Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmning av villa.  (läst 3186 gånger)

Danskar´n

  • Inlägg: 23
    • Medelpad
Uppvärmning av villa.
« skrivet: 25 dec-18 kl 16:28 »
Hej o Trevlig julhelg, alla.
Jag bor i ett äldre hus/villa med 2 våningar o full källare. Huset är byggd 1916, med nytt plåttak - väggarna är isolerade med sågspån -samma med golv o tak. Hälften av källaren har brandsäkert tak,(välvningar), övriga tak är vanliga bräder.

Huset värms av oljefyllda elradiatorer, äldre luft/luft värmepump och en täljstenskamin i ena vardagsrummet. 150 liters VVB. Huset är byggd som suterrängsbygge med massiva betongväggar, iblandad med sten av alla storlekar,(omöjligt att borra/knacka hål)


Min tanke är att installera en panna i källaren, och dra slang från pannan till de olika etager genom ett 110 mm rör med uttag till varje våning, och därefter låta slangarna gå långsmed väggarna till radiatorerna. Alternativt golvvärme i spårade golvskivor.


Anledningen till dessa tankar är att jag är trött på elbolagens diktatur och galna priser, och så vill jag ha värme i källaren. Jag har egen skog, så veden är gratis - (nästan) ;D. Med rätt panna har vi gratis varmt vatten på vintern med.


Är dessa tanker alldeles galna, eller är det praktiskt möjligt - (realistiskt)?
Jag är inte intresserad av jord/bergvärme av kostnads-skäl. Detta tänkas gjord i egen takt och av egna pängar, och gärna med 2.-hand materialer.


Vad säger Ni här i detta forum? Alla tanker - ideer - förslag - mottags med glädje o nyfikenhet.


Med vänlig hälsning Danskar´n

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #1 skrivet: 25 dec-18 kl 16:42 »
"min tanke är att installera en panna i källaren, och dra slang från pannan till de olika etager genom ett 110 mm rör med uttag till varje våning, och därefter låta slangarna gå långsmed väggarna till radiatorerna. Alternativt golvvärme i spårade golvskivor."

tycker du är på rätt väg. tror dock du får ut mer om du går till ett forum med mer folk som kan vvs. så du får mer kvalificerade åsikter om hur du ska göra rördragning mm.
sedan behöver inte golvvärme utesluta radiatorer eller vv. välj efter rummets utformning och nyttjande.
sedan bör du ha tänkt igenom var du ska ha panna, vedförråd och acktankar.

har du någon murstock/skorsten idag? Hur stor acktank har du tänkt dig. hurdan panna? Hur kommer du förvara/transportera veden? Hur stor yta vill du värma upp/ har du ytterligare byggnad du skulle vilja värma upp? frågar eftersom om du har t ex en maskinhall eller dylikt så skulle jag föreslå flis.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #2 skrivet: 25 dec-18 kl 16:43 »
Jag skullen tagit gamla grova begagnade element och dragit med grova järnrör, så som de gjorde förr i tiden, för att få självcirkulation.
Det blir mycket billigare än slangar och kopparrör och en massa dyra kopplingar.
Man bör ha tillgång och kunskap att använda en gassvets, för att svetsa ihop rör och kunna böja rör mm.
Sen skaffar du gängsnitt och gängar rören för att även kunna skruva fast muffar, böjar mm.

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #3 skrivet: 25 dec-18 kl 17:27 »
Har ingen egen erfarenhet eller kunskap i att dra ledningar osv. Men gillar skarpt ditt kreativa tankesätt och secondhandmaterialslösning liksom övrigas input.

Jag kommer dithän också sinom tid när vedpannan och kaminer inne i huset ska kompletteras med soluppvärmt vatten osv. Men tänker nog lära mig hitta på någon egen lösning också och givetvis återbruk.

Just nu är det viss renovering och underhåll som pågår bredvid driften / omställningen av gården. Även det, så långt det går, med gamla beprövade metoder och återbruk så långt det går.

God fortsättning på jul och helger![emoji318][emoji268]

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #4 skrivet: 25 dec-18 kl 18:33 »
Har huset en gång i tiden haft vattenburen värme som sedermera har tagits bort, eller har det aldrig funnits något vattenburet där?

Jag antar att det finns en skorstensstock, men finns det någon rökgång som går hela vägen ner i källaren och inte är upptagen av något annat? Om det inte har funnits någon värmepanna sedan tidigare så kan det ju ha funnits en rökgång till t ex pannmur för tvättgryta.

Om man ska ha ett system som fungerar bra med självcirkulation, så blir det frågan om grova rördimensioner överallt och man måste tänka igenom hur rören förläggs för att självcirkulationen verkligen ska fungera.

Förutom att ha plats för ett vedförråd någonstans, så måste du tänka igenom logistiken så det är lätt att få veden på plats till pannan allteftersom den går åt. För att värma ett helt hus blir det ju mycket större mängder ved än för småeldning i en kamin, och det duger inte att springa med vedkorgar i en brant källartrappa hela dagarna, om man har annat för sig än att bara elda.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #5 skrivet: 25 dec-18 kl 18:39 »
Har inte koll på dimensionerna på rören i mitt hus med självcirkulation, men längst upp är det 1/2 tums rör och grövre nertill.

Danskar´n

  • Inlägg: 23
    • Medelpad
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #6 skrivet: 26 dec-18 kl 00:37 »
Tackar för kreativa och användbara svar.
Huset har aldrig haft vattenburen värme, men 4 eller 5 eldstad, fördelad på alla plan - köksspis och tvättgryta i källaren o braskamin/köksspis på 1. o 2. våning.
Jag nämnde slang, eftersom dom kan dras och böjas o inte tar mycket plats. Och man är säker på att unvika dolda läkasj...

Vad logistiken anbelanger, så finns lämpligt pannrum med direkt tillgång till skorsten men 6 eller 8 rökgångar. Utgång till rum under farstun, där jag tänker bygga "rutchkana" för veden. Vedkap/klyv finns o släpvagn o elevator + traktor etc...

Grova element är redan inräknat - självcirkulation låter frestande, men om jag skulle bekosta en pump, är jag säker på att cirkulationen funkar...

Acktankar är påtänkt...kan i princip fylla upp pannrummet med hur många som hällst á 250-300 liter...storlek bestämmas av dörr-öppning.


Jag funderar på en vedpanna som med tiden kan förses med pellets anläggning -(till när jag blir gammal på riktigt)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #7 skrivet: 26 dec-18 kl 09:43 »
Använder du en äldre större 3-faspump så funkar självcirkulationen bra ändå, jag har så och det är bra att det funkar när det är strömavbrott.
Börjar cirkulera redan när pannan är ca 30 grader, utan att pumpen är på.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #8 skrivet: 26 dec-18 kl 10:32 »
men ska du köra sjävcirkulation bör du väl ha enrörssystem? jag skulle aldrig nyinstallera enrörssystem för att få självcrkulation, hellre köpa ett elverk eller ha en batteribank som driver cirkulationspumpen tills strömmen är åter.

Funderar ts dessutom på golvvärme och flera mindre acktankar så har  jag har svårt att se att självcirkulationen skulle funka så som man önskar, oavsett storlek på rör.

välj en panna med omsorg och av bättre kvalitet då finns färdiga lösningar för pelletskonvertering. kontrollera också att tänkt rökkanal har tillräcklig diameter för tänkt panna.

sedan vet jag inte hur insatt du är men stirra dig inte blind på hur många kW pannan lämnar utan kWh/vedinlägg.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #9 skrivet: 26 dec-18 kl 11:37 »
men ska du köra sjävcirkulation bör du väl ha enrörssystem? jag skulle aldrig nyinstallera enrörssystem för att få självcrkulation, hellre köpa ett elverk eller ha en batteribank som driver cirkulationspumpen tills strömmen är åter.

Funderar ts dessutom på golvvärme och flera mindre acktankar så har  jag har svårt att se att självcirkulationen skulle funka så som man önskar, oavsett storlek på rör.

välj en panna med omsorg och av bättre kvalitet då finns färdiga lösningar för pelletskonvertering. kontrollera också att tänkt rökkanal har tillräcklig diameter för tänkt panna.

sedan vet jag inte hur insatt du är men stirra dig inte blind på hur många kW pannan lämnar utan kWh/vedinlägg.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Jag har tvårörssystem och självcirkulation i båda mina hus och pappa har det med, samt alla andra jag känner till.
Har aldrig sett självcirkulation med enrörssystem.

Om självcirkulation funkar med acktankar vet jag inte.
Men jag har sett de som kopplat acktanken parallellt med pannan och stänger kranarna till acktankarna vid strömavbrott.

Enligt en bekants pappa som var rörmokare av den gamla skolan, så skulle det inte vara nå problem att värma acktankar och ha självcirkulation helt utan pumpar, laddomater och allt vad det heter, men tyvärr så gick han bort innan han han visa hur man gör.
Han förklarade principen om hur man gör och jag ska testa det.
Det skulle även funka att ha golvärme i hall och toalett enligt honom.

 
 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #10 skrivet: 26 dec-18 kl 11:54 »
Jag får för mig att det ibland så gör folk saker för invecklade i stället för att ha det enkelt med bra funktion.
Jag har två hus och i det större är värmesystemet orört med gamla grova järnrör och gammal cirkulationspump förutom att pannan är bytt utan att krångla till det och där funkar det bra.
Det syns klart och tydligt hur funktionen är och vad rören är till för.

I det mindre huset så är konstruktionen densamma, men i pannrummet där det nyligen är bytt panna, så har rörmokarn av den nyare generationen använt klena kopparrör mellan pannan och huset, samt att det går rör kors och tvärs med massor av skruvkopplingar mm. och det går inte att räkna ut hur funktionen är.
Det tar längre tid att få upp värmen och man måste upp i närmare 70 grader innan det börjar cirkulera.

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #11 skrivet: 26 dec-18 kl 13:14 »
Du får en jämnare värme i hela huset med en cirkulationspump. Värmen stiger som bekant uppåt och den högst belägna punkten blir varmast med självcirkulation.  Vi har löst problemet med strömavbrott med en UPS på 800w som räcker i cirka 6 timmar och skulle strömavbrottet vara längre än så är det bara att ladda upp den med ett elverk alternativt slänga dit ett blybatteri och en konverter. Den är kopplad av en elektriker så att den slår till och endast ger ström till cirkulationspumpen vid strömavbrott.  Visst finns det starkare UPS som fixar hela dygn men då kostar de därefter. Inte billigt men billigare än en panna som kokat sönder.

Postat med Alternativ.nu´s app


 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #12 skrivet: 26 dec-18 kl 13:23 »
Du får en jämnare värme i hela huset med en cirkulationspump. Värmen stiger som bekant uppåt och den högst belägna punkten blir varmast med självcirkulation.  Vi har löst problemet med strömavbrott med en UPS på 800w som räcker i cirka 6 timmar och skulle strömavbrottet vara längre än så är det bara att ladda upp den med ett elverk alternativt slänga dit ett blybatteri och en konverter. Den är kopplad av en elektriker så att den slår till och endast ger ström till cirkulationspumpen vid strömavbrott.  Visst finns det starkare UPS som fixar hela dygn men då kostar de därefter. Inte billigt men billigare än en panna som kokat sönder.

Postat med Alternativ.nu´s app


Det blir varmare längst upp med cirkulationspumpen igång.
När jag har den avstängd blir det jämnare värme mellan våningarna.
sen går det att få tvärtom om man justerar kranarna på elementen.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #13 skrivet: 26 dec-18 kl 13:34 »
Du får en jämnare värme i hela huset med en cirkulationspump. Värmen stiger som bekant uppåt och den högst belägna punkten blir varmast med självcirkulation.  Vi har löst problemet med strömavbrott med en UPS på 800w som räcker i cirka 6 timmar och skulle strömavbrottet vara längre än så är det bara att ladda upp den med ett elverk alternativt slänga dit ett blybatteri och en konverter. Den är kopplad av en elektriker så att den slår till och endast ger ström till cirkulationspumpen vid strömavbrott.  Visst finns det starkare UPS som fixar hela dygn men då kostar de därefter. Inte billigt men billigare än en panna som kokat sönder.

Postat med Alternativ.nu´s app


Du behöver inte kraftigare UPS för att få längre drifttid, det som behövs är att du kopplar in mer batterikapacitet till den befintliga UPS:en.  Det kan vara lämpligt att göra det efter några år när det ändå är dags att byta originalbatteriet.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #14 skrivet: 26 dec-18 kl 18:01 »
Det blir varmare längst upp med cirkulationspumpen igång.
När jag har den avstängd blir det jämnare värme mellan våningarna.
sen går det att få tvärtom om man justerar kranarna på elementen.
"sen går det att få tvärtom om man justerar kranarna på elementen."
vad går att få tvärtom? att du får kallast längst upp?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #15 skrivet: 26 dec-18 kl 18:08 »
Jag har tvårörssystem och självcirkulation i båda mina hus och pappa har det med, samt alla andra jag känner till.
Har aldrig sett självcirkulation med enrörssystem.

Om självcirkulation funkar med acktankar vet jag inte.
Men jag har sett de som kopplat acktanken parallellt med pannan och stänger kranarna till acktankarna vid strömavbrott.

Enligt en bekants pappa som var rörmokare av den gamla skolan, så skulle det inte vara nå problem att värma acktankar och ha självcirkulation helt utan pumpar, laddomater och allt vad det heter, men tyvärr så gick han bort innan han han visa hur man gör.
Han förklarade principen om hur man gör och jag ska testa det.
Det skulle även funka att ha golvärme i hall och toalett enligt honom.
och jag har aldrig sett ett tvårörssystem med fungerande eller ens med tanke att det skulle klara självcrkulation.
Att hitta en rörmokare idag som skulle ställa sig och gänga stålrör torde vara mer sällsynt än en vitryggad hackspett. har man själv provat att manuellt gänga tvåtums rör så förstår man varför.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #16 skrivet: 26 dec-18 kl 18:12 »
Jag får för mig att det ibland så gör folk saker för invecklade i stället för att ha det enkelt med bra funktion.
Jag har två hus och i det större är värmesystemet orört med gamla grova järnrör och gammal cirkulationspump förutom att pannan är bytt utan att krångla till det och där funkar det bra.
Det syns klart och tydligt hur funktionen är och vad rören är till för.

I det mindre huset så är konstruktionen densamma, men i pannrummet där det nyligen är bytt panna, så har rörmokarn av den nyare generationen använt klena kopparrör mellan pannan och huset, samt att det går rör kors och tvärs med massor av skruvkopplingar mm. och det går inte att räkna ut hur funktionen är.
Det tar längre tid att få upp värmen och man måste upp i närmare 70 grader innan det börjar cirkulera.
"Det tar längre tid att få upp värmen och man måste upp i närmare 70 grader innan det börjar cirkulera."
de flesta moderna plåtpannor har en garanti som säger att de måste kopplas mot en laddomat el.  och de brukar ha en orginaltermostat som börjar släppa ut vid 72°. och detta för att pannan snabbare ska komma upp i arbetstemp och därmed få så ren rök som möjligt och att pannan håller bättre. jämför med att köra en bil utan termostat kontra med.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #17 skrivet: 26 dec-18 kl 18:18 »
"sen går det att få tvärtom om man justerar kranarna på elementen."
vad går att få tvärtom? att du får kallast längst upp?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Om pumpen är avslagen och det självcirkulerar, så blir det kallast i rummen på andra våningen, men om jag justerar kranarna på elementen så kan jag få det varmast på andra våningen.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #18 skrivet: 26 dec-18 kl 18:24 »
Om pumpen är avslagen och det självcirkulerar, så blir det kallast i rummen på andra våningen, men om jag justerar kranarna på elementen så kan jag få det varmast på andra våningen.
men om du har ett tvårörssystem så borde du inte kunna påverka temperaturen på annat element än det du vrider på?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Uppvärmning av villa.
« Svar #19 skrivet: 26 dec-18 kl 18:26 »
och jag har aldrig sett ett tvårörssystem med fungerande eller ens med tanke att det skulle klara självcrkulation.
Att hitta en rörmokare idag som skulle ställa sig och gänga stålrör torde vara mer sällsynt än en vitryggad hackspett. har man själv provat att manuellt gänga tvåtums rör så förstår man varför.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Har ingen koll på hackspettar och vad rörmokare gör och inte gör idag.

Jag tolkar TS som att han tänker göra en hel del själv i sin takt och med en del begagnade saker.
Man behöver inte överdriva och börja gänga 2 tums rör för hand, till det finns det svetsbara rördelar.
Däremot är det ingen sak att gänga upp till 1 tum för hand.

2 1/2 är grövsta jag gängat för hand och det var inte så svårt, men jag tänker inte göra det hela dagarna utan nån då och då räcker.
« Senast ändrad: 26 dec-18 kl 18:37 av ensamhet »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser