Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  8 m^2  (läst 5385 gånger)

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
8 m^2
« skrivet: 20 jun-06 kl 15:25 »
Hur många hönor skulle ni kunna tänka er att ha i ett utrymme på ca 8 kvadratmeter? De kommer att ha en hönsgård på ca 10-12 kvadratmeter samt att de får gå fritt på vår tomt när vi är hemma (2000 kvadratmeter).

Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:8 m^2
« Svar #1 skrivet: 20 jun-06 kl 15:56 »
tja, vad var det nu för regel, man FÅR väl ha 5-6 höns / kvm

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:8 m^2
« Svar #2 skrivet: 20 jun-06 kl 16:40 »
Hm, vad man får och vad man kanske bör ha för hönornas absolut bästa trivsel (vilket också kanske är för ens egen bästa trivsel  ;)), överstämmer nog inte alltid.

Jag har 6 hönor, 1 tupp och två små kycklingar på ett utrymme på ca 3x1 m inomhus och ca 4x4m i utegården.

Man bör tänka på att hönorna kommer att vara inomhus vintertid och då kunna ha gott om plats.

sussa

  • Inlägg: 63
    • Värmland
Re:8 m^2
« Svar #3 skrivet: 20 jun-06 kl 16:59 »
Jag har läst någonstans (kommer inte ihåg riktigt var men det var väl en hönsbok av nåt slag...) att för hönornas trivsel ska man ha 1 stor höna per kvm inomhus, om det är dvärghöns kan det vara något fler. Om de får gå ute varje dag så blir det ytterligare några fler.
Har man hönsen i sin hönsgård jämt (inte frigående) och vill att gräset ska vara finnas kvar, bör man räkna 1 höna per 3kvm utegård. Eftersom du tänker släppa ut hönsen i din trädgård blir det väl inga problem med grästillväxten eller antalet. Sedan är det väl en helt annan femma om hur många man FÅR ha per kvm hönshus.
Jag har ungefär din storlek på hönshus och utegård och jag har 10 dvärg-hönor och en tupp där.
/Sussa
kämpar med att bli fri....

Helenan

  • Gäst
Re:8 m^2
« Svar #4 skrivet: 20 jun-06 kl 19:33 »
Jag har sedan i augusti haft 5 hönor i en hönsgård på 15 kvm. När man under våren och gräsets första tillväxt inte fick ha hönsen i trädgården försvann allt grönt därifrån. Därför tänker jag nästa vinter bara ha tre hönor eftersom jag misstänker att det blir utegångsförbud även nästa vår...

Eftersom jag bor i tätbebygt område har jag ingen tupp :(
« Senast ändrad: 20 jun-06 kl 19:34 av Helenan »

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:8 m^2
« Svar #5 skrivet: 20 jun-06 kl 19:42 »
Hmm

Jag ser ingen anledning till att en höna skulle tjäna mer på att ha 3 kvm än 1/4 kvm. Har aldrig haft någon hönssort som velat ge anspråk på sådana ytor.
Tycker gott att du kan ha 20 häns på din yta bara du ser till att de får tillräckligt med sittpinnar och utrymme vid matskålen.

Det spelar liksom ingen roll om du ger 20 höns 80 kvm yta dom kommer i allafall bara nyttja max 10 av dem där de trivs bäst.

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:8 m^2
« Svar #6 skrivet: 20 jun-06 kl 20:19 »
Krav kräver högst 6 värphöns per kvadratmeter inomhus och fyra kvadratmeter per höna utomhus. Enligt detta skulle det gå att ha 48 höns i ovanstående hönshus, men det verkar trångt.

Gör hönsgården så stor som möjligt om det är så att de kommer att tillbringa mycket tid där. I och för sig kommer de att gräva upp allt grönt i alla fall, men de slipper åtminstone trampa på varandra.
« Senast ändrad: 20 jun-06 kl 20:22 av Ulric Eriksson »

Helenan

  • Gäst
Re:8 m^2
« Svar #7 skrivet: 20 jun-06 kl 20:54 »
Jag tror i alla fall att man kan ha fler höns per kvm om man har många/stort hus. I ett litet hus kan man inte ha för många höns per kvm. Om ni förstår vad jag menar?

Anso: Tänk också på att om du har fler höns så krävs det mycket mer rengöring under inne perioden (om du bor där det blir snö) än om du har färre. Har du färre har du mer plats för kycklingar på våren.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:8 m^2
« Svar #8 skrivet: 20 jun-06 kl 21:11 »
Jag tror i alla fall att man kan ha fler höns per kvm om man har många/stort hus. I ett litet hus kan man inte ha för många höns per kvm. Om ni förstår vad jag menar?

Anso: Tänk också på att om du har fler höns så krävs det mycket mer rengöring under inne perioden (om du bor där det blir snö) än om du har färre. Har du färre har du mer plats för kycklingar på våren.
Ja givetvis har du rätt i det.
Jag ville bara påpeka att hönsen kanske inte alltid har mänskliga prioriteringar, och 3 kvm/höna är förvisso generöst men knappast något som höns behöver.

Sedan är det min absoluta övertygelse och erfarenhet att höns vintertid hellre bor lite för trångt än för glest.
De höns som trivs bäst hemma hos mig vintertid är de som bor tätt (i mina ögon snudd på för tätt) utan konstgjord uppvärmning. De värmer upp lillstugan i stort sett helt med sin egen kroppsvärme och värmen från djupbädden, det är bara när yttertemperaturen (utanför hönshuset) sjunker under -15 som extra värmekälla behövs. I de större hönshusen krävs externa värmekällor redan strax under nollan och hönsen fryser mer trots detta.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

sussa

  • Inlägg: 63
    • Värmland
Re:8 m^2
« Svar #9 skrivet: 21 jun-06 kl 16:19 »
Citera
Jag ville bara påpeka att hönsen kanske inte alltid har mänskliga prioriteringar, och 3 kvm/höna är förvisso generöst men knappast något som höns behöver.
Det är möjligt att de inte behöver så stor plats men det beror väl på hur man ser på det. Visst man kan klämma in en massa höns i ett litet skjul men frågan är om de trivs? Jag svarade bara på Ansos fråga genom att skriva det jag läst sen är det upp till var och en att prova. Det märks om hönsen trivs eller inte. Jag ska gå till bibblan och leta reda på boken jag läste detta i och återkomma med titel o författare så får ni själv ta ställning.....
Hos mig är det ofta mer än -15 på vintern så extra värmekälla är nödvändigt. Oavsett antal i huset.
kämpar med att bli fri....

ekl

  • Gäst
Re:8 m^2
« Svar #10 skrivet: 22 jun-06 kl 08:21 »
Jag tror att SLK rekommenderar max 2 djur/kvm inne,?

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:8 m^2
« Svar #11 skrivet: 22 jun-06 kl 08:31 »
jag tycker det är bättre att ha större yta för då blir det inte så smutsigt så fort och känns på något sätt lättere att hålla rent.Sen om hönsen går fritt ute året runt så behövs det nog inte så stort inne för de är mest ute/Anna

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:8 m^2
« Svar #12 skrivet: 22 jun-06 kl 11:34 »
Jag tror att SLK rekommenderar max 2 djur/kvm inne,?

Det är max 3 stora höns/kvm, 4 dvärghöns/kvm, 2 ankor/kvm och 1 gås/kvm.

Jag har Åsbohöns och tycker det är rätt lagomt med 2 hönor/kvm. Det skulle gå med fler också, vilket det blir under sommarens korta månader när alla hönor får kycklingar, men då är de ute hela dagarna och hönshuset används bara som mat- och sovplats. Under vintern när hönsen inte går ute blir det att hålla efter en del om djuren är många.  

Har även ankor (Svensk Gul), men även om måttet säger 2 ankor/kvm så tycker jag det är för många. Jag har haft 2 ankor/1,5 kvm i vinter och även det är på gränsen för många när det måste vara inne. Har man möjlighet att låta dem gå ute hela året är det säkert en helt annan sak, men när de måste vara inne några månader om året blir arbetsbördan med städning ganska stor. För sjäva ankorna har det inte gjort något och det har inte inneburit någon trängselstress, men ankor grisar ganska friskt vilket innebär att en mindre yta måste hållas efter dagligen, och ströt måste bytas OFTA. Det bästa för både ankor och en själv är nog därför 1 anka/kvm, men som sagt, kan de gå ute hela året gör det inget med 2 ankor/kvm.


Neta

  • Gäst
Re:8 m^2
« Svar #13 skrivet: 22 jun-06 kl 20:23 »
Kvadratmeterytan är ju en sak men sen beror det ju också på hur du inreder dina kvadratmetrar! Det måste ju finnas plats på pinnarna för alla. Tips om du har möjlighet att sätta pinnarna med gödselbord så att det blir golvyta kvar under för hönsen att röra sig på för annars går ju en viss yta bort.
För mig är det lagom med 1 höna (har blommehöns) per 1,5 - 2 kvadratmeter ungefär. Men nu under sommaren när de går ute i princip hela dagarna är det ju bara platsen på pinnarna som är viktig och runt mat och vatten som ju serveras inne!

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:8 m^2
« Svar #14 skrivet: 22 jun-06 kl 22:29 »
Jag håller med Neta om att hur man inreder också har sin poäng. Dels med gödselbordet, men man kan även göra några hyllplan, speciellt om man har liten golvyta. Höns verkar gilla när det är lite "stökigt".

Tingeling

  • Inlägg: 393
    • -
Re:8 m^2
« Svar #15 skrivet: 22 jun-06 kl 22:50 »
våra tre blommehönor har ca. 4 kvm inomhus, och ca. 25 kvm i hönsgården ute. De ser ut att trivas bra  :D
Gun
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

lovisedal

  • Inlägg: 8
    • Uppland
    • Torpet Lovisedal
Re:8 m^2
« Svar #16 skrivet: 24 jun-06 kl 18:32 »
antalet höns beror väl också på graden av isolering av hönshuset. är det taskig isolering och det blir kallt under vintern bör man ha en jäkla massa hönor som avger värme!
Torpet Lovisedal

Neta

  • Gäst
Re:8 m^2
« Svar #17 skrivet: 24 jun-06 kl 19:15 »
Det är nog smartare att ha bra isolering och kanske någon form av värmekälla än att låta hönsen bo så tätt att de värmer varandra! Isolering och värme beror också på var man bor, hur kallt det blir! Och hur länge det blir ordentligt kallt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser