Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skjul  (läst 812 gånger)

alex

  • Inlägg: 18
Skjul
« skrivet: 01 feb-19 kl 12:21 »
Jag håller på med bygget av Ett fritidshus och har fått ett problem då det inte får byggas vedförråd innan huset är klart.
Min tomt är full av ved då vi tagit ner träd och det det är otroligt knäppt att man inte kan få bygga sig ett förråd för att få undan så att maskiner kan ta sig fram på tomten.
Nu undrar jag om någon har något förslag till att bevara veden?
 / Alex

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Skjul
« Svar #1 skrivet: 01 feb-19 kl 12:28 »
Bygg vedförådet och ställ det på nå balkar och hjul som du sen kan ta bort och kalla det byggbod eller manskapsvagn, som du behöver till bygget.

Glöm inte att sätta på ett hänglås och glöm nyckeln hemma om någon är nyfiken och vill titta in.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Skjul
« Svar #2 skrivet: 01 feb-19 kl 14:12 »
Jag har läst någonstans att förvaring av ved för uppvärmning av hus inte kräver bygglov eller liknande.

Jag vet dock ej om detta gäller uteförvaring under tak, eller tex travad ved på exvis pall eller luftat golv som bara är täkt med presenning/plåttak och som inte kan användas för annan förvaring.

annars kanske https://www.youtube.com/watch?v=wvEkOCnVBW4 kan vara av intresse?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skjul
« Svar #3 skrivet: 01 feb-19 kl 15:13 »
Släp med skåp eller kapell borde funka.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 3 användare (1 dolda)
Valpen001, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser