Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kall matkällare under hus  (läst 4903 gånger)

torparkerstin

  • Inlägg: 6
    • Ångermanland
Kall matkällare under hus
« skrivet: 22 jan-19 kl 09:21 »
Någon som kan tipsa om vad jag kan göra för att slippa ha iskallt i hall och trappan upp till sovrummet. Har två rum under huset som man kommer ner till med stege, dörr i hallen. Ena innerväggen är full med is och det är omöjligt att få varmt i hallen och trappen. Har stoppat isolering i ventil, försökt med frigolit i golvhöjd för att få kylan att stanna  kvar där nere, massa mattor, men ändå iskallt..
Tips mottages tacksamt!

Postat med Alternativ.nu´s app


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kall matkällare under hus
« Svar #1 skrivet: 22 jan-19 kl 13:44 »
isolera bjälklaget eller isolera grunden och skapa en varmgrund. båda kräver en rätt rejäl arbetsinsats och kunskap om material.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Kall matkällare under hus
« Svar #2 skrivet: 22 jan-19 kl 15:30 »
Gamla hus är sneda, vinda och ojämna. De lämpar sig inte för att isolera med cellplast (frigolit). Isolering kräver att luften står absolut still - minsta springa mellan skivorna eller i kanten av dem får luften att cirkulera och isoleringen blir i ett slag helt meningslös.
Bygg en blindbotten nedifrån och spruta in lösull, det blir inte möjligt för luften att röra sig i det.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

torparkerstin

  • Inlägg: 6
    • Ångermanland
SV: Kall matkällare under hus
« Svar #3 skrivet: 22 jan-19 kl 16:16 »
Tack för svar. Frigoliten ligger provisoriskt just nu, för att hålla kvar kylan "där nere" och inte sippra ut i hall och trappan, men resulterade i en tjock isvägg och ändå superkallt i hall och trappan. Måste verkligen ta tag i det här innan nästa vinter, tror ni att man kan lösa det med en frostvakt/element eller liknande tills vidare, eller blir man ruinerad då?

Postat med Alternativ.nu´s app


kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Kall matkällare under hus
« Svar #4 skrivet: 22 jan-19 kl 16:20 »
Om det ligger is på väggarna antar jag att det är väggar som har kontakt med uteluft eller ligger väldigt nära marknivån. Du kan isolera utifrån genom att skotta snö mot grunden. Snö isolerar bra.
Om det redan är fruset i marken och väggen kanske det inte gör skillnad denna säsong. Men detta knep kan du använda till nästa vinter, så tidigt som snön kommer, ut och skotta mot grunden.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

torparkerstin

  • Inlägg: 6
    • Ångermanland
SV: Kall matkällare under hus
« Svar #5 skrivet: 22 jan-19 kl 16:31 »
Jag har redan skottat upp snö mot grunden, men är ändå is på ena väggen i källaren. I det rum som är under hallen, är det ingen is, där har jag täppt till ventilen. Men det rum som är under trappen finns ingen ventilation. Kanske får lov att ställa ner någon form av värme, men skulle helst vilja slippa det.

Postat med Alternativ.nu´s app


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Kall matkällare under hus
« Svar #6 skrivet: 22 jan-19 kl 17:31 »
vi skulle behöva veta mer om konstruktionen innan vi kan svara ja eller nej. är det isolering i väggar och/eller golv idag? i äldre hus är det inte sällan isolerar där pga att man ändå inte ville värma upp ytan. det är inte säkert att ett element i grunden tillför särskilt mycket. vi behöver mer info för att kunna hjälpa dig

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


torparkerstin

  • Inlägg: 6
    • Ångermanland
SV: Kall matkällare under hus
« Svar #7 skrivet: 22 jan-19 kl 17:40 »
Nej det är ingen isolering. Väggarna är betong, och tror det är jordgolv. Inte heller isolering i tak, utan helt öppet mot trappen.

Postat med Alternativ.nu´s app


 

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Kall matkällare under hus
« Svar #8 skrivet: 25 jan-19 kl 00:41 »
Om det är ett äldre hus kan det vara byggt så att det ska vara en kallhall. Vi har så i vårt hus. I hallen nere är golvet oisolerat så där blir mycket kallt. Dörrarna därifrån är tänkta att hållas stängda. Så småningom är tanken att vi ska ta upp golvet och isolera.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torparkerstin

  • Inlägg: 6
    • Ångermanland
SV: Kall matkällare under hus
« Svar #9 skrivet: 25 jan-19 kl 07:35 »
Ja, det lär bli till att isolera i källaren. Om köksdörren är stängd så är det varmt i kök och vardagsrum, men så otroligt kallt sen när man ska upp i sovrummet, eftersom hela trappen också är oisolerad. Ska nog prova med någon form av uppvärmning så länge, och försöka ta tag i det ordentligt sen i sommar.

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kall matkällare under hus
« Svar #10 skrivet: 25 jan-19 kl 09:28 »
Vi har en matkällare under huset med över en meter tjocka väggar. Där har vi en större luftavfuktare som håller tort och ger värme, ganska mycket faktiskt. Rummen ovanför är nu varma med varma golv.
kretslopp

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Kall matkällare under hus
« Svar #11 skrivet: 09 nov-19 kl 06:39 »
Jag hade nåt liknande i mitt torp. Den där ingången tog jag helst sonika bort och gjorde en städskrubb istället. Ingång till källaren är utifrån nu. En rejäl tröskel så den är säkrad från "gamlingar". Är väl bara dom som har i minnet alla rikedomar man förvarar i en matkällare.

Trappan upp till övervåningen är fortfarande kall såklart att gå på. Men ullstrumpor så märks det inte.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Kall matkällare under hus
« Svar #12 skrivet: 09 nov-19 kl 09:41 »
fyll på med torkad gräs eller dylikt/hö i källaren och längs väggarna?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kall matkällare under hus
« Svar #13 skrivet: 09 nov-19 kl 11:16 »
fyll på med torkad gräs eller dylikt/hö i källaren och längs väggarna?
Tror att det skulle mögla i de flesta källare, tyvärr. Eller har du gjort så i din egen källare med framgång?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kall matkällare under hus
« Svar #14 skrivet: 09 nov-19 kl 15:12 »
En matkällare ska INTE isoleras från den kalla jorden. Det är möjligen längst upp, över markytan, som det kan behövas isolering. Och den lägger man då lämpligen utanpå källaren. Förr i tiden använde man ofta sågspån (inte för att det var bra utan för att det fanns i överflöd och lätt kunde bytas ut om det blev för dåligt pga mögel och fukt).

Danskar´n

  • Inlägg: 23
    • Medelpad
SV: Kall matkällare under hus
« Svar #15 skrivet: 09 nov-19 kl 21:21 »
Ofta är det problem med kyla i gamla hus - inte nödvändigvis från dålig isolering, men från vi "moderna människor" som har glömt bort hur det var att leva och bo i dessa gamla hus. Jag har alltid bodd i gamla hus, så jag vet att det inte alls är möjligt att springa runt i spetstrosor o bara fötter. Man måste ha på sig kläder inomhus med. Men såklart får man stänga av ventiler och andra öppninger när kylan kommer. Jag minns ett äldre ryssk par som jag besökte nån gång på -90-talet utanför Sct. Petersburg. Dom bodde i en timmerstuga med bara en massugn mitt i huset...men även i februari med -18 grader, hade vi det mycket komfortabelt - fast långkalsonger, ylletröja och feltstövlar var ett måste. Så recepten börjar med varma innerkläder - o stäng öppningen ner till matkällaren!

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kall matkällare under hus
« Svar #16 skrivet: 10 nov-19 kl 15:27 »
Innan vi satte luftavfuktare i den gamla källaren i huset var där fuktigt med våta väggar,  fukten och kylan spred sig i huset som kändes kallt och dragit. Nu är här varmt och trevligt på ett helt annat sätt.
kretslopp

torparkerstin

  • Inlägg: 6
    • Ångermanland
SV: Kall matkällare under hus
« Svar #17 skrivet: 10 nov-19 kl 15:52 »
Tack alla, för alla tips och råd. Jag har nu införskaffat en liten sorptionsavfuktare, och hoppas att det kommer bli mycket bättre den här vintern mot förra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 4 användare
xaelanar, Henrik Karlsson, hofboss, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser