Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkar du din get?  (läst 6682 gånger)

ason

  • Inlägg: 105
    • Småland
    • getapulien.se
Mjölkar du din get?
« skrivet: 22 jan-08 kl 21:00 »
Hejsan!

Är nyfiken på hur många här på forumet som mjölkar sina getter...

/lena
Försöker leva självhushåll sen 2002

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Mjölkar du din get?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-08 kl 21:44 »
Jag! *vinkar*

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:Mjölkar du din get?
« Svar #2 skrivet: 23 jan-08 kl 19:48 »
Jag ska när de killar. Har dessutom fått tag i en bod som jag ska inreda till mejeri så jag är hur lycklig som helst!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

ason

  • Inlägg: 105
    • Småland
    • getapulien.se
Re:Mjölkar du din get?
« Svar #3 skrivet: 28 jan-08 kl 20:18 »
Hoooo har börjat tjuvmjölka sen 3 dar...mastitis varning(spänt juver ,killingen fick int komma till och äta)

Min arm värker, träningsvärk, geten hoppar hela tiden, så det är inte snack om ngn hink som bara står där...en spene itaget....tålamod tålamod...men idag lyckades jag få hela 5 dl, katterna jublar!! Fick mjölkfilter idag med postatanten så nu jvl ska det mjölkas!!!

From onsdag om 2 dar börjar den "riktiga " mjölkningen...behöver moraliskt stöd *fniss* men det får jag ju redan från master gruff. Skulle va skoj om ni andra mjölkare delade med er av glädje, förtvivlan...tandagnissel...+ erfarenheter...

hej fr glad lena
 :)
« Senast ändrad: 28 jan-08 kl 20:23 av snällas(e)t »
Försöker leva självhushåll sen 2002

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:Mjölkar du din get?
« Svar #4 skrivet: 28 jan-08 kl 23:32 »
Jag lär ju säga att innan jag skaffade en låsgrind/ätfront var det brottningsmatch varje gång nå'n skulle mjölkas! Getterna var ju nybörjare precis som jag så det var bara att klämma upp geten i ett hörn, kila fast bogen med låret och sätta axeln i ljumsken. Hålla i hinken med en hand och mjölka med den andra. Jag gick nog ner ett halvkilo per mjölkning.

Denna omgång ska jag ha allt klart med spannmjölkning. Mina ska inte killa förrän i maj så även jag borde hinna fixa detta.

Min rekommendation är att ha låsgrind i någon form. Och i bekväm arbetshöjd. Geten hoppar/klättrar med glädje upp!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

ason

  • Inlägg: 105
    • Småland
    • getapulien.se
Re:Mjölkar du din get?
« Svar #5 skrivet: 29 jan-08 kl 06:11 »
Har byggt en sån där mjölkpall/låsgrind http://fiascofarm.com/goats/milkstand.html
men nog hoppas det iaf  8) kommer få gigantiska armmuskler....
Försöker leva självhushåll sen 2002

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Mjölkar du din get?
« Svar #6 skrivet: 29 jan-08 kl 07:40 »
Hej!

Vi hade något liknande när vi mjölkade. Satte kraftfodret framför "grinden", geten hoppade upp, låstes fast och vi kunde mjölka eller verka klövar eller vad vi nu skulle göra.

Vår var så hög att man stog med rak rygg när man mjölkade.  Vi handmjölkade som mest 4 getter.

Edgar

pf

  • Inlägg: 58
SV: Mjölkar du din get?
« Svar #7 skrivet: 07 feb-08 kl 10:46 »
Hej!Jag mjölkar mina getter.Har en bänk som gettem hoppar uoo på och en hink lite högre som geten äter foder o godis ifrån när jag mjölkar.Systemet har fungerat bra och jag behöver inte binda fast geten under mjölkningen.Jag sitter bredvid geten när jag mjölkar,jag tycker att det är bättre än att sitta bakom geten.

ason

  • Inlägg: 105
    • Småland
    • getapulien.se
SV: Mjölkar du din get?
« Svar #8 skrivet: 13 feb-08 kl 13:34 »
Har mjölkat ca 2veckor nu, jag har gråtit, jag har haft träningsvärk, jag har svurit och nästan fått ett NBD(nervös brejk down).
Hon hoppade och hoppade, hängde i luften de 8 första dagarna, jag var lätt blåskimrande på ena under armen...men...plötsligt en morron stod hon bara där helt stilla och åt, lät mig mjölka i lugn o ro.
Det var fantastiskt, jag kunde börja lära mig att mjölka med båda händerna och idag får vi ca 7-10 dl på en mjölkning.
Och jag gillar det, är lite meditativt att mjölka, känner att jag kommer nära geten också. Nu är det dags för andra geten att killa snart, ska bli spännande och se om hon också ska skutta runt de första dagarna....

/lena
Försöker leva självhushåll sen 2002

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Mjölkar du din get?
« Svar #9 skrivet: 13 feb-08 kl 18:06 »
Nu blir jag glad. Skönt att höra att det funkar för er. 7-10 dl är inte dåligt. Jag börjar mjölka hennes syster Gullveig om ca: 1 vecka.

ason

  • Inlägg: 105
    • Småland
    • getapulien.se
SV: Mjölkar du din get?
« Svar #10 skrivet: 16 mar-08 kl 21:18 »
He he underarms muskler har jag fått!!
Ena geten ger mellan 5-7 dl, den andra 1 -1.1 L per dag... sannslöst skoj, jag är så glad!!
Igår gjorde vi första osten -färskost med chili, en annan dragonkryddad...mmm sparar nu till den första fetan/getan...

/lena
Försöker leva självhushåll sen 2002

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Mjölkar du din get?
« Svar #11 skrivet: 17 mar-08 kl 09:46 »
Jag hör också till den lyckliga skaran med mjölkgetter. Vi har i dagsläget 41 st men hittills har jag bara mjölkat en get då hon förlorade sin killing efter födseln. Det har gått kanon med henne. Hon har sprungit emot mig när jag kommit in och visat upp hela sitt juver för att jag ska mjölka henne.

Det var alltså 10 st som killade i början av februari så jag har 30 st till att vänta på. Igår så skiljde vi killingar från de övriga 9 mödrarna från morgon till sen kväll. Och  vi hade byggt ett mjölkbord i helgen och detta skulle ju då ha premiär igår kväll. Jag var helt exalterad (stavas det så?) Hm, det tog typ 2 timmar för bara 3-4 liter. *suck* Geten som jag mjölkat tidigare ger ensam 1 ½ liter på en mjölkning. De flesta var snälla och stod relativt still men 2 hoppade och grejade. Slog ut mjölken och ja.... jag hoppas att det går bättre ikväll, jag ser inte fram emot det lika mkt som igår :-\ men det blir väl bättre.

Jo tilläggas bör är att vi ska bygga ett mjölkstall och mejeri så snart snön och kälen gått ur marken.

Vi hade 21 getter tidigare i höst som jag köpte som killingar för ca 1 år sedan nu, så det är deras första gång. De kommer att få sina killingar i slutet på april början på maj. Sen så när jag skulle köpa bock för att betäcka mina 21 getter visade det sig att hon som hade getterna skulle flytta och jag fick köpa hennes 20 st billigt men där hade hennes avelsbock rymt och betäckt 10 getter i höst och sedan hade hon släppt bocken till de andra den tidpunkten hon hade bestämt, därför blir det som 3 grupper med killningar. Det blev lite rörigt men det ska väl ordna sig ändå.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Mjölkar du din get?
« Svar #12 skrivet: 18 mar-08 kl 08:55 »
Glad i hågen idag. Nu får jag göra mer feta ost. Fick ut omkring 8 liter igår på 10 getter. Så nu står mjölken och löper i skrivandets stund. Det gick mkt bättre att mjölka igår. Men en del är så hårdmjölkad med små tuttar så jag har så ont i mina händer idag. Trots att jag mjölkat i 2 månader på en get, fast 9 st till är ju en hel del. Det tar ca 2 timmar med allt bestyr.

Hm, jag undrar om någon vet vart man får tag i mjölkkruka? Heter den så. En med organ på. Jag kommer inte att klara av att handmjölka 20 getter till juli. Samt vad en sådan kan kosta. Och hur fungerar den? Måste man ha tillgång till tryckluft?

Hoppas att någon kan svara på detta.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Mjölkar du din get?
« Svar #13 skrivet: 18 mar-08 kl 12:26 »
Är det någon här som har provat att mjölka dvärggetter? Vi tror att vår Selma har killingar på gång... Men dvärgarna kanske inte får så mycket mjölk att det räcker både till oss och killingarna? Någon som vet?
harstorp4.se

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Mjölkar du din get?
« Svar #14 skrivet: 18 mar-08 kl 20:10 »
Du kan göra precis som många andra. D.v.s. ta undan killingarna om natten med fri tillgång till bra hö och havre, mjölka på morgonen och låta killingen gå med mamma på dagen. Det finns mjölkgårdar med uppåt 600 dvärggetter i usa t.ex.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Mjölkar du din get?
« Svar #15 skrivet: 18 mar-08 kl 20:32 »
Du kan göra precis som många andra. D.v.s. ta undan killingarna om natten med fri tillgång till bra hö och havre, mjölka på morgonen och låta killingen gå med mamma på dagen. Det finns mjölkgårdar med uppåt 600 dvärggetter i usa t.ex.

OK! Det ska jag prova om Selma kommer till skott och klämmer fram några killingar! :)
(600 getter... jisses!  :o)
harstorp4.se

ninna b

  • Gäst
SV: Mjölkar du din get?
« Svar #16 skrivet: 18 mar-08 kl 21:45 »
Hej och hå Dollar, menar du på fullaste allvar att du ska mjölka 41 getter för hand....!!! Jag mjölkar 60 med maskin och tycker stundtals att det är väl många men för hand...Brrr

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Mjölkar du din get?
« Svar #17 skrivet: 18 mar-08 kl 22:57 »
Nope, jag köpte 21 getter och betäckte dom sent och dom killar i slutet på april början på maj. Då får killingarna gå med mammorna i 2 månader och då ska vårat mjölkstall med rörmjölkning vara klart samt mejeriet. Men i december -07 då jag köpte en bock så kom jag även över 20 getter till billigt och de var betäckt mkt tidigare så min plan stöp. Nu mjölkar jag 10 för hand och det kommer att bli 20 om ett tag. Det kommer jag inte att orka med så jag var ute efter en mjölkspann eller vad det nu heter.

Så ligger läget till  :)
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Mjölkar du din get?
« Svar #18 skrivet: 19 mar-08 kl 01:00 »
Hm, det tog typ 2 timmar för bara 3-4 liter.

Det blir bättre, jag lovar. Jag fodrar och handmjölkar mina 5 på 40 minuter om allt flyter som det ska. Min bästa gav 3,4 liter på en mjölkning och ettåringen gav 1,2  liter förra säsongen.

Ninna, hörde om en liten dam som mjölkade 36 getter för hand. Man blir matt av tanken.

Lisa på landet

  • Inlägg: 3
SV: Mjölkar du din get?
« Svar #19 skrivet: 24 apr-08 kl 18:38 »
Hur många gånger om dagen mjölkar ni getterna? vilken tid ca tar det och mjölka en get? Har mjölkerfarenhet från kor men inte getter så jag fattar ju lite själv. Men på ett ungefär vilka rutiner kör ni med. Lisa


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser