Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skorsten/eldstäder  (läst 1520 gånger)

Annett

  • Inlägg: 65
  • Hejsan!
Skorsten/eldstäder
« skrivet: 27 jan-19 kl 18:14 »
Hej!

Jag skulle behöva expertis av någon som förstår sig på skorstenar och eldstäder, gärna i lera eller murade av stenar.
Jag vill anpassa eldstäderna till mina behov. Rörspisarna är ändå snart utdömda av sotaren enligt honom. Den ena är redan riven och ska ersättas med en bergslagskamin med en eftervärmeugn med 2 kanaler.
Vill gärna få bort den murade kåpan som röken från den gamla bakugnen skickades upp i och lite andra funderingar.
Bor i Skaraborg.
Kreativitet är om jag tar stenarna som andra lägger i min väg och bygger ett hus av dem.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Skorsten/eldstäder
« Svar #1 skrivet: 31 jan-19 kl 08:16 »
Det finns inget säger INGET förbud mot rörspisar eller andra murade eldstäder. Inget förbud på kommande heller.
Varken i Sverige eller Finland.

Däremot så är det förbjudet att mura nya rörspisar med ytterskalet murat på kant. Nya rörspisar måste ha halvstensmur i ytterskalet så de blir 10-12 cm större på yttermått för samma kanalmått jämfört med de gamla.

Jag tror att hela det här är samma fenomen som med gamla vedspisar. Fenomenet kallas paragrafrytteri och tsarism.
Många sotare i Sverige påstår att gamla vedspisar inte får muras in på nytt och i vissa fall att de inte ens får användas där de är. Eftersom de saknar CE-märkning. Sotarna påstår att det finns lagstiftning som förbjuder det.
När man spårar det här tillbaka till ministerienivå och lagstiftning så finns inget förbud. Det som finns är en lag som säger att nya serietillverkade vedspisar måste vara CE-märkta och ett pressmeddelande från ministeriet som klart och entydigt meddelar att gamla vedspisar och kaminer får installeras på nytt fastän de saknar CE-märkning.

Den här sortens tsaristisk maktutövning där bestämmelserna blir strängare ju längre ned i tjänstemannahierarkin man kommer och till slut blir helt absurda för medborgaren är tydligen nytt för er i Sverige.

Här i Finland är vi mera vana med det. Tendensen har funnits i Finland ända sedan den förevigt förbannade kejsar Nikolajs och den onde generalguvernör Bobrikoffs tid. Varje tjänsteman ser det som sin plikt att skydda någon egendomlig statlig ordning mot de onda medborgarnas fria vilja och skydda sin egen karriär mot kritik från sina överordnade genom att tillämpa varje bestämmelse mycket striktare än den är skriven.
Därför behöver den lilla medborgaren alltid ta reda på vad som egentligen står i lagtexten. När man visar en utskrift av gällande lagtext och eventuella förordningar och eventuella prejudikat för tjänstemannen eller hänvisar till ett samtal med en högre tjänsteman i hierarkin eller visar upp ett pressmeddelande från ministeriet då brukar tjänstemännen backa. De vet ju själva att deras lagtolkningar saknar grund och bara finns till för den egna karriärens skull.

Jag skulle hellre mura en ny rörspis med ytterskalet på flatan än installera bergslagskamin. Bergslagskaminer ger bara värme en liten stund medan man eldar och så blir det kallt igen.



Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Skorsten/eldstäder
« Svar #2 skrivet: 31 jan-19 kl 08:39 »
Tack TW för både rörspis- och samhällsinformationen. Finns en hel del att lära bara genom att gå till Finland.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skorsten/eldstäder
« Svar #3 skrivet: 31 jan-19 kl 08:48 »
En fundering är det OK att sätta kamin ansluten till rörspisen så att man kan nyttja de varma rökgaserna bättre.
kretslopp

Annett

  • Inlägg: 65
  • Hejsan!
SV: Skorsten/eldstäder
« Svar #4 skrivet: 31 jan-19 kl 09:50 »
Tack för svar. Jag uppskattar alltid när någon tar sig tid för att ge svar och hjälpa till.
Min sotare verkar inte omöjlig. Jag har precis skickat in en ritning på en bergslagskamin med en tillbyggd efterugn för att utnyttjar värmen både snabbt och sedan kunna lagra en del av värmen i en 2 kanals murad eftervärmeugn just för att inte skicka ut den direkt genom skorsten.

Min fråga var lite mer när det gäller statik och ombyggnation, vad man kan riva och vad inte utan att skorsten kommer att rasa... kanske dra in en stålbalk för att kunna riva den gamla kåpan under eller riva annat som är i vägen för mina planer ;) som är murat och sitter ihop med skorstenen.
Kanske någon som kan komma ut och titta på det, rådgöra med mig vad som är möjligt och vad som är önsketänkande och kanske hjälpa till praktiskt... mot ersättning så klart. Det är inte så lätt att uttrycka sig tydligt när man skriver så här. :D
Kreativitet är om jag tar stenarna som andra lägger i min väg och bygger ett hus av dem.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Skorsten/eldstäder
« Svar #5 skrivet: 31 jan-19 kl 12:59 »
En fundering är det OK att sätta kamin ansluten till rörspisen så att man kan nyttja de varma rökgaserna bättre.
varför? rökgaserna gör väl bäst nytta i rörspisen för att den ska fungera som tänkt. har ingen studie men rökgaserna vid skorstens utlopp efter en rörspis torde inte vara särskilt höga. lägre temp skulle gissningsvis vara till skada/inte så stor nytta för skorsten, verkningsgraden i en välbyggd rörspis som eldas rätt bör ligga runt 80-85%. tveksamt om det blir bättre av att docka en kamin till den.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skorsten/eldstäder
« Svar #6 skrivet: 31 jan-19 kl 13:39 »
Som jag tänkte var det att om rörspisen  inte är godkänd och man ändå tänker sig kamin, kan man ändå få nytta av rörspisen.
kretslopp

Annett

  • Inlägg: 65
  • Hejsan!
SV: Skorsten/eldstäder
« Svar #7 skrivet: 31 jan-19 kl 14:40 »
kretslopp... så tänker även jag... jag vill å ena sidan snabbt få upp värmen genom bergslagskaminen, men sedan skickar värmen i 2 kanaler för att även ta fördel av att lagra värmen.
Men jag kan inte se fördelen med att använda just en rörspis som värmelagring för du eldar ju i den. Jag ska inte elda i de 2 kanalerna och en rörspis har ju 4 kanaler, alltså ännu bättre vämelagring en min variant.
Men jag jobbar 14 timmars pass ibland och det tar för lång tid att elda före och efter jobbet i en sådan. Därför rev jag rörspisen, som ändå var på väg att dömas ut och ska köra på den ovan påtalade kombinationen om sotaren godkänner den.

Kreativitet är om jag tar stenarna som andra lägger i min väg och bygger ett hus av dem.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skorsten/eldstäder
« Svar #8 skrivet: 31 jan-19 kl 15:04 »
Jag förstår!
kretslopp

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Skorsten/eldstäder
« Svar #9 skrivet: 31 jan-19 kl 15:28 »
men det är väl kanalerna i rörspisen som är utdömda och det blir väl inte mindre rökgaser för att man dockar en kamin till rörspisen?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Annett

  • Inlägg: 65
  • Hejsan!
SV: Skorsten/eldstäder
« Svar #10 skrivet: 01 feb-19 kl 06:11 »
I mitt fall är det hela rörspisen som är utdömd för leran har torkat och smular sönder.
Jag ska mura upp en helt ny eftervärmeugn med 2 kanaler.
Kreativitet är om jag tar stenarna som andra lägger i min väg och bygger ett hus av dem.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Skorsten/eldstäder
« Svar #11 skrivet: 01 feb-19 kl 08:07 »
Varför inte bara renovera rörspisen? Det må så vara att enligt vissa så får man inte mura upp nya rörspisar där det inte funnits tidigare MEN du har ju redan en rörspis så den omfattas inte av de nya reglerna så om du renoverar eller låter någon renovera din rörspis så kan du fortsätta elda i den med gott samvete [emoji106]

Skickat från min Lenovo K10a40 via Tapatalk

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 2 användare
Jona d, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser