Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen!  (läst 1705 gånger)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
Äntligen!
« skrivet: 27 dec-10 kl 22:18 »
Det har varit inspirerande och lärorikt, man ack så tids- och arbetskrävande, dyrt och struligt att lägga grunden till det här projektet. Nu kan man i alla fall säga att etapp 1 är klar och det känns underbart. Jag hoppas att den här handboken kan bli det många önskar här på Alternativ: en lättöverskådling, men ändå massiv kunskapskälla att ösa ur. Och ösa i.
  När ni nu tittar i handboken så ser ni att den till stor del är tom. Det vi jobbat med den här tiden har varit att lära oss och anpassa programvaran. I valet av wiki-programvara har enkelhet och överskådlighet vägt tungt för att så många som möjligt ska känna sig bekväma med att båda söka och skriva i handboken.
  Viktiga funktioner som önskats är t ex:

Wysiwyg-editor, dvs inga konstiga koder att lära sig. Det är lika lätt att skriva som i Word eller något annat ordbehandlingsprogram. Lika lätt är det att lägga in bilder, länkar, filmer mm

Versionshistorik, så att man kan se vem som gjort vilken ändring och hur olika versioner av en text skiljer sig åt. Det finns flera sätt att "prenumerera" så att man får reda på när något ändrats på en sida eller inom ett ämne man är intresserad av.

Trädstruktur, med kategorier och underkategorier så att man lätt kan navigera sig fram till det man är ute efter. Detta ger nybörjaren en snabb inblick via ett ämnes första nivåer, samtidigt som den intresserade kan fördjupa sig i detaljer längre in i trädstrukturen.

  Trots sin enkelhet har den programvara vi valt också många avancerade möjligheter, men de går vi inte in på här. Sammantaget tror jag vi fått ihop en väldigt kompetent teknisk struktur för handboken.
 Nu är det bara för oss alla att börja fylla den. Jag hoppas att vi får många engagerade skribenter.

Den här tavlan tänkte jag vi kunde använda för att
  • rapportera buggar
  • komma med synpunkter och idéer
  • diskutera Handbokens inriktning och struktur
  • ge och få support på tekniska funktioner
osv osv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser