Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Musfälla utomhus - med skydd för fåglar  (läst 3021 gånger)

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
Musfälla utomhus - med skydd för fåglar
« skrivet: 19 nov-19 kl 18:53 »
Ibland vill jag sätta en musfälla utomhus, men jag vill inte skada andra djur. Därför har jag satt slagfällor i lådor.

Skissen visar principen, fast ingångshålet sitter lite olika på lådorna.
Tanken är att musen går in i en smal gång, och får göra en tvär sväng för att komma till maten. Det kan inte talgoxar och andra små fåglar!

Fångstlådan skyddas utifrån med trådhasp och fjädersprint. Hundar, katter och andra kära husdjur klarar inte att pillra bort fjädersprinten. (Små fingrar kanske kan, men det kan kanske lösas i samarbete med deras föräldrar?)

Jag har haft sådana lådor i flera år. Sen grannarna skaffade en duktig katt, behövdes de inte så mycket, förrän nu - då det dräller av möss överallt.
Fångstlådorna är tänkta som en komplettering till vanliga fällor i garaget och på vinden.
« Senast ändrad: 19 nov-19 kl 19:04 av Berberis »

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Musfälla utomhus - med skydd för fåglar
« Svar #1 skrivet: 19 nov-19 kl 21:22 »
Jag har mycket goda erfarenheter av Katt (https://sv.wikipedia.org/wiki/Katt) för begränsning av antalet möss i lantliga miljöer. I synnerhet utomhus.

En, eller två Katt av typen Bondkatt, kan hålla ner mängden möss utomhus och i ekonomibyggnader på ett utmärkt sätt.
Äkta bondkatter blir tyvärr ovanligare och ovanligare, men de är oftast mycket goda jägare.
Tänker man sig inte att avla på sin katt, så är det lämpligt att kastrera katten.

Dessutom är en gosig katt i knäet, väldigt trevligt och rogivande.

Det som mest talar emot Katter som musbekämpare, är att en del människor är allergiska.

Bland raskatterna så har man tyvärr ofta selekterat bort jaktförmåga, så även om alla katter jagar i viss utsträckning, så är Bondkatterna ofta effektivare för musbekämpning.

Med fyra katter i hushållet, så har vi extremt lite möss på gården....


Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Musfälla utomhus - med skydd för fåglar
« Svar #2 skrivet: 19 nov-19 kl 22:30 »
Så klart, Skogaliten, att katten bäst på att bekämpa skadedjur. Det är ju därför som människan en gång skaffade katter! Spannmålsmagasinen skulle ha varit svårt nedsmutsade och nästan tomma om det inte varit för katterna. Jag skulle inte våga nedvärdera kattens nytta genom tiderna. Men det passar inte alla att ha katt (vet du väl!)
När jag googlar på musfällor, blir jag alldeles förskräckt. Det är hundratals olika varianter. Det är tusentals företag som vill tjäna pengar på dem. Metoderna är ofta grymma och sämre än kattens lek med råttan/musen.
Om det fanns Gilla-knappar i detta forum, du få "Gillar" av mig för ditt inlägg, Skogaliten!
Jag vill bekämpa musplågan och helst slippa kadaverlukten och jag knåpar gärna ihop någonting själv. Det är rätt kul när det lyckas.
« Senast ändrad: 19 nov-19 kl 22:39 av Berberis »

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Musfälla utomhus - med skydd för fåglar
« Svar #3 skrivet: 19 nov-19 kl 23:29 »
Apropå det där med många sorters mus/råttskrämmor... (ursäkta för lite OT)

Jag har faktiskt varit på ett råttfällemuseum! Har för mig att det var en tillfällig utställning för ett antal år sedan på Julita lantbruksmuseum i Sörmland.
Det var spännande och intressant.

Människans uppfinningsförmåga genom århundradena för att försöka göra sig kvitt möss och råttor är fantastisk.

En del av de där uppvisade "manickerna" verkade väldigt ineffektiva och torde knappast fånga någon råtta.
Andra råttfångst grejer verkade vara läbbiga tortyrredskap för råttor (ja, döda råttan för sjutton, men avstå från att plåga den snälla råttfälleuppfinnare).

Vanligast var innovativa varianter på den traditionella slagfällan, eller på fångstburen. Inte sällan upplevde jag det som att varianterna var tillkrånglade än vad som egentligen behövs.



Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Musfälla utomhus - med skydd för fåglar
« Svar #4 skrivet: 20 nov-19 kl 17:23 »
Googla gärna på antique mouse trap och be att få bilder.
Helt hysteriskt! OT eller ej - det är värt att titta på i detta sammanhang.


 

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Musfälla utomhus - med skydd för fåglar
« Svar #5 skrivet: 20 nov-19 kl 19:13 »
En annan modell, gjord av en postlåda (sågade bort nedre delen). Här finns det 2 ingångar, på undersidan. Den är ganska populär hos mössen.
(För att få slagfällan på plats, tar jag den med polygripen.)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser