrar jag när man kan se att magen växer? Sista veckorna? Jag har känt på magarna och de är precis som vanligt.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: dräktig med brunstbeteende?
« Svar #16 skrivet: 23 feb-14 kl 21:57 »
Hur gamla var getterna och bocken i höstas? Oftast får getter bara en killing första gången de killar och då kan det vara knepigt att avgöra om de är dräktiga bara genom att se på dem  :). Om man står grensle över geten med den egna baken vänd mot getens huvud kan man prova med att lägga händerna på getmagen ungefär framför juvret och försiktigt trycka uppåt. Har man tur känner man då knölar och rörelser. Det är bra att lära sig hitta bäckenbanden/ligamenten i god tid före killning. När ligamenten inte kan kännas längre är födseln nära.

Rise

  • Inlägg: 49
    • Jämtland
    • Petrussiverts
SV: dräktig med brunstbeteende?
« Svar #17 skrivet: 01 mar-14 kl 21:23 »
Tack för bra tips! Ska testa det. Har känt på magen och juvret men visste inte att det fanns ett speciellt ställe att känna på. Mina getter är födda i april 2012 och bocken någon gång under våren 2013. Ingen utav dem har fått killingar förut. De är väldigt stora och kraftiga, de har alltid varit det så även om jag tycker att särskilt den ena är lite tjock så vet jag inte om det är för att hon är dräktig eller bara äter mycket. Ibland hoppar de väldigt mycket och stångas med varandra och då tror jag inte att de är dräktiga, och hoppas nästan att de inte är det, för jag vill ju inte att det ska bli något fel.   

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: dräktig med brunstbeteende?
« Svar #18 skrivet: 02 mar-14 kl 02:14 »
Javisst vill vi dem väl!  :D  Men skutta och stångas kan de fram tills de föder, försåvitt de inte drabbas av foglossning, eller får mycket fostervatten att släpa på.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ponnytanten

  • Inlägg: 6
    • Finland
SV: dräktig med brunstbeteende?
« Svar #19 skrivet: 02 mar-14 kl 12:58 »
Efter mycket funderande och läsande fram och tillbaks kom jag till att bästa lösningen var att kastrera killarna. De var så "välutvecklade" att jag sku ha varit tvungen att ta demfrån mammorna hemskt tidigt annars. Nu kan vi alltså i lugn och ro låta dem växa till sej och de kan vara med mammorna eller med pappa... Kastreringen gick fint med lätt nerlugning, lokalbedövning och litet snitt i pungen. Killarna fick vakna upp i kökssoffan (i en trygg famn) och sen tillbaks till mammorna.

... och nu ska jag göra färskost  :P


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 4 användare (1 dolda)
Sebastian Berggren, Burkmat, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser