Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa får, fördelar/nackdelar?  (läst 3603 gånger)

idasyren1

  • Inlägg: 15
    • Dalarna
Skaffa får, fördelar/nackdelar?
« skrivet: 30 mar-19 kl 15:58 »
Hej!
Här kommer en liten fundering från en som är van med att hantera djur av olika slag, både stora och små. Jag bor på gård, och går lantbrukslinje på gymnasiet. Har en fundering om man kanske skulle skaffa några får bara för hobby och ha här hemma.

Men då har jag några funderingar?

* Vilken ras är bäst för nybörjare om man ej ska avla en massa?

* Vilket minsta antal är tillåtet?

Har haft och göra lite med får i skolan, har klippt de, och klippt klövar samt varit med och dräktighetsundersökt. Märkt att dom kan bräka en hel del ( hihi) och att de blir lätt skygga om man ej hanterar dem.

Så kom nu med förslag alla, behöver höra nackdelar, fördelar och andra viktiga saker man ej tänkt på, viktiga saker kring foder, bete mm!!

Vissel-Johanna

  • Gäst
SV: Skaffa får, fördelar/nackdelar?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-19 kl 22:29 »
Kul att du blivit fårintresserad. :) Jag har inte haft får själv men varit med och tagit hand om andras. Det är onekligen mysigt men också ett ansvar året runt. Som med alla djur/växter så kan vara bra att ha en kompanjon som kan ta hand om fåren om man skulle bli sjuk eller vill resa bort.

Två tips:
Jordbruksverkets hemsida, där står alla regler.

"Fårboken" av Anders Jansson och Nina Östman. Där står nog i princip allt om får!

Jag tror att det minsta antal man får ha är två, men eftersom de är flockdjur och känner sig tryggare i grupp m.m. skulle jag nog välja att ha några fler. Jag skulle bara ha tackor och låna bagge om jag ville ha lamm. Rätt som det är kan en "snäll" bagge få för sig att man ska stångas med.

Jag skulle välja en svensk lantras, kanske någon sorts allmogefår (kanske från den delen av Sverige man bor i).
De är tåliga, de är bra på lite av varje, istället för att endast vara en ull- eller köttras.
Värmländska skogsfår t.ex, är trevliga, ofta bruna och små. Jag gillar små får, kanske för att de är lite lättare att hantera, men kanske mest för att jag vant mig vid det och tycker att större raser känns "för stora".:)

Bra bieffekter av får: Om du har halmbädd och mockar ur den så småningom, kan du göra en kompostlimpa av det, så kan du odla efter ett par år, eller om någon du känner behöver gödsel.
En annan bra grej med får är att du ju får massor av ull. Det finns många olika saker man kan göra av den, lära sig spinna på slända eller spinnrock, färga garn med växter, våttova, torrtova...
En tredje bra sak, är att de kan hjälpa till att få en mark som håller på att växa igen, att öppnas upp.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Skaffa får, fördelar/nackdelar?
« Svar #2 skrivet: 31 mar-19 kl 09:34 »
Här finns nog många trådar om att börja med får så att läsa in sig och möjligen bli lite förvirrad är lätt.

Jag har får för att jag vill hålla min lilla mark öppen. Ekonomiskt är det ju kass då jag får köpa foder men jag får eget kött i frysen.
Och barnen gillar ju att klappa lamm.

Det man ska tänka på är ju om man har mark o plats nog? Om man vill ha genbank eller inte? Köttras? Slakta själv?

Det är aldrig för sent att ge upp.

idasyren1

  • Inlägg: 15
    • Dalarna
SV: Skaffa får, fördelar/nackdelar?
« Svar #3 skrivet: 31 mar-19 kl 11:44 »
Tack för råd hörni!
Mark finns absolut!
Jag undrar även om fåren ska ha hö och halm bara som grovfoder eller ifall ensilage behövs, kan vara svårt ifall jag har 3-4 får att få de äta upp allt innan en bal blir dålig kan jag tänka mig.

de kommer att ha ett fint utrymme i gammal ladugård med ljusa fönster och stor yta. Men går dom inne hela vintertiden då, eller kan man göra som med hästar, släppa ut på morgon och in på kvällen?

slakta själv kan jag tyvvär inte så där funderar jag oxå hur man ska gå tillväga.

Vissel-Johanna

  • Gäst
SV: Skaffa får, fördelar/nackdelar?
« Svar #4 skrivet: 31 mar-19 kl 13:31 »
Hö funkar fint.

Man kan ta in och ut dem eller om det är möjligt låta dem gå på lösdrift.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Skaffa får, fördelar/nackdelar?
« Svar #5 skrivet: 31 mar-19 kl 13:44 »
Jag föreslår att gå en kurs, anordnad av Fåravelsföreningen i det distrikt du bor, av ett studieförbund som samarbetar med fårorganisationer, av Länsstyrelsen eller av Gård& Djurhälsan.

Här får du ett exempel på kurs:
https://www.sv.se/avdelningar/sv-ostergotland/kurser/farhallning-och-lammproduktion-norrkoping-26179/
https://www.lansstyrelsen.se/sodermanland/lantbruk-och-landsbygd/utveckling-av-landsbygder/kompetensutveckling/farskotsel.html

Det är nämligen så att det är relativt enkelt att skaffa får jämfört med många andra sorters lantbruksdjur (förutom höns då), men samtidigt något svårare än det verkar, att hålla friska och nöjda får.

Vad avser hur mycket mark som behövs, så behövs relativt sett mer mark till får än till häst eller nöt.
Får är mycket parasitkänsliga, man måste jobba förebyggande med betesplanering och helst växelbete (gärna häst), dessutom behöver fåren grupperas, och grupperas om flertalet gånger under betessäsongen.

Bagglamm kan t.ex. börja betäcka redan i tre månaders-åldern, och därför behöver de skiljas ifrån tackor och tacklamm då. Tackorna behöver återhämta sig, så även tacklammen vill man kunna skilja ifrån.

Och så ska nyfödda lamm och deras mödrar, få ett "rent" (=så parasitfritt som möjligt) bete, som första bete på våren när de kan gå ut. Ett sådant bete behöver ha vilat från får en vinter och en sommar, och då dessutom betats av andra djur, eller putsats. Man behöver alltså två hagar som kan användas för detta ändamål.

Får kan hållas med en rasthage utomhus, förutom sitt inomhus boende, man brukar ofta ha en dörr öppen dygnet runt. Den rasthage man ger tackorna tillgång till under höst/vinter, ska man aldrig (det här är viktigt) ge små lamm tillgång till på våren. En vinterrasthage är "fullsketen" (bokstavligen) med parasiter och encelliga organismer, som kan ge svåra sjukdomstillstånd på lamm, fast de vuxna djuren är immuna.

Så, man bygger helt två eller tre rasthagar vid sitt fårhus. En för vinterbruk, och två för vårbruk, att växla mellan.

Observera att får absolut inte vandrar och rör sig i rasthagen som hästar vill göra. Får går gärna ut och idisslar om de har möjlighet, men de går inte långt ifrån mat, vatten och skydd under vintern, så rasthagarna kan hålla minimistorlek enligt jordbruksverkets regler.
Det är tillåtet att hålla fåren inne hela vintersäsongen i konventionell produktion.

Sedan så behöver får få ett grovfoder som passar för får (finbladigt, mycket örter, högt i protein och energi), och fodret bör serveras i foderhäckar/fodergrindar som minimerar spill. Utfodring av får är intressant, och väl värt att studera.

Ensilage är egentligen bättre att ge får än hö/hösilage. PH-värdet i ensilage är i stort sett identiskt med det i färskt gräs när processen har varit, vilket är förmånligt för vommens funktion. Dessutom är ensilaget mjukare och mer lätt att äta. Ensilage eller hösilage till får, ska vara så kort hackat som möjligt.
Jag har särskilda foderhäckar med rörliga rör, som fåren sträcker ut huvudet igenom för att äta från ett foderbord, det blir minimalt med spill och rester.

Vi fodrar morgon-middag-kväll, och tar bort foderrester varje gång. Överblivet ensilage ger vi till hästarna, som ser det som godis.

Vi tar analys på fodret, och räknar fram hur mycket ensilage de ska från respektive parti foder. På 25 får, så tar vi bort några kilo av det grövsta, som blir kvar på foderbordet, eftersom fåren inte kan äta det.

Halm fodrar man egentligen bara sällan med, halm är för grovt för att fungera bra, om man inte har en fullfodervagn och kan finhacka den och blanda med annat foder.
Men det går åt halm till att göra ströbädden, och det behövs ströas flera gånger i veckan, om det finns mycket tackor och lamm, så kan det behöva ströas varje eller varannan dag.
Tackorna passar på att äta och tugga igenom halmen i samband med ströandet. De letar bortglömda korn, gott ogräs/retser av insådd, samt äter smakliga delar av halmen.

Slakt kan man leja bort till ett legoslakteri, som slaktar med s.k. återtag. Det finns sådan lagliga slakterier utspridda lite runt om i landet. Slaktar man lagligt, så kan man också sälja köttlådor.
Har man lite fler lamm så kan man sälja dessa till t.ex. Scan, eller KLS/Ugglarps, Skara Lammslakteri m.fl.
Ska man bara ha något enstaka lamm för egen konsumtion, så kan man prata med något närliggande viltslakteri, så kan någon säkert komma och hjälpa till med avlivning och kötthantering.

Vilken ras man ska välja beror på väldigt många faktorer, inte minst vilken sorts mark man har att disponera, så det går inte riktigt att svara på så här.

Och så köp den här boken:

https://www.adlibris.com/se/bok/far-9789127117860

Den är en renodlad faktabok, och fungerar som uppslagsbok i många fall. Något inriktad mot "produktion" snarare än "hobby", men den är mycket bra. Brukar kallas för "Fårbibeln".




skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Skaffa får, fördelar/nackdelar?
« Svar #6 skrivet: 31 mar-19 kl 13:46 »
Hö funkar fint.

Man kan ta in och ut dem eller om det är möjligt låta dem gå på lösdrift.

Har du källor på dina påståenden, annat än hjälp till med andras får?

För riktigt så enkelt är det inte...

Vissel-Johanna

  • Gäst
SV: Skaffa får, fördelar/nackdelar?
« Svar #7 skrivet: 31 mar-19 kl 14:36 »
Har du källor på dina påståenden, annat än hjälp till med andras får?

För riktigt så enkelt är det inte...

Jag har fodrat hö och inte ensilage till får i flera år, och de var ju levande källor så att säga, eftersom de verkade må bra (jag är inte veterinär så jag kan väl bara säga att de just verkade må bra.)
Är hö alltså inget bra grovfoder?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Skaffa får, fördelar/nackdelar?
« Svar #8 skrivet: 31 mar-19 kl 15:36 »
Hö är inte dåligt, men det är jättesvårt att få fram hö som verkligen fungerar riktigt bra för får.

Och ska man vara petig, så är ensilage bättre för vom-mikroberna än vad hö är. Om man läser på i facklitteraturen, så kan läsa mer i detalj. Det finns en del artiklar att hämta gratis hos Gård&Djurhälsan om det här ämnet.
Ensilaget är så att säga mer "lättsmält", så att fåren kan få ut så mycket som möjligt från fodret.

Mycket av det småbalshö som produceras, görs egentligen för hästar. Hästhö har, enkelt uttryckt precis motsatta egenskaper, mot det foder man vill ge till får. Det är väldigt svårt, att köpa hö, som verkligen passar för får. Vi producera ca 2000 kg special hö för får på gården (används som extra foder på betet vid regn och tillskott på betet när lammen just går ut på våren). Sådant hö är i nästan omöjligt att köpa.
 
Så hö riskerar att ge massor med spill, foder som trampas ner till ingen nytta, samtidigt som man behöver ge ganska stora mängder tillskott av kraftfoder till dräktiga tackor och tackor som ger di.
Får är duktiga på att överleva, men för att fåren ska leva väl och länge, så får de inte bli utmagrade under digivningen, det är ett sätt att säkra den framtida hälsan. Tackor ska ha ett rimligt hull även under och strax efter digivningsperioden.

De olika konserveringsmetoderna har sina för- och nackdelar. Hö, i småbal är enkelt att hantera när man har ett fåtal får, låt säga 5-10 får.

När man har fler får än det så har man oftast tillgång till traktor för hantering av storbalar, samtidigt som det lagringstekniskt är överlägset med de stora ensilagebalarna, om de är ordentligt gjorda, med rejält med plast. Med enklare teknik för att rulla av fodret (det finns manuella snurror för en billig peng), så får man ett bra foder i ett lätthanterligt system.

Vid någonstans 12-14 tackor, så går gränsen för när man definitivt ska övergå till ensilage under den kalla delen av året, om man nu inte själv kan producera hö med rätt struktur, och höga näringsvärden.

Så ja, ensilage är bättre för fåren...

idasyren1

  • Inlägg: 15
    • Dalarna
SV: Skaffa får, fördelar/nackdelar?
« Svar #9 skrivet: 01 apr-19 kl 00:35 »
Tack så mycket för råd och boktips!
Misstänkte att ensilage är bättre för deras våmm då vi lär oss en hel del om våmmikrober och deras magar å foder gällande både får och kor i skolan. Ska se vad jag kan få tag på.

 

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Skaffa får, fördelar/nackdelar?
« Svar #10 skrivet: 01 apr-19 kl 06:02 »
Angående nackdelar och bli förvildade. Många som har får ute på bete ger dom nåt gott så dom ska lära sig komma till en hink eller dyligt. Det som verkar vara viktigt, särskilt om man har grannar är att dom ska få de där godiset ett exakt klockslag. Dom är bättre på klockan än oss. Som vi gjorde, åkte dit när vi hade tid innebär att varenda person som passerade fåren blev nerbräckta. Dom tror ju alla kommer med nåt gott.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Hantverkaren, ärt, Be, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser