Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höglöp och hunden rymde ut!  (läst 9925 gånger)

mommo

  • Inlägg: 36
Höglöp och hunden rymde ut!
« skrivet: 22 mar-09 kl 01:10 »
Hej!
Min hund höglöper och när jag vaknade var hon inte inne, utan jag hittade henne sittandes utanför ytterdörren.
Hur många länge hon har varit borta vet jag inte. Hon lyckades öppna två stängda dörrar för att komma ut  >:(
Jag bor på landet och har grannar med hundar så hon har säkert varit runt på friar stråt.
Men jag vet inte om grannarnas hundar var ute , jag tycker ju att grannarna borde ha ringt mig om de sett min hund där.
Min hund(vit schäfer+ lite alaskan malamut) är 6 år gammal och har aldrig fått valpar, vore det en katastrof om det visade sig att hon har parat sig?
Jag vet att det finns någon abort-spruta man kan ge henne, hur funkar den och finns det några risker med den?  Måste man veta att hunden bär på valpar eller kan man ge den ändå?

Jag har ju aldrig tänkt att ta valpar efter henne men hon är en frisk och mentalt stabil hund och grannarnas hundar likaså( Border Collie) men hon är ju lite gammal för att få sin första kull.

Ge mig gärna lite råd!
andas, smek katten och värm fötterna under hunden+nybryggt kaffe = en perfekt morgon!

Vilse

  • Gäst
SV: Höglöp och hunden rymde ut!
« Svar #1 skrivet: 22 mar-09 kl 02:33 »
Om man kaenner sej snygg saa maaste man ju utforska karlarna paa bygden :) :)

1 om du inget har emot att faa valpar av blandis med grannen saa ta kontakt foerst med grannen och fraaga om hon vart daer och var deras hund varit.
hon kan ha gaatt en bit om hon kaenner sej vaeldigt snygg  :-[     

2 ta henne till vet,, det finns ju dagen efter piller aeven foer hundar har jag hoert.

3 om du vill ha en kull saa fraaga vet om vad han tycker om hennes haelsa,,det aer oftast inget farligt att ta en foersta kull vid den aaldern om det aer en frisk tik och inte alltfoer stor hanhund hon hittat.
om tiken blir i valp saa aer det naturligt foer henne att faa en kull,,jag tror naturen aer smartare aen en 6 aars regel :)

6 aar aer ok om det aer en frisk tik.
6 aars regeln aer uppsatt foer att kort sagt ha en regel.
samma regler som saejer att en tik bara kan ha en kull om aaret,,fast dom i vilt tillstaand kan ha 2 per aar.
samma som saejer att tikar inte ska ha valpar foer tidigt.

jag vet om uppfoedare som faatt valpar foer tidigt foer att tiken smitit ut, jag vet uppfoedare som faatt 2 kullar samma aar foer att tiken smitit ut, jag vet tikar som faatt valpar i hoegre aalder aen 6 aar foer att hon smitit ut,, ibland vill naturen fast vi maennsikor foersoeker saetta regler :)

(nu saejer jag inte at man ska ha 2 kullar per aar och para sina gamla tikar men att naturen vet ibland baettre)
bara fraaga veterinaeren foer bistaand vad du aen vaeljer :)



Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Höglöp och hunden rymde ut!
« Svar #2 skrivet: 22 mar-09 kl 08:12 »
Säger som Vilse: Så länge tiken är frisk är 6 år ingen katastrofålder för valpar.

Abortsprutan (piller finns ej i sverige) kan ges när som helst efter parning men helst inom 4 veckor efter parning. Den kostar runt 1000-1500kr och skall ges 2 dagar i rad.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

mommo

  • Inlägg: 36
SV: Höglöp och hunden rymde ut!
« Svar #3 skrivet: 24 mar-09 kl 02:21 »
Nu har jag pratat med grannen och hennes hundar var instängda i hundgården under tiden min hund var ute på äventyr.  :D
Så chansen att min hund har parat sig med någon annan hund är minimal. 
Jag ska ändå hålla koll på henne och visar hon några tecken på att hon bär på valpar så åker jag till vetrinären och hör vad han säger och då får jag bestämma mig vad jag ska göra.
Tack för era svar!
andas, smek katten och värm fötterna under hunden+nybryggt kaffe = en perfekt morgon!

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Höglöp och hunden rymde ut!
« Svar #4 skrivet: 24 mar-09 kl 07:28 »
Min veterinär rekommenderar att man gör ett ultraljud för att säkerställa att tiken är dräktig innan man ger abort-spruta.
Skriv upp dagen i kalendern och prata med din veterinär om hur tidigt det går att upptäcka dräktighet på UL,
under tiden du väntar på att dagarna ska gå så läser du på ALLT som finns om att få valpning och uppfödning, alla risker, alla förberedelser, allt extra jobb (för det är ett 24timmars-jobb att ha valpar) så är du beredd att ta ställning för om du vill ha sprutan eller inte när dagen kommer.
Ha även en plan för hur du ska göra om du inte får alla valparna sålda.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: Höglöp och hunden rymde ut!
« Svar #5 skrivet: 28 jul-09 kl 10:01 »
Hund över fem år som inte har fått valpar tidigare.
Är inte bra att dom får valpar.
För regesrerade kennlar får INTE avla på tikar över fem år som första kullare.
PGA att det ofta kan bli komplikationer om tiken är gammal vid första kullen.
Över fem år då är ju tiken över sin medel ålder.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

Vilse

  • Gäst
SV: Höglöp och hunden rymde ut!
« Svar #6 skrivet: 28 jul-09 kl 10:13 »
Intressanta regler vi har när det gäller djur och så gör vi precis tvärtom när det gäller oss själva.
Såg just ett veterinärprogram på australiensisk tv, tik som var 10 år och just fått valpar,, veterinären sa att tiken mådde bra och hon blev i valp så vad var det som egentligen var fel? jag håller faktiskt med lite granna där och säjer att de regler vi skapat kring djur är ibland inte det som naturen bestämt.

De regler som finns är bra för att skydda djur men ibland så är det typ som att alla ska äta 6-8 skivor bröd per dag och dricka ett par liter vatten.
Regler måste sättas upp för at skydda djur men ibland går reglerna lite granna på händerna.
Om vi skulle sätta likadana regler på männsikor så skulle många aldrig få ha barn pga olika åsikter.
Hoppsan blev jag lite för allvarlig djupgående?  :)




bopålandet

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Höglöp och hunden rymde ut!
« Svar #7 skrivet: 31 okt-11 kl 14:00 »
Tänk om hon slarvat med en varg hane ;D

Agda 61

  • Inlägg: 61
    • Skåne
SV: Höglöp och hunden rymde ut!
« Svar #8 skrivet: 31 okt-11 kl 15:53 »
Om vi skulle sätta likadana regler på männsikor så skulle många aldrig få ha barn pga olika åsikter.
Hoppsan blev jag lite för allvarlig djupgående?  :)
Detta ska vi nog starta en ny tråd för och diskutera lite mer ingående. Eller hur?  :) :o >:D :o :)
Där vägen svänger och skog tar vid,
där står en stuga i enslig frid.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Höglöp och hunden rymde ut!
« Svar #9 skrivet: 15 nov-11 kl 18:27 »
Märk rymmningsdagen , 30 dagar senare kan du göra ultraljud för ca 800kr+ sen abortspruta för 1500kr eller så väntar du 60-67dygn o ser om det kommer bebisar  ;D
Inte är det katastrof heller.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Höglöp och hunden rymde ut!
« Svar #10 skrivet: 22 nov-11 kl 22:52 »
Antingen gör man ett ultralud på tiken, jag tror ungefär då det är beräknat gått 10-14 dagar, är hon dräktig så ger man abortspruta.
Eller så gör man ingenting och hoppas på datt det är valpar i magen och att allt går stadigt fram.

timjan86

  • Inlägg: 134
    • Västergötland
SV: Höglöp och hunden rymde ut!
« Svar #11 skrivet: 22 nov-11 kl 22:59 »
Eller så tar man en abortspruta, inget händer. Ny abortspruta, inget händer. Tiken går tiden ut och föder halvt vanskapta valpar som man behöver avliva.
Har en kompis som jobbar på veterinärstation och det har hänt tre gånger de senaste fem åren att folk kommit in med såna valpar för avlivning på deras lilla station... 
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Höglöp och hunden rymde ut!
« Svar #12 skrivet: 24 nov-11 kl 10:33 »
Det kan hända att det inte fungerar ordentligt på enstaka tikar.
Men 3 gånger på 5 år, det är då inte många med tanke på hur många sprutor dom ges under de åren :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

814 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Stybben, Björkris, Oskari, Jens Osterman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser