Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etotal i hundkojan?  (läst 4203 gånger)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Etotal i hundkojan?
« skrivet: 06 dec-09 kl 10:01 »
Kan man använda Etotal i hundarnas kojjor? Jag har provat att sanera med Frontline spray men det verkar inte ha haft särskild effekt. Är det någon som provat till hund eller deras bostad? Iller är ju också ett rovdjur och tåler de etotal så borde väl en hund också göra det?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Etotal i hundkojan?
« Svar #1 skrivet: 06 dec-09 kl 17:24 »
7 visningar och ingen har en kvalificerad gissning ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Etotal i hundkojan?
« Svar #2 skrivet: 06 dec-09 kl 17:44 »
Citera
Etotal får enligt texten bara användas på mink och jaktiller....men används till ex pälsätare på häst, löss och loppr på höns, löss på får....mm


http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=76217

men jag vet varke vad det ena eller det andre medlet är
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Etotal i hundkojan?
« Svar #3 skrivet: 06 dec-09 kl 20:15 »
Någon har använt på både häst och får..å andra sidan så är ju Frontline inte godkänt för höns men folk använder det ändå på höns (mig inkluderad) med gott resultat. Jaja, jag får väl helt enkelt ta en chans och se om det funkar i hundkojorna.  :-X
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Etotal i hundkojan?
« Svar #4 skrivet: 06 dec-09 kl 23:09 »
ja, vad är det värsta som kan hända?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Etotal i hundkojan?
« Svar #5 skrivet: 07 dec-09 kl 00:56 »
Jag använde det på mina getter för ca: 25 år sedan. Det var väl mindre farligt då ;D
Fungerade jättebra fast jag fick inte använda mjölken på en månad enligt de bestämmelserna som fanns då.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Etotal i hundkojan?
« Svar #6 skrivet: 07 dec-09 kl 09:06 »
Jag använde det på mina getter för ca: 25 år sedan. Det var väl mindre farligt då ;D
Fungerade jättebra fast jag fick inte använda mjölken på en månad enligt de bestämmelserna som fanns då.

Men man gjorde om receptet för ca 10 år sen, innan dess var Etotal mycket giftigare :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Etotal i hundkojan?
« Svar #7 skrivet: 07 dec-09 kl 13:47 »
Här står det lite om Etotal och hund (och annan miljöpåverkan också):
http://apps.kemi.se/bkmregoff/Bkmblad/Cypermet.pdf
 Har använt det på en ponny för en himla massa år sedan (det fanns inga andra lusmedel då så det var veterinären som rekommenderade det).
 Jag vet inte hur jag själv skulle göra... Elda upp hundkojorna och bygga nya om inte vanlig rengöring hjälpte tror jag, häruppe skulle dom förmodligen saneras under vintern om dom fick stå tomma.
 När mina hundar fick löss använde jag ExSpot och städade "vanligt" (jag slängde inte soffan osv) och det verkade som om ev löss utanför hundarna inte överlevde svälten när hundarna var behandlade?!? För dom har aldrig kommit tillbaka.
                                       Mvh
                                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Etotal i hundkojan?
« Svar #8 skrivet: 07 dec-09 kl 16:38 »
Här står det lite om Etotal och hund (och annan miljöpåverkan också):
http://apps.kemi.se/bkmregoff/Bkmblad/Cypermet.pdf
 Har använt det på en ponny för en himla massa år sedan (det fanns inga andra lusmedel då så det var veterinären som rekommenderade det).
 Jag vet inte hur jag själv skulle göra... Elda upp hundkojorna och bygga nya om inte vanlig rengöring hjälpte tror jag, häruppe skulle dom förmodligen saneras under vintern om dom fick stå tomma.
 När mina hundar fick löss använde jag ExSpot och städade "vanligt" (jag slängde inte soffan osv) och det verkade som om ev löss utanför hundarna inte överlevde svälten när hundarna var behandlade?!? För dom har aldrig kommit tillbaka.
                                       Mvh
                                   Charlotte


Det blir svårt att elda upp hundkojorna eftersom de är inbyggda i logen, får elda upp hela logen då  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Etotal i hundkojan?
« Svar #9 skrivet: 12 jan-10 kl 20:54 »
switch on pur e ju också super giftigt.......   som etotal   Etotal får man inte ha vid ekologiskt odlande, kött eller mjölk djur.
Switch on till hästar brukar jag blanda med vatten  ca 5-7 ml och spraya hästen fönstrena i stallet, alla flugor i fönstrena dör!
kanske funkar i hundkojan med.
Lagligt eller olagligt....  ???

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Etotal i hundkojan?
« Svar #10 skrivet: 12 jan-10 kl 20:57 »
Ja det kan ju vara värt att prova, aldrig tänkt på switch on pur
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

 

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Etotal i hundkojan?
« Svar #11 skrivet: 12 jan-10 kl 21:26 »
Angående Etotal så är det så här tror jag:
Etotal är inte vetenskapligt testat på andra djur än mink.
Jämför man en mink och en hund så är den största skillnaden att en ("päls")mink lever runt 1år medans en hund lever i 10-15år.
Långsiktiga problem som uppstår hos djur som lever längre är därför inte utredda och tillverkarna får därför inte heller sälja produkten till annat än den testast för.
Tester är dyra , särskilt om de skall på gå under ett flertal år därför nöjesr sig tillverkarna ofta med att få godkänt på "enkla" djur (=djur som inte lever så länge).

Etotalets verksamma substans sätter sig på insekternas trakeer/andningsorganen och de är därför verksamt på alla insekter (t.ex. löss,loppor,flugor).
Dock har jag för mig att de inte är lika verksamt på kvalster (mjällkvalster, fästingar och andra spindeldjur) eftersom deras andning fungerar annorlunda. Kan ha fel där...

Så enkelt uttryckt: Etotal fungerar på löss och loppor men det finns ingen vetenskaplig forskning på om det ger några problem på långsikt hos hunden. Eftersom hundens andning (lungor) fungerar helt annorlunda än hos insekter så är kanske risken inte så stor vad gäller andnings problem men det kanske kan ge andra effekter på sikt.
 

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Etotal i hundkojan?
« Svar #12 skrivet: 12 jan-10 kl 21:44 »
Angående Etotal så är det så här tror jag:
Etotal är inte vetenskapligt testat på andra djur än mink.
Jämför man en mink och en hund så är den största skillnaden att en ("päls")mink lever runt 1år medans en hund lever i 10-15år.
Långsiktiga problem som uppstår hos djur som lever längre är därför inte utredda och tillverkarna får därför inte heller sälja produkten till annat än den testast för.
Tester är dyra , särskilt om de skall på gå under ett flertal år därför nöjesr sig tillverkarna ofta med att få godkänt på "enkla" djur (=djur som inte lever så länge).

Etotalets verksamma substans sätter sig på insekternas trakeer/andningsorganen och de är därför verksamt på alla insekter (t.ex. löss,loppor,flugor).
Dock har jag för mig att de inte är lika verksamt på kvalster (mjällkvalster, fästingar och andra spindeldjur) eftersom deras andning fungerar annorlunda. Kan ha fel där...

Så enkelt uttryckt: Etotal fungerar på löss och loppor men det finns ingen vetenskaplig forskning på om det ger några problem på långsikt hos hunden. Eftersom hundens andning (lungor) fungerar helt annorlunda än hos insekter så är kanske risken inte så stor vad gäller andnings problem men det kanske kan ge andra effekter på sikt.
 
Okej, tack för utförlig information.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

820 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser