Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nedmontering och flytt av enorm ladugård  (läst 3132 gånger)

Samuel

  • Gäst
Nedmontering och flytt av enorm ladugård
« skrivet: 08 nov-04 kl 18:34 »
Jag har planer på att flytta en stor ladugård byggd i något slags fackverksteknik. Plåttak och ordinära takstolar, byggd ca 1900. Mått cirka 15X40 meter,  dvs enorm. Finns det någon som har erfarenhet att flytta så stora byggnader? Jag tänker mej 10 människor med kofot, kranbil, tung lastbil med släp och två veckors jobb. Bara för nedmontering och transport alltså. Kan det va rimligt?  


hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Nedmontering och flytt av enorm ladugård
« Svar #1 skrivet: 11 nov-04 kl 09:03 »
Lycka till!

Har ingen erfarenhet av flytta byggnader men såg en bok i hyllan på instutitionen för ett tag sedan som kanske inte skadar att låna, om du inte redan gjort det.

   // M


Flyttning av gamla hus. Byggnadsvård i praktiken, del 1
http://www.byggbokhandeln.com/sok/detalj.asp?ArtikelNummer=6015138

Steg för steg beskrivs hur arbetet organiseras när ett gammalt hus ska flyttas. Från dokumentation, forskning i husets historia, märkning, rivning till återuppbyggnad diskuteras, liksom valet av hantverkare, metoder och material för den invändiga renoveringen. Detta är samtidigt en ingående beskrivning av timmerhusets konstruktion, från grund och stomme till ytskikt och fast inredning. Boken är värdefull för den som vill underhålla ett gammalt trähus.


Utgivare: Byggförlaget
Art nr: 6015138
Utgivningsår: 2001
ISBN: 9179881939


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 3 användare (1 dolda)
camilla silwing, Baberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser