Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera badrum  (läst 1184 gånger)

Stjernkvist

  • Inlägg: 1
    • Blekinge
Renovera badrum
« skrivet: 09 feb-18 kl 14:42 »
Hej, Jag är påväga att köpa ett hus, Jag skulle säga att jag är hyfsat händig och tänkte därför att ge mig på att bygga badrumsjälv.

Huset är gamalt och är byggt på träbjälklag. Pga detta är har det blivit sprickor i klinkers som är installerat där 2007. Men ingen funkt har uppmätts i sprickorna.
Jag tänkte riva golv och sätta våtrummsmatta i stället för att det klarar av rörelser bättre.

Jag har inte hittat någon jätte bra guide på hur man gör enligt gällande regler. Så är det någon som vet så får ni gärna länka den.
Samt funderar jag på att låta någon proffs limma mattan, men då tänkte jag göra resten själv som att lägga underlag osv det som behövs.

Någon som har en bra länk på detta hur man gör det?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Renovera badrum
« Svar #1 skrivet: 09 feb-18 kl 15:32 »
Hur man lägger tätskikt mm för våtrum beror på fabrikat på tätskiktet, och alla tillverkare av sådan materiel har bra monteringsanvisningar ute på nätet.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Renovera badrum
« Svar #2 skrivet: 09 feb-18 kl 15:58 »
 Då jag gjorde badrum på ovanvåning förstärkte jag bjälklaget. och göt en platta med armering o slang för vattenburen värme. Som utskickt lades det små golvklinker (80 x 80 mm?). Detta för att eliminera att de spricker och att inte kunna halka så lätt. Om du har tankar i den riktningen så välj en lite grövre slang för värmen. Enligt rörläggaren var jag tvungen att ha en cirkulationspump kopplad till golvvärmen men den slutade snurra bara några månader efter monteringen (systemet spolades inte efter monteringen). Då huset har självcirkulation fungerar golvvärmen ändå. Troligen för att den är på ovanvåningen.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Renovera badrum
« Svar #3 skrivet: 09 feb-18 kl 17:32 »
Jag lånar tråden litet, jag planerar också att bygga ett badrum på övervåningen, vi skulle vilja installera ett riktigt badkar i full storlek, men jag är osäker på belastningen, om bjälklaget tål detta?

Det är ett gammalt timmerhus, golvet går kanske att bryta upp just där, men taket på nedervåningen är tjocka, spikade plankor som är svåra att få tillbaka snyggt, så jag vill helst inte göra det om det inte är absolut nödvändigt.

Edit, snackar ett badkar i stål eller järn om jag kan få tag på ett då jag verkligen avskyr plastbadkar...





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Renovera badrum
« Svar #4 skrivet: 09 feb-18 kl 17:48 »
Jag har svårt att tro att badkar + vatten + människa skulle väga så mycket att det skulle bli problem. De flesta som måste förstärka göra ju det för att de skall sätta kakel, och då måste de ha bjälkar med 30 cm avstånd för att minska rörelser

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Renovera badrum
« Svar #5 skrivet: 09 feb-18 kl 21:38 »
Aha, jo en bekant som jobbar som byggmästare sade mig att det idag finns fix som är något flexibelt och kan monteras på tex våtrumsgips vad jag förstod.
Har länge önskat ett extra långt badkar i gjutjärn, men vet ej om sådana finns...

Låter med andra ord som att det borde gå om man har det nära en vägg och om det går över bjälkarna, eller kanske någonting under själva karet så att det vilar på två bjälkar, tro...

Har ett stort rum på övervåningen som inte är isolerat och just nu drar ut mycket värme ut på logen så tänkte slå två flugor i en smäll och fixa en riktig toa där uppe när man ändå håller på...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

malarmaster

  • Inlägg: 5258
    • Småland
SV: Renovera badrum
« Svar #6 skrivet: 10 feb-18 kl 10:20 »
Aha, jo en bekant som jobbar som byggmästare sade mig att det idag finns fix som är något flexibelt och kan monteras på tex våtrumsgips vad jag förstod.
Har länge önskat ett extra långt badkar i gjutjärn, men vet ej om sådana finns...

Låter med andra ord som att det borde gå om man har det nära en vägg och om det går över bjälkarna, eller kanske någonting under själva karet så att det vilar på två bjälkar, tro...

Har ett stort rum på övervåningen som inte är isolerat och just nu drar ut mycket värme ut på logen så tänkte slå två flugor i en smäll och fixa en riktig toa där uppe när man ändå håller på...
fast du bör nog ha tätskikt mellan våtrumsgipsen och fixen. Vad gäller golv så måste det vara rejält uppstyvat om man skall ha klinker.Det finns ett regelverk att följa om man vill att försäkringar o dyl. skall gälla. Reglerna hittas på www.bkr.se .
Vill man ha plastmatta så kan golvet flexa lite,det är alltså inte alls samma krav på bärighet.
I TS fall kan det dock bli lite problem. River man befintligt golv så fördärvas tätskiktet och det ersätts givetvis av plastmattan men det blir svårt att få ihop skarven mellan vägg o golv. normalt bygger man så att golvmattan går upp på väggen 15-20 cm och låter tätskiktet på väggen överlappa med 10 cm. Kaklet på vägg släpper man upp ungefär 5 cm från golv beroende på fall.
har man som nu befintligt kakel på vägg och vill ersätta golvet med en plastmatta bör man riva/ta bort nedersta plattan så att man får en godkänd skarv.det förutsätter att man har tillgång till nya plattor.
Då golvplattorna /fogarna spruckit rör sig alltså golvet,betyder att man slarvat med byggkonstruktionen. En plastmatta tål mera rörelse och beroende på konstruktion kan man kanske utnyttja befintligt golv. Riv bort klinkerplattorna ,försök att inte skada underlaget.troligtvis finns ett lager flytspackel under fixen. man försöker få bort all fix men spara flytspacklet. All tätskikt måste också bort på golvet och är det gjort enl. regler skall det finnas en foliematta som tätskikt,den måste bort. Därefter kan man spackla upp ev. ojämnheter med ett golvspackel alternativt flytspackla ytan tunt.Kolla så att fall finns och att det går åt rätt håll. golvbrunnen kan också ge problem då golvbrunnsmanschetten blir svår att få bort,i värsta fall behövs ny golvbrunn.
Ovanstående gäller alltså om man byggt enl. regelverk. Man kan mycket väl få en överraskning när man börjat ta bort golvplattorna och hitta en egenpåhittad konstruktion.
Jag har sett det mesta inom det och därav alla skador som blir.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Renovera badrum
« Svar #7 skrivet: 10 feb-18 kl 16:06 »
Jo, jag glömde skriva att han använde en typ av tätskiktsmatta bakom som var tillverkad för detta ändamål, minns inte vad den hette dock...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Renovera badrum
« Svar #8 skrivet: 10 feb-18 kl 18:09 »
Inget ont om ett badrum på övervåningen, men vad händer om man blir gammal och skröplig och inte längre kan ta sig uppför trappan?  Kommunerna är inte vidare hjälpsamma numera när det blir så.
Vi har nog fått det där på hjärnan för att vi har en rullstol hemma. Det räcker med kryckor eller rollator för att man ska sitta på pottan, bokstavligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Renovera badrum
« Svar #9 skrivet: 10 feb-18 kl 22:19 »
Om jag överlever till sådan ålder trots slipdammslungor, asbest och blyfärg, mm så tänkte jag spara duschhörnan på nedervåningen och frecha upp den med svängdörrar i glas i vilket fall, tror ändå ingen tar sig uppför den gamla trappan sådär i brådrasket när man passerat 80 strecket... Men tänkte det kan vara bra med en extra toa där av samma orsak om det tar typ 20 minuter att forcera trappan när man blir gammal med ledproblem uppskattar men det nog mer än man gör nu... :D



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

827 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser