Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koppla bort vattencistern på en Kockums VV Kock  (läst 3916 gånger)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Koppla bort vattencistern på en Kockums VV Kock
« skrivet: 06 feb-12 kl 17:23 »
I vårt steg mot ett nytt värmesystem i huset så behöver vi koppla bort vattencisternen ur vår gamla VV Kock från Kockums. Vi har nämligen kopplat bort den vedspisen från vattensystemet i huset, men behöver fortfarande kunna elda i den för att få värme i köket.

Nån som vet hur man gör eller rent av har manualen kvar på sin?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Koppla bort vattencistern på en Kockums VV Kock
« Svar #1 skrivet: 06 feb-12 kl 18:08 »
Nu kan jag inte svära på att det är exakt så på er spis.
Men normala vattenmantlade spisar, kaminer och pannor är konstruerade för att inte köras torra. De är byggda för ha cirkulerande vatten i sig, har de inte det så blir de ytorna som normalt kyls av vattnet alldeles för varma och eldstaden riskerar att gå sönder. Om du har kopplat bort spisen från rören men har kvar vatten i den blir det också fel, då kokar det vattnet på nolltid eftersom det inte cirkulerar. Ska du inte använda spisen som kökspanna nåt mer så är tipset att byta den mot en vedspis utan vattenmantling. Brukar finnas väldigt snarliga modeller med rökrörsanslutningar på samma ställe, fast utan vattendelen.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Koppla bort vattencistern på en Kockums VV Kock
« Svar #2 skrivet: 06 feb-12 kl 18:39 »
Du menar alltså på att det inte går att köra den utan vatten alls? Planen är att sätta in en nyare kökspanna, en Wamsler. Men innan den har kommit på plats så tänkte vi köra på vår VV Kock...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Koppla bort vattencistern på en Kockums VV Kock
« Svar #3 skrivet: 06 feb-12 kl 18:59 »
Jag hade inte eldat i en kökspanna utan att den har vatten i sig.
En svetsad plåtpanna mår definitivt inte bra av att eldas utan vatten. En gjutjärnskonstruktion typ Parca 300 kanske funkar i nödfall. Vet inte hur eldstaden i just din VV-Kock är konstruerad. Om du skiter i vilket kan du elda i den i alla fall, det som kan hända är att om det är en svetsad plåtkonstruktion att plåtarna böjer sig och svetsfogar eller plåtar spricker. Då är pannan förstörd för vattenanvändning och den drar tjuvluft från springorna. Ska du ändå slänga ut den behöver du kanske inte bry dig. Personligen hade jag inte eldat sönder en panna med flit.. finns ju en andrahandsmarknad.

Någon annan kanske kan komma med kompletterande råd?

ps. Är det Wamsler K148 du tänker ersätta den med?
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Koppla bort vattencistern på en Kockums VV Kock
« Svar #4 skrivet: 06 feb-12 kl 22:37 »
Det är ingen svetsad plåtmaskin vi har utan en sån här: http://www.spis-kamin.se/bilder/Kokums-KallingeStor.jpg

Vi tänkte köpa en Wamsler K158 istället, med ack-tankar och solpaneler på taket.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Koppla bort vattencistern på en Kockums VV Kock
« Svar #5 skrivet: 08 feb-12 kl 06:44 »
Ingen som har gjort det här?!  ::)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

 

skrutten65

  • Inlägg: 1
    • Ångermanland
SV: Koppla bort vattencistern på en Kockums VV Kock
« Svar #6 skrivet: 10 nov-19 kl 11:55 »
Hej .Jag ser att detta är ett gammalt ämne,
men länken dök upp när jag letar en tank till en VV Kock som har börjat läcka.
finns spisen kvar eller har ni försökt elda utan vatten, vilket inte är tillrådligt.

Vänligen Lars
som finns i Höga Kusten


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 5 användare
xaelanar, Hantverkaren, kincop, Palle500, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser