Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mylarpåsar för torkad mat  (läst 5872 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
mylarpåsar för torkad mat
« skrivet: 24 sep-12 kl 18:21 »
Jaha, så har man varit runt på internet och hittat nå´t nytt igen :-\
Mylarpåsar  :P ...har aldrig hört talas om det men har å andra sidan bara precis börjat röra mig i dehydratorvärlden-
 :-[  Det ska vara ett mycket bra material för att förvara torkade matvaror, det håller sig hur länge som helst.
Min nya Sedona går på högvarv och kvaliteten och smakerna är över all förväntan. Det förstärker verkligen smakerna.
Nu undrar jag om någon vet var man får tag i Mylarpåsar för mat och gärna "syreätare" m.m.
www.sorbentsystems.com  säljer dem men det är i USA. Jag fattar inte deras krångliga sida. Det finns väl någonstans närmare?
Någon som har erfarenhet?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: mylarpåsar för torkad mat
« Svar #1 skrivet: 24 sep-12 kl 20:02 »
Mylarpåsarna har tydligen bra barriäregenskaper för syre och vattenånga.

En vanlig polyetenpåse skyddar bra mot vattenånga, men inte för luftens syre. En nylonfilm skyddar bra mot syre, men inte mot vattenånga. Laminerar man ihop skikt av dessa material, får man bra barriäregenskaper mot bägge, och det finns påsar av sådant material. Det finns även andra material, ex.vis PVDC.

Charkindustri, slakt och kött gör slut på stora mängder.

Kanske NIMA har?
http://www.caneb.se/caneb-bags.php har, men kanske inte i så litet antal som du vill ha. http://www.profood.se/index.php/produkter/show/8 har också.
Möjligt jag också har, ska titta om intresse, skicka pm.
« Senast ändrad: 24 sep-12 kl 20:08 av Edgar »

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: mylarpåsar för torkad mat
« Svar #2 skrivet: 24 sep-12 kl 22:24 »

Hej!

Mylarpåsar är dyyyyra! Är du ute efter lång långtidslagring kan det kanske vara värt det men annars tror jag att en vakumförpackare blir billigare i längden. En annan möjlighet är att fylla dina behållare med koldioxid som du kan köpa hos din lokale AGA-detaljist (finns i de flesta städer av någorlunda storlek).


Edit: Men hittar du några till vettigt pris kan du väl tipsa här?

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: mylarpåsar för torkad mat
« Svar #3 skrivet: 24 sep-12 kl 22:57 »
Tänk på att Mylar är en viss plasttillverkares varumärke för en typ av plast som mer neutralt kallas polyester eller PET. Andra tillverkare har andra varumärken för precis samma material. Så stirra er inte blinda på att påsfabrikören uppger just varumärket mylar!
Se vidare t ex http://en.wikipedia.org/wiki/Mylar

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: mylarpåsar för torkad mat
« Svar #4 skrivet: 25 sep-12 kl 17:02 »
Znibban, du skriver också om "syreätare". Det finns absorbenter för syre, för produkter som är känsliga för syrgas. Jag tror de förutsätter att du svetsar igen dina påsar, för att undvika luftväxling. Jag undrar om detta verkligen behövs för torkade livsmedel, eller om det är "overkill". Kan förstå om det handlar om leverkorv mm.


Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: mylarpåsar för torkad mat
« Svar #5 skrivet: 25 sep-12 kl 19:08 »
Znibban, du skriver också om "syreätare". Det finns absorbenter för syre, för produkter som är känsliga för syrgas. Jag tror de förutsätter att du svetsar igen dina påsar, för att undvika luftväxling. Jag undrar om detta verkligen behövs för torkade livsmedel, eller om det är "overkill". Kan förstå om det handlar om leverkorv mm.


Znibban har läst om amerikanska foliehattar som lagrar flera års förnödenheter inför den (enligt dom) stundande zombieapokalypsen, själva preppingen i sig har blivit en materialsport där man använder syreabsorbenter för att säkra lagringsegenskaperna.

Själv föreslår jag begagnade kaffeförpackningar eller vakuumpåsar i pa/pe.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: mylarpåsar för torkad mat
« Svar #6 skrivet: 25 sep-12 kl 20:01 »
Ja, det finns visst sådana tankegångar "over there" har jag förstått.

SIK håller visst på med syreabsorbenter har jag läst, men det avser ju syrekänsliga produkter. Jag håller med dig om materialvalet, tänkte dock inte på kaffeförpackningarna. Är de av metalliserad PET-folie?

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: mylarpåsar för torkad mat
« Svar #7 skrivet: 25 sep-12 kl 20:31 »
Vad jag har kunnat utläsa verkar kaffeförpackningarna vara av antingen pet, pa/pe eller pet/pe.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: mylarpåsar för torkad mat
« Svar #8 skrivet: 26 sep-12 kl 07:10 »
Tack för alla svar, intressant läsning och flera bra tips. + nå´t litye kränkande men ialla fall....
Jag ska börja med att  använda extra tjocka fryspåsar och prova att använda min plastpåsesealer (som jag ärvde efter pappa 1997). Det bör ju skydda mot att fukt och syre tränger in, så får jag förvara det mörkt i nå´n hink eller så.
Kryddorna, tomaterna och frukten jag torkat blir ju helt fantastisk, färgrik och med mycket hög smak. Vill ju försöka bevara den smakkvaliteten. Det brukar ju vara så att skörden inte blir rika riklig och frisk varje år. Förra året ruttnade alla tomatplantor i regnet och året innan tog jag den sista egna färska tomaten till nyårsafton. Frysen är redan full så torkmaskinen är fantastisk dom komplement.

Kaffeförpackningar och även potatismosförpackningar  ska jag också testa.

Pirreprepp

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: mylarpåsar för torkad mat
« Svar #9 skrivet: 23 aug-18 kl 00:26 »
Hej alla i tråden,

På Mylar.se finns både påsar och syreabsorbenter till vettiga priser. Skickas från Sverige och det var fraktfritt augusti ut!

Beställde i måndags och fick mitt paket idag (onsdag).

Nu ska jag köpa vita bönor, havregryn, spagetti, socker salt mm och packa. De hade flera olika storlekar, beställde 8,7liter, 2 liter och 2 dl.

Ska bli spännande att öppna om 10 år :-)

Återkommer då jag förpackat allt!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: mylarpåsar för torkad mat
« Svar #10 skrivet: 23 aug-18 kl 09:34 »
Tänkte på Byrackans tips, skall faktiskt börja spara på dem fastän de oftast är lite små för det jag förpackar. Det finns bra påsar i BagInBox-vinkartongerna ochschåå... De är laminerade för att hålla syret ute, och större.

Tittade på Mylar.se och det var ju vettiga priser på en bra produkt, men inte för det vanliga man förpackar. De hade ett kul tips till den som inte har plastsvets "För att garantera en hermetisk (lufttät) förslutning är det mycket viktigt att mylar-påsen värmeförseglas, även de med ziplock. Det görs enklast med en plattång (som normalt används för att göra håret rakt) eller ett vanligt strykjärn."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

806 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Jens Osterman, Björkris, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser