Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avmaskning lusmedel  (läst 4460 gånger)

shandi

  • Gäst
avmaskning lusmedel
« skrivet: 15 maj-07 kl 09:03 »
Hej jag undrar var jag kan köpa avmaskningsmedel o avlusningsmedel till mina dvärggetter .Sedan undrar jag oss om det bara är se nummret på den gård jag köpte getterna på jag behöver för att kunna beställa märknings brickor. de var inte öronmärkta när jag hämtade dem.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:avmaskning lusmedel
« Svar #1 skrivet: 15 maj-07 kl 09:51 »
Sedan undrar jag oss om det bara är se nummret på den gård jag köpte getterna på jag behöver för att kunna beställa märknings brickor. de var inte öronmärkta när jag hämtade dem.

Du får prata med den som du köpte getterna av för det är dom som måste beställa öronmärkena till getterna.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:avmaskning lusmedel
« Svar #2 skrivet: 15 maj-07 kl 11:48 »
En fråga jag skulle vilja lägga till är, vilka avlusning och avmaskningsmedel lämpar sig bäst för get?

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:avmaskning lusmedel
« Svar #3 skrivet: 15 maj-07 kl 15:31 »
Jag använder FLUSA när jag avlusar mina (gjorde det igår senast) ang. avmaskningsmedel så är de inne på apoteket duktiga på det så prata med dem.

Du kan beställa märken till dina getter om du har uppfödarens SE-nummer. Jag gjorde det till en av mina damer. Hon hade plastmärken med sig när hon kom it men jag bytte ut dem till PAT Horten, så det spelar ingen roll vem som beställer märkena...

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:avmaskning lusmedel
« Svar #4 skrivet: 15 maj-07 kl 15:40 »
så det spelar ingen roll vem som beställer märkena...

Inte helt sant....

-om det bara är SE nummer på märket då kan man göra så, för då räknas det som en ersättningsbricka...när man beställer ett till.

- men om det är helt nya märken till ett helt omärkt djur, ska man inte kunna göra så utan då ska uppfödaren beställa märken.

Krångligt fånigt etc etc ? javisst...  :D

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:avmaskning lusmedel
« Svar #5 skrivet: 15 maj-07 kl 16:24 »
Inte helt sant....

-om det bara är SE nummer på märket då kan man göra så, för då räknas det som en ersättningsbricka...när man beställer ett till.

- men om det är helt nya märken till ett helt omärkt djur, ska man inte kunna göra så utan då ska uppfödaren beställa märken.

Krångligt fånigt etc etc ? javisst...  :D

Mvh Rosa

Jo, du har rätt Rosa. Min get hade ju redan märke (bara att det inte var ditsatt)....

shandi

  • Gäst
Re:avmaskning lusmedel
« Svar #6 skrivet: 15 maj-07 kl 17:42 »
Okej har skrivit till dem som fött upp dem o bet dem skicka märkningsbrickor hoppas det funkar .Hur gör jag annars?

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:avmaskning lusmedel
« Svar #7 skrivet: 15 maj-07 kl 17:50 »
Okej har skrivit till dem som fött upp dem o bet dem skicka märkningsbrickor hoppas det funkar .Hur gör jag annars?

Ringer till jordbruksverket. Berättar var du köpt getterna och lämnar deras tel.nr så ordnar jordbruksverket det.

Lucas

  • Gäst
Re:avmaskning lusmedel
« Svar #8 skrivet: 20 maj-07 kl 21:21 »
Vi avmaskar våra getter med Ivomec men det är väl egentligen inte godkänt för getter. Har man getterna för mjölkproduktion så får man inte slentrianmässigt avmaska utan måste ta träckprov som visar behovet av avmaskning.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:avmaskning lusmedel
« Svar #9 skrivet: 23 maj-07 kl 17:14 »
Jo Lucas, Ivomec har jag också hört ska vara bra. Men när jag tittar på "sprutorna" på apotelet, så klurar jag  lite på hur man räknar ut doseringen? Nåja, expediten vägrade att sälja det till mig ändå så  :) "Det är till HÄST!" sa hon mkt. bestämt och såg sträng ut.

Lucas

  • Gäst
Re:avmaskning lusmedel
« Svar #10 skrivet: 23 maj-07 kl 20:36 »
Ivomec till häst är en pasta i spruta, inte sant. Ivomec till får är flytande med en koncentration på 0,8 mg/ml. Jag har inte en aning om dom har samma beståndsdelar men det kan man väl kolla upp. Men hur är det ......har hästar och får/getter samma parasiter ? Jag tror knappast det men jag kan ha fel....
Så är det förpackningen, har man bara ett par djur så kan en liter av Ivomec räcka alldeles för länge. Då är det kanske bättre att testa något annat preparat  som finns i mindre förpackningar.
Getter har inte så mycket parasiter som får och det finns vissa buskar och träd som fungerar som ett naturligt avmaskningsmedel. Så ska man inte glömma att alla ska ha ett visst mått av parasiter annars blir det fel åt det hållet. Även vi människor...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:avmaskning lusmedel
« Svar #11 skrivet: 28 maj-07 kl 23:54 »
Det kuliga är att det inte står någon om getter någonstans på avmaskningspreparaten. Jag roade mig idag med att pluta lite lätt på munnen och fråga "Vad ska jag avmaska getterna med!" Reaktionen var rätt rolig och typ samtliga kollegorna bakom disken aktiverades i frågan  :)

Då Ivomec inte ska användas under eller 28 dagar före laktering vid mjölkning till humankonsumtion, vart det Axilur i dospåse.....*host*........för ko som dom rekommenderade. Axilur i dospåse hade en karenstid på 5 dagar för mjölkning.

Så som svar på frågan om jag plötsligt själv ansåg mig ha shettis, svarar jag. Nej, men apotekarna trollade och förvandlade mina getter till kossor *hepp*


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:avmaskning lusmedel
« Svar #12 skrivet: 30 maj-07 kl 13:13 »
Hmmm...  Det KAN finnas preparat som vissa djurslag reagerar annorlunda för, så man bör nog försöka få tag på en sån där ve-teri-när...

Jämför med Rompun, så förstår Ni vad jag menar! :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hönstanten

  • Gäst
Re:avmaskning lusmedel
« Svar #13 skrivet: 30 maj-07 kl 14:02 »
Hmmm...  Det KAN finnas preparat som vissa djurslag reagerar annorlunda för, så man bör nog försöka få tag på en sån där ve-teri-när...

Jämför med Rompun, så förstår Ni vad jag menar! :o


Vad i all världen har rompun med den här diskussionen att göra??? ???

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:avmaskning lusmedel
« Svar #14 skrivet: 31 maj-07 kl 14:38 »
Vad i all världen har rompun med den här diskussionen att göra??? ???
Att olika djurslag kan reagera olika på samma preparat, så det kan vara bra att fråga en veterinär.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser