Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus, isolerad?  (läst 9227 gånger)

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Hönshus, isolerad?
« skrivet: 29 maj-06 kl 19:24 »
Jag har en fråga till er som jag länge undrat över. Har en liten gård och efter flera års renoveringar börjar det nu blir dags för lite andra projekt, och höns har alltid varit en gammal dröm.
I ena kortsidan av ladan finns ett lagom stort utrymme att bygga hönshus inomhus (men i anslutning till en hönsgård förstås).
Men min fråga är nu; vad kräver hönorna på vintern? Ska hönshuset/hönsbodelen vara isolerad? Eller räcker det om det är dragfritt?
Tacksam för svar!
Glada hälsningar från Spraka   :)
Why be normal when you can be yourself?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-06 kl 19:42 »
Här finns en del tugg som åtminstone berör din fråga:

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=16;action=display;threadid=8335
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #2 skrivet: 29 maj-06 kl 19:50 »
Hönsens komfort zon ligger mellan 15 - 25 plusgrader.

20 °C brukar i alla fall anges som lämplig temperatur för värphöns.
Temperaturen påverkar äggproduktionen, äggstorleken och foderåtgången.
Temperaturer över 25 °C ger minskad värpfrekvens och mindre äggstorlek.
Är det för kallt (under 15°C )  tilltar foderkonsumtionen.
källa:Svensk Standard
« Senast ändrad: 29 maj-06 kl 20:00 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Suresh

  • Gäst
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #3 skrivet: 29 maj-06 kl 20:46 »
Nu hoppar vi över till mig som omväxling. ;-)

Jag har ett växthus på 20 kvm som håller plusgrader vintertid. Det borde väl gå att flytta över eventuella höns dit om det blir smällkallt i hönshuset. På vintern kan de ju inte förstöra några plantor?

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #4 skrivet: 29 maj-06 kl 21:39 »
Tack för svaren så länge, ffa länken var bra Zeke!  :)
Då vet jag, det är isolering som gäller, vad bra!
Jag kommer från Holland och där är inte vintrarna så kalla. Så vitt jag vet värmer man inte upp hönshusen där... iofs bor jag i Skåne men här kan det bli ganska kallt också.
När det gäller värmen, använder ni värmelampa då?
Why be normal when you can be yourself?

torp-Lena

  • Gäst
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #5 skrivet: 30 maj-06 kl 08:34 »
Hej!

Vi har byggt ett ganska litet (ca 5 m2) isolerat men ouppvärmt och ventilerat hönshus. Vi har ingen belysning men har dragit en förlängningsladd från huset till en värmeplatta för vattnet. Det har fungerat bra och uppe på sittpinnarna är det nästan alltid plusgrader. Takhöjden där sittpinnarna sitter är ganska låg vilket jag tror är bra ur värmehållningssynpunkt. Det finns ett stort fönster så det kommer in mycket dagsljus (när det finns något!).

Jag tror att våran värmeplatta är på 24 W, men jag har sett att Högberga har 12 W. Det kanske räcker. Tyvärr är alla som jag hittat avsedda för 220V, men om du är lite händig kanske du kan få till det det med ett bilbatteri och en omvandlare för 12V-220V.

Lycka till!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #6 skrivet: 30 maj-06 kl 08:37 »
Ska man isolera ett hönshus bör man undvika mineralull och liknande,
annars har man garanterat fixat ett finfint råttbo.
Sågspån uppblandat med kalk skulle kanske vara ett alternativ?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #7 skrivet: 30 maj-06 kl 10:21 »
Farsan50 menar antagligen att Svensk Standard beskriver den billigaste temperaturen att producera ägg, vilket inte nödvändigtvis är samma sak som hönskomfort.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #8 skrivet: 30 maj-06 kl 10:48 »
Farsan50 menar antagligen att Svensk Standard beskriver den billigaste temperaturen att producera ägg, vilket inte nödvändigtvis är samma sak som hönskomfort.
Jo jag förstår att han skrev det men...
 ??? det låter inte trovärdigt...hur man kan producera som bäst när man inte har maximal komfort..  ;D ;D
Låter ju vansinnigt motsägesefullt tycker jag  :D
Man producerar väl optimalt under optimala förhållanden!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Helenan

  • Gäst
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #9 skrivet: 30 maj-06 kl 10:59 »
Jo jag förstår att han skrev det men...
 ??? det låter inte trovärdigt...hur man kan producera som bäst när man inte har maximal komfort..  ;D ;D
Låter ju vansinnigt motsägesefullt tycker jag  :D
Man producerar väl optimalt under optimala förhållanden!
Otur för hönsen men de producerar definitivt även utan komfort. Ägg produktionan avslutas inte ens i en bur utan några möjligheter till naturligt beteende. Inte heller människor slutar med äggproduktion förränn de är rejält stressade eller nära svältdöden el dyl.

Har man varmt behöver inte hönsen så mycket mat utan att svälta det är det enda är jag helt övertygad om. Det kar inte att göra med komfort om hönan värper eller ej - TYVÄRR !!!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #10 skrivet: 30 maj-06 kl 11:03 »
Komfort för djuren är inte direkt avläsbart i dess produktion.

Stäng in en broiler och håll ganska varmt, samt tryck i den käk, eller låt en höna gå ute och sprätta i lite svalare omgivning.

Släpp tjuren på bete, eller håll den inne och tryck i den kraftfoder, så den växer snabbt.

Optimal produktion är inte detsamma som att djuren har det bäst.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #11 skrivet: 30 maj-06 kl 11:10 »
Släpp tjuren på bete, eller håll den inne och tryck i den kraftfoder, så den växer snabbt..


Hur gör man för att trycka i en tjur som citat: "inte har det bra" kraftfoder ?
*nyfiken* kanske finns tips att hämta här *ironi*

Rosa
(oj nu blev det lite "off topic" i hönstråden)  :-[
« Senast ändrad: 30 maj-06 kl 15:35 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Helenan

  • Gäst
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #12 skrivet: 30 maj-06 kl 11:21 »
Jag fick mina hönor på sensommaren förra året. De bor i en lekstuga där jag har issolerat taket. Jag hade en värmelampa över vattnet men när det var riktigt kallt frös det endå så jag satte in en frostvakt. Den stod alltid på max (o grader vid golvet)  så det blev ca 20 grader under taket. Det blir lite för dyrt i längden så jag kommer issolera väggarna i sommar. Det är kanske varmare i Skåne men jag tycker det helt enkelt skulle vara praktiskt med issolerat hönshus. Det kanske är mer helsosamt för hönsen att ha 5 grader i hela huset i stället för -2 på golvet och +20 under taket?

Zeke bra att få veta att man inte ska ha mineralull i väggarna. Det har jag i innertaket  :(. Tror du inte råttorna bygger bo i sågspån med kalk i väggarna då? Gillar inte råttor kalk?

Måste man sätta ett skickt med plast också? Har för mig man bruka göra det?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #13 skrivet: 30 maj-06 kl 11:24 »
Rosa

Jag skrev bäst tillskillnad från bra, inte att den vantrivdes av att frossa, det gör inte människor heller.

Jag menar att maximal komfort inte är detsamma som maximal produktion, och för att inte lämna tråden kan jag syfta på hönan oxå.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #14 skrivet: 30 maj-06 kl 11:48 »
Jag fick mina hönor på sensommaren förra året. De bor i en lekstuga där jag har issolerat taket.



Kul att du skrev det, för jag har också funderat på att skaffa lekstuga eller något liknande, att ha som hönshus. De kan man hitta väldigt billiga ibland, kan vara enklare och billigare än joxa i redan befintlig byggnad. + att man har fler möjligheter och kan placera den var man vill.

Hm, annars blev det en avancerad diskussion om hönors komfortzon...  ;D  tycker också att detta ska läsas som "maximal produktionszon". Det måste finnas fler sätt som inte är så avancerade men bra för djuren.
« Senast ändrad: 30 maj-06 kl 11:50 av Spraka »
Why be normal when you can be yourself?

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #15 skrivet: 30 maj-06 kl 12:02 »
Jag har mina höns i ett oisolerat uthus. Det är minusgrader när det är som kallast på vintern, men hönorna klarar sig fint. Jag har värmeplatta för vattnet, så det inte blir is.

Jag har värmelampa i beredskap om det skulle bli alltför kallt.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #16 skrivet: 30 maj-06 kl 12:21 »
Det sägs att kalk i sågspån ska hålla bort mössen.
Själv är jag inte hundra på det.
Jag har ibland strött ut tjocka lager kalk kring mushål och det har inte hjälpt,
råttor är väl ännu okänsligare.
Men som sagt det brukar rekommenderas ibland.
Nån plastfolie ska man inte alls bry sig om i uthus,
den blir iaf snabbt söndergnagd av mössen.
Om jag hade höns skulle jag antingen ha oisolerat eller lecablockväggar.
Ev sågspånsisolering i taket.
« Senast ändrad: 30 maj-06 kl 12:22 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #17 skrivet: 30 maj-06 kl 12:37 »
I slutet av 70-talet gick jag en liten kortkurs i mjölkproduktion.
Där sa en mycket erfaren och kunnig lagårdsförman att hög produktion var bevis på att djuren mådde bra.
Att man sen slaktade ut kon efter några få år då produktionen sjönk verkade inte inverka på resonemanget.
Höns i burar producerar troligen mer än frigående höns,
och broilers växer fortare än en frigående ungtupp.
Det bevisar inte att de högstproducerande djuren mår bäst.
Optimal produktion ur ekonomisk eller framför allt djurskyddssynpunkt
är inte detsamma som maximal produktion.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #18 skrivet: 30 maj-06 kl 12:59 »
En tjur som inte vill äta?Gammal huskur:
Blanda höboss, havremjöl och vatten till en soppa. Ta uppstött foder frän en frisk ko som idisslar. Blanda och låt stå ett tag så att vomfloran växer till sig. Sen gäller det att tvångsmata ...

Aldrig i livet  :-\ skulle jag ge mina djur nått dylikt finns modernare saker
men som tur är så har jag inte haft någon tjur som inte velat äta  ;D
Utan strålande pigga glada tjurar med frisk aptit..

PMat dig zeke om kossorna  ;)

Rosa
« Senast ändrad: 01 jun-06 kl 19:52 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Farsan50

  • Inlägg: 63
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #19 skrivet: 30 maj-06 kl 15:40 »
Komfort för djuren är inte direkt avläsbart i dess produktion.
Optimal produktion är inte detsamma som att djuren har det bäst.

Instämmer helt och hållet!
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #20 skrivet: 30 maj-06 kl 15:44 »
Jag kör också oisolerat med värmeplatta för vattnet.

lir sällan kallar än max ett par minusgrader under vinternätterna. Fåglarna verkar inte bry sig nämnvärt så länge temperaturen inte kryper ner under minus fem.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #21 skrivet: 30 maj-06 kl 16:05 »
Otur för hönsen men de producerar definitivt även utan komfort. Det kar inte att göra med komfort om hönan värper eller ej

Helt utan komfort värper inte hönan, det måste du väl ändå hålla med om!
Ta bort vatten o ge för lite mat och bär ut redena så så har du inte speciellt mycket ägg att plocka... ;D..men jäkligt stressade o infektionskänsliga höns.

Sen tycker jag det är märkligt att någon frivilligt vill ha kallt hos hönsen,
problem med vattnet, ökad risk för äggledarinflamation och ökat underhållsbehov hos hönan!
Skillnaden mellan +15 och +1 blir ungefär 21 gram mer foder (10,4 MJ) per dag o 2 kilos höna till +1 hönan...

Grimla som kör med isolerat och +15 grader
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Farsan50

  • Inlägg: 63
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #22 skrivet: 31 maj-06 kl 09:16 »
I min värld skulle jag inte snåla på födan, slösa på elen för att sedan ge hönsen överansträngda äggledare och kanske inflammation. Någon äggledarinflammation pga ett svalt hönshus och produktionsvilande höns har jag aldrig varit med om eller hört talas om. Men erfarenheten är kanske olika ???
« Senast ändrad: 31 maj-06 kl 09:26 av Farsan50 »
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Helenan

  • Gäst
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #23 skrivet: 31 maj-06 kl 09:44 »
Grimla: Som jag skrev i mitt inlägg så ska det nog till rejält dålig skötsel för att det ska märkas på äggproduktionen. Näst intill svält.

Spraka: Jag har mina fem hönor i en 5 kvm stor lekstuga. Det är ganska smått att gå in i när man ska göra lite extra rengöring mm. Det är även ganska svårt för fåglarna att flyga ner från sittpinnen på morgonen när jag kommer med maten. Det är lättgjort att de hamnar på varandra eller in i väggen. Hade jag möjlighet skulle jag ha större yta. 1kvm / höna är väl inte så litet kanske men det finns nog ett minsta utrymme som ligger på 5-6 kvm totalt tror jag. Nu blir det ännu mindre när jag ska issolera i sommar. Tänk på att det är olika var man bor i landet. I stockholm hade vi ganska kallt rätt länge i vintras. Så är det ju långt ifrån varje vinter.

Zeke: Lekablock verkar bra om man bygger från början men när jag issolerar nytt tar jag nog sågspån med kalk i? Finns andra förslag?

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #24 skrivet: 31 maj-06 kl 09:44 »
Värme eller inte är en fråga om var man bor, och kanske även vad man har för höns? Finns säkert raser som är väldigt känsliga mot kyla, medan det finns raser som utan problem klarar ett par minus utan att de fryser. Jag kör iaf med både isolerat hönshus och extra värme men jag bor också längst i norr med låååånga och kalla vintrar, så det är en nödvändighet om jag vill att hönsen ska överleva. Extra värmen består av ett element som håller värmen i hönshuset på strax över noll grader. Jag tycker inte man måsta ha 15 grader i hönshuset om man har någon av våra lantrashöns, men tycker att man ska ha så pass varmt att vattnet inte fryser. Dels tycker jag det är fåglarnas fulla rätt att kunna dricka när de är törstiga, och dels skulle jag själv inte idas springa och byta vatten flera gånger om dagen bara för att det fryser.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #25 skrivet: 31 maj-06 kl 15:14 »
I min värld skulle jag inte snåla på födan

Vem har pratat om att snåla på födan  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #26 skrivet: 31 maj-06 kl 15:48 »
Mina höns slutar inte lägga under vintern.

Visst kan man väl hålla 15 grader i hönshuset året runt om man tycker det känns viktigt, men det är knappast något krav från hönsens sida. Betydligt viktigare då att hålla dragfritt, fuktfritt och bra födotillgång.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #27 skrivet: 01 jun-06 kl 10:03 »
Spraka: Jag har mina fem hönor i en 5 kvm stor lekstuga. Det är ganska smått att gå in i när man ska göra lite extra rengöring mm. Det är även ganska svårt för fåglarna att flyga ner från sittpinnen på morgonen när jag kommer med maten. Det är lättgjort att de hamnar på varandra eller in i väggen. Hade jag möjlighet skulle jag ha större yta. 1kvm / höna är väl inte så litet kanske men det finns nog ett minsta utrymme som ligger på 5-6 kvm totalt tror jag. Nu blir det ännu mindre när jag ska issolera i sommar. Tänk på att det är olika var man bor i landet. I stockholm hade vi ganska kallt rätt länge i vintras. Så är det ju långt ifrån varje vinter.

Lekstuga var inte ett mål i sig, utan jag såg det bara som en möjlighet... men hittade igår en annons på Blocket från en bonde i Ystad som sålde två ”Kullhus" - ett ord som jag aldrig hört talas om förresten. Någon här som känner igen det ordet?
Hursomhelst, på bilderna såg de ut som små hus på hjul, så jag såg genast hönshusmöjligheter  ;D
Så jag ringde och frågade vad det var. Då berättade bonden att det faktiskt är flyttbara hönshus!!! De är inte så stora (3,75 och 6 kvm) men isolerade (!) och ganska höga - högre än en lekstuga kan jag tänka mig, och lätta att gå in i. Han berättade förresten att jag "lätt kunde få plats med 25 stycken i den mindre".... (det där tar jag absolut med en nypa salt!) men han berättade också att han brukade flytta runt husen på sina fältet 50 m varje dag, så fick hönorna ny mat och nya marker hela tiden, och värpte fantastiska ägg! Nu bor han ju i den delen av Skåne som är helt öppet med stora fält, häruppe är ett helt annat landskap som mera påminner om Småland. Men det går också att plocka bort hjulen och ha dem som permanenta hus.
Det lät i varje fall intressant, och jag ska idag kolla upp vad det skulle kosta att få en av husen transporterade hit - antagligen mer än husen själva kostar... Själv bor jag i norra Skåne och har minst 10 mil ner till Ystad. Och visserligen är husen flyttbara, men bakom traktor... och kanske lite trafikfarligt att flytta dem med personbil genom hela Skåne... går nog inte...
Hoppas jag får transportproblemet löst, för i så fall är saken biff!  ;)
Tack också till alla andra här för synpunkter och kommentarer!
PS: Om det är någon här som har en kreativ lösning på hur man transporterar småhus 10 mil så är jag idel öra.  :)
« Senast ändrad: 01 jun-06 kl 10:16 av Spraka »
Why be normal when you can be yourself?

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #28 skrivet: 01 jun-06 kl 10:21 »
Går de inte att ställa på en släpvagn som dras efter personbil? Annars borde det bara vara att hänga dem efter bilen och ta det vackert, 10 mil är väl inte så farligt.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #29 skrivet: 01 jun-06 kl 10:59 »
http://www.blocket.se/vi/8383695.htm?ca=11_s

Om det är dessa hus du menar så går det att bogsera med en större bil eller traktor.
Maxfart 20 eller 30 km/h.
Det finns väl småvägar att köra på även i Skåne.
Alternativt lastbil med lastväxlarflak, men det är nog ganska dyrt att leja.
Risk att det blir för högt med stor lastbil, så att huset tar i ledningar mm.
Kanske känner du någon som kör rally och har ett skapligt stort släp med körramp?
Men kanske huset väger för mycket.
Mitt bästa tips är att frakta med mindre bärgningsbil,
en sån där man vinschar upp bilarna på ett ganska lågt flak.
Även bilskrotfirmor brukar ha såna för att hämta skrotbilar.
Kanske kan du fråga nån bilskrot om dom kan hjälpa till.
« Senast ändrad: 01 jun-06 kl 11:36 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #30 skrivet: 01 jun-06 kl 15:20 »
Att dra den efter personbil går nog inte, därför att den inte har koppling till dragkrok, utan en sådan som bara funkar med traktor. Annars hade jag inte dragit mig för att köra i snigelfart genom Skåne...
Att fixa ett stort släp att sätta huset på vore också en idé.... hm, jag fortsätter fundera. Inspirerande med era idér, tack!
Why be normal when you can be yourself?

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #31 skrivet: 01 jun-06 kl 15:44 »
Mobila hönshus (chicken tractors) är väldigt vanliga häröver. Jag har byggt ett par stycken själv, både små för 5-6 höns till större för ett femtital.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #32 skrivet: 01 jun-06 kl 19:34 »
Nya traktorer kör 10 mil på mindre än 2 timmar utan släp.
Tillbaka tar det 4-5 timmar.
Lej en traktor som hämtar den, det är nog enklast.
Det finns också firmor som sjösätter (och tar upp) fritidsbåtar.
Dom brukar ha specialbyggda bilar med lågt flak och kraftig kran.
Men dom kanske är dyra.
Fråga en bonde om han kan vika en dag för hönshuset.
Ska man frakta det på egna hjul gäller det också att det är bra däck så det inte blir punka längs vägen.
Det finns ofta extramonterat vagnsdrag på jeepar och liknande.

Ska du ha just husen i annonsen gäller det att inte fundera för länge, dom kan redan vara sålda.
« Senast ändrad: 01 jun-06 kl 19:39 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #33 skrivet: 01 jun-06 kl 19:41 »
Att dra den efter personbil går nog inte, därför att den inte har koppling till dragkrok, utan en sådan som bara funkar med traktor. Annars hade jag inte dragit mig för att köra i snigelfart genom Skåne...
Att fixa ett stort släp att sätta huset på vore också en idé.... hm, jag fortsätter fundera. Inspirerande med era idér, tack!

Varför inte bara svetsa på en kulhållare i dragramen, borde gå att finna en "bättre begagnad" för en billig penning.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #34 skrivet: 01 jun-06 kl 19:46 »
Varför inte bara svetsa på en kulhållare i dragramen, borde gå att finna en "bättre begagnad" för en billig penning.

Det kan vara nåt.
Sen gäller det att man har ett körkort och en bil som är laglig för såna laster.
Åtminstone den större stugan ser ut att väga bortåt ett par ton.
« Senast ändrad: 01 jun-06 kl 19:48 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #35 skrivet: 01 jun-06 kl 19:55 »
Zeke:
Ja jag har ingen vidare koll på vad som gäller i Sverige för framförande av obromsade släp. Häröver skulle vilken Pick-up eller van med tvåtonsram få dra med låg hastighet men det kanske är omständigare i era hemtrakter.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #36 skrivet: 01 jun-06 kl 20:07 »
Jag har själv ett sk EU-släp, som är obromsat.
Det får väga max 750 kg (last + kärra), kallas det tjänstevikt tro?
Sen krävs det att bilen är tillräckligt stor också.
Har man BE-körkort får man dra större släp.
Krångliga regler äre.
Dumt att riskera dryga böter genom att chansa.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #37 skrivet: 01 jun-06 kl 21:53 »
Min bil (en polo variant, diesel) får dra 1000 kg totalvikt. Har ett enhästars hästsläp som väger 630 kilo + islandspålle blir 1000 kg ganska exakt. Men den får nog inte dra otympligt hönshus i okänd viktklass....

Smart idé att svetsa på dragkoppling; men har för mig att det också gäller att se till att släpfordonet har belysning om man vill köra lagligt... Jaja, alla dessa regler.

Har pratat med en granne/bonde här. Han muttrade lite i skägget därför att han ju har "ett och annat" att göra så här års, men han lovade lämna besked imorgon.
Ni får hålla tummarna med mig om att husen är kvar då...
« Senast ändrad: 01 jun-06 kl 21:54 av Spraka »
Why be normal when you can be yourself?

AndersT

  • Inlägg: 154
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #38 skrivet: 01 jun-06 kl 22:05 »
Ring till ett åkeri, tror inte att det är så dyrt att låta dem frakta båda husen till dig.. Km-priset för lastbilstransporter är ganska lågt i dagsläget..

Spraka

  • Inlägg: 952
  • Till vänster The Real Spraka!
Re:Hönshus, isolerad?
« Svar #39 skrivet: 01 jun-06 kl 22:44 »
Hm, har jag också funderat på, men trodde det skulle bli för dyrt... Men ska kolla upp det imorgon också. Tack!
Why be normal when you can be yourself?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser