Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Virkesdimensioner för golv på höloft  (läst 17113 gånger)

henkek

  • Inlägg: 48
    • Skåne
Virkesdimensioner för golv på höloft
« skrivet: 03 mar-12 kl 20:07 »
Hej alla!

Det börjar bli dags att ta tag i golvet på höloftet, som är rejält dåligt (t.ex. väldigt olämpligt att gå på). Har någon tips angående vilka dimensioner som bör användas? Det som ligger där nu är spontat virke på typ 30x120 och 30x155 lite blandat, men vad jag har sett hos bygghandlarna o så verkar det inte va en vanlig tjocklek längre. Bjälkarna ligger c-c 120 och är i hyfsat skick.

Förhoppningen är ju såklart att det inte ska kosta skjortan också...

Broberg

  • Gäst
SV: Virkesdimensioner för golv på höloft
« Svar #1 skrivet: 03 mar-12 kl 20:13 »
Hej alla!

Det börjar bli dags att ta tag i golvet på höloftet, som är rejält dåligt (t.ex. väldigt olämpligt att gå på). Har någon tips angående vilka dimensioner som bör användas? Det som ligger där nu är spontat virke på typ 30x120 och 30x155 lite blandat, men vad jag har sett hos bygghandlarna o så verkar det inte va en vanlig tjocklek längre. Bjälkarna ligger c-c 120 och är i hyfsat skick.

Förhoppningen är ju såklart att det inte ska kosta skjortan också...

Kolla med någon liten såg vad de vill ha för att fixa spontade brädor i lämplig dimension.
Bygghandlarna har väl mest hyvlat "innegolv" och det känns väl lite för onödigt dyrt fint?

kbh

  • Gäst
SV: Virkesdimensioner för golv på höloft
« Svar #2 skrivet: 03 mar-12 kl 20:22 »
Kolla med någon liten såg vad de vill ha för att fixa spontade brädor i lämplig dimension.
Bygghandlarna har väl mest hyvlat "innegolv" och det känns väl lite för onödigt dyrt fint?
Dom hö loft ja sett brukar ju vara dubbla okantat ofta .

Broberg

  • Gäst
SV: Virkesdimensioner för golv på höloft
« Svar #3 skrivet: 03 mar-12 kl 20:24 »
Dom hö loft ja sett brukar ju vara dubbla okantat

Jo, äldre brukar se ut sådana. Funkar ju också.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Virkesdimensioner för golv på höloft
« Svar #4 skrivet: 03 mar-12 kl 20:27 »
En välsorterad bygghandel har spontat 34 mm. Annars kommer vanlig billig 22 mm råspont att hålla.

Dom hö loft ja sett brukar ju vara dubbla okantat ofta .

Det har vi här, t.ex. Ligger omlott och om undre brädan är lite dålig kan man trampa igenom och fastna. :)

Broberg

  • Gäst
SV: Virkesdimensioner för golv på höloft
« Svar #5 skrivet: 03 mar-12 kl 20:31 »
En välsorterad bygghandel har spontat 34 mm. Annars kommer vanlig billig 22 mm råspont att hålla.

Det har vi här, t.ex. Ligger omlott och om undre brädan är lite dålig kan man trampa igenom och fastna. :)

Hehe, ramlade ner genom golvet in bland höns en gång när jag staplade hö. Hönsen blev rejält överaskade..

Skogsola

  • Gäst
SV: Virkesdimensioner för golv på höloft
« Svar #6 skrivet: 03 mar-12 kl 20:35 »
En och halv tum =38 mm är rejält att gå på. Då behöver det inte vara spåntat. 22 mm skulle jag inte vilja gå på. Spåntat eller inte.

Broberg

  • Gäst
SV: Virkesdimensioner för golv på höloft
« Svar #7 skrivet: 03 mar-12 kl 20:39 »
En och halv tum =38 mm är rejält att gå på. Då behöver det inte vara spåntat. 22 mm skulle jag inte vilja gå på. Spåntat eller inte.

Jo, fast färdiggolven för inomhus är tex 27 mm på byggmax. Det håller bra, men känns som om det blir onödigt dyrt.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Virkesdimensioner för golv på höloft
« Svar #8 skrivet: 03 mar-12 kl 21:00 »
Hej alla!

Det börjar bli dags att ta tag i golvet på höloftet, som är rejält dåligt (t.ex. väldigt olämpligt att gå på). Har någon tips angående vilka dimensioner som bör användas? Det som ligger där nu är spontat virke på typ 30x120 och 30x155 lite blandat, men vad jag har sett hos bygghandlarna o så verkar det inte va en vanlig tjocklek längre. Bjälkarna ligger c-c 120 och är i hyfsat skick.

Förhoppningen är ju såklart att det inte ska kosta skjortan också...

Hur långt är det mellan bjälkarna, som golvet ska ligga på? Det är direkt avgörande för vilken dimension som krävs

henkek

  • Inlägg: 48
    • Skåne
SV: Virkesdimensioner för golv på höloft
« Svar #9 skrivet: 03 mar-12 kl 21:01 »
Hur långt är det mellan bjälkarna, som golvet ska ligga på? Det är direkt avgörande för vilken dimension som krävs

Det är c-c 120 (som jag skrev. ;))

henkek

  • Inlägg: 48
    • Skåne
SV: Virkesdimensioner för golv på höloft
« Svar #10 skrivet: 03 mar-12 kl 21:01 »
Ja, färdiggolven hamnar klart över budget.

Det får nog bli att snacka med någon såg, men har dålig koll på sågar här nere i Mittskåne (Höör/Eslöv-trakten). Vet att det finns en i Hästveda. Någon som vet om det finns någon bra närmare?

Eventuellt kan jag få tag i barkborrskadat virke som man skulle kunna be någon såga till, har hört att det ska duga bra till golv?

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Virkesdimensioner för golv på höloft
« Svar #11 skrivet: 03 mar-12 kl 21:07 »
Om man ska göra det billgt men funktionellt, så kan man ringa ett sågverk och frågan om nan kan får köpa utskottsvirke eller vrak. man får köpa paket, så stora som dom är och kanske såga bort något, som är för dåligt, men man kommer billigt undan.
Sågverk kan du söka efter på nätet.

kbh

  • Gäst
SV: Virkesdimensioner för golv på höloft
« Svar #12 skrivet: 03 mar-12 kl 21:08 »
En välsorterad bygghandel har spontat 34 mm. Annars kommer vanlig billig 22 mm råspont att hålla.

Det har vi här, t.ex. Ligger omlott och om undre brädan är lite dålig kan man trampa igenom och fastna. :)
Ja ha du  mitt är 100 är och är fortfarande friskt  så det lär nog hålla ett nybyggt på samma vis i bra många år :) 

henkek

  • Inlägg: 48
    • Skåne
SV: Virkesdimensioner för golv på höloft
« Svar #13 skrivet: 03 mar-12 kl 21:17 »
Ja ha du  mitt är 100 är och är fortfarande friskt  så det lär nog hålla ett nybyggt på samma vis i bra många år :)

Det som ligger nu är 25mm, o en gissning är att det säkert va ok i 60 år eller så. :) 22mm kanske är nåt att överväga också då, har antagit att det va för tunt...

Broberg

  • Gäst
SV: Virkesdimensioner för golv på höloft
« Svar #14 skrivet: 03 mar-12 kl 21:24 »
Ja ha du  mitt är 100 är och är fortfarande friskt  så det lär nog hålla ett nybyggt på samma vis i bra många år :)

Har också 100-årigt omlottgolv här, fast har aldrig tänkt på hur grovt det är. Får ta och mäta imorgon bara för det.

Broberg

  • Gäst
SV: Virkesdimensioner för golv på höloft
« Svar #15 skrivet: 04 mar-12 kl 17:08 »
Har också 100-årigt omlottgolv här, fast har aldrig tänkt på hur grovt det är. Får ta och mäta imorgon bara för det.

25 mm och bjälkarna 1200 cc.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Virkesdimensioner för golv på höloft
« Svar #16 skrivet: 06 mar-12 kl 09:16 »
Jag kör varje dag förbi en såg mellan Hasslebro och Munkarp. Alldeles efter slottet åt Munkarp-hållet.
Har ingen aning om de bra.

Existens?

  • Gäst
SV: Virkesdimensioner för golv på höloft
« Svar #17 skrivet: 06 mar-12 kl 09:23 »
1-tum, dvs 25 mm tycker jag är för klent med 120 c/c på bjälklaget. Möjligen om det är spontat då..men varför lägga spontat virke i ett loggolv?
Här ligger det 2-tum där det är tänkt man ska köra in häst eller traktor, och 1,3/4-tum i övrigt.

Vad är det för djur under?

henkek

  • Inlägg: 48
    • Skåne
SV: Virkesdimensioner för golv på höloft
« Svar #18 skrivet: 06 mar-12 kl 09:24 »
Jag kör varje dag förbi en såg mellan Hasslebro och Munkarp. Alldeles efter slottet åt Munkarp-hållet.
Har ingen aning om de bra.

Ah, tack Besk! Det ska jag kolla upp, bra mycket närmare än Hästveda. :)

henkek

  • Inlägg: 48
    • Skåne
SV: Virkesdimensioner för golv på höloft
« Svar #19 skrivet: 06 mar-12 kl 09:29 »
1-tum, dvs 25 mm tycker jag är för klent med 120 c/c på bjälklaget. Möjligen om det är spontat då..men varför lägga spontat virke i ett loggolv?
Här ligger det 2-tum där det är tänkt man ska köra in häst eller traktor, och 1,3/4-tum i övrigt.

Vad är det för djur under?

För tillfället är det inga djur under alls. Planen varierar lite men det kommer troligen vara getter och/eller får och ett snickeri under.
Det kommer aldrig vara aktuellt att köra in något där, det finns ingen ramp eller liknande. Det ska egentligen bara hålla för hö och halm.
Nä, spontat virke kanske är överkurs. Så länge man inte trillar igenom och det inte regnar halm från taket (som det gör nu) är jag nöjd. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser