Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggoljetempera i tak, bra eller dålig ide?  (läst 1539 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Äggoljetempera i tak, bra eller dålig ide?
« skrivet: 18 apr-18 kl 12:37 »
Satt och läste gamla inredningstidningar igår och råkade slå upp en artikel som beskrev hur man blandade äggoljetempera, samtidigt som jag håller på att skrapa rent taket i hallen (efter "masonitsanering"), verkar vara någon typ av gammal kritfärg tidigare.

Önskemål är en opak botten men att man ser strukturen hos träet.

Andra ideer eller synpunkter?

Taket består av gamla grovhyvlade breda plank som tidigare varit vitkritade.

Det får inte bli en ful, glatt plastliknande yta när det torkat som med moderna färger.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Äggoljetempera i tak, bra eller dålig ide?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-18 kl 15:03 »
 där kan du gott använda tempera. Använd då zinkvitt i pigment, den är som mer laserande än titan o baryl. i o med att brädorna du målar inte är alldeles släta kan du riva färgen med en sån där grej du använder till borrmaskin för att blanda mindre mängd bruk i spann. Hade själv lite runda stenar i för att få färgen jämnare. Men ha då lock på så du inte skvätter runt med färgen. Två strykningar får du räkna med. Att riva ner pigmentet i emulsionen är drygt. Zink vitt gör att den torkar bra dock inte snabbt. kan ta tre dar innan nästa strykning. Men det är gott för armen att få vila.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Äggoljetempera i tak, bra eller dålig ide?
« Svar #2 skrivet: 18 apr-18 kl 15:11 »
Tackar! Då blir det nog till att testa, i receptet stod det 500 gram (edit, pigment) till en liter, är det korrekt till tak också? :)

Tänkte lägga på den med en anstrykare så att det får samma textur som det hade från början, dvs ingen roller.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Äggoljetempera i tak, bra eller dålig ide?
« Svar #3 skrivet: 18 apr-18 kl 17:11 »
 vet inte riktigt proportioner där. Men mät tak ytan, kolla vad andra har för åtgång/m2 o blanda till ägg, olja o vatten till den mängden. Så får du pröva hur mycke pigment du vill ha, hur tjock färgen ska va för din strykning. Du ville ju inte ha den helt täckande så då kan de proportioner du skrev bli lite väl täckande. Det går ju att "måla" med bara emulsion. blir då mer som en matt lack med gult inslag.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 2 användare
Freddy Rindehed, Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser