Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  33 burkar hjortronsylt!  (läst 8936 gånger)

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
33 burkar hjortronsylt!
« skrivet: 17 jul-11 kl 21:59 »
Plockade hjortron idag i 5 timmar och när vi kom hem hade vi 15 liter hjortron som vi jorde sylt på. Totalt 33 stycken 400 grams burkar blev det, då är man lycklig! :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: 33 burkar hjortronsylt!
« Svar #1 skrivet: 17 jul-11 kl 22:02 »
Plockade hjortron idag i 5 timmar och när vi kom hem hade vi 15 liter hjortron som vi jorde sylt på. Totalt 33 stycken 400 grams burkar blev det, då är man lycklig! :)
Åhh, med friterad brieost till  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: 33 burkar hjortronsylt!
« Svar #2 skrivet: 17 jul-11 kl 22:03 »
Å vad härligt...........här är de inte riktigt mogna än men jag vet var de finns  :)

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: 33 burkar hjortronsylt!
« Svar #3 skrivet: 17 jul-11 kl 22:03 »
Underbart - hur många mygg- och knortbett blev det?! Är från Umeå och saknar hjortronen, bor nu i Uppsala - det ska tydligen finnas en myr i Uppland där hjorton kan finnas, någon som kan tipsa om var? Härligt för er, pannkaka med grädde och hjortronsylt, varm sylt med glass....... mm. mm...  ::)
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: 33 burkar hjortronsylt!
« Svar #4 skrivet: 17 jul-11 kl 22:08 »
Underbart - hur många mygg- och knortbett blev det?! Är från Umeå och saknar hjortronen, bor nu i Uppsala - det ska tydligen finnas en myr i Uppland där hjorton kan finnas, någon som kan tipsa om var? Härligt för er, pannkaka med grädde och hjortronsylt, varm sylt med glass....... mm. mm...  ::)

Finns flera, dock är det ont om hjortron på dem så inte mödan värd.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: 33 burkar hjortronsylt!
« Svar #5 skrivet: 18 jul-11 kl 00:49 »
Plockade hjortron idag i 5 timmar och när vi kom hem hade vi 15 liter hjortron som vi jorde sylt på. Totalt 33 stycken 400 grams burkar blev det, då är man lycklig! :)
med tanke på att ica tar typ 75kr för en liten burk hjortronsylt(som troligtvis inte innehåller särskilt mycke hjortron) så kan du skatta dig lycklig.. du sitter på en förmögenhet ;)
Fjäderfän och kaniner

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: 33 burkar hjortronsylt!
« Svar #6 skrivet: 18 jul-11 kl 08:04 »
med tanke på att ica tar typ 75kr för en liten burk hjortronsylt(som troligtvis inte innehåller särskilt mycke hjortron) så kan du skatta dig lycklig.. du sitter på en förmögenhet ;)

Tänkte ha hälften till m själv och sälja hälften för 95 kr burken i vår lilla gårdsbutik. Det blir en årsförbrukning hjortronsylt till oss och 1500 kr i plånkan, inte illa för 5 timmars njutning i solen på vackra myrar med nästan ingen mygg alls! Kan säga att nacken är välsolad på mig nu, snyggare bonnabränna får man leta efter :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Bie

  • Inlägg: 225
    • Norrbotten
SV: 33 burkar hjortronsylt!
« Svar #7 skrivet: 18 jul-11 kl 08:40 »
Plockade hjortron idag i 5 timmar och när vi kom hem hade vi 15 liter hjortron som vi jorde sylt på. Totalt 33 stycken 400 grams burkar blev det, då är man lycklig! :)
Var hittade du den guldmyren? Har inte vart ut själv men vad jag hört så är det INTE gott om hjortron.
En har det som en förtjänar!

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: 33 burkar hjortronsylt!
« Svar #8 skrivet: 18 jul-11 kl 08:41 »
Tänkte ha hälften till m själv och sälja hälften för 95 kr burken i vår lilla gårdsbutik. Det blir en årsförbrukning hjortronsylt till oss och 1500 kr i plånkan, inte illa för 5 timmars njutning i solen på vackra myrar med nästan ingen mygg alls! Kan säga att nacken är välsolad på mig nu, snyggare bonnabränna får man leta efter :)
Himla synd man bor i helt andra ändan av landet.
Skulle gärna titta in i er gårdsbutik.
Ha en fortsatt härlig sommar

Zickan

  • Inlägg: 125
    • Jämtland
    • Djuren på Höjda
SV: 33 burkar hjortronsylt!
« Svar #9 skrivet: 18 jul-11 kl 09:25 »
Jag var i väg i helgen jag med, och hittade massor, plockade allt som allt kanske 5 liter, och det var ändå mycket som inte var moget ännu, så 5 liter ren mylta är rätt bra ändå och jag kan säga att det syntes inte ens att vi hade gått där och plockat, så ska vänta till helgen för då är nog resten moget =)
Min blogg - http://zickan.se
Min o min grannes hemsida: http://djurenpahojda.wordpress.com

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: 33 burkar hjortronsylt!
« Svar #10 skrivet: 18 jul-11 kl 10:42 »
Var hittade du den guldmyren? Har inte vart ut själv men vad jag hört så är det INTE gott om hjortron.

Vi ska ut imorgon igen och kommer säkert hitta lika mycket då! Fanns MASSOR med kart kvar på myrarna. Vars de finns håller jag nog för mig själv ;) Men jag kan tipsa om att det varit ganska torrt i sommar så sök er till de lite blötare ställena.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: 33 burkar hjortronsylt!
« Svar #11 skrivet: 18 jul-11 kl 10:52 »
Låter underbart. Här i västergötland får man nöja sig med hallon ;D

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: 33 burkar hjortronsylt!
« Svar #12 skrivet: 18 jul-11 kl 12:16 »
Blir till å plocka hallon, blåbär och lingon senare också. Blåbären börjar mogna ser jag, kanske blir plockning nästa vecka :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: 33 burkar hjortronsylt!
« Svar #13 skrivet: 18 jul-11 kl 12:37 »
Jag var i väg i helgen jag med, och hittade massor, plockade allt som allt kanske 5 liter, och det var ändå mycket som inte var moget ännu, så 5 liter ren mylta är rätt bra ändå och jag kan säga att det syntes inte ens att vi hade gått där och plockat, så ska vänta till helgen för då är nog resten moget =)

Blir en sväng även för mig närmare helgen och plocka lite till husbehovs.
Gäller dock att passa på, för "bärköparplockarna" brukar ta rubbet - även det som till stora delar är kart.  >:(

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: 33 burkar hjortronsylt!
« Svar #14 skrivet: 18 jul-11 kl 12:47 »
Jag inser att jag ligger kraftigt i lä men fok här hemma häpnar. Jag fick ihop 5 kg på 5 timmar riktigt bra med tanke på att jag bor i värmland. Jag har aldrig tidigare sett så mycket hjortron på myren. Tråkigt nog har nog de flesta här missat tåget iom att mycket av bären var övermogna och antalet kart relativt litet. Regnet som kom i morse har troligen slagit av större delen av de bär som fanns. Jag har dock hjortronsyltförbrukningen säkrad för ett par år frammåt :d.
Genbank för Gotlandshöns

t4bb3

  • Inlägg: 85
    • Medelpad
    • Jakt med hund
SV: 33 burkar hjortronsylt!
« Svar #15 skrivet: 12 jul-13 kl 18:45 »
Var ute och plockade på en myr i närheten idag. Blev bara ett drygt kilo innan jag gav upp pga alla bromsflugor...
Skall tillbaka om någon dag då allt inte var moget och förhoppningsvis plocka betydligt med :) Då med mygghatt!
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

Gilbert

  • Gäst
SV: 33 burkar hjortronsylt!
« Svar #16 skrivet: 19 okt-13 kl 20:24 »
Hmm ... 81 burkar hjortronsylt (á 500g). Jag plockade 45 kg i år men fick passa där, hade inte flera hinkar.

Gilbert

  • Gäst
SV: 33 burkar hjortronsylt!
« Svar #17 skrivet: 19 okt-13 kl 20:30 »
I år har jag jobbat hårt med det som funnits denna torra sommar.


Gilbert

  • Gäst
SV: 33 burkar hjortronsylt!
« Svar #18 skrivet: 19 okt-13 kl 20:31 »
Puh ... och blåbär. Samtliga burkar 500g glasburk då jag råkade ha en helpall sådana.

Gilbert

  • Gäst
SV: 33 burkar hjortronsylt!
« Svar #19 skrivet: 19 okt-13 kl 20:45 »
Om vi skall hålla oss till Hjortron så har jag 40 kg till i frysen, då var jag helt out-of-byttor då lixom. Samma problem med utrymme i frysen.

Gör man dessutom 12 liter grönkålssoppa och 15 liter tomatsoppa på eget grönkål och massor av tomater i ljungeln ute i landet har man kanske för lite att göra.

Men det blir mumsigt i vinter. Grönkålsoppa med chili och en sked yoghurt samt en ostmacka räcker för att jag skall må bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser