Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Körsbärsvin  (läst 9596 gånger)

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
Körsbärsvin
« skrivet: 16 jul-16 kl 13:00 »
Hej! Hittade det här körsbärsvinsreceptet på http://receptfavoriter.se/recept/koersbaersvin.html:
Tillagning
Mosa bären med kärnorna kvar.
Krossa en deciliter kärnor i en mortel.
Blanda allt utom socker i en jästhink med 8 liter vatten.
Rör om och låt jäsa i 3 dagar. Rör om då och då.
Tappa om vinet och ta bort körsbär och kärnor.
Rör i sockret så att det löser sig och justera upp mängden med ljummet vatten till 10 liter.
Låt jäsa vidare med jäslås tills jäsningen avstannat efter några dagar. Sockerhalten ska ha sjunkit rejält. Smaka på det också.
Dra om det till ett nytt kärl utan bottensatsen. Vinet gör då ett sista ryck och efter något dygn kan du avsluta jäsningen med lite vinsvavla för att vara säker på att det inte fortsätter jäsa efter buteljering.
 Övrig dryck Bär Avancerat Svensk mat Övrig matlagningsmetod


Jag tänkte köra på det men undrar vad som händer om man skippar Svavla?Om man kör utan svavla... ska man skippa närsaltet? Svavlan avbryter jäsning vad jag förstår.

¨??

Johan


Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Körsbärsvin
« Svar #1 skrivet: 17 jul-16 kl 22:52 »
Ojojoj! Om du har så mycket körsbär att det räcket till vin, är du lyckligt lottad. Körsbär är bland det finaste som finns att brygga vin på. För att inte misslyckas, kan du köpa en vinjäst av god kvalitet och odla upp en förkultur först. Då blir det snabbare fullt med jästceller i din hink. När du häller förkulturen i hinken, tillsätter du jästnärsaltet. Efter några dagar silar du vätskan över till en damejeanne eller dunk. Vatten och socker kan du hälla i antingen med en gång, eller ännu hellre uppdelat i 3 satser - en per vecka ungefär.
Ditt vin kan nu stå och jäsa i några veckor eller i flera månader: det är så olika.
När det blir lång tid mellan bubblorna, längre än en  minut, kan du omtappa vinet och stoppa jäsningen. Blanda 1 gram svavel och 1 gram kaliumsorbat med lite vatten och häll i. (Det finns också påsar med den blandningen under namnet jässtopp - en halv påse räcker.) Sätt inte tillbaka jäströret nu, för då pyser svavlet ut fortare än kvickt. Det går bra att täcka över med en bit plast och en gummisnodd. Ibland får du kanske släppa ut lite gas, men själva jäsningen brukar upphöra efter en ungefär en vecka. Under tiden kan du börja förbereda buteljeringen

När vi började brygga vin för länge sedan, använde vi inte jässtopp, men det fick vi ångra flera gånger. Det som kan hända är att vinet fortsätter jäsa och blir porlande. Kul när det liknar champagne, men det surnar snabbt. Annars kan vin utan denna minimala mängd konserveringsmedel också oxidera: det blir en beläggning på insidan av flaskorna och vinet smakar förfärligt.

Lycka till med ditt körsbärsvin!

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
SV: Körsbärsvin
« Svar #2 skrivet: 18 jul-16 kl 21:49 »
Tack och Tack för svaret.  :)  Jag har massa körsbär och har skördat det jag kommer åt. Det räckte till ovan nämnda recept.

Det har kommit igång och jag undrar nu om jag ska låta det komma igång eller tappa det snarast. Jag känner en frisk doft och den är bubblig på ytan. I receptet står det låt stå 3 dagar men finns det något annat tecken på att det är dags att tappa?

johan


 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Körsbärsvin
« Svar #3 skrivet: 26 sep-18 kl 01:12 »
 :D...Tackar för recept...utklassar bolagets viner som består av smakaromer.... Dricker ju inte direkt ur demejeannen utan har ett glas under när jag häller..dock kan jag naturligtvis dricka direkt ur...är ju karl... Det här vinet är ju så bra att man kan tänka sig servering med en isbit i glaset en varm dag  :D ....En höjdare...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Åsa Slobodnik, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser