Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge ska jag röra sensommarhonung?  (läst 8208 gånger)

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur länge ska jag röra sensommarhonung?
« Svar #20 skrivet: 21 aug-15 kl 21:51 »
En ymp är enkel.

Blanda ner t ex 2-3 stora matskedar död SBR honung i 1/2 kg eller 1/2 liter egen färskhonung.

Kör med elvisp-visp kopplat till skruvdragare.

Vispa den jämn i färgen.

Ställ in allt med vispen i med plast över i kylen.

Rör om morgon och kväll i ca 2-3 dagar till ympen är alldeles vit och seg som typ kola.

Förvara alltid med visp i och plastpåse på i kylen.


När du skall använda ympen fyller du på med några dl färskhonung och vispar den jämn och mjuk igen. Allt detta kan du sedan röra ner i en 28 kg hink med färskhonung och röra om med motor rörverk till hela hinken blir ljus och jämn.

Tappa upp på burk. Låt burkarna stå med lock i rumstemp ett dygn.
Förvara svalt 12-14 grader i någon vecka och du får len mjuk honung.

OBS!!! Detta gäller inte för hög koncentration rapshonung. Raps skall behandlas lite annorlunda.

AnnaGr

  • Inlägg: 84
    • Skåne
SV: Hur länge ska jag röra sensommarhonung?
« Svar #21 skrivet: 22 aug-15 kl 19:12 »
En ymp är enkel.

Blanda ner t ex 2-3 stora matskedar död SBR honung i 1/2 kg eller 1/2 liter egen färskhonung.

Kör med elvisp-visp kopplat till skruvdragare.

Vispa den jämn i färgen.

Ställ in allt med vispen i med plast över i kylen.

Rör om morgon och kväll i ca 2-3 dagar till ympen är alldeles vit och seg som typ kola.

Förvara alltid med visp i och plastpåse på i kylen.


När du skall använda ympen fyller du på med några dl färskhonung och vispar den jämn och mjuk igen. Allt detta kan du sedan röra ner i en 28 kg hink med färskhonung och röra om med motor rörverk till hela hinken blir ljus och jämn.

Tappa upp på burk. Låt burkarna stå med lock i rumstemp ett dygn.
Förvara svalt 12-14 grader i någon vecka och du får len mjuk honung.

OBS!!! Detta gäller inte för hög koncentration rapshonung. Raps skall behandlas lite annorlunda.

Tooooppentips! Hur gör jag med rapsen då? Är omringad av fält...:)

endie

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Hur länge ska jag röra sensommarhonung?
« Svar #22 skrivet: 28 aug-15 kl 09:39 »
ympar ni ljunghonungen med eller tappar ni den bara?

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Hur länge ska jag röra sensommarhonung?
« Svar #23 skrivet: 23 nov-20 kl 22:04 »
En ymp är enkel.

Blanda ner t ex 2-3 stora matskedar död SBR honung i 1/2 kg eller 1/2 liter egen färskhonung.

Kör med elvisp-visp kopplat till skruvdragare.

Vispa den jämn i färgen.

Ställ in allt med vispen i med plast över i kylen.

Rör om morgon och kväll i ca 2-3 dagar till ympen är alldeles vit och seg som typ kola.

Förvara alltid med visp i och plastpåse på i kylen.


När du skall använda ympen fyller du på med några dl färskhonung och vispar den jämn och mjuk igen. Allt detta kan du sedan röra ner i en 28 kg hink med färskhonung och röra om med motor rörverk till hela hinken blir ljus och jämn.

Tappa upp på burk. Låt burkarna stå med lock i rumstemp ett dygn.
Förvara svalt 12-14 grader i någon vecka och du får len mjuk honung.

OBS!!! Detta gäller inte för hög koncentration rapshonung. Raps skall behandlas lite annorlunda.

Hur gör SBR sin "döda SBR honung"?

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur länge ska jag röra sensommarhonung?
« Svar #24 skrivet: 24 nov-20 kl 15:08 »
Hur gör SBR sin "döda SBR honung"?

Tyvärr vimlar biodlarsverige av begreppsförvirring.

"Ekobimetoden" för att ympa honung kallas rätt ofta för "levande ymp-metoden".
På samma sätt säger man då att en färdigkristalliserad honung är "död".

Levande honung = honung från våra nordliga breddgrader som genomgår kristallisations-stadiet från flytande till kristalliserad honung.
Död honung = honung från samma breddgrader som ovan, men färdigkristalliserad.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Hur länge ska jag röra sensommarhonung?
« Svar #25 skrivet: 24 nov-20 kl 20:45 »
Då är det alltså bara en färdigkristalliserad honung man rör ner i en ofärdig honung.


Jag begriper principen för hur man kan röra ut större sockerkristaller till mindre som då är mindre påtagliga i rörd honing.

Jag förstår däremot inte hur en honung med en speciell storlek på sockerkristallerna (förmodligen en liten storlek för att inte kännas grusig)
Kan smitta övriga icke kristalliserade sockerkristaller till att få samma storlek och form som sig själva.

Min bild av kristallisering är att sockerkristallerna binder sig till varandra och blir större om det finns kristaller i närheten.

Hur funkar detta egentligen?
Snackar man med biodlare så är det på nivån, "jaa, men de rör man till det är färdigt" men färdigt är inget etablerar begrepp utan skiljer sig från biodlare till biodlare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur länge ska jag röra sensommarhonung?
« Svar #26 skrivet: 24 nov-20 kl 21:07 »
Mycket förenklat kan man beskriva Ekobimetoden som att man ger en flytande honung en sådan stor mängd av mycket små kristallkärnor att all honung "förbrukas" innan de nya kristallerna får möjlighet att växa sig större än önskvärt.

Broder google leder dig till Ekobimetoden om du vill läsa på...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 4 användare
xaelanar, karsan, magtob, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser