Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på soldriven vattenpump önskas  (läst 2039 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Tips på soldriven vattenpump önskas
« skrivet: 17 jun-23 kl 09:04 »
Kommer göra ett test i år. Har en källa som dräneras ut till ett dike. Grovt räknat så rinner det ca 720 l per dygn. Har ett handskottat hål där nu där jag hämtar vatten till de som jag vill ska växa. Tanken är att när det passerar en grävmaskin göra diket djupare så det blir en samling på 5-10 kubik där.
Kruxet är att det är en bit från huset och ström. Att dra skarvsladdar dit ger nog en förlust så pumpen ej kommer orka.
Det är väl 100-200 meter till området som ska bevattnas. Kanske 350 meter från ett strömuttag.

Tanken är att sätta en pump vid vattensamlingen med en vattenslang upp. Känns billigast. Eller ja billigast är att vandra. Men det är lite tidsödslande.
Bör väl ha ett batteri som backup. Läget kräver det dock inte.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Tips på soldriven vattenpump önskas
« Svar #1 skrivet: 17 jun-23 kl 09:50 »
Om möjligt kan du ha en tunna eller damm vid odlingarna, så kan pumpen få fylla på i sin egen takt och du slipper kanske batteri.

Jag har tyvärr inga tips på pump.

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Tips på soldriven vattenpump önskas
« Svar #2 skrivet: 17 jun-23 kl 11:08 »
Om vi antar att du drar en 350 m lång 2,5 mm² kabel, så blir resistansen i varje ledare ungefär 2,5 ohm.  5 ohm totalt.  Låt oss anta att du har enfas 230 V, då kommer ledarresistansen att begränsa strömmen så att även om du har ett starkt nät bakom vägguttaget blir kortslutningsströmmen inte mer än 46 A. Och det är definitivt i minsta laget för att få fart på en pump som drivs av en enfas asynkronmotor, de är ju ökända för att ha dåligt startmoment och kräva hög startström.

Om du kan kosta på en trefaskabel dit, och gärna större area än 2,5 mm², så skulle en trefasmatad pump säkerligen fungera bra.
En annan möjlighet är att dra en enfasmatning och sätta upp en frekvensomriktare med mjukstartfunktion + trefaspump efter den. Tänk dock på att pumpmotorn måste gå att koppla för 230 V trefas för att det ska fungera.

Har du funderat på vad du behöver för vattentryck och flöde, så du kan bestämma hur hög effekt pumpmotorn måste ha?

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Tips på soldriven vattenpump önskas
« Svar #3 skrivet: 17 jun-23 kl 11:11 »
Kolla också om nån av Nira handpump kan duga, kanske Nira 6B?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Tips på soldriven vattenpump önskas
« Svar #4 skrivet: 17 jun-23 kl 11:47 »
Du säger att källan ligger högre? Eller är det tvärt om?
Ligger källan högre behövs ingen pump utan du får självtryck i ledningen.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Tips på soldriven vattenpump önskas
« Svar #5 skrivet: 17 jun-23 kl 18:43 »
Om vi antar att du drar en 350 m lång 2,5 mm² kabel, så blir resistansen i varje ledare ungefär 2,5 ohm.  5 ohm totalt.  Låt oss anta att du har enfas 230 V, då kommer ledarresistansen att begränsa strömmen så att även om du har ett starkt nät bakom vägguttaget blir kortslutningsströmmen inte mer än 46 A. Och det är definitivt i minsta laget för att få fart på en pump som drivs av en enfas asynkronmotor, de är ju ökända för att ha dåligt startmoment och kräva hög startström.

Om du kan kosta på en trefaskabel dit, och gärna större area än 2,5 mm², så skulle en trefasmatad pump säkerligen fungera bra.
En annan möjlighet är att dra en enfasmatning och sätta upp en frekvensomriktare med mjukstartfunktion + trefaspump efter den. Tänk dock på att pumpmotorn måste gå att koppla för 230 V trefas för att det ska fungera.

Har du funderat på vad du behöver för vattentryck och flöde, så du kan bestämma hur hög effekt pumpmotorn måste ha?

Därför jag har tänkt på en solcells driven pump. Men när jag söker så finner jag mest till prydnads fontäner.
Jag har redan en gardena trädgårdspump, men slangen på den är 3 meter. 7 meters reserv kostade flera hundra så det går säkert på 10 000 att köpa sugslang till den som räcker ner. Alternativet att bygga om den motorn till att gå på 12V ström är inte en kunskap jag besitter, känner ingen heller som gör det.

Kolla också om nån av Nira handpump kan duga, kanske Nira 6B?

Kruxet med såna är väl att man må fylla dom med vatten innan själva pumpningen funkar. Går väl åt 50-100 liter då.

Du säger att källan ligger högre? Eller är det tvärt om?
Ligger källan högre behövs ingen pump utan du får självtryck i ledningen.

Är nog 5 meters fallhöjd ner till diket. Har för mig jag läst att för sugpumpar så är maxet runt 5-7 meter.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Tips på soldriven vattenpump önskas
« Svar #6 skrivet: 17 jun-23 kl 21:46 »
Sträva efter att placera pumpen så att sugslangen (och sughöjden) blir så kort som överhuvudtaget är möjligt. Alla vattenpumpar är mer känsliga för strömningsmotstånd på sugsidan än på trycksidan.
Det kanske går att schakta ur eller bygga en plattform så att pumpen kan stå omedelbart över vattenytan. Eller också sätter du en dränkpump i diket och använder den för att trycka vatten första biten till huvudpumpen.

Men, återigen, vilket vattenflöde behöver du och hur stort tryck måste du ha efter pumpen?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Tips på soldriven vattenpump önskas
« Svar #7 skrivet: 18 jun-23 kl 18:42 »
Skulle en vädurspump kunna fungera?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Tips på soldriven vattenpump önskas
« Svar #8 skrivet: 18 jun-23 kl 20:06 »

Är nog 5 meters fallhöjd ner till diket. Har för mig jag läst att för sugpumpar så är maxet runt 5-7 meter.

Menar du att din odling som du vill bevattna ligger 5 meter högre än diket du skall ta vattnet ifrån? En vanlig dränkbar pump för "rent" vatten klarar detta om du väljer en med rätt spec. Jag har en ( kostade en tusing och drar ca 1000W) som lyfter ca 11 meter i en grävd brunn. En granne har en som är av flerlamellstyp (samma lösning som djupvattenpumpar har) och den ger 3-4 bar vid tappstället över 100 meter därifrån med en lyfthöjd på kanske 10 meter. Båda dessa pumpar startar lätt även om du har klen kabel, eftersom de har impeller och slipper starta med belastning. Hans pump är trefas, men de finns i enfasutförande och kostade för ett par år sedan ca 4000 kr.

Suga vatten skall du inte göra som Torbjörn säger, utan trycka.

350 meter kabel kostar nog 3 500 kr, och för det får du en solcellspanel, en regulator och ett batteri. 12 V pump eller 230 V pump kostar nog lika, även om det nog är bättre livslängd på 230 V-pumpen. Så det är nog mer frågan om vad du gillar.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Tips på soldriven vattenpump önskas
« Svar #9 skrivet: 25 jun-23 kl 08:20 »
Menar du att din odling som du vill bevattna ligger 5 meter högre än diket du skall ta vattnet ifrån? En vanlig dränkbar pump för "rent" vatten klarar detta om du väljer en med rätt spec. Jag har en ( kostade en tusing och drar ca 1000W) som lyfter ca 11 meter i en grävd brunn. En granne har en som är av flerlamellstyp (samma lösning som djupvattenpumpar har) och den ger 3-4 bar vid tappstället över 100 meter därifrån med en lyfthöjd på kanske 10 meter. Båda dessa pumpar startar lätt även om du har klen kabel, eftersom de har impeller och slipper starta med belastning. Hans pump är trefas, men de finns i enfasutförande och kostade för ett par år sedan ca 4000 kr.

Suga vatten skall du inte göra som Torbjörn säger, utan trycka.

350 meter kabel kostar nog 3 500 kr, och för det får du en solcellspanel, en regulator och ett batteri. 12 V pump eller 230 V pump kostar nog lika, även om det nog är bättre livslängd på 230 V-pumpen. Så det är nog mer frågan om vad du gillar.

Ja ungefär 5 meter djupare.

De pumpar jag hittar kostar 6-7000 kr https://solarlab.se/solpanel/oevrig-12-v/12-v-vattenpumpar

Själva poängen med sol är ju att slippa ha en kabel att reta upp sig på. Gräsklippning, höns, bonden som sköter marken etc.
Problemet är ju att finna dom. Tycker det borde finnas färdiga packet där nån annan tänkt åt en. Bara köpa vattenslang, plugga in och köra.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tips på soldriven vattenpump önskas
« Svar #10 skrivet: 25 jun-23 kl 09:29 »
Ja ungefär 5 meter djupare.

De pumpar jag hittar kostar 6-7000 kr https://solarlab.se/solpanel/oevrig-12-v/12-v-vattenpumpar

Själva poängen med sol är ju att slippa ha en kabel att reta upp sig på. Gräsklippning, höns, bonden som sköter marken etc.
Problemet är ju att finna dom. Tycker det borde finnas färdiga packet där nån annan tänkt åt en. Bara köpa vattenslang, plugga in och köra.
Det jag direkt funderar på är att jobba lite enklare och inte blanda in för mycket teknik.
Om avståndet mellan källan och målet är tillräckligt långt kan du använda dig av en hävertlösning.

Det svåra är att få igång flödet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Tips på soldriven vattenpump önskas
« Svar #11 skrivet: 25 jun-23 kl 11:39 »
Det jag direkt funderar på är att jobba lite enklare och inte blanda in för mycket teknik.
Om avståndet mellan källan och målet är tillräckligt långt kan du använda dig av en hävertlösning.

Det svåra är att få igång flödet.

Kruxet är ju att starta om den processen varje dag man ska vattna. Det är en sak att suga vattnet neråt. Men uppåt. Mina lungor orkar nog inte det. Var för mycket snö i vintras så min kondis är dålig i år.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Tips på soldriven vattenpump önskas
« Svar #12 skrivet: 25 jun-23 kl 18:46 »
Man suger max en meter med lungorna, och det blir inte hävert uppåt.

Här har du lite pumpar som ockrarna inte kommer åt. https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313&_nkw=24v+well+pump&_sacat=0

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tips på soldriven vattenpump önskas
« Svar #13 skrivet: 25 jun-23 kl 18:51 »
Kruxet är ju att starta om den processen varje dag man ska vattna. Det är en sak att suga vattnet neråt. Men uppåt. Mina lungor orkar nog inte det. Var för mycket snö i vintras så min kondis är dålig i år.
Man har helt enkelt en kran som man stänger vid utloppet.
Det krävs ytterligare två för att få igång det första gången då man stänger den vid inloppet.
Fyller på vatten längst upp till det är fullt och sedan öppnar man på inloppssidan och sedan vattnar du.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 4 användare (1 dolda)
Stengrim, Daniel-S, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser