Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färska fikon och björnbär till sylt/marmelad?  (läst 895 gånger)

V-kaos

  • Inlägg: 175
    • Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
Färska fikon och björnbär till sylt/marmelad?
« skrivet: 09 sep-09 kl 20:55 »
Nu tog jag en sväng över gården och plockade åt mig runt en liter björnbär (snåren håller på att försöka ta över allt, helst även mig när jag plockar)  ;)  och ungefär lika mycket fikon (träden som stod där nere i kanten där jag inte brukar vara visade sig hysa hem åt en rejäl mängd av denna frukt).

Husägaren hade också lämnat en plastkasse full med äpplen och päron tillsammans med fönstret som varit på lagning så nu återstår min fråga.

Tror någon att jag klarar av att koka ihop något som liknar en marmelad/sylt utan att behöva rusa till affären och köpa syltsocker  (vet jag inte ens om de har här i Portugal faktiskt...  :-[  ), pektin eller vad nu mer som skulle kunna tänkas? Eller tror ni att det går bra att bara kapa ner allt i mindre delar och börja koka ihop långsamt i min 5-litersgryta (som tyvärr är den största jag har eftersom det mesta fortfarande är kvar i Sverige)?

Hoppas att nån har lite koll eller kan tipsa om något annat jag kan slänga ihop nu ikväll eller imorgon eftersom jag ska bort i helgen. Tråkigt om saker förfars.
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser